demonteren tuinfrees
demonteren tuinfrees
Hallo,
ik heb een tweewielige tuintrekker met een getrokken bak frees er achter.
Nu zijn de lagers van de frees compleet versleten, en wil ik er graag nieuwe in zetten.
Ik heb de hele frees inmiddels uit elkaar...op het belangrijkste stukje na
de as, met de freesmessen er aan...en dus de 2 kapotte lagers en in het midden de tandwiel voor
aandrijving....maar hoe krijg ik die lagers er nu af ?
Is die as deelbaar ???...weet iemand dit...heeft iemand ook al eens zo'n frees uit elkaar gehad ?
alvast bedankt voor het antwoord,
Kor
ik heb een tweewielige tuintrekker met een getrokken bak frees er achter.
Nu zijn de lagers van de frees compleet versleten, en wil ik er graag nieuwe in zetten.
Ik heb de hele frees inmiddels uit elkaar...op het belangrijkste stukje na
de as, met de freesmessen er aan...en dus de 2 kapotte lagers en in het midden de tandwiel voor
aandrijving....maar hoe krijg ik die lagers er nu af ?
Is die as deelbaar ???...weet iemand dit...heeft iemand ook al eens zo'n frees uit elkaar gehad ?
alvast bedankt voor het antwoord,
Kor
- Stigter
- Beheerder
- Berichten: 4621
- Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
- Voornaam: Arie
- Skype: gebruik ik niet
- Locatie: Maassluis
- Contacteer:
Re: demonteren tuuinfrees
Welk merk freesbak? Wellicht ook belangrijk om te weten.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter
- Tom H
- Forumlid
- Berichten: 620
- Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
- Voornaam: Tom
- Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
- Locatie: Klarenbeek
- Contacteer:
Re: demonteren tuuinfrees
Als het een Antonio Cardado is word het een lastig verhaal. Wij hebben daar toen heel wat uurtjes in gestoken omdat hij gelast zat maar belande in de oud ijzerbak.
Re: demonteren tuinfrees
Als je even een fotootje plaatst, dan kunnen we ons er even over buigen!! Zoals Ron al eerder melde:
Wat niet vastgeperst zit kan open
Groet Willem
-
- Forumlid
- Berichten: 874
- Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
- Voornaam: Ron
- Locatie: Nowe Batorowo (Polen)
Re: demonteren tuinfrees
Soms hebben machinefabrikanten de vervelende eigenschap om sommige machinedelen zo te maken dat je alles als 1 geheel moet vervangen, net als Tom al beschreef.
Soms is het nog wel te maken, maar dan moet je wel van goede kennis van metaaleigenschappen en -bewerking hebben (hier in Polen besteed ik bijna altijd dit werk uit en sta er steeds versteld van wat die bedrijfjes presteren. Maargoed, daar heb jij natuurlijk niets aan).
Inderdaad, met een paar foto's erbij weten we misschien beter waarover we praten.
Groetjes
Soms is het nog wel te maken, maar dan moet je wel van goede kennis van metaaleigenschappen en -bewerking hebben (hier in Polen besteed ik bijna altijd dit werk uit en sta er steeds versteld van wat die bedrijfjes presteren. Maargoed, daar heb jij natuurlijk niets aan).
Inderdaad, met een paar foto's erbij weten we misschien beter waarover we praten.
Groetjes
Re: demonteren tuinfrees
Inderdaad...Foto's zeggen wat meer......
Merk is Honda.... Ik kom tenminste overal stikkers van Honda tegen
Ik kan me niet voorstelling dat zo'n ding inelkaar gezet wordt op zo'n manier dat hij niet te reviseren is.
Hier even wat fotos
De plaat waar de pijl naar wijst zit aan de as gelast...En moet dus verwijderd worden anders kan de kap er nooit af
Dat zijn dus de lagers die kapot zijn...Dus moeten die kappen eraf...Anders kan ik er nooit bij
Voor de lager zat een borgring voor de lager...Die heb ik hier al naar voren geschoven.
Op de een of andere manier moet die as toch uit elkaar willen ?
Ketting en voorste aanndrijving heb ik inmiddels verwijderd.
Kor
Merk is Honda.... Ik kom tenminste overal stikkers van Honda tegen
Ik kan me niet voorstelling dat zo'n ding inelkaar gezet wordt op zo'n manier dat hij niet te reviseren is.
Hier even wat fotos
De plaat waar de pijl naar wijst zit aan de as gelast...En moet dus verwijderd worden anders kan de kap er nooit af
Dat zijn dus de lagers die kapot zijn...Dus moeten die kappen eraf...Anders kan ik er nooit bij
Voor de lager zat een borgring voor de lager...Die heb ik hier al naar voren geschoven.
Op de een of andere manier moet die as toch uit elkaar willen ?
Ketting en voorste aanndrijving heb ik inmiddels verwijderd.
Kor
Re: demonteren tuinfrees
Denk dat de meeste mensen een heel andere machine in gedachte hadden. Dit is een tweewieler met freesbak, waarschijnlijk heb je nog meer bakken die je erachter kan hangen?
Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....
Re: demonteren tuinfrees
Op de freesas zitten verdikkingen. Daardoor zitten als het goed is spanstiften. Die sla je er uit, zo kun je de freesas smaller maken. Ook bij de freesmessen die het dichts bij de aandrijving zitten is dit het geval. De spanring die je nu los hebt, is alleen om de lager op zijn plaats te houden. De lager moet er naar de andere zijde af. Bij de pijl van de eerste foto zie je de verdikking en een gaatje. In dat gaatje zou een spanstift moeten zitten. De verdikking rechts van het lager moet ook weer een scheiding zijn (foto 2) Die moet op een of andere manier los kunnen. Hoe precies weet ik helaas niet. Even goed kijken als de kapper er af zijn. Misschien even met een staalborstel alles goed schoon maken.
De freesas is dus uit gedeeltes opgebouwd. Probeer het maar eens. Het kan wel vast zitten als het al jaren niet los is geweest.
De freesas is dus uit gedeeltes opgebouwd. Probeer het maar eens. Het kan wel vast zitten als het al jaren niet los is geweest.
Groet Willem
- Stigter
- Beheerder
- Berichten: 4621
- Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
- Voornaam: Arie
- Skype: gebruik ik niet
- Locatie: Maassluis
- Contacteer:
Re: demonteren tuinfrees
Even aan mijn oude heer gevraagd, die heeft tenslotte ruim 40 jaar achter zo'n freesbak aan gehobbeld..
Volgens hem kan je aan de uiteinde van de as een dopsleutel met een verlengstuk steken, even uitvinden welke dopmaat het is en zou je hem los moeten schroeven. (is konisch, het draait zichzelf nog eens vast)
Tenminste dat was zo bij Nibi, Adriatica etc.. waarschijnlijk is dit hetzelfde principe.
Het moet wel met het nodige geweld, want het zal een langere tijd niet los zijn geweest.
Volgens hem kan je aan de uiteinde van de as een dopsleutel met een verlengstuk steken, even uitvinden welke dopmaat het is en zou je hem los moeten schroeven. (is konisch, het draait zichzelf nog eens vast)
Tenminste dat was zo bij Nibi, Adriatica etc.. waarschijnlijk is dit hetzelfde principe.
Het moet wel met het nodige geweld, want het zal een langere tijd niet los zijn geweest.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten