Beschadigingen?

Stel hier je vragen over restauratie, onderhoud, reparatie en vervanging.
Yoram
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: di 07 aug, 2012 18:03
Voornaam: Yoram

Beschadigingen?

Berichtdoor Yoram » di 07 aug, 2012 18:06

Hoi iedereen! Ben net nieuw op dit forum, dus hoop dat ik op het juiste plekje post.
Wij wonen in een agrarische omgeving, we zijn omringd door graanvelden. Welnu: ik ben een boogschutter. En natuurlijk weet ik de pijlen zo te schieten dat ze er nooit eens in de buurt komen, door middel van netten, afstand, e.d. Nu heeft een vriend van mij geschoten, en jawel hoor: de pijl vloog over het net en alles, hup, het graan in. :( verdorie!

De pijl is helemaal van carbon gemaakt, en ligt plat op de grond. Kan dit ernstige beschadigingen veroorzaken aan de graandorser? Zo ja, zal ik de boer informeren. Zo nee, nou ja, dan ben ik in het ergste geval alleen een pijl kwijt.

Heel erg bedankt alvast! ;-)


Gebruikersavatar
Landbouwpowers NL
Beginner
Beginner
Netherlands
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 17:07
Voornaam: Ronald
Skype: ronald-kluitenberg@live.nl
Locatie: Nijeholtpade
Contacteer:

Re: Beschadigingen?

Berichtdoor Landbouwpowers NL » wo 08 aug, 2012 20:01

Als je zeker weet dat deze plat op de grond ligt, zal er weinig aan de hand zijn. De combine heeft het maaibord nog een stukje boven de grond als het goed is.

Ik weet niet of je weet waar de pijl ongeveer ligt, maar als je 100% zeker weet dat hij plat op de grond ligt heb je m ook zien liggen neem ik aan? Als je weet waar de pijl ligt, kun je hem misschien nog uit het graan halen? kan me voorstellen dat zo'n pijl ook wel rechtop of een beetje schuin blijft staan.
Voor landbouwfoto's uit Friesland én verder: http://www.landbouwpowers.nl
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Beschadigingen?

Berichtdoor ron » wo 08 aug, 2012 21:17

Hoi Yoram, welkom op het forum :D

Net zoals Landbouwpowers NL schreef, als die pijl echt helemaal plat ligt dan zal er niet veel gebeuren. Sommige boeren maaien de tarwe hoog, maar... sommige maaien net boven de grond. Dan hoeft de pijl maar iets schuin te staan en hij kan terecht komen in de vingerbalk van het maaibord van de combine. Nu weet ik niet hoe taai zo'n pijl van carbon is, en in welke richting hij in de grond staat geprikt t.o.v. de rijrichting. Misschien dat er een mesje breekt, pijl veert dan waarschijnlijk helemaal onder het maaibord door en de schade blijft dan beperkt tot dat ene of twee mesjes. Maar als de pijl toevallig zo ligt dat die door de combine helemaal of half wordt meegenomen dan wordt het iets anders. Als die in de breedte door de combine gaat zal er denk ik geen schade aan overgehouden worden. Als de pijl schuin of in de lengte de combine in verdwijnt en in de dorstrommel blijft haken, dan zal die dorstrommel wel eens een zingend geluidje kunnen maken. Daar zal niet echt materiele schade ontstaan, maar de combinemachinist zal de inspectieluikjes moeten openen en op zoek gaan wat de oorzaak is (niet iedere combinemachinist zal verwachten dat er op die plaats van het land zoiets in de dorstrommel kan komen, dus zullen ze misschien ergens anders op zoek gaan waar het geluid vandaan komt). Erg veel tijdverlies op een zeer ongewenst moment en er zullen heel wat lelijke woorden vallen.

Yoram, ik hoop dat je m'n verhaal een beetje begrijpt. Zelf ben ik al heel wat dingen in m'n combine tegen gekomen tijdens het dorsen, zoals takken,(dun, dik, taai, enz.) stenen, brokken beton en fietsenframe's :shock: en wat je dan voelt op de combine en wat voor geluiden dat maakt.

Ik denk dat er niet van die vriendelijke gezichten zullen zijn als die boer jouw pijl onverwacht uit de maaidorser zal moeten plukken (of op een andere manier onverwacht tegen zal komen). Hij zal in de loop der tijd er ook echt wel achter komen welke buurjongens graag boogschieten.

Persoonlijk, maar dat ben ik, zou ik het waarderen als iemand mij zou waarschuwen voor zulke 'verrassingen'.
Gebruikersavatar
nhcr9090
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 08 jun, 2011 20:50
Voornaam: Pieter
Locatie: usquert

Re: Beschadigingen?

Berichtdoor nhcr9090 » wo 08 aug, 2012 22:09

Ik ben het totaal met Ron eens,
maar nou maakt het graan zelf ook een verschil, wanner de tarwe ligt, zal de boer het maaibord lager doen en de molen van het maaibord tot bijna op de grond laten zakken om de tarwe naar binnen te halen, hierdoor is de kans groter dat de pijl mee naarbinnen wordt genomen, ook maakt het uit of het zomer of wintertarwe is, als het wintertarwe is is de kans dat de tarwe al volgende week wordt geoogst, meestal wordt het dan ineen zwad gelegd en niet gehakseld, want als echt een boer pissig wil krijgen is als de hakslaar kapot gaat ( ik spreek uit ervaring : :mrgreen: ) en zomertarwe wordt vaker gehakseld
Mijn antwoord informeer de boer, en zoek nog een keer erg goed voordat hij hem vind :mrgreen:
Succes !

M.v.g.

Pieter
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
valtrajohnie-t202
V.I.P.
V.I.P.
Netherlands
Berichten: 1196
Lid geworden op: do 18 jun, 2009 16:34
Voornaam: Arno

Re: Beschadigingen?

Berichtdoor valtrajohnie-t202 » do 09 aug, 2012 21:50

Ik denk niet dat z'n carbonnen pijl schade aan gaat richten aan een combine, zn pijl is volgens mij niet dikker dan een halve cm.
M'n vermoeden is als z'n pijl al in een combine terecht komt, dan zie je hem waarschijnlijk verpulverd terug in de graantank.
mvg Arno
Nothing runs like a deere" - being chased by a VALTRA

Afbeelding
Freek
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 265
Lid geworden op: do 08 sep, 2011 18:58
Voornaam: Freek
Locatie: Tilburg

Re: Beschadigingen?

Berichtdoor Freek » zo 12 aug, 2012 13:41

En als die pijl nou beschadigd?
En dan te denken aan al die stenen die kunnen beschadigen,moet je toch niet aan denken?
Wat ik bedoel het zal allemaal wel los lopen
gr. Freek.
Gebruikersavatar
Arjan
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 18 apr, 2010 16:21
Voornaam: Arjan
Skype: arjan_tuning_united@htmail.com
Locatie: Echteld
Contacteer:

Re: Beschadigingen?

Berichtdoor Arjan » ma 13 aug, 2012 20:00

Zullen we het maar niet hebben over de banden die je lek kan rijden?


Als je een eergevoel hebt, meld je het bij de des betreffende boer.

En mocht er schade bij de combine/pakkenpers/vee komen, dan is dat te verhalen op je WA verzekering.
Arno schreef:achteruitrijden met de kieper omhoog is ZO!! 1990

mvg Arjan
Gebruikersavatar
Niels
Mega senior forumlid
Mega senior forumlid
Netherlands
Berichten: 2634
Lid geworden op: vr 16 jan, 2009 12:33
Voornaam: Niels
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Beschadigingen?

Berichtdoor Niels » ma 13 aug, 2012 20:37

Gewoon even melden ;)
deutzdebest
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 627
Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:25
Voornaam: Namme-Jan
Skype: njwoody@live.nl
Locatie: het mooie Fryslân
Contacteer:

Re: Beschadigingen?

Berichtdoor deutzdebest » di 14 aug, 2012 10:25

Niels schreef:Gewoon even melden ;)

dit lijkt mij ook het verstandigste ;)
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Beschadigingen?

Berichtdoor ron » di 14 aug, 2012 21:38

Freek schreef:Wat ik bedoel het zal allemaal wel los lopen


Dat verwacht ik eigenlijk ook wel ;) Machines zijn wel eens grotere onderdelen verloren en vele vele vele jaren later kom je het pas weer tegen (of je komt het nooit meer tegen).
Gebruikersavatar
mike_v
Forumlid
Forumlid
Belgium
Berichten: 922
Lid geworden op: ma 28 jun, 2010 21:25
Voornaam: Mike
Locatie: Overpelt
Contacteer:

Re: Beschadigingen?

Berichtdoor mike_v » do 23 aug, 2012 18:48

Is net hetzelfde als wanneer je een tand van een hooimachine verliest toch?
En hebben (de nieuwere) combines ook geen metaaldetector (vermoed dat de punt niet van carbon is ofwel?)? Anders zal er niet veel meer gebeuren dan dat de machine 'stil valt' of misschien al eerder een mesje stuk.
Ben geen extreme kenner, maar dat denk ik er van ;) .
Vriendelijke Groeten

Mike.



Afbeelding
AgroFotografie.be
Gebruikersavatar
Joran
Moderator
Moderator
Netherlands
Berichten: 1543
Lid geworden op: zo 14 feb, 2010 17:40
Voornaam: Joran
Skype: joran.kok@hotmail.com
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Beschadigingen?

Berichtdoor Joran » do 23 aug, 2012 20:08

Inmiddels is de combine al langsgeweest met dit mooie weer Yoram?
mvg, Joran

Deutz Fahr!
Gebruikersavatar
Ziko
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 473
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 17:07
Voornaam: Ziko
Locatie: Terneuzen

Re: Beschadigingen?

Berichtdoor Ziko » ma 10 sep, 2012 17:20

Metaaldetector zit voor zo ver ik weet alleen op een hakselaar.
Met vriendelijke groet, Ziko
Afbeelding

Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten