wetgeving Ploegen
- Aorend
- Junior forumlid
- Voornaam: Aorend
- Contacteer:
wetgeving Ploegen
Ik las laatst in de boerderij dat je voortaan voordat je gaat ploegen of cultivatoren je eerst bij de gemeente moest aanvragen. Weet iemand hier meer van???
Laatst gewijzigd door Stigter op do 29 jan, 2009 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel aangepast
Reden: titel aangepast
Farmers do it twice a day
Doe geen dingen die ik ook niet zal doen
- Peter Jansen
- Beheerder
- Voornaam: Peter
- Contacteer:
Re: Ploegen
Dat verhaal lijkt me de grootste flauwekul....
Groet, Peter
Groet, Peter
- Joost
- Forumlid
- Voornaam: Joost
- Contacteer:
Heb ik nog niks van gehoord! Lijkt me ook een moeilijk controleerbare regel!
http://www.landbouwinbeeld.nl
- Niels
- Mega senior forumlid
- Voornaam: Niels
- Contacteer:
Hoezo zou dat moeten?
Is toch niet slecht voor mileu ofzo? :S
Dus lijkt me beetje raar.
Is toch niet slecht voor mileu ofzo? :S
Dus lijkt me beetje raar.
- Stigter
- Beheerder
- Voornaam: Arie
- Contacteer:
Kan mij alleen voorstellen dat, wanneer je met een 5-schaar over de openbare weg wil, of met een superbrede cultivator, je ontheffing moet aanvragen. Anders kan ik het mij niet voorstellen.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter
- Joost
- Forumlid
- Contacteer:
Heb toen wel iets gehoord dat ze wilde maken dat je een ploeg alleen nog maar met milieuvriendelijke olie in mocht vetten! Want als je er voor de eerste keer weer mee ploegt komt die olie in de grond
(Maarja over welke hoeveelheden praat je dan
Enkele druppels
)

- Aorend
- Junior forumlid
- Contacteer:
Het stond in de Boerderij en ik weet er verder ook weinig van. Het lijkt mij ook al een raar verhaal en ik denk ook niet dat iemand naar het gemeentehuis en gaat vertellen dat hij dan en dan wil gaan ploegen op dat perceel. Maar misschien heeft het te maken met gasbuizen of elektriciteit kabel in de grond oid.
- Stigter
- Beheerder
- Contacteer:
De transportbuizen van het gas liggen op een diepte van 2,5 meter en over het algemeen loopt er door landbouwgrond geen kabels die je met ploegen kapot zou kunnen trekken.
Ik zelf heb ooit eens een waterbassin moeten graven boven de transportbuis van het gas, er heeft de hele dag een helicopter boven ons werk gehangen. Wel leuk moet ik zeggen.
en het verhaal over de olie, tja, als ik de ploeg invette had je inderdaad wel een milieudelict.. maar tegenwoordig is het toch allemaal plantaardig?
Ik zelf heb ooit eens een waterbassin moeten graven boven de transportbuis van het gas, er heeft de hele dag een helicopter boven ons werk gehangen. Wel leuk moet ik zeggen.
en het verhaal over de olie, tja, als ik de ploeg invette had je inderdaad wel een milieudelict.. maar tegenwoordig is het toch allemaal plantaardig?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter
- Niels644
- Forumlid
Het lijkt me wel bijzonder stug dat je een aanvraag voor ploegen moet doen.
'k Zal de Boerderij er binnenkort op na lezen.
'k Zal de Boerderij er binnenkort op na lezen.
- Aorend
- Junior forumlid
- Contacteer:
@ Stigter
Ze moeten op 2.5 meter diepte liggen. Maar mijn vader heeft er wel een keer een geraakt met de ondergooier dus die ligt niet op 2.5 meter diep. En af en toe ligt er nog wel eens een keer een kabel of een gasleiding door het land.
Ze moeten op 2.5 meter diepte liggen. Maar mijn vader heeft er wel een keer een geraakt met de ondergooier dus die ligt niet op 2.5 meter diep. En af en toe ligt er nog wel eens een keer een kabel of een gasleiding door het land.
- Stigter
- Beheerder
- Contacteer:
Een transportbuis van het gas geraakt?
Lijkt mij onwaarschijnlijk, dat is zo'n hele dikke jongen hoor. Als je die raakt en eventueel kapot trekt of beschadigd heb je toch een forse claim aan je broek hangen. Op de stukken waar zo'n transportbuis van het gas ligt moet je wel toestemming voor hebben om bovenop te mogen werken.
Natuurlijk ligt er wel een keer een kabel of een leiding door het land, maar die liggen als het goed is toch zo diep dat je ze met normale werkzaamheden nooit kan raken.
