Dagboek Ron

ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » wo 22 apr, 2009 10:39

Stigter, dan hoop ik dat elk najaar de gratis ( :!: ) modderkuren je hier mee zullen vallen :lol: :lol:

Groetjes


Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » wo 22 apr, 2009 20:47

Ik mag graag wat aanploeteren Ron, dus dat zou geen probleem zijn :D
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Tom H » wo 22 apr, 2009 21:56

Fiat 1300, MB 800, JD 4440 klinkt allemaal super mooi! Echte klassiekers dus?
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » wo 22 apr, 2009 22:17

De pootaardappels zijn inmiddels ook gepoot. Ze zijn van het Poolse ras Denar.


Eerst natuurlijk grond bewerken met de rotorkopeg.
Afbeelding


De aardappels zitten in zakken van 50 kg. Ja, ik weet wat jullie nu voelen, je wordt al moe als je naar die zakken kijkt.
De startmotor van de heftruck was kapot, dus moesten we alles een keertje extra door onze handen laten gaan :|
Afbeelding


Er kwam net een legerhelikopter overgevlogen. Goh, wat moet dat er van boven mooi uitzien!
Helaas was de foto een beetje wazig uitgevallen.
Afbeelding


De pootmachine heb ik gehad van een boer waar ik op stage ben geweest (Jan, als je toevallig kijkt, nogmaals bedankt)
Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Over de aardappels is Moncereen-poeder gestrooid. Dit is om rhizoctonia-aantasting tegen te gaan. Tijdens het poten verdeelt het poeder zich mooi over de knollen.
Afbeelding


Groetjes
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » wo 22 apr, 2009 22:33

Tom H schreef:Fiat 1300, MB 800, JD 4440 klinkt allemaal super mooi!


Klinkt super, is letterlijk super (alleen die Fiat dan) Vergeten te vermelden: die Fiat is type 1300 Super. Fiat 1300 is normaal 130 pk, versie Super is 20-25 pk sterker. Motorisch berestrek, heeft nu verschrikkelijk veel speling met sturen, hydraulische aftakaskoppeling is versleten en hefinstallatie doet het nu ook niet zo goed meer :( Nu wordt deze trekker er alleen bij gehaald als er iets anders echt hopeloos verzakt zit. In zijn beginjaren hier hebben we het voor elkaar gekregen om in 1 najaar bijna 400 ha met alleen deze trekker om te ploegen 8-)

Groetjes
Gebruikersavatar
Ziko
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 473
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 17:07
Voornaam: Ziko
Locatie: Terneuzen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Ziko » do 23 apr, 2009 08:06

Mooi om zo'n Hassia te zien, wij rijden met bijna exact dezelfde lepeltjeslanter :P Alleen dan staat er een 2650 voor.
Met vriendelijke groet, Ziko
Afbeelding
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » za 25 apr, 2009 22:38

ron schreef: Veel sloten die vol staan met riet worden in het voorjaar aangestoken om schoon te branden.


Ik wil jullie toch graag even laten zien hoe dat gaat. Dit kwam ik tegen toen ik mijn fototoestel toevallig bij mij had.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Het resultaat (dezelfde sloot, iets verderop)
Afbeelding


Groetjes
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » zo 26 apr, 2009 10:21

Is hier nog een soort van controle op? Of is er geen waterschap die de watergangen controleert?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 26 apr, 2009 11:02

Het waterschap controleert alleen de hoofdwatergangen. Hier wordt elk jaar met zo'n kleine dragline het riet eruit getroken en de kanten worden gemaaid (trekker met maaimachine, dieper met de zeis). Het waterschap organiseert elk jaar veilingen voor een bepaald traject. Het bedrijf die tegen de laagste kosten het werk wil doen, mag hiermee aan de slag.

Op de andere sloten moet je zelf letten. Deze zijn dus voor je eigen verantwoordelijkheid. Veel mensen zijn nog van mening dat slootonderhoud de taak is van het waterschap (dit stamt nog uit de tijd toen de overheid voor alles en iedereen zorgde). Als je waterafvoer loopt door een sloot van de buurman, kan je de pech hebben dat die man niet mee wil werken aan een schone sloot :|

Groetjes
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » vr 08 mei, 2009 23:25

Ja, het is al weer een tijdje geleden dat jullie wat van mij gelezen en gezien hebben :oops:
We hebben hier natuurlijk niet stilgezeten, maar na het zaaien en poten was de grootste drukte weer even voorbij.

Op het land zijn we de laatste tijd vooral bezig geweest met kunstmest strooien en spuiten van de tarwe. Hiervoor gebruik ik de spuit op de MB Trac. Zelfs als er een heel klein restantje onkruidbestrijdingsmiddel van de tarwe achter blijft in de spuit, kan het zijn dat je de bieten per ongeluk ook doodspuit. Daarom houden we de getrokken spuit voorlopig voor dit werk, elk risico is dan uitgesloten. Je kan op elk moment aan de slag als het weer goed is, ipv eerst spuit schoonspoelen/reinigen wat nogal lang duurt.

Hier staan wat foto's van de eerste onkruidbestrijding in de bieten.

Afbeelding

Deze Hoegen Dijkhof spuit heeft een inhoud van 3000 liter, werkbreedte 24 meter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De spuit is voorzien van werveldoppen (HD 2.3/5.8). Deze zijn meer gevoelig voor wind dan bijv. spleetdoppen.
Met het spuiten in de bieten probeer ik te wachten totdat het s'avonds ophoudt met waaien. De werveldoppen geven een mooie spuitkegel die het onkruid goed bedekt (nou ja, dat is mijn mening). Verstopping is echt een zeldzaamheid en de doppen slijten weinig omdat ze van ceramisch materiaal gemaakt zijn :P
Omdat er behalve de gewone pomp er ook een aparte vulpomp op zit, zit de tank in mum van tijd vol met water. Als je veel kleine flesjes hebt om leeg te maken, kom je tijd tekort. Dan maar even een pauze met water aanzuigen.

Afbeelding

Afbeelding

De foto's tijdens het spuiten zijn gemaakt door een werknemer, omdat ik zelf op de trekker zit. Hij hielp met het uitmeten van de spuitsporen.

Afbeelding

Alles gespoten: inklappen en naar huis :D
Afbeelding

De twee spuiten voor de werkplaats
Afbeelding

Groetjes
Gebruikersavatar
Anja
Beginner
Beginner
Netherlands
Berichten: 55
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:07
Voornaam: Anja
Locatie: Maassluis

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Anja » za 09 mei, 2009 13:27

Krijgen we de MB Trac ook nog in actie te zien Ron?
Mooie foto's weer en mooi dat je 2 spuiten hebt!
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » za 09 mei, 2009 23:41

De MB Trac moet eerst nog even op de foto, maar hij komt er natuurlijk wel bij te staan ;)

In eerste instantie was de MB Trac gekomen als reservetrekker/spuit. Alles is natuurlijk duur, maar voor een zelfrijdende spuit heeft het ding niet veel gekost. Er zijn weinig boeren meer in Nederland die nog zulke machines aanschaffen. Daar worden de spuiten steeds groter en breder.
Het was een keer gebeurd dat in het voorjaar bij het in bedrijf stellen van de getrokken spuit (mijn eerste spuit dus) de pomp het begaf. Met kunst- en vliegwerk hadden we nog net op tijd het ding kunnen repareren. Als het echt nodig was hadden we nog wel een poolse pomp op de een of andere manier kunnen monteren, maar eenvoudig zou dat niet geweest zijn (aandrijving vulpomp), misschien was het wel sneller geweest om even op en neer te rijden naar nederland voor onderdelen. Iemand in loonwerk laten spuiten wilde ik liever niet, ik ben de enige boer in de omgeving die op 24 meter spuit. En zelfs als de trekker voor de getrokken spuit ergens anders nodig is of kapot zou gaan, kunnen we nu verder met het werk.

Groetjes
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » zo 10 mei, 2009 13:32

Die HD's van je, zijn al wat ouder, veronderstel ik. Is dat te merken in de techniek?
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 10 mei, 2009 16:02

Die opbouwspuit is volgens mij gemaakt zo halverwege de jaren '80. De getrokken spuit is ouder (nog geen pijp in de spuitboom).
Of dat te merken is in de techniek? Tja, de basisprincipes zijn nog steeds hetzelfde als nu. Die werveldoppen van de getrokken spuit zie je bijna nergens meer standaard op een spuit zitten.
Kenmerkend van de Hoegen Dijkhof spuiten was de Urgent pomp van PZ Zweegers. Dit zijn langzaamlopende zuigerpompen, in mijn geval de PZU 200 (200 liter/min) met 3 zuigers.

De pomp is hier niet helemaal goed te zien, grootste deel zit achter de beschermkap. Ik hoop dat jullie je er iets bij voor kunnen stellen :?
De cilinders van de pomp heb ik enkele dagen geleden los gehad omdat er een zuiger (officieel manchet) lekte.
In de cilinderkop zitten kleppen met stalen kogels.
Afbeelding


Links: nieuwe zuiger. Midden: zuiger waar het rubber heeft losgelaten. Rechts: cilinder met ceramische binnenwand.
Afbeelding
Als iemand thuis nog zulke zuigers of cilinders over heeft, neem ik ze graag over ;)

Op speciale wens konden de spuiten worden uitgerust met membraanpomp. De laatste spuiten van Hoegen Dijkhof waren alleen met dit type pomp uitgerust.

Groetjes
Laatst gewijzigd door ron op zo 10 mei, 2009 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » zo 10 mei, 2009 16:28

Zuigerpomp he? Zaten die niet in oudere Kärcher HD spuiten?
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 10 mei, 2009 16:44

Zijn dat geen plunjerpompen geweest?
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » zo 10 mei, 2009 17:24

Geen idee. Ding was al ouder als ik, geloof ik...
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 10 mei, 2009 17:53

Zuigerpomp of plunjerpomp, ik denk dat je allebei de namen wel kan gebruiken voor dezelfde pomp.

Groetjes
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » wo 13 mei, 2009 22:31

Gisteren ben ik begonnen met het aanaarden van de aardappels. Twee dagen hiervoor had het 10 mm geregend, de kluiten waren dus niet zo hard en er was vrijwel geen stof :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Bezoekers op het land :D
Afbeelding

:shock: bezoek van een ooievaar: je weet wat dat kan betekenen 8-)

Afbeelding


Het begon opeens vreemd te ruiken in de cabine van de trekker. Na een ruikinspectie onder het dashbord en een blik te werpen achter de motorkap zag ik dat de kruiskoppeling van de aftakas wit stond te roken :( Het was al avond, dus was ik maar naar huis gegaan. Vanmorgen een aftakas van een rotoreg ertussen gestopt en doorgegaan met frezen.
Afbeelding


Ook zijn we bezig geweest met kunstmest strooien op de wintertarwe.
Na twee regenbuitjes heeft alles op het land tenminste weer een beetje kleur gekregen: in de hele maand maand april had het geen druppeltje geregend :|
Afbeelding

Afbeelding


Groetjes
Gebruikersavatar
Sjors
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1120
Lid geworden op: do 14 mei, 2009 08:41
Voornaam: Sjors

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Sjors » do 14 mei, 2009 10:44

Dat is toch het mooiste, niet te droog om aardappels aan te aarden?
Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Ziko
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 473
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 17:07
Voornaam: Ziko
Locatie: Terneuzen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Ziko » do 14 mei, 2009 19:23

Mooi weer, hier valt nu gelukkig wat regen en komende dagen zou er nog wat moeten vallen. Het is hard nodig, de gewassen gaan nog niet achteruit maar een harde groei zit er ook zeker niet meer in.
Met vriendelijke groet, Ziko
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Tom H » do 14 mei, 2009 21:40

lagers uit de aftakas?
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » do 14 mei, 2009 22:32

Ja Tom, zo zie je maar weer: aftakas gesmeerd en na 7 uurtjes werk hield het naaldlagertje het voor gezien! Kruisje is Walterscheid 3600, geen vuilnisbakkenstaal dus :? Trekker had het er niet zwaar mee, overbelasting zal het volgens mij niet geweest zijn.

Twee jaar geleden met de rotoreg precies hetzelfde gebeurd (toevallig achter dezelfde trekker). Gelukkig had de trekkerchauffeur het op tijd opgemerkt, ook zo'n geurtje. Als je net even te laat ben draait je hele kruiskoppeling aan diggels :x

Groetjes
Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Tom H » za 16 mei, 2009 18:55

Ja dat wil af en toe nog wel eens gebeuren. Ik ken ze die draaien de grote hoek steeds aan diggelen. Het kan ook te maken hebben met af en toe een beetje abrupt in schakelen van de aftakas. Of de aftakas te lang in een tegrote hoek houden.
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 07 jun, 2009 21:54

Rustige tijd hier :P : voornamelijk spuiten en soms een beetje kunstmest strooien. Dit werk loopt wel enige dagen achter, het weer is erg wisselvallig de laatste tijd.
Ook enige reparaties aan de trekkers :| : o.a. revisie lagers oliepomp JD 2130, vastzittend hefventiel JD 2140 en afgebroken spanhuls in versnellingsbak Fiat 130-90.

Foto van enige weken oud: spuiten met de MB Trac
Afbeelding

Afbeelding

Volgende foto's zijn gemaakt met m'n mobiele telefoon, daarom zijn ze dus niet zo zuiver.
Hier ben ik tegen bladluizen aan het spuiten in de pootaardappels.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De gemeente heeft gevraagd of ik wilde helpen met het opnieuw aanleggen van het voetbalveld. Eerst had ik RoundUp gespoten, daarna geploegd, ge-egd en ook ge-egaliseerd. Omdat er dus ruimte vrij was,hadden we van de gelegenheid gebruik gemaakt om de sloot tussen het voetbalveld en mijn land uit te baggeren :)
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes

Terug naar “Dagboeken”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 58 gasten