We hebben zo'n 120 melk- en kalfkoeien, ongeveer 950.000 liter quotum. Ook hoort er nog zo'n 100 stuks jongvee bij het bedrijf.
Mijn broer hoopt het bedrijf op termijn over te gaan nemen, ik heb er totaal geen behoefte aan en ga ook een hele andere kant op. Opzich heb ik het bedrijf altijd wel interessant gevonden, dus hier wat tekst, plaatjes en uitleg

Het bedrijf in wintertijd

En het bedrijf in zomertijd.
In de stal achter het huis zit de melkstal (16-stands carroussel) en wachtruimte. Helemaal rechts staat de ligboxenstal, die plaats biedt aan de 120 melkkoeien, en ook ruimte biedt aan de machineberging. Links zit een houten rode schuur, waar de drachtige koeien, en het jongvee vanaf 1 jaar verblijft. Daarachter staat nog een afkalfstal met 3 boxen en stro-opslag en jongveestal voor kalfjes tot 1 jaar (als ik me niet vergis

Voeren doen we met onze JD 2250 met Schuitemaker Amigo 30S. Hij wordt geladen door de John Deere 6220.

Ook hebben we nog een Bobcat 943, waar we de hokken mee mesten, en de voerwagen mee laden als de JD 6220 aan het mestrijden of maaien is.

Voer er voor draaien

Een kijkje in de houten schuur. De kalfjes beginnen rechtsachter als ze 1 jaar zijn. Telkens schuiven ze 1 hok op. Tot ze uiteindelijk linksvoor bij de drachtige koeien terecht komen en melk kunnen gaan geven

De jongveestal.

Eerst zitten de koekalfjes in boxjes, waar we ze met de hand met de fles geven, na ongeveer 2 weken gaan ze naar een groot strohok, waar ze langzamerhand hooi gaan eten, en van de automaat gaan drinken.

Het drinkautomaat.

Koekalfjes halen we direct bij de moeder weg, stiertjes mogen er wat langer bij blijven, zoals hier.

Als het maar even kan, weiden de koeien. Dit omdat me ouders het mooi vinden, en omdat het weinig kost, wat de koeien opvreten hoeft de loonwerker niet in te kuilen

Melkenstijd....

Mochten we echter een hele natte of hete zomer hebben, dan kunnen we zo ook eerder naar binnen halen, en bijvoeren. Daarvoor hebben we een Lely frontmaaier en Strautmann ladewagen tot onze beschikking.

En dat verse gras gaat er altijd best in.

De zijwand van de loopstal is voorzien van geperforeerd damwandprofiel, was toen de stal werd gebouwd helemaal in, nu willen we er liever een open zijwand in met zeil.

Onze 6220 met strooier. In principe maaien en schudden we altijd zelf. Harken doen we met een gehuurde hark van m'n oom, maar ook alleen maar als we niet al teveel haast hebben, anders komt de loonwerker. Mestrijden doet de loonwerker in het voorjaar en na de 1e snede, daarna doen we het ook zelf met een gehuurde tank. Inkuilen doet de loonwerker ook bij ons.

Onze JD 6220 met Lely Splendimo 280F en Vicon PZ maaier achterop. Inmiddels is de achtermaaier vervangen voor een 2,8 meter brede nieuwe Vicon maaier:

Dit jaar voor het eerste seizoen, maar het verliep prima

Schudden met onze Vicon Fanex 903

Mest rijden met 8m3 Joskin tank, die gehuurd word van onze oom.

Maisland rollen met onze 2250 en gehuurde rol.

En onze boodschappentrekker, erfstuk van m'n opa. Een Fordson Dexta met Acrobaat.
Dat was het wel zo'n beetje. Vragen/Opmerkingen, post ze gerust!
We hebben ook nog een website: http://www.grootehaver.nl