johan inter schreef:je hoeft geen certificaat of diploma te hebben voor de verzekering.
ik heb enkel VCA* verder geen diploma's voor grond verzet machine's en
toch draai ik met alle machine's bij ons op het bedrijf en ook bij mijn vorige baas mocht/moest
ik met alle machine's aan het werk.
Tussen mogen van je baas en mogen van de wet/vezekering zijn 2 verschillende dingen. Volgens de wet mag je alleen met VCA op een grondverzet machine maar ook hier zitten veel hake nen ogen aan.
De verzekering is een ander verhaal, als je als onervaren jongen een ongeluk krijgt ( enkelzijdig of meerzijdig geen verschil ) en het blijkt dat je niks tot weinig eravring op een grondverzet machine hebt en geen enkel diploma hebt om aan te tonen dat je vakbekwaam bent in het bieden van een grondverzet machine kan je hierdoor een hele boel gezeik krijgen en kon het er wel eens op neerkomen dat je baas uiteindelijk alles uit eigen zak kan betalen ipv dat de verzekering dit zou doen. Bij mijn werkgever staat ook in de verzekeringpolis van de kranen dat deze alleen bedien mag worden door personeel met een bewijs van vakbekwaamheid (machinisten diploma, VCBM e.d. )