Advies: trekkerrijbewijs en vrijwillig kenteken
(Novum) - Jongeren vanaf 16 jaar zouden een speciaal trekkerrijbewijs moeten halen als ze een tractor willen gaan besturen. Ook zouden trekkers, vooralsnog vrijwillig, moeten worden voorzien van een kentekenbewijs. Dat staat in een advies van de Initiatiefgroep Landbouwverkeer dat binnenkort wordt aangeboden aan het ministerie van Verkeer.
Boeren die vrijwillig een kenteken aanvragen krijgen daarvoor bepaalde privileges. Zo mogen tractoren voortaan maximaal 40 kilometer per uur rijden en zullen ze vaker worden toegelaten op wegen waar 80 mag worden gereden. Daarmee hoeven ze minder vaak door de bebouwde kom te rijden, zo stelt de adviesgroep. Momenteel mogen tractoren 25 kilometer per uur rijden, wat voor veel oponthoud voor ander verkeer zorgt.
Het verplicht stellen van een rijbewijs voor jonge tractorbestuurders is volgens de adviesgroep nodig omdat trekkers steeds groter, krachtiger en sneller worden. Jaarlijks zijn er zo'n 1500 ongelukken waarbij trekkers betrokken zijn. Daarbij vallen jaarlijks achttien doden en 240 zwaargewonden.
Momenteel moeten jongeren van 16 en 17 die met een trekker gaan werken een certificaat hebben. LTO Nederland noemt dit een 'onder de maat simpel rijbewijsje als je ziet waarmee je de weg op mag'. Mensen van 18 jaar en ouder mogen zonder rijbewijs een trekker besturen. Een 'echt' rijbewijs zou daarom wenselijk zijn, volgens de adviesgroep.
Eerder wees de Tweede Kamer de invoering van een trekkerrijbewijs en een verplicht kenteken nog van de hand. Volgens LTO Nederland, lid van de adviesgroep, wijkt het nieuwe advies af van de oude. Het oude zou een kenteken voor alle tweehonderdduizend tractoren in Nederland verplicht stellen, inclusief oldtimers en trekkers die alleen op eigen erf rijden. Dat zou onevenredig veel kosten en lasten met zich meebrengen, dat de Kamer afzag van invoering.
De Tweede Kamer praat eind januari over de verkeersveiligheid.
Bron: http://binnenland.nieuws.nl/539989
Invoering trekkerrijbewijs en kenteken belangrijke stap
Brancheorganisatie CUMELA Nederland ondersteunt de initiatieven tot invoering van een rijbewijs voor bestuurders van trekkers en zelfrijdende machines en het kentekenen van landbouwtrekkers.
De huidige wetgeving sluit namelijk al veel langer niet meer aan bij de uitrusting van moderne trekkers en werkmaterieel en is dringend aan verbetering toe. Het recente advies van de initiatiefgroep van VVN is een doorbraak in een dossier waar al meer dan 15 jaar over wordt gesproken.
Rijbewijs voor alle bestuurders
CUMELA Nederland is er een voorstander van om voor alle bestuurders van landbouwtrekkers en zelfrijdende machines vanaf 16 jaar een rijbewijs in te voeren. Bestuurders van deze voertuigen hoeven tot op heden namelijk als enigen geen rijbewijs te hebben. Alleen 16- en 17-jarigen die met een landbouwtrekker op de openbare weg werken, moeten een zogenaamd deskundigheidscertificaat hebben.
Het advies dat ook bestuurders van zelfrijdende machines over een rijbewijs zouden moeten beschikken, is vooral ook logisch, omdat dan alle bestuurders van gemotoriseerde voertuigen op de openbare weg een rijbewijs nodig hebben. En er komt eind aan de vreemde situatie dat alleen jeugdige bestuurders voor landbouwtrekkers een beperkte opleiding nodig hebben want een 16-jarige bestuurder van een zelfrijdend werktuig zoals een knikdumper of een maaidorser heeft nu geen rijbewijs nodig.
Kenteken en maximumsnelheid
De invoering voor een vrijwillig kenteken voor landbouwtrekkers die 40 km/u kunnen rijden, is een doorbraak. Tegelijkertijd is het voorstel om de maximumsnelheid voor gekentekende tractoren buiten de bebouwde kom te verhogen van 25 naar 40 km/u. Alleen gekentekende trekkers mogen straks 40 km/u rijden.
Voor ongekentekende trekkers blijft de maximumsnelheid 25 km/u. Hiermee zal het voor wegbeheerders eenvoudiger worden om snellere landbouwtrekkers op rondwegen en doorgaande 80 km-wegen toe te staan. Dat beperkt het verkeer door de bebouwde kom en komt de verkeersveiligheid ten goede.
Het kentekenen van trekkers is altijd een omstreden punt geweest en reacties zijn vaak emotioneel bepaald. CUMELA Nederland vindt een breed draagvlak voor het advies van de initiatiefgroep uitermate belangrijk. De brancheorganisatie ziet het voorstel voor vrijwillige kentekening als een goede start om te komen tot volledige categorisering van landbouwtrekkers, maar uiteindelijk ook van zelfrijdende machines. Voor wegbeheerders wordt duidelijk welke voertuigen op wegen toegestaan zijn terwijl de handhavers gerichter kunnen controleren.
Initiatief door overheid en politiek
Het advies van de initiatiefgroep van VVN is bestemd voor overheid en politici. CUMELA Nederland vindt dat de politiek haar verantwoordelijkheid dient te nemen betreffende de verkeersveiligheid omtrent landbouwtrekkers en zelfrijdende machines. Hiermee kan een eind worden gemaakt aan 60 jaar oude wet- en regelgeving. Dat deze voertuigen, het verkeer en de omgeving sindsdien ingrijpend zijn veranderd, vereist modernisering van verkeerswetgeving.
Tekst: Leen van Bergeijk
bron=www.bouwmaterieel.nl
Ik zelf juich dit advies toe. De meeste trekkers rijden al op de provinciale weg geen 25 meer, dus dit legaal maken is een vooruitgang. Wel vraag ik mij af waar ze een eventueel kenteken willen plaatsen? Net zoals nu op de vrachtwagen en een ander kenteken voor de kieper? En, misschien denk ik te ver vooruit, zodra je een gekentekend voertuig heb, zal je ook waarschijnlijk niet onder de Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering uitkomen. Dit is dan zeker makkelijk te controleren. Immers, de RDW geeft de kentekens uit..