Lijkt mij onwaarschijnlijk, dat is zo'n hele dikke jongen hoor. Als je die raakt en eventueel kapot trekt of beschadigd heb je toch een forse claim aan je broek hangen. Op de stukken waar zo'n transportbuis van het gas ligt moet je wel toestemming voor hebben om bovenop te mogen werken.
Natuurlijk ligt er wel een keer een kabel of een leiding door het land, maar die liggen als het goed is toch zo diep dat je ze met normale werkzaamheden nooit kan raken.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter
- Aorend
- Junior forumlid
- Contacteer:
Ja een of andere klep ofzo van beveiliging. Ik weet het ook niet precies maar hij heeft een keer zoiets geraakt. En toen hebben ze daarna die buis naar onder gebracht. En ze hebben bij ons de bult ook een keer met de kraan onder gegooid en toen hebben ze over een elektriciteitkabel geschraapt.
- Ziko
- Forumlid
- Voornaam: Ziko
Stigter schreef:De transportbuizen van het gas liggen op een diepte van 2,5 meter en over het algemeen loopt er door landbouwgrond geen kabels die je met ploegen kapot zou kunnen trekken.
Ik zelf heb ooit eens een waterbassin moeten graven boven de transporbuis van het gas, er heeft de hele dag een helicopter boven ons werk gehangen. Wel leuk moet ik zeggen.
Plantaardige olie?! Die wordt volgens mij amper gebruikt, wij gebruiken die in ieder geval niet. Dan moet je alle leidingen vervangen.
Met vriendelijke groet, Ziko

- Peter Jansen
- Beheerder
- Voornaam: Peter
- Contacteer:
Arie, volgens mij vergeet je, dat alles wat in de grond zit omhoog kan komen. Ook wij hebben weleens een kabel van de KPN aan de punt van de ploegschaar gehad....
Groet, Peter
Groet, Peter
- Stigter
- Beheerder
- Contacteer:
Nou vergeten ben ik dat niet Peter, maar heb je wel een idee hoe groot die transport buis is? zo rond 48 duims (is een meter) of nog groter, van staal.. die komt niet zomaar naar boven hoor.
In België is er een paar jaar geleden nog een ongeluk gebeurd, toen tijdens graafwerkzaamheden de transportleiding werd geraakt.
Maar de discussie begon over iets wat in de boerderij zou hebben gestaan. Iemand het artikel al gelezen?
In België is er een paar jaar geleden nog een ongeluk gebeurd, toen tijdens graafwerkzaamheden de transportleiding werd geraakt.
Maar de discussie begon over iets wat in de boerderij zou hebben gestaan. Iemand het artikel al gelezen?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter
- Tom H
- Forumlid
- Voornaam: Tom
- Contacteer:
Aorend schreef:Ik las laatst in de boerderij dat je voortaan voordat je gaat ploegen of cultivatoren je eerst bij de gemeente moest aanvragen. Weet iemand hier meer van???
Volgens mij bedoel jij dat je voor Mei je grasland niet om mag ploegen of een andere grondbewerking mag uit voeren.
- Stigter
- Beheerder
- Contacteer:
Tja Aorend had dus gelijk!!
bron:Boerderij.nl
Tja, wie dit bedacht heeft mag van mij apart hangen.
Melden als je maar een schop in de grond steekt: boeren vinden het onzin. Ze roepen de politiek op om de regels van tafel te halen. Burgelijke ongehoorzaamheid kan duur uitvallen.
Grondroerdersregeling
En plotsklaps is hij er: de nieuwe Wet Informatie-uitwisseling Ondergrondse Netten (Wion). Geen enkele betrokkene in de landbouw, van de politiek tot LTO Nederland en de vakbonden, was op de hoogte van de negatieve gevolgen voor boeren. De wet kwam als een donderslag bij heldere hemel. Deze wet verplicht boeren zich te melden bij het kadaster als ze grond gaan bewerken. Dit levert extra administratie én kosten op voor de grondbewerker.
Geen ruchtbaarheid uit teleurstelling
LTO heeft bewust de negatieve gevolgen van de nieuwe kabelwet binnenskamers gehouden. De standsorganisatie kreeg pas bij de behandeling van deze zogenoemde ‘Grondroerdersregeling’ in de Eerste Kamer in de gaten wat voor grote impact het had voor grondeigenaren. LTO had geen zin om het bekend te maken aan de leden, omdat ze niet betrokken was bij de totstandkoming van de wet.
Vragen en verzet
Nu Boerderij het een paar weken geleden wereldkundig maakte doet als eerste de Nederlandse Akkerbouw Vakbond een 'dringende oproep' aan de Tweede Kamer om de nieuwe wet Wion terug te draaien. Ook de politiek stelt vragen aan de betrokken ministers. Deze week schreef LTO-voorzitter Albert Jan Maat een ‘brandbrief’ naar de minister van Economische Zaken.
Ongehoorzaamheid kan duur worden
Vraag is: hoe nu verder? Boeren zijn in ieder geval kwaad en sommigen roepen op tot burgerlijke ongehoorzaamheid. Of dat verstandig is, vraag ik me af. Agentschap Telecom is verantwoordelijk voor de controle op naleving van de Wion. De straffen bij overtreding kunnen oplopen van €100.000 tot €450.000. Het agentschap heeft eerder al gezegd de boer op te gaan om te kijken of elke boer zich houdt aan de wet. Wellicht dat minister Van der Hoeven van Economische Zaken aan de bezwaren tegemoet komt en de controles op naleving opschort. Binnen twee weken weten we meer, want dan moeten de ministers van EZ en LNV antwoord geven op de vragen van de SGP. Wellicht net te laat, want vanaf 1 februari barst het voorjaarswerk uit op het land. Inmiddels hebben zich nog maar enkele honderden boeren gemeld bij het kadaster. Dat is slechts een handje vol van alle boeren die straks het land op gaan.
bron:Boerderij.nl
Tja, wie dit bedacht heeft mag van mij apart hangen.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter
- Stigter
- Beheerder
- Contacteer:
Het meest kwalijke vind ik dat de belangenorganisatie het wel wist, van de plannen voor deze nieuwe wet, maar zich er niet mee bemoeid hebben..
Dus als zo'n ambtenaar het eens op zijn heupen krijgt kan hij ongeveer elke boer die zijn land aan het bewerken is een bekeuring geven..
Dus als zo'n ambtenaar het eens op zijn heupen krijgt kan hij ongeveer elke boer die zijn land aan het bewerken is een bekeuring geven..
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter
- Stigter
- Beheerder
- Contacteer:
Het verhaal gaat door!!
Bron: AGD.nl
Hoe was dat spreekwoord ook alweer? iets met een kalf en een put..
Hoe heet die belangenorganisatie?
LTO-voorzitter Albert Jan Maat deed deze oproep in een gesprek met Radio 1. Vanaf 1 oktober 2008 zijn alle grondeigenaren, dus ook boeren en tuinders, verplicht zich te melden bij het kadaster als ze in de grond gaan roeren. In het verleden moesten ze dat alleen doen als ze dieper dan 50 centimeter de grond ingaan. Die melding was gratis. Nu moeten ze bij elke grondbewerking (ongeacht diepte) zich in ieder geval één keer melden. Kosten €24 per melding.
Maat vindt het onterecht dat boeren en tuinders worden geconfronteerd met extra administratieve lasten en kosten. Maat: "Gastvrijheid onder de grond bij boeren moet niet afgestraft worden met bureaucratie".
Op de vraag waarom LTO Nederland niet bij het maken van de wet al aan de alarmbellen trok vertelt Maat dat wel bedrijven zijn gehoord die kabels leggen, maar boeren en tuinders niet. Maat: "We zijn niet uitgenodigd. Je mag toch verwachten als er een wetswijziging komt, dat mensen die er mee te maken krijgen of extra lasten krijgen, op zijn minst gehoord worden. Dit is niet gebeurd."
De gevolgen van de wet kwamen aan het licht, twee weken geleden, naar aanleiding van een artikel in weekblad Boerderij. De Nederlandse Akkerbouwvakbond trok vorige week al aan de alarmbel en doet een dringende oproep aan de Tweede Kamer om de wet terug te draaien. De SGP-fractie heeft schriftelijke vragen gesteld.
Bron: AGD.nl
Hoe was dat spreekwoord ook alweer? iets met een kalf en een put..
Hoe heet die belangenorganisatie?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter
- Niels644
- Forumlid
Re: wetgeving Ploegen
Naajaa zeg, hoe verzinnen ze het? Moet niet gekker worden!!!
Belachelijk.
Belachelijk.
- Joost
- Forumlid
- Contacteer:
Dit betekend dus dat ELKE boer in Nederland moet bellen voordat ie gaat ploegen? :O Hoe willen ze dit controleren dan?
- Niels644
- Forumlid
Dat kan nooit, deze wet kan toch nooit gehandhaafd worden?
PS zelfs cultiveren valt toch onder grondbewerking? Zou je zelfs dat aan moeten geven?
Schandalig.
PS zelfs cultiveren valt toch onder grondbewerking? Zou je zelfs dat aan moeten geven?
Schandalig.
Terug naar “Verzekeringen, wet en regelgeving”