Dagboek Ron

ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Dagboek Ron

Berichtdoor ron » za 21 mar, 2009 21:30

Beste forumleden,
Zoals beloofd zal ik proberen regelmatig wat van mij te laten zien hoe het er hier aan toe gaat.
Op mijn bedrijf verbouwen we dit jaar wintertarwe, winterkoolzaad, suikerbieten, zomergerst en pootaatdappels.

Het voorjaar laat hier nog even op zich wachten. Overdags is het hier enkele graden boven nul en dat de komende week ook nog wel zo blijven.
Met dit weer zijn wij nog even de laatste pootaardappels aan het sorteren. De bewaarplaats (oude koeienstal) staat los van de schuur waar wij in sorteren. Deze schuur is niet zo goed geisoleerd en daarom moesten we wachten met sorteren tot de vorstperiodes over waren om vorstschade te voorkomen.

Hier gaan de aardappels over de opschepmachine
Afbeelding

Afbeelding

Buiten gaan ze het kleine kippertje op
Afbeelding

Hier gaan de aardappels door de graanschuif in de kipperklep naar het sorteerapparaat. Hier staat iemand met de hand de aardappelstroom te regelen. Eerst probeerde we het met de stortbak tussen kipper en sorteermachine. Alleen was de minimumcapaciteit van de stortbak net iets te hoog om rustig de beschadigde aardappeltjes uit te rapen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na het afweeg/opzakapparaat naai ik de zak met pootaardappels dicht. Hier grijp ik net met mijn hand naar certificaat wat op de zak wordt meegenaaid.
De aardappels die te groot zijn worden in 15-kg zakken gedaan en gaan daarna in de houten kratten die achter mij staan. Deze vertrekken naar de groothandel in de naburige stad Elbląg.
Afbeelding

Dit is zo'n certificaat, het bewijs dat de aardappels in deze zak voldoen aan de norm. Jullie herkennen hem vast wel, bij jullie in nederland is dit het NAK-certificaat.
Afbeelding

Nog een paar nachtjes slapen en dit werk is weer klaar ;)

Groetjes


Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » zo 22 mar, 2009 10:13

Leuk dat jij ook een dagboek heb geopend, ben zeer benieuwd hoe dat in Polen verder gaat.

Zo sorteerde wij toch al de aardappels die naar de veiling gingen, over een sorteermachine met verschillende roosters. (door de roosters konden we hem ook voor de spruiten etc gebruiken)

Ik heb heel wat tonnen aardappels en uien gewoon in de stortbak geschept.. hele dagen lang..
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Joost
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 536
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 19:36
Voornaam: Joost
Skype: joost_flierman@hotmail.com
Locatie: Velswijk
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Joost » zo 22 mar, 2009 20:30

Leuke foto's! En dat kiepen in de schuur gaat net ofniet? :P
http://www.landbouwinbeeld.nl
Gebruikersavatar
Anne-Jeen
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 225
Lid geworden op: wo 18 feb, 2009 16:20
Voornaam: Anne-Jeen
Skype: anne-jeen@hotmail.com
Locatie: Haulerwijk
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Anne-Jeen » zo 22 mar, 2009 20:31

Ja moet je wel oppassen anders zit je tegen het dak :P maar leuk om te zien hoe het daar aan toe gaat. ;)
Mvg,

Anne-Jeen
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 22 mar, 2009 21:15

Nu het riet en het andere onkruid nog niet aan het groeien is, is het een goede tijd om de sloten en dammetjes langs te lopen. Later is het soms lastig om door het dichte riet en de bossen brandnetels te komen.
Nu is het makkelijk te zien waar we na de oogst even met de kraan langs moeten om de boel op te schonen.

De polder waar ik in zit heeft in de winter van '83-'84 onder water gestaan doordat de dijken te laag waren. Daarna is er flink geinvesteerd en de verkaveling van het gebied. Veel percelen zijn vergroot en sloten zijn uitgegraven. Daarna is er wat betreft groot slootonderhoud niets meer aan gebeurd.

Deze dam zit tussen mij land en die van een buurman. Gelukkig is dit aardig droog land zodat uitbaggeren hier niet mijn eerste prioriteit heeft. De bovenkant van de pijp zit onder het modderpeil :shock:
Afbeelding

Dit is een drainage uit de jaren 60 van de vorige eeuw. De oude rode aardewerk buizen met een betonnen eindpijp met roostertje zodat er geen vuil of ongedierte in gaat zitten.
Na het uitbaggeren van deze sloot zijn de pijpen weer boven de slootwaterspiegel komen te liggen. Ook blijkt de drainage nog een beetje te werken :)
Afbeelding

's Zomers is het bijvoorbeeld goed vanuit de kombijn te zien waar de buizen zich precies bevinden. Daar waar gegraven is, is de doorwortelbaarheid verbeterd.
Afbeelding

Groetjes
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 22 mar, 2009 21:24

Ja, met kiepen moet je wel oppassen :P Dit zijn stierenstallen geweest en daarom is het dak niet zo hoog (er stonden 2X2 rijen stieren aangebonden).
Tijdens de graanoogst zijn er inderdaad wel eens kleine ongelukjes mee gebeurd :oops: Het is een dubbel asbest-golfplaten dak met glaswol ertussen. Als de onderste golfplaat het begeeft komen er dus ook enkele pakketjes glaswol mee naar beneden zetten. Maarja, dat houdt het werk spannend :D

Groetjes
Gebruikersavatar
Niels644
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 407
Lid geworden op: do 22 jan, 2009 20:37
Voornaam: Niels
Locatie: Woudenberg

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Niels644 » ma 23 mar, 2009 17:16

Alweer leuke foto's met een leuk verhaal er bij! Zo te zien neem je er de tijd voor. Wel apart dat het gewas hoger staat waar gegraven is, maar natuurlijk wel te verklaren.
Hoe zit dat daar in Polen trouwens wat asbest aangaat? Vast wat soepeler dan hier, of niet?
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » ma 23 mar, 2009 21:03

De wetgeving wat betreft de asbestverwijdering ken ik niet helemaal precies. Ik weet wel dat er zoiets is dat men de tijd heeft tot het jaar 203? om er iets aan te doen.
Het verwijderen moet hier ook gebeuren door bedrijven die daarvoor gecertificeerd zijn. Er schijnt wel verwijderingssubsidie te zijn, maar daar weet ik nog niet de voorwaarden van. Het oude materiaal moet hier ook verpakt worden op een manier dat het geen gevaar meer oplevert en moet worden afgevoerd naar een speciaal bedrijf.
Zo zijn de regels, dagelijkse realiteit is natuurlijk wel een beetje anders. Laat daar jullie fantasie maar op los ;)

Als je zo om je heen kijkt lijkt het wel alsof het halve land opgetrokken is uit asbest (en beton), maar dat heb je wel meer in die oude landen van het Warschau-pact. Mooie landen voor als je toevallig asbest-tourist ben :mrgreen:

Groetjes
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » wo 08 apr, 2009 22:59

Eergisteren begonnen met het kunstmest strooien. Het kan nog niet overal, er zijn nog genoeg natte plekken waar je omheen moet rijden. Gelukkig droogt het hard en je ziet de verschillen van dag tot dag.

Hier staat kalkamonsalpeter in 500 kg zakken
Afbeelding

Afbeelding

Voor land wat dicht bij huis ligt gebruiken we maar 1 wagen ipv 2.
Afbeelding

Het koolzaad vlak bij huis. Stooier staat schuin afgesteld ivm kantstrooien.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En op de tarwe natuurlijk
Afbeelding

Afbeelding

De enige trekker bij ons die nog van het staatsbedrijf is geweest
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dat rare frontgewicht is van een russische rupstrekker geweest, daarom ook die communistische kleur :P

Wel een grote trekker voor zo'n kunstmeststrooier. Voordeel is dat het lekkerder rijdt (vooral over geploegd land) en met de 540E aftakas gaat het rustig aan met toch een redelijke snelheid.

Afbeelding
De kromme palen rechts op de foto zijn van de herdenkingsplaats: ter nagedachtenis van de mensen (gevangenen concentratiekamp Stutthof) die hier gestorven zijn tijdens het zware werk aan de dijken in de periode 1939-1941

Groetjes
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » do 09 apr, 2009 08:00

In Polen ook Lely kunstmeststrooiers? Of eigen import? Neem tenminste aan dat deze al wat ouder is, maar kan mij vergissen natuurlijk!

Ik moest altijd de zakken opensnijden (50 kilo) en eerdat je dan zo'n strooier vol hebt! Dan werkt dit toch erg mooi!
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » do 09 apr, 2009 10:50

Ja ja... Zelfs hier hebben ze Lely strooiers :P . Deze heb ik zelf geimporteerd en er zit al het derde setje nieuwe strooischoepen op. Ik gok dat de strooier iets van 18 jaar oud is.
Voor twee van mijn buren heb ik ook zulke strooiers uit NL laten komen. Verder ben ik ze nog maar 1 keer tegengekomen in Polen. Vooral oudere Amazone-strooiers zijn hier populair. Zo'n Amazone (type ZA-U) hebben we hier ook gehad, maar ik ben zelf meer tevreden met dit Hollandse produkt.

In mijn eerste jaar hier hadden we ook zakken van 50 kg. Dat was toch flink afzien met zoveel land om te strooien :cry:
Dit werkt logistiek gezien fantastisch met die grote zakken :!:

Groetjes
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » ma 13 apr, 2009 21:01

Afgelopen week heb ik de laatste avonduurtjes opgevuld met het egaliseren van het terrein rondom de stallen.
Maaien met de trekker was lastig doordat er heel wat kuilen waren.
Sinds vorig jaar heb ik hier een kilverbak, deze stond al heel lang op mijn verlanglijstje. Ik wilde hem eerst zelf maken, maar daar kwam het maar niet van. Deze kwam ik tegen op internet in NL voor toch wel een net prijsje (demo-machine). Bijna alle buren die hem bij mij hebben zien staan, keken er met gemengde gevoelens naar. Dat kon je tenminste zien in hun ogen :) Zij hadden nog nooit zo'n constructie gezien, volgens mij zien zij het nut er niet zo van in. Maar ja, als je bijna alleen tarwe en koolzaad teelt is het misschien niet zo belangrijk dat je land iets minder gelijk ligt ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gelijk maar even de tuin gedaan achter het huis. Dit was een groentetuin. Elk jaar werd hier met goede wil groente gezaaid, maar later in het jaar was het altijd overwoekerd door onkruid :evil: Eigen schuld natuurlijk, maar dit is het domein van m'n vrouw en haar zus :D
Nu moet het een grasveld worden.
Afbeelding


De spuiten tevoorschijn halen. Hier staan zij nog in de winterberging.
Afbeelding

Groetjes
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » ma 13 apr, 2009 21:13

Wist niet dat je ook nog een Renault had?
Op zo'n eentje heb ik heel wat jaartjes gezeten, leuk om te zien!
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » do 16 apr, 2009 22:12

De plaatsen waar de wintertarwe slecht de winter is doorgekomen, hebben we doorgezaaid met zomergerst.

Afbeelding

Rotorkopeg is van het merk Terranova. Dit was toevallig ook de vooroorlogse naam van mijn woonplaats :D :D

Afbeelding


Die rietbaan tussen de groene tarwevelden is een oude stroomgeul geweest van de rivier. Omdat deze dieper liggen dan het land zijn er vaak sloten of tochten in gegraven. Langs deze stroomgeulen liggen vaak vele meters grof zand waar het gewas snel verdroogd (toevallig hier niet aan mijn kant :P ). Veel sloten die vol staan met riet worden in het voorjaar aangestoken om schoon te branden. Mag niet, ik doe het ook niet, wordt meestal al voor mij gedaan. Vooral 's avonds als het donker is geeft dit een bijzonder gezicht.
Afbeelding

Groetjes
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » vr 17 apr, 2009 08:26

Geen frontgewicht? Dan stuurt hij zeker wel erg licht op de weg en het zaaimachine in de hef?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » vr 17 apr, 2009 10:23

Die trekker kan hem nog aardig in ballans houden. We hebben geen enorme afstanden om te overbruggen en hard rijden kan je op de weg hier wel vergeten, vooral met landbouwmachines :( Die Renault lijkt stabieler te rijden over de weg dan die Fiats.
Zaaimachine is niet zo verschrikkelijk zwaar en over de weg even uitmikken dat er niet veel meer in de bak achterblijft. De hydraulische hef van de rotorkopeg tilt de zaaimachine hoog en dicht bij de trekker.

In het najaar als het nat is hangen we wel gewicht voorop, anders zoekt de trekker teveel zijn eigen weg.

Groetjes
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 19 apr, 2009 21:18

Een paar dagen geleden zijn we begonnen met het zaaien van de suikerbieten. Morgen denken we klaar te zijn. Door de droge weersvooruitzichten verloopt alles ontspannen.

De grond hebben we twee keer moeten bewerken. De bovenlaag was aardig hard, daarom reden we de eerste keer met de rotorkopeg en de tweede keer met de schudeg.

Afbeelding


Voorop de JD 2140 hebben we de banden van de kipper gezet, achterop de trekker hangt de Vicon schudeg.
Afbeelding

Afbeelding

Achterop het land was een metalen drukleiding voor de hydrauliek gesprongen. Met het eraf draaien was de hele pijp verwrongen. Thuis de pijp maar afgeslepen en dichtgelast, 20 minuten later kon de trekker weer verder 8-) (zonder buitenhydrauliek, maar die was op moment toch niet nodig).
Afbeelding

De volgende dag was de aftakas van de schudeg aan brokken gedraaid. De aftakas heeft een rubberen trillingsdemper. Die trillingsdemper had het begeven, reparatie zou wel een beetje lang duren. Daarom een eg geleend van de buurman. Deze eg had ik vorig jaar voor hem uit NL gehaald.
Afbeelding

Het achterraam van de trekker hebben we nog wel hoor. Die plastic zak achteraan de cabine knopen ging net even wat sneller. Het raam was eraf gehaald omdat het bij sommige werkzaamheden er vast al uitgeknald zou zijn.

Afbeelding

Bietenzaaimachine in transportstand.
Afbeelding

Laatste stukje op weg naar het land.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op die foto's ziet het er best wel zonnig uit. Er stond alleen een flinke wind en de temperatuur varieerde van 5 tot 10 graden. Dus toch maar weer de muts op, winterjas en lange onderbroek aan :D

Groetjes
Gebruikersavatar
Peter Jansen
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 1220
Lid geworden op: ma 12 jan, 2009 00:34
Voornaam: Peter
Skype: jansen_peter@hotmail.com
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Peter Jansen » zo 19 apr, 2009 22:59

Mooie foto's !!!!!

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » ma 20 apr, 2009 07:48

Zeker heel leuk om te zien, leuke reportage ook!
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Ziko
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 473
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 17:07
Voornaam: Ziko
Locatie: Terneuzen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Ziko » ma 20 apr, 2009 16:05

Volgens mij is het raamrubber wel aan vervanging toe bij dat laatste Deertje :P
Bij die vroegere trekkers moet je altijd goed opletten met het achterraam inderdaad, de hefinrichtingen zitten veel verder naar binnen dan bij die nieuwere trekkers... Ik denk dat de 2650 bij ons wel al een stuk of 5 ramen versleten heeft...

Je rijdt trouwens ook in een dikke Benz! :lol:
Met vriendelijke groet, Ziko
Afbeelding
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » di 21 apr, 2009 21:20

Ziko schreef:Je rijdt trouwens ook in een dikke Benz!


Jij dus ook? Ook diesel? Deze komt ook al uit NL vandaan. Van m'n oom geweest.
Hier ben ik tenminste van die belachelijk dure wegenbelasting af :P

Groetjes
Gebruikersavatar
CornelisJ90
Forumlid
Forumlid
Suriname
Berichten: 769
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 20:36
Voornaam: Cornelis
Skype: Ik gebruik Whatsapp
Locatie: Omg. Rotterdam

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor CornelisJ90 » di 21 apr, 2009 21:33

Ziko niet hoor ;) Die heeft nog geen rijbewijs ;) Hoeveel trekkers hebben jullie eigenlijk lopen daar?
[Half bezopen zijn, is een gebrek aan doorzettingsvermogen hebben ...
Gebruikersavatar
Ziko
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 473
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 17:07
Voornaam: Ziko
Locatie: Terneuzen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Ziko » di 21 apr, 2009 22:02

Nee inderdaad :P Dat woordje ook was niet direct het juiste woord... Ben wel van plan een oude Benz o.i.d aan te schaffen. Het liefst belastingvrij. Ben je dat ventje in z'n gepimpte Peugeot 106 toch wat slimmer af :D
Met vriendelijke groet, Ziko
Afbeelding
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » di 21 apr, 2009 22:06

@Cornelis, 9 stuks :roll: : JD 2130, 2140, 4440, Fiat 1300, 130-90, F120, Renault 110-54 TS, MB Trac 800 en Ursus 1002. Het zijn er heel wat geworden in de loop der tijd :D Twee Ursussen (1224, 1204 120 pk) zijn ondertussen vertrokken, die rijden nu bij mijn buren.
Het is me wat met die oude trekkers: de ene keer is het dit, de andere keer weer wat anders. Daarom zijn het er zoveel geworden, zitten ook veel gelegenheidsaankoopjes bij.
Met het personeel wat ik nu heb gaat het aardig goed, maar als de oudere met pensioen gaan zal ik wel nieuw(bedrijfszekerder) spul aan moeten gaan schaffen. Ik ben bang dat 1 zo'n nieuwe trekker wel meer zal kosten als al dat oude spul bij elkaar heeft gekost.

Groetjes
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » wo 22 apr, 2009 08:16

Nou, ik houd mij aanbevolen zodra de oudere met pensioen gaan! En van mij hoef je niet zo nodig nieuw spul aan te schaffen, ben weg van de Renault en de Fiat!
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter

Terug naar “Dagboeken”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten