Het zelfrijdende voertuig is speciaal gemaakt voor de bouw van een 2,4 kilometer lange pier in Papoea-NieuwGuinea. Hoofddoel van de machine is het vervoeren van bouwstoffen voor deze pier: brugdelen van 24 meter lang met een gewicht van 57 ton, stalen buispalen tot 54 meter lengte en betonblokken tot 55 ton gewicht. De gemonteerde Effer-kraan wordt gebruikt voor onderhoud aan bouwmachines die aan het eind van de pier aan het werk zijn.

De maximale snelheid is onbeladen 30 kilometer per uur, beladen is de snelheid begrensd op 6 kilometer per uur. Het voertuig is uitgerust met twee bestuurdersplaatsen aan weerszijden, keren is niet nodig. De assen zijn van gelijk aan die van de HS-Trac. Een 140 pk sterke Deere-motor zorgt voor aandrijving van de verschillende hydrauliekpompen ten behoeve van de rijaandrijving, rem- en stuurfuncties en de kraan. Aan beide zijden is één as aangedreven. Alle assen zijn gestuurd. Voor verhoging van de stabiliteit sturen echter alleen de voorste twee assen ten opzichte van de rijrichting.

Vredo bouwde en ontwikkelde het voertuig binnen drieënhalve maand. Inmiddels is het voertuig getest met 60 ton aan betonplaten als lading. Vervolgens is het gedeeltelijk gedemonteerd en in twee zeecontainers op transport gezet naar de bestemming.


bron: boerderij