Een boerderij beginnen vanaf onderaan.

Leon
Nieuw lid
Nieuw lid
Netherlands
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 04 mar, 2012 20:20
Voornaam: Leon

Een boerderij beginnen vanaf onderaan.

Berichtdoor Leon » zo 04 mar, 2012 20:08

Hallo, allereerst zal ik me eigen even voorstellen.
Ik ben leon 16 jaar en woon bij mijn ouders in Harderwijk.

Ik heb een aantal vragen, ik heb al op een aantal forums gezocht maar tot nu toe nog geen enkel reseltaat.
Ik ben opgegroet (helaas) in een gewone stad.
nou ben ik altijd al geintereseerd geweest in de akkerbouw, trekkers en eigenlijk alles wat hierbij komt kijken.
maar helaas gaat het niet zo makkelijk als bij andere boeren '' boerderij overnemen van ouders, en een hoop ervaring opdoen '' want mijn ouders hebben helaas geen boerderij.

Nou lijkt het mij al van jongs afaan geweldig om een eigen boerderij te beginnen op akkerbouw gebied.

nu heb ik aan jullie een aantal vragen.

1. Is het mogelijk om een boerderij te pachten en dan vanaf helemaal onderaan te beginnen?
2. Is het slim om een aantal opleidingen te volgen zo ja welke?
3. Is het slim om nu al (16 jaar) bij een boer te gaan werken?

4. Is het uberhoud mogelijk om een boerderij te beginnen? (vanaf onderaan)

Ik hoop dat jullie mij hier iets meer informatie enof tips kunnen geven.


Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Leon.


Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Een boerderij beginnen vanaf onderaan.

Berichtdoor Stigter » zo 04 mar, 2012 20:29

Hoi Leon,.

Zou jij je even willen inschrijven op het forum, dan kan je ook reageren op de reacties die je gaat krijgen.

Het is zeker slim om nu al te gaan werken bij een agragiër, want zo kan je ook je keuze beoordelen, wellicht dat je het allemaal stuk mooier voorstelt dan dat het in werkelijkheid is. Het is hard werken voor een droge boterham.

Een boerderij pachten kan, maar je zal wel een startkapitaal nodig hebben, zeker als je begint met nul komma nul.

Een agrariër is ook ondernemer en die heeft net zoals in elk beroep ook opleiding nodig.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Leon
Nieuw lid
Nieuw lid
Netherlands
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 04 mar, 2012 20:20
Voornaam: Leon

Re: Een boerderij beginnen vanaf onderaan.

Berichtdoor Leon » zo 04 mar, 2012 20:59

Hoi Stigter,

Bedankt voor uw reactie.
Ik heb me eigen aangemeld.

De keuze en of ik het in werkelijkheid wel leuk vind is inderdaad belangrijk.
Welk heb ik samen met mijn vader een volkstuin.
ik vind het werken met groentes, aardappels enz. erg leuk, dit is natuurlijk niet met echte machines, maar toch erg leerzaam.



Een opleiding had ik inderdaad ook wel verwacht.

Verder is het inderdaat lastig om te beginnen, een bult geld is altijd makkelijk.


Bedankt voor de informatieve reactie!

Groeten Leon.
Ruben
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 919
Lid geworden op: di 31 mar, 2009 13:34
Voornaam: Ruben
Skype: rubenwind@live.nl
Locatie: Onstwedde

Re: Een boerderij beginnen vanaf onderaan.

Berichtdoor Ruben » zo 04 mar, 2012 22:10

Het zal moeilijk worden maar als je wilt kan alles. Naja veel dan.
Je kan nu wel beginnen bij een boer. Zijn der genoeg die ook bij een boer werken met 16 jaar.
Mvg,

Ruben Wind

Wie langzaam rijd............Komt nooit op tijd.
Gebruikersavatar
dwoertink
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 866
Lid geworden op: zo 25 jan, 2009 16:28
Voornaam: Diederik
Contacteer:

Re: Een boerderij beginnen vanaf onderaan.

Berichtdoor dwoertink » ma 05 mar, 2012 09:32

Bij een bedrijf werken lijkt me ook verstandig, dat is wel weer wat anders dan een volkstuin. Heb geen idee of een bedrijf beginnen van onderaan mogelijk is, maar een bedrijf zonder opvolging kan dan misschien wel een idee zijn. Dat je dan met de ondernemer in maatschap gaat en dan langzaam aan het bedrijf over neemt. Ik heb in ieder geval wel een keer gehoord dat dat met een melkveehouderij is gebeurt, dus dat moet ook mogelijk kunnen zijn voor een akkerbouwbedrijf.
Gebruikersavatar
boertjuhhh
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 239
Lid geworden op: wo 25 mei, 2011 15:54
Voornaam: Marten
Skype: marten.leegte@hotmail.com
Locatie: winsum

Re: Een boerderij beginnen vanaf onderaan.

Berichtdoor boertjuhhh » ma 05 mar, 2012 15:40

Of gewoon met een boerendochter trouwen :twisted:

ps. bij een boer werken is nooit verkeerd, zo krijg je alleen maar meer ervaring
Gr. Marten

Afbeelding Afbeelding
Leon
Nieuw lid
Nieuw lid
Netherlands
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 04 mar, 2012 20:20
Voornaam: Leon

Re: Een boerderij beginnen vanaf onderaan.

Berichtdoor Leon » ma 05 mar, 2012 16:46

Badankt voor al jullie reacties.

Het zal inderdaad niet makkelijk zijn en ook vooral nog heel veel leren,
maar ik heb zoon idee dat het toch op de 1 of andere manier moet lukken.

Binnenkort zal ik waarschijnlijk beginnen op het Groenhorst college Emmeloord en dan de opleiding akkerbouw, Mbo.
hierin ga ik dan op basis van bbl een opleiding volgen dus 4 dagen werken bij een boer en 1 dag naar school.

Voor meer informatie zal ik waarschijnlijk opzoek moeten gaan naar boeken en/of naar de boer toe gaan voor meer informatie.

Het pachten van een boerderij is in dit geval waarschijnlijk de enige optie, verder zou je bij een boer kunnen gaan werken en het eventueel daarna overnemen,
maar waarschijnlijk ben je dan zelf al op een leeftijd dat je geen zin meer hebt om het bedrijf over te nemen.
en hierbij moeten natuurlijk geen andere gegadigden zijn.

Iemand die nog tips weet hoor ik graag (opleidingen, akkerbouw of geen akkerbouw etc.)


Groeten Leon. (p.s. ik ben pas 16)
Gebruikersavatar
Niels
Mega senior forumlid
Mega senior forumlid
Netherlands
Berichten: 2634
Lid geworden op: vr 16 jan, 2009 12:33
Voornaam: Niels
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Een boerderij beginnen vanaf onderaan.

Berichtdoor Niels » ma 05 mar, 2012 19:05

Zal wel even als ik jou was even bijv even wat boeken doorlezen, vooral technisch en over akkerbouw (of erg veel farmerforum bekijken helpt ook al mee :mrgreen:)
Zo krijg je even wat extra info, wat wel handig is als je in een klas zit met meestal toch wel agrarische achtergrond, zodat je niet 'kneusje' van de klas word ;)
Tjaa, goed je best doen op stage, ook al minder ervaring e.d., met een erg goede inzet krijg je vaak wat kans en dat moet je hebben!
Probeer te oefenen op de trekker zodat je voor je trekkercertificaat kan (evt heftruck), vaak ook een +punt :D

En Leon, als ik goed lees bedoel je echt een akkerbouwbedrijf (excuse me when i'm wrong),
dat is zoiezo al veel goedkoper en makkelijker om te starten als veehouderij, maar een aardig geld bedrag moet je zeker wel hebben..
Lees dat je mbo akkerbouw gaat doen, geen ervaring met die opleiding, maar wil wel advies geven om niet de opleiding loonwerk te gaan volgen...
In Meppel en Zwolle is dat een drama (ik zit in Meppel) en je moet het echt hebben van de stages en absoluut NIET van de school..
Ik ga daarom ook na dit schooljaar stoppen met die opleiding.. (maar ik zeg niet dat je later niks met die opleiding kan, tegendeel zelfs, alleen de school is slecht..)
Ben trouwens niet erg thuis in akkerbouw, maar meer in de veehouderij kant..

Dus voor vragen over vergunningen blablabla kunnen denk ik anderen je wel helpen.
Kan je bijvoorbeeld met bepaalde dingen wel helpen aan loonwerkprijzen e.d. ;)

Oh ja, wel 1 groot nadeel, in NL is de grond wel erg duur, emigreren is dan wel een erg goede oplossing ;)
(En er voor zulke vragen kun je vast wel bij Ron hier op het forum terecht, een nederlandse akkerbouwer in het buitenland) :D

En als je meer vragen hebt, stel ze gerust!
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Een boerderij beginnen vanaf onderaan.

Berichtdoor ron » ma 05 mar, 2012 21:24

Ik heb even gewacht met een reactie, nu hebben andere forumleden al veel gedaan, hoef ik zelf niet zoveel te schrijven :mrgreen:

Ik lees dat sommige middelbare landbouwscholen niet veel meer voorstellen. Jammer, ondanks dat je op stage veel kan leren, moet je op school wel iets van de achtergrondliggende gedachte van boeren meekrijgen. (WAAR ZIJN DIE GOEDE OUDE LANDBOUWSCHOLEN GEBLEVEN? :evil: :evil: :evil: )
En let er natuurlijk op dat je bij een stageboer terecht komt die je ook echt iets wil leren, in plaats van alleen schoonmaakklusjes doen (of zijn er alleen nog maar gecertificeerde stageboeren?) Heb je een goede school afgerond, dan heb je tenminste een diploma waar je je hele leven nog wat aan kan hebben, ook als boer. Op de raarste momenten kunnen ze ernaar vragen!

Leon schreef:verder zou je bij een boer kunnen gaan werken en het eventueel daarna overnemen,
maar waarscheinlijk ben je dan zelf al op een leefetijddat je geen zin meer hebt om het bedrijf over te nemen.


Leon, als ik dit lees denk ik dat je nu al twijfelt of je echt de droom zal blijven houden om boer te worden.
'Een leeftijd dat je geen zin meer hebt?' Boerderij pachten, opbouwen, eventueel in maatschap gaan, is een veeljarenplan, een echt heelveeljarenplan. Als je na twee jaar in een dikke Mercedes (of wat voor merk dan ook) wilt rijden, moet je geen boer worden.
Het is echt geen vetpot, soms als je om je heen kijkt lijkt alles schitterend. Glimmende machines en grote gebouwen op een willekeurig boerenerf hoeven niet altijd te betekenen dat die ook afbetaald zijn!
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, je hebt met een teelt gegokt op iets wat op dat moment gigantisch veel geld oplevert. Dan wordt alles opeens veel leuker. Ik gun het iedereen.

Niels schreef:Oh ja, wel 1 groot nadeel, in NL is de grond wel erg duur, emigreren is dan wel een erg goede oplossing ;)
(En er voor zulke vragen kun je vast wel bij Ron hier op het forum terecht, een nederlandse akkerbouwer in het buitenland) :D


Juist, ook daarom zit ik in het buitenland. Emigreren? 't Is natuurlijk wel zo, maar het klinkt voor mij als een groot woord. Ik voel het alleen alsof ik ergens anders ben gaan wonen, Polen (in dit geval) is niet direct de andere kant van de wereld.
Doe eens wat buitenlandstages, of probeer op andere manieren erachter te komen welke landen wat te bieden hebben. Bij die emigratiebeurzen laten die makelaars denken dat je overal bij hun in het beloofde land terecht komt, dat hoeft niet altijd zo te zijn.
Veel mensen beginnen in het buitenland een eigen bedrijf nadat ze ervaring hebben opgedaan als bijvoorbeeld bedrijfsleider aldaar. Dan heb je een startkapitaal(tje) verdient en het belangrijkst is dat je met de juiste mensen in contact bent gekomen die je daarbij verder kunnen helpen.
Twee kenissen van mij zijn zo'n twintig jaar geleden begonnen om bij een boer te werken, daar heb ik ze leren kennen via stage. Enkele jaren daarna zijn ze met zo'n 20 koetjes begonnen, nu melken ze er iets van 600, plannen zijn er om naar 1000 te gaan. In het begin was het werk, werk, werk en nog eens werk. Maar, het kan dus wel!!

Groet
hilbrand24
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 159
Lid geworden op: vr 27 jan, 2012 19:45
Voornaam: Hilbrand
Skype: hilbrand24@hotmail.com
Locatie: Hoornsterzwaag

Re: Een boerderij beginnen vanaf onderaan.

Berichtdoor hilbrand24 » di 06 mar, 2012 18:06

als ik jou was zou ik zo als eerder al vermeldt is vooral bij een boer gaan werken en stage, als je gaat stage lopen kun je het best kunnen vragen bij je stage begeleider om variatie in je werkzaamheden dus niet allen trekker rijden of allen melken maar ook onder houd en administratie dingen, heb zelf een oom in Denemarken en mijn oude buurman woont in Frankrijk. wil zelf daar gaan stage lopen als ik over 2 jaar naar mbo ga. zo dat je ook weet hoe het daar gaat.
ût ken en ût ken net en ot ût net ken hast moai pech;)

Terug naar “Veeteelt”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten