cilinder lekt

Stel hier je vragen over restauratie, onderhoud, reparatie en vervanging.
atlas1302e
Nieuw lid
Nieuw lid
South Africa
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 17 dec, 2010 18:54
Voornaam: Karel

cilinder lekt

Berichtdoor atlas1302e » vr 17 dec, 2010 19:35

Hallo mijn naam is Karel en ben hier nieuw op dit Forum. De cilinder van mijn atlas 1302e mobiel lekt, niet bij de manchet wat je zou verwachten maar uit de flens waar de manchet mee opgesloten zit.
In deze flens zit een doorgeboord gat van 4 a 5 mm en daar draint olie uit bij draaiende motor en belasting van de graafarm cilinder. Bij stilstand blijft hij door drainen maar wordt minder naar gelang de tijd verstrijkt.

Is dit gaatje bedoeld voor controle inwendig lekkage? heb er maar even een houten prop ingedaan om het lekken te stoppen, maar is dit wijsheid?

Ik hoor het graag,
grt.Karel


ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: cilinder lekt

Berichtdoor ron » vr 17 dec, 2010 20:57

Dat gaatje is mij bij mijn 1602 nog niet opgevallen, waarschijnlijk omdat de mijne hier nog niet lekt...

Ik zal morgen even kijken of ik hem ook kan vinden, die cilinders zullen toch nog wel hetzelfde zijn? De mijne lekte ook wel eens, maar dan op de 'gewone' plaats.
atlas1302e
Nieuw lid
Nieuw lid
South Africa
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 17 dec, 2010 18:54
Voornaam: Karel

Re: cilinder lekt

Berichtdoor atlas1302e » vr 17 dec, 2010 21:24

Cilinders zijn hetzelfde, het was mij ook nog nooit opgevallen dat daar een gaatje zit totdat er olie uitkomt natuurlijk.
Boven op de flens waar al die inbusbouten inzitten, misschien moet dat gaatje wel afgesloten worden wat mij logisch lijkt.

Ik hoor je.
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: cilinder lekt

Berichtdoor ron » zo 19 dec, 2010 16:11

Ik ben er vanmiddag even in die flens aan het poeren geweest, maar ik kon toch niet zo'n gaatje ontdekken zoals jij omschreef.
Ik kon alleen maar die imbusboutjes vinden, misschien is bij jou wel zo'n boutje zoek?

In m'n werkplaats heb ik een oude cilinder staan die bovenop de giek lag. Die was ooit eens krom gegaan. Nadat we geprobeert hadden om hem recht te maken, brak die uiteindelijk af. Jammer dat ik die flens niet meer kon vinden om die nog eens grondig te onderzoeken, maar dit kan je eronder aantreffen als je hem eraf schroeft.

Afbeelding

Volgens mij zit het zo: de flens (die dus niet op de foto staat) met blauwe keerring drukt de oliekeerring (zwart) vast op onderliggende flens zodat daar geen olie doorheen komt. Die flens zit op zijn beurt weer in de cilinder geschroeft. Je ziet het grote gat onder daar waar die zwarte keerring op rust. Hier tref je geen andere keerringen meer aan, dieper alleen de glijbus die de staaf recht houdt.

Ik hoop dat je er wat mee kunt.
atlas1302e
Nieuw lid
Nieuw lid
South Africa
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 17 dec, 2010 18:54
Voornaam: Karel

Re: cilinder lekt

Berichtdoor atlas1302e » ma 20 dec, 2010 11:00

Een goede illustratie en uitleg, het geeft een duidelijk beeld waar dat lekken vandaan moet komen. De pakking/keerring zal beschadigd en niet voor 100% meer afdichten, de olie komt dan uit het gaatje die in de flens zit. Ga ik dit gaatje blokkeren dan zal er op een gegeven moment de manchet gaan lekken of de werking van de cilinder wordt verstoord door ophoping olie die niet weg kan.

Opnieuw afdichten en nieuwe pakkingen, of een andere goede gebruikte cilinder. De mijne is toch beschadigd en ben bang dat het probleem zich snel zal herhalen.

Zijn die cilinders gebruikt duur? of weet iemand hier goed aan te komen?
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: cilinder lekt

Berichtdoor ron » ma 20 dec, 2010 11:15

Dan is bij jou zeker dat gepolijsde deel beschadigd? Bij mij hebben ze die beschadigde delen wel eens opgevuld met een ander soort metaal (moet je ook wel net het trucje kennen ;) ) Mijn gebruikte cilinder had ik hier vandaan: http://www.tvdvlist.nl/index.php Prijs kan ik mij niet meer herinneren.
atlas1302e
Nieuw lid
Nieuw lid
South Africa
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 17 dec, 2010 18:54
Voornaam: Karel

Re: cilinder lekt

Berichtdoor atlas1302e » ma 20 dec, 2010 11:48

Ja, de gepolijste zuigerstang is beschadigd, niet veel maar toch waarneembaar. Eenmaal beschadigd is het toch moeilijk om het op te knappen denk ik, luistert heel nauw.
En dan nog de vraag hoe de cilinder er van binnen er uit ziet, kan ook makkelijk lekkage hebben.

Dus ik denk toch naar een andere cilinder uitkijken, en deze als reserve gebruiken
Gebruikersavatar
Willem
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 265
Lid geworden op: di 06 okt, 2009 17:02
Voornaam: Willem

Re: cilinder lekt

Berichtdoor Willem » di 21 dec, 2010 07:37

Als de stang beschadigd is je wil er toch mee door, dan zal je de scherpe randen eraf moeten schuren/polijsten. Een nieuwe kering druk je zo weer stuk als er een scherp randje aan de stang zit. Van dat vullen waar Ron het over heeft heb ik ook wel eens gehoord, maar ik weet niet hoe het in zijn werk gaat.
Groet Willem

Afbeelding
atlas1302e
Nieuw lid
Nieuw lid
South Africa
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 17 dec, 2010 18:54
Voornaam: Karel

Re: cilinder lekt

Berichtdoor atlas1302e » vr 24 dec, 2010 16:00

Ja Willem dat is waar, maar ondanks de oneffenheden op de gepolijsde stang lekt de manchet niet maar inwendig, je zou toch direkt zeggen ...ohhh de manchet.
Dus binnenin de cilinder zit dus nog een pakking cq. afdichting om te voorkomen dat de cilinder inwendig olie doorlaat van de zuigerstang, dit is nu het geval. zie de foto van Ron.
Weet dus niet wat wijsheid is om de cilinder in het geheel te vervangen, of opnieuw af te dichten met nieuwe pakkingen en keeringen. Hoop werk en als alles van voren af aan begint ben, je net zo ver als in het begin.
Wat vind jij?
Gebruikersavatar
CornelisJ90
Forumlid
Forumlid
Suriname
Berichten: 769
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 20:36
Voornaam: Cornelis
Skype: Ik gebruik Whatsapp
Locatie: Omg. Rotterdam

Re: cilinder lekt

Berichtdoor CornelisJ90 » vr 24 dec, 2010 17:28

Bel die mannen van V. D. Vlist eens op, die kunnen je wel een sluitend antwoord geven. Zijn niet te beroerd om advies te geven, ook al kunnen ze er niets aan verdienen. En met een beetje geluk hebben ze nog wel ergens een cilindertje liggen als het echt niet meer op te knappen valt :)
[Half bezopen zijn, is een gebrek aan doorzettingsvermogen hebben ...
atlas1302e
Nieuw lid
Nieuw lid
South Africa
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 17 dec, 2010 18:54
Voornaam: Karel

Re: cilinder lekt

Berichtdoor atlas1302e » vr 24 dec, 2010 21:21

Ja ik weet het, maar het probleem is....de kraan staat in Africa (Cabo Verde) en ik er naast, dus ik moet het probleem hier oplossen anders zat er allang een andere cilinder op de kraan. Dus een pakketje pakkingen opsturen is snel genoeg gedaan, als ze tenminste de juiste type cilinder weten want daar zit ook weer een berg verschil in. Maar er zal toch wel iemand zijn die zegt, joh 9 van de 10 keer zal het probleem hier wel mee opgelost zijn. Vandaar dat ik raadzaam te werk wil gaan want ik vind het nog steeds vreemd dat het niet uit de manchet lekt maar uit de flens, ik heb nog niemand horen roepen dat heb ik ook meegemaakt en zo en zo opgelost, experience is the best. Dus...
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: cilinder lekt

Berichtdoor ron » za 25 dec, 2010 16:13

Dan zou je op rustige dag gewoon eens de cilinder los moeten schroeven, kijken wat je tegenkomt en maten opschrijven. Lukt het niet met de plaatstelijke omstandigheden om het te maken, dan weer terugschroeven zoals het was. Bestellen wat je nodig hebt en hopen dat het lang goed blijft gaan. Daar in afrika zijn ze toch ook wel gewend om met kunst- en vliegwerk alles aan de gang te houden?
atlas1302e
Nieuw lid
Nieuw lid
South Africa
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 17 dec, 2010 18:54
Voornaam: Karel

Re: cilinder lekt

Berichtdoor atlas1302e » za 25 dec, 2010 17:03

Dat is waar, die gasten zijn wel wat gewend en sleutelen kunnen ze zeker. Ik ga het het zo zeker doen, kijken wat we tegenkomen en de boel weer in elkaar zetten met nieuwe pakkingen.
Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.
Saludos.
atlas1302e
Nieuw lid
Nieuw lid
South Africa
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 17 dec, 2010 18:54
Voornaam: Karel

Re: cilinder lekt

Berichtdoor atlas1302e » ma 27 dec, 2010 12:12

Een cilindertje op de kop tikken is nog niet zo eenvoudig, krijg prijzen door van gereviseerde cilinders 2.900 euro, dus als we in Nederland zijn maar op speurtocht.
Een complete afdichting set kost rond de 300 euro, er moet wel opgepast worden met de manchet houder bij het verwisselen want die schijnt snel stuk te gaan, is dat zo?
Dus Ron, we schroeven de boel maar uit elkaar, moeten we nog ergens voor opletten?
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: cilinder lekt

Berichtdoor ron » ma 27 dec, 2010 19:53

Nou ja, toevallig dat wij die ene cilinder wel eens los hebben gehaald, maar opletten dat je niets beschadigd natuurlijk ;) 2900 euro voor zo'n gereviseerde cilinder vind ik wel belachelijk veel!

Ik vind het nog steeds een vreemd verhaal, dat gat waar olie uitkomt. Bij de oude 1302 bij m'n broer thuis in NL kon ik hem ook niet vinden.
atlas1302e
Nieuw lid
Nieuw lid
South Africa
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 17 dec, 2010 18:54
Voornaam: Karel

Re: cilinder lekt

Berichtdoor atlas1302e » vr 31 dec, 2010 10:52

Ja, het blijft een vreemd verhaal. Niemand kan mij een verklaring geven.....maar het lijkt mij niet origineel.
Als de cylinder in elkaar zit en gemonteerd, hoe te ontluchten? of zijn de hydraulische pompen zelf ontluchtend.
Ga zeker geen 2900 eurries betalen voor een gereviseerde cylinder, als iemand dus een gebruikte cylinder heeft hoor ik het graag.
atlas1302e
Nieuw lid
Nieuw lid
South Africa
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 17 dec, 2010 18:54
Voornaam: Karel

Re: cilinder lekt

Berichtdoor atlas1302e » do 06 jan, 2011 12:37

opgelost, het gaatje dient ervoor om af en toe olie te doseren, achter liggende gedachte is om het stof manchet vettig te houden. Dus wat er in kan ....kan er ook uit, lekkende seals !!!!
Gebruikersavatar
Willem
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 265
Lid geworden op: di 06 okt, 2009 17:02
Voornaam: Willem

Re: cilinder lekt

Berichtdoor Willem » vr 07 jan, 2011 08:39

Kijk, weer wat geleerd. Nu je het zegt:.... :? Ik heb ook wel eens een vetnippel bij een cilinderafdichting zien zitten.... Sorry, heb ik niet eerder aan gedacht.
Groet Willem

Afbeelding
atlas1302e
Nieuw lid
Nieuw lid
South Africa
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 17 dec, 2010 18:54
Voornaam: Karel

Re: cilinder lekt

Berichtdoor atlas1302e » vr 14 jan, 2011 15:50

Heb inmiddels de afdichtingset binnen, dat zijn niet zomaar een paar sealtjes maar een doos vol met keerringen, seals, shims, manchet etc. mag dat allemaal wel in de goede volgorde plaatsen...maar begrijp des te meer dat inwendige lekkage door het grote aantal afdichtingen snel ongemerkt kan plaatsvinden. Een cilindertje wat inzakt bijv. veel machinisten mopperen mijn bak zakt als een gek....zou daarom als eerste maar eens denken aan inwendige LEKKAGE ! hoe weinig dan ook.
Hoe plaats je een foto, zie geen bijlage..of mis ik iets?
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: cilinder lekt

Berichtdoor Stigter » vr 14 jan, 2011 16:02

Uitleg over foto's plaatsen op het Farmerforum vind je hier!
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
atlas1302e
Nieuw lid
Nieuw lid
South Africa
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 17 dec, 2010 18:54
Voornaam: Karel

Re: cilinder lekt

Berichtdoor atlas1302e » do 28 apr, 2011 18:50

Opgelost, topic kan dicht.

Zuigerstang gedemonteerd, die inbusbouten zitten bar vast en de stang weegt dieplood...geen rommel dus.
Toen de klos waar de pakkingen en seals achter zitten losdraaien wat ook niet gemakkelijk gaat, maar met een pijp van 3 meter en drie man ging het toch, veel geluk gehad want het is ontzettend fijne draad.
Alles in omgekeerde volgorde monteren, rustig weer druk opbouwen en droog is de cilinder.
Setje kost 290 eurries.

Kijken naar het volgende probleem.......grt. Bart
Gebruikersavatar
Arjan
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 18 apr, 2010 16:21
Voornaam: Arjan
Skype: arjan_tuning_united@htmail.com
Locatie: Echteld
Contacteer:

Re: cilinder lekt

Berichtdoor Arjan » do 28 apr, 2011 22:18

maare je je zei dat je in afrika zit? daar op stage? woon je daar? wat soort boederij of wat?


je maakt mij(en miss ook andere) wel nieuwsgierig?
Arno schreef:achteruitrijden met de kieper omhoog is ZO!! 1990

mvg Arjan
atlas1302e
Nieuw lid
Nieuw lid
South Africa
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 17 dec, 2010 18:54
Voornaam: Karel

Re: cilinder lekt

Berichtdoor atlas1302e » vr 29 apr, 2011 00:47

Ja ik woon daar, en heb de atlas voor alle voorkomende werkzaamheden geimporteerd. Af en toe naar nederland voor onderdelen en van de regen genieten en weer als een speer terug.
Kijk maar mee op www.caboverde-chalet.com

Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten