Hallo,
Ik ben bezig met een projectje en benop zoek naar een goed uitgebreid boek over het drogen van graan.
Ik gebruik nu "Het drogen en bewaren van inlandse granen, zaden en peulvruchten" uit 1964. Opzich een goed boek, maar net niet uitgebreid genoeg en misschien iets verouderd. Ik wil graag kunnen berekenen hoeveel ik het graan kan drogen met koude (lees: niet verwarmde) lucht. Dit bij verschillende vochtigheidsgraden en dergelijke.
Kan iemand me een goed boek aanbevelen?
Graan Drogen
-
- Nieuw lid
- Voornaam: Mathijs
-
- Forumlid
- Voornaam: Ron
Re: Graan Drogen
Hoi Mathijs
Ik heb het even nagekeken in het boek 'De teelt van granen" geschreven door ing. J.A. de Jong uit 1986. Daarin staat een tabel: Normen voor luchtlevering en laagdikten voor continu langzaam drogen met niet verwarmde lucht (vocht % voor drogen, maximale laagdikte, noodzakelijke hoeveelheid lucht, duur ononderbroken ventilatie). Hierbij staat ook dat je met niet verwarmde lucht alleen langzaam kan drogen tot een vochtgehalte van 16,5% is bereikt. Droogsnelheid hangt af van de hoeveelheid lucht in m3 die per m3 graan door de ventilator wordt geleverd en de dikte van de graanlaag. Meer staat er NIET over beschreven. Blijkbaar simpel klusje dus
Identiek dezelfde tabel staat in 'Teelthandleiding wintertarwe" van uit 1997.
Succes!
Groetjes
Ik heb het even nagekeken in het boek 'De teelt van granen" geschreven door ing. J.A. de Jong uit 1986. Daarin staat een tabel: Normen voor luchtlevering en laagdikten voor continu langzaam drogen met niet verwarmde lucht (vocht % voor drogen, maximale laagdikte, noodzakelijke hoeveelheid lucht, duur ononderbroken ventilatie). Hierbij staat ook dat je met niet verwarmde lucht alleen langzaam kan drogen tot een vochtgehalte van 16,5% is bereikt. Droogsnelheid hangt af van de hoeveelheid lucht in m3 die per m3 graan door de ventilator wordt geleverd en de dikte van de graanlaag. Meer staat er NIET over beschreven. Blijkbaar simpel klusje dus

Identiek dezelfde tabel staat in 'Teelthandleiding wintertarwe" van uit 1997.
Succes!
Groetjes
-
- Nieuw lid
- Voornaam: Mathijs
Re: Graan Drogen
Bedankt ik zal dit (deze) boek(en) eens een bekijken.
Iemand anders misschien nog en suggestie? Misschien iets ingewikkelds met differentiaalvergelijkingen enzo?
Groeten,
Mathijs
Iemand anders misschien nog en suggestie? Misschien iets ingewikkelds met differentiaalvergelijkingen enzo?
Groeten,
Mathijs