Hoe is het gesteld met de remcapaciteit van trekkers met een zwaar geladen aanhanger en hoe is dat te meten? Dat testte de brancheorganisatie van de mechanisatiebedrijven COM 29 juni jongstleden op een speciaal georganiseerde demonstratiedag van een Brits remmentestsysteem.
,,Verkeersveiligheid hebben wij hoog in het vaandel staan'', stelt branchemanager Jelle Bartlema van het Centraal Orgaan Mechanisatiebedrijven (COM). Daarom haalde hij een remmentester uit Groot-Brittannië. Deze werd 29 juni, onder het toeziend oog van importeurs en fabrikanten van landbouwvoertuigen uitgebreid getest bij PTC+ in Dronten. De remmentester meet de remcapaciteit van het voertuig en/of de aanhanger, zowel voor hydraulische als lucht-remsystemen. Conclusie: de Britse remmertester functioneert uitstekend en kan een goede bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid van landbouwverkeer in Nederland.
Bewustwording
Uiteindelijk doel van het COM is om bij gebruikers van zware combinaties bewust te maken van de risico's. ,,Het vermoeden bestaat dat in Nederland heel veel combinaties de weg opgaan waarvan de remcapaciteit onvoldoende is. Maar omdat we hier geen keuring voor hebben, wordt er nauwelijks iets aan gedaan'', volgens Bartlema. Vooral in de remcapaciteit van aanhangers is naar verwachting nog heel veel winst te halen. ,,Het zou goed zijn als de remcapaciteit van materieel regelmatig getest wordt.'' Dit komt de verkeersveiligheid ten goede en zorgt ook voor minder slijtage en dat scheelt uiteindelijk weer in de onderhoudskosten.
Verkeersveiligheid
Verkeersveiligheid van landbouwvoertuigen staat al langer op de agenda bij het COM. ,,Wij nemen onze verantwoordelijkheid door aandacht voor dit onderwerp te vragen. De remcapaciteit is daarvan een belangrijk onderdeel. Nu er een goede remmentester beschikbaar is, zullen we als COM volop aandacht blijven vragen voor dit onderwerp. In samenspraak met betrokken partijen gaan we bekijken welke concrete stappen te maken zijn met als doel om hiermee een bijdrage te leveren aan het verbeteren van de verkeersveiligheid van landbouwverkeer”, stelt de branchemanager.


Foto's copyright Hero Dijkema