Pagina 1 van 1

Zakken van laadarm

Geplaatst: do 08 apr, 2010 08:12
door Willem
Een maatje van me belde me gisteren. Hij heeft een "nieuwe shovel" (Terex TL 80 met 600 uur). De laadarm zakt als de motor draait. De shovel is niet voorzien van slangbreukbeveiliging, dus ga ik er van uit dat de ventielblok gewoon wat door laat. Ik weet dat dit normaal is, maar wat mag die laadarm zakken per uur? Een paar cm of is 20 cm ook nog normaal?

Re: Zakken van laadarm

Geplaatst: do 08 apr, 2010 08:24
door CornelisJ90
Zonder beveiliging zakt elke mast is mijn ervaring. En 20 cm per uur is niet echt vreemd ;) Alleen dat hij zakt met een draaiende motor, da hoor nie ;)

Re: Zakken van laadarm

Geplaatst: do 08 apr, 2010 09:30
door Sjors
Met draaiende motor zou hij inderdaad niet mogen zakken, maar je schrijft niets over de belasting van de laadarm. Zakt hij ook als hij leeg is?

Re: Zakken van laadarm

Geplaatst: do 08 apr, 2010 10:03
door Willem
Jep, de laadbak is leeg

Re: Zakken van laadarm

Geplaatst: do 08 apr, 2010 11:12
door GP Hoving
Sjors schreef:Met draaiende motor zou hij inderdaad niet mogen zakken, maar je schrijft niets over de belasting van de laadarm. Zakt hij ook als hij leeg is?


Zogouw jij de ventielen niet bediend, en je laat de arm-giek omhoog staan zakt deze langzaam. Of de motor draait of niet maakt helemaal geen enkel verschril. Ik vind 20cm per uur wel verschrikkelijk veel. Dit mag hooguit een paar CM zijn. Dit doet een kraan ook. Het zakken van de giek heeft ook niks met een slangbreukbeveiliging te maken. Deze beveiliging is puur en alleen voor slangbreuk. niet voor het zakken-olie door laten van het ventiel.

Re: Zakken van laadarm

Geplaatst: do 08 apr, 2010 15:32
door Deere8530
Bij een goed ventielenblok mag hij helemaal niet (merkbaar) zakken. En dat is na maar 600 uur? :?

Re: Zakken van laadarm

Geplaatst: do 08 apr, 2010 17:25
door CornelisJ90
20cm per uur met een stilstaande motor vind jij teveel Geoff? Hoewel het niet mag met die urenstand, vind ik het niet extreem... Er zijn zat kranen die hun mast binnen het uur op de grond hebben staan ;)

Re: Zakken van laadarm

Geplaatst: do 08 apr, 2010 17:45
door Stigter
Hou oud is die Terex dan? 600 uur is gewoonweg nieuw, maar als die eigenlijk nooit gebruikt is... Op zich wel een leuke shovel, maar even plaatje toegevoegd voor degene die niet direct de shovel in hun hoofd hebben.
Afbeelding

Re: Zakken van laadarm

Geplaatst: do 08 apr, 2010 19:57
door Tom H
Ik denk dat het manchet dan lek is. Of de over druk beveiliging is los gelopen, dat wil nog wel eens gebeuren.

Re: Zakken van laadarm

Geplaatst: do 08 apr, 2010 21:04
door Niels
De Atlas waar ik veel mee werk zakt zoon 5cm per uur,
maar vergeleken de Ahlmann AS150 van mijn oom en tante...
Die zakt meer dan een halve meter per uur :shock:
Maar daar moest wat aan vervangen worden :lol:

Re: Zakken van laadarm

Geplaatst: do 08 apr, 2010 21:12
door Willem
Een ventielenblok laat altijd door, het ligt aan de tollerantie, de passing van de onderdelen, hoe veel. De shovel is een jaar of 4 oud geloof ik. Komt uit Duitsland. Idd een leuk ding om de mengwagen mee te laden.

Re: Zakken van laadarm

Geplaatst: do 08 apr, 2010 21:18
door Tom H
Die passingen zijn zo nouw dat dat zeker niet mag na 600 uur. Kan me ook niet voor stellen dat het in de ventiel blokken zit.

Re: Zakken van laadarm

Geplaatst: do 08 apr, 2010 21:31
door valtrajohnie-t202
Geoff, bij Fuhler hebben ze al eens een gehuurde Hyundai gehad. Die zakte met de motor uit in de middag pauze een halve meter, dan vind ik 20 cm nog mee vallen.

Re: Zakken van laadarm

Geplaatst: do 08 apr, 2010 23:19
door Clear-Up
Met motor uit ja, maar dan zakt het altijd meer als met de motor aan..

Re: Zakken van laadarm

Geplaatst: vr 09 apr, 2010 11:34
door Deere8530
Ik bedoelde ook niet te zeggen dat een ventielenblok niet doorslaat, daarom had ik er ook merkbaar achter gezet. Bijna alle componenten slaan/lekken enigszins door, dus het hoeft niet perse het ventielenblok te zijn.
20 cm in een uur, bij maar 600h op de klok vind ik veel. Dat onze atlas 1302E uit '86 dat per minuut doet a la. :lol:

Wat willen jullie aldoor met een draaiende motor. :?

Re: Zakken van laadarm

Geplaatst: vr 09 apr, 2010 15:18
door Willem
Waarom de motor moet lopen of niet snap ik ook niet helemaal.

Precieze cijfers op dit moment:

De laadarm zakt een meter in 10 uur. Ofwel 10 cm per uur. (met de motor uit ;) )

Re: Zakken van laadarm

Geplaatst: vr 09 apr, 2010 15:44
door Stigter
Dat zijn mooie rapportcijfers! 10 heb ik nooit gehaald :lol:

Maar ik vermoed dat er een lesje hydroliek etc voor nodig is, want ik dacht ook dat een draaiende motor zijn druk houd en dat bij een slecht ventielblok wat eerder gebeurd dat hij wat verloopt.

Snap iemand mij nog?

Re: Zakken van laadarm

Geplaatst: vr 09 apr, 2010 17:46
door GP Hoving
Ik zal de boeken van het Soma College er even op na slaan wat die er over te zeggen hebben. geef me even een moment ( of 2 )

Re: Zakken van laadarm

Geplaatst: vr 09 apr, 2010 18:38
door Stigter
Je duikt weer je schoolboeken in? En, wat wijzer geworden?

Re: Zakken van laadarm

Geplaatst: vr 09 apr, 2010 20:01
door GP Hoving
Dat wordt morgen Arie. Ik kom uren in een dag te kort :(

Re: Zakken van laadarm

Geplaatst: vr 09 apr, 2010 21:56
door Deere8530
Als een ventielenblok doorlekt, lekt ie door ook al staat de motor aan (of beter gezegd het systeem onder druk) of niet.
Zou niet best zijn als de tegendruk op de retour zo groot zou zijn dat hij niet meer zou lekken. Hoe moet je dan nog wat bedienen?

Re: Zakken van laadarm

Geplaatst: za 10 apr, 2010 12:15
door GP Hoving
Ik heb hier even een paar basis dingen opgezocht over het hydrauliek systeem, en specifiek het hydrauliek systeem van een laadschop.

Het basis lesje waar Arie om vroeg :lol: :

Afbeelding


Op bouw van een basis hydrauliek systeem:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Opbouw van een hydrauliek systeem van een laadschop met symbolen getekend:

Afbeelding


Zoals je uit de schema's ook op kunt maken, heeft het draaien van de motor of niet geen enkel effect of een ventiel wel of niet door lekt.

Als het ventiel in de neutraal stand staat, kan er dus geen olie door. Of de motor, dus de pomp, draait of niet heeft hier geen enkel effect op het wel of niet lekken van een ventiel. Als de motor, dus als de pomp draait staat het systeem onder druk. Het stuurventiel verdeeld deze druk in zowel een ingaande of uitgaande slag van de cylinder, afhankelijk van de stand van het 6/4 ventiel hier in het schema getekend. Zogouw je de motor uitschakeld blijft het ventiel N stand staan ( zoals in het schema staat getekend). Dus de olie kan geen kant op.


Afbeelding

Giekcylinders: De olie wordt door de pomp ( 1 ) uit het hydrauliektank (14) gepompt, gaat vervolgens door een lastklep / terugslagklep 10 Door een 6/4 ventiel (3), die in de N ( neutraal ) stand staat , naar de giekcylinders ( 11 ) gaat.

Bakcylinder:

De olie wordt door de pomp ( 1 ) uit het hydrauliektank (14) gepompt, gaat vervolgens door een lastklep / terugslagklep (9) naar het stuurventiel voor de bakcylinder ( 2 ) Dit ventiel staat in de N ( neutraal ) stand.

Re: Zakken van laadarm

Geplaatst: za 10 apr, 2010 23:27
door Peter Jansen
GE-WEL-DIG. !!!! Wat een antwoord :bew :bew :bew

Groet, Peter