Harken bij Ronnie Post

Gebruikersavatar
GP Hoving
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1029
Lid geworden op: di 19 mei, 2009 20:18
Voornaam: Geoffrey
Skype: the_g88@hotmail.com
Locatie: Borger, Drenthe

Harken bij Ronnie Post

Berichtdoor GP Hoving » za 14 aug, 2010 19:31

Vanmiddag even bij Ronnie ( eicher3108 opt forum ) wezen kijken tijdens het harken van stro met z'n Valmet 8400.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Harken bij Ronnie Post

Berichtdoor Stigter » za 14 aug, 2010 19:40

En wanneer wordt dit geperst?
Dacht dat Ronnie een eendenfokkerij had? En dan ook gras?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
GP Hoving
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1029
Lid geworden op: di 19 mei, 2009 20:18
Voornaam: Geoffrey
Skype: the_g88@hotmail.com
Locatie: Borger, Drenthe

Re: Harken bij Ronnie Post

Berichtdoor GP Hoving » za 14 aug, 2010 20:15

Als het goed is zit het nu in pak en is Ronnie het nu aan het opladen.

De hark is enkel voor het stro bij Ronnie. Het stro wordt gebruikt als bedding voor de eenden. Maar hier kan Ronnie je meer over vertellen Arie ;)
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Harken bij Ronnie Post

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » zo 15 aug, 2010 20:45

Tevreden, Ronnie?

Ligt dat aan mij, of is die machine echt afschuwelijk dof?
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
GP Hoving
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1029
Lid geworden op: di 19 mei, 2009 20:18
Voornaam: Geoffrey
Skype: the_g88@hotmail.com
Locatie: Borger, Drenthe

Re: Harken bij Ronnie Post

Berichtdoor GP Hoving » zo 15 aug, 2010 20:52

Is inderdaad dof. Heeft altijd buiten gestaan.
Gebruikersavatar
Peter Jansen
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 1220
Lid geworden op: ma 12 jan, 2009 00:34
Voornaam: Peter
Skype: jansen_peter@hotmail.com
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Harken bij Ronnie Post

Berichtdoor Peter Jansen » zo 15 aug, 2010 21:22

Trekker is eindelijk weer helemaal in orde ja ??

Groet, Peter
Eicher3108
Stagiair
Stagiair
Netherlands
Berichten: 44
Lid geworden op: di 10 aug, 2010 01:40
Voornaam: Ronnie
Locatie: Borger

Re: Harken bij Ronnie Post

Berichtdoor Eicher3108 » zo 15 aug, 2010 23:42

De trekker is inderdaad weer goed Peter, afgelopen week nog een kleinigheidje gehad, maar is ook weer opgelost door de dealer, alles viel gelukkig onder de garantie.

De hark is inderdaad dof, daar is de prijs dan ook naar, bij de vorige eigenaar is hij altijd wel goed onderhouden, alleen kon hij daar niet onderdak staan, dus hij heeft 5 jaar buiten gestaan.

Hij is van 2005, en heeft toen nieuw 16.500 euro gekost, hij kost nu nog geen 5 meer, naar je het mij vraagt een forse afschrijving in 5 jaar.
Maar hij doet het verder ontzettend goed, gisteren binnen het uur even 6 ha stro omgeharkt.
Het omharken bevalt me goed, eigenlijk heb ik tot nu toe bijna alles omgeharkt(30 ha), het stro komt even mooi los en in een luchtig zwad te liggen, een paar uur wind en zon erin, en je hebt mooier stro vindt ik.
Tevens is de loonwerker er ook blij mee, die persen moet. Hij hoeft niet zo vaak rond als anders, en hij heeft een veel vollere aanvoer in de pers.

Het stro is inderdaad voor de eenden, ik gebruik elke koppel eenden ongeveer ruim 30 pakken van 400kg stro.
Elke dag worden de eenden machinaal gestrooid, dit dient voor om de boel droog te houden(eenden zijn nogal smeerkezen) anders zijn de eenden niet te plukken bij het slachten, tevens dient het als therapie voor de eenden. Ze spelen met het stro, dit zorgt ervoor dat ze niet aan elkaar gaan zitten pikken, waardoor je beschadigingen krijgt.

Per jaar gebruik ik rond de 500 grootpakken, en straks na de uitbreiding gaan we richting de 720 balen per jaar, dit is ongeveer 85 ha stro(op zandgrond), dit koop ik rechtstreeks achter de combine weg, regel zelf het persen, en haal het ook zelf op.
tot voor 2 jaar terug perste ik zelf ook alles met een JD rondebalen pers, maar door verandering van strooimachine, moest ik over op vierkante balen, en ik zag het niet zitten, om een grootpakpers te kopen, en bijbehorende trekker.
Dit bevalt me eigenlijk erg goed, ik kan nu direkt de balen opladen, en heb ze s'avonds mooi droog in de schuur staan.
Gebruikersavatar
valtrajohnie-t202
V.I.P.
V.I.P.
Netherlands
Berichten: 1196
Lid geworden op: do 18 jun, 2009 16:34
Voornaam: Arno

Re: Harken bij Ronnie Post

Berichtdoor valtrajohnie-t202 » ma 16 aug, 2010 00:12

Mooie trekker heb je daar Ronnie, komt bij Wasse uit Hijken vandaan of niet? Hmm de motor kap is over gespoten lijkt me of vergis ik me, bij mijn weten heeft een 8400 nooit een rode boven kant gehad?
mvg Arno
mvg Arno
Nothing runs like a deere" - being chased by a VALTRA

Afbeelding
Eicher3108
Stagiair
Stagiair
Netherlands
Berichten: 44
Lid geworden op: di 10 aug, 2010 01:40
Voornaam: Ronnie
Locatie: Borger

Re: Harken bij Ronnie Post

Berichtdoor Eicher3108 » ma 16 aug, 2010 00:19

Nee Arno niet bij Wasse, hij komt bij Ten Napel uit Gees vandaan, vindt het een erg geschikt persoon waar veel valt te overleggen, ook mijn strostrooier komt via hem, en de hark heb ik daar ook vandaan.

Trekker is inderdaad helemaal opnieuw gespoten, kon zelf de kleur kiezen, en ik vond de nieuwere Valtra kleur wat mooier, en de motorkap helemaal rood vondt ik mooier dan de zwarte motorkap.
Het enige wat kloten was: dat na 140 draaiuren de Delta Powershift eruit lag, deze is helemaal vernieuwd, en viel gelukkig onder de garantie.
Verder bevalt hij mij erg goed, en hij loopt ook nog eens hard, tegen de 50km per uur. Dus dat schiet op met stro transport.
Gebruikersavatar
valtrajohnie-t202
V.I.P.
V.I.P.
Netherlands
Berichten: 1196
Lid geworden op: do 18 jun, 2009 16:34
Voornaam: Arno

Re: Harken bij Ronnie Post

Berichtdoor valtrajohnie-t202 » ma 16 aug, 2010 00:27

Aha oke tja wij deden veel met wasse alle 4 de valtra's kwamen daar dan ook vandaan. en over de service ook nooit klachten dat is bij een mcv wel anders geweest met de 2 case maxxums die we hadden tja wasse kwam zelfs met de service bus voor rijden in duitsland, tja stond ik daar met problemen in de mais oogst. de voorwiel aandrijving wou niet meer uit schakelen. Maarja telefoontje naar wasse en 3 kwartier leter waren ze er al, en in 5 minuten ook al weer weg haha er was een relais door gebrand tja kan gebeuren maar ja.
mvg Arno
mvg Arno
Nothing runs like a deere" - being chased by a VALTRA

Afbeelding
Eicher3108
Stagiair
Stagiair
Netherlands
Berichten: 44
Lid geworden op: di 10 aug, 2010 01:40
Voornaam: Ronnie
Locatie: Borger

Re: Harken bij Ronnie Post

Berichtdoor Eicher3108 » ma 16 aug, 2010 00:38

Wasse is inderdaad ook goed Arno, maar kwam eigenlijk bij Ten Napel terecht door de buurman hier, die een Valmet 6400 en een C120 heeft van hem. En hij was dealer van de strostrooier die ik eigenlijk zocht voor mijn eenden.
Tja en hij had deze 8400 staan, en deze pastte mij wel, er is vorig jaar een nieuwe Q65 voorlader opgebouwd.

Dat doorbranden van het relais v/d voorwielaandrijving had ik afgelopen week ook, dat was het kleinigheidje wat ik enkele posts naar boven beschreef. ;)
Gebruikersavatar
valtrajohnie-t202
V.I.P.
V.I.P.
Netherlands
Berichten: 1196
Lid geworden op: do 18 jun, 2009 16:34
Voornaam: Arno

Re: Harken bij Ronnie Post

Berichtdoor valtrajohnie-t202 » ma 16 aug, 2010 00:59

Aha oke tja wij hebben haaast nooit problemen met de valtra's gehad in de 6 jaar dat ik er gewerkt heb. Hmm zo uit m'n blote hooft weet ik dat er bij een 8150 de koppakking vervangen is naja op mijn 8150 de awd relais hmm en een radiator met lekkage. Op de 6400 een lekke orbitrol, voor de rest nog een 6800 met gebakken vloeistof koppelling en een topstang door de radiator doordat een stage loper de frondgewicht niet goed los kon krijgen uit de frondhef.
mvg Arno
mvg Arno
Nothing runs like a deere" - being chased by a VALTRA

Afbeelding
Gebruikersavatar
GP Hoving
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1029
Lid geworden op: di 19 mei, 2009 20:18
Voornaam: Geoffrey
Skype: the_g88@hotmail.com
Locatie: Borger, Drenthe

Re: Harken bij Ronnie Post

Berichtdoor GP Hoving » ma 16 aug, 2010 17:57

Hier 2 foto's van de zelfrijdende Altec stroostrooier van Ronnie, had de foto's nog op de computer staan :lol:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Anne-Jeen
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 225
Lid geworden op: wo 18 feb, 2009 16:20
Voornaam: Anne-Jeen
Skype: anne-jeen@hotmail.com
Locatie: Haulerwijk
Contacteer:

Re: Harken bij Ronnie Post

Berichtdoor Anne-Jeen » wo 18 aug, 2010 17:15

Zelfrijdende strooier? Werkt dat wat, is natuurlijk wel handig in lage stallen.
Mvg,

Anne-Jeen
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Harken bij Ronnie Post

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » wo 18 aug, 2010 18:14

Werkt hartstikke mooi, zal s kijken of ik nog ergens een paar foto's kan uploaden van de machine.
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
beginner
Beginner
Beginner
Belgium
Berichten: 89
Lid geworden op: zo 25 jan, 2009 16:08
Voornaam: Thibaut
Skype: op aanvraag
Locatie: Harelbeke
Contacteer:

Re: Harken bij Ronnie Post

Berichtdoor beginner » zo 22 aug, 2010 19:50

Dan heb je voor een Franse pailleuse (Altec) gekozen Ronnie?!

Machine voldoet denk ik aan de te verwachten normen?
Wel een apart zicht natuurlijk dat het een zelfrijder is.
Ik ken een boerderij in Frankrijk en deze hebben ook dit soort systeem maar dan voor op de verreiker.

Maar ik meende dat ze zo'n zelfrijdende strostrooiers ook hebben voor ronde balen.
Wou je ook een stuk last van je schouders zodat je zelf de ronde balen niet meer moet persen?
Of omdat de rechthoekige beter op elkaar stapelen,...?
De tijd en het geld zullen ook wel een rol spelen neem ik aan? ;)
http://grondverzetinbeeld.wordpress.com/
Eicher3108
Stagiair
Stagiair
Netherlands
Berichten: 44
Lid geworden op: di 10 aug, 2010 01:40
Voornaam: Ronnie
Locatie: Borger

Re: Harken bij Ronnie Post

Berichtdoor Eicher3108 » ma 23 aug, 2010 18:38

Eigenlijk is deze machine er versneld gekomen vorig jaar. Ik werkte altijd met ronde balen, omdat ik zelf een pers had, deze stamde nog uit de loonwerk tijd. Maar eigenlijk was de pers totaal versleten(mag ook wel na 25 jaar), en tot overmaat van ramp liep mijn Fiat 666dt de motor van kapot. Met dit trekkertje strooide ik altijd de stallen in, en is dus onmisbaar, omdat dit een dagelijks terugkerende werkzaamheid is.
Ik kon toen kiezen, om een andere trekker te kopen, maar omdat we er nog een stal met eenden bij krijgen, en meer capaciteit wilde, heb ik besloten om deze machine te kopen.

Hij bevalt verder goed, en de vierkante balen zijn veel makkelijker te verwerken dan ronde, alleen het vervoer is al vele malen makkelijker.

Terug naar “Valmet - Valtra”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast