Boeren verbranden Europese vlaggen op beurs Libramont

Hier leest u nieuws wat niet direct gerelateerd is aan Mechanisatie en/of landbouw.
Gebruikersavatar
Niels
Mega senior forumlid
Mega senior forumlid
Netherlands
Berichten: 2634
Lid geworden op: vr 16 jan, 2009 12:33
Voornaam: Niels
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Boeren verbranden Europese vlaggen op beurs Libramont

Berichtdoor Niels » vr 24 jul, 2009 21:42

Jaja...
Heb alleen stuk of 20 boeren zien verzamelen bij een van de ingangen,
niks gezien of gehoord van het in de hens zetten van de vlaggen,
alleen de ME horen schieten (waarschuwingsschoten) bij het slopen bij de stand van de FAVV,
en toen ik daar later langskwam, het was een zooitje,
alles lag op de grond, geen tafel,kast e.d stond meer
- en dat was toch nog wel een beste stand vorig jaar -
en zelfs laptops zaten onder allemaal onder zaagsel en melk...

Heb er geen foto's van gemaakt
(had nog nooit zoveel gemaat, en binnenkort zien jullie wel hoeveel het zijn geworden :oops: ),
heb nog wel 4 foto's van 2 Bepantserde ME wagens met zoon waterkanon en nog een foto van wat politie lui :lol:

Afbeelding

LIBRAMONT -

Boze boeren maken amok op de 75ste Landbouwbeurs van Libramont, die vanmorgen van start is gegaan. Na de openingsceremonie hebben enkele boeren alle masten met Europese vlaggen losgerukt om de vlaggen te verbranden. Later moest de stand van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) eraan geloven.

Jonge boeren hadden ook een reuzengrote pop in stro geplaatst die Europees commissaris Mariann Fischer Boel moest voorstellen. Hoewel de landbouworganisaties gevraagd hadden de pop niet in brand te steken omdat er veel wind was, staken de boeren het stro toch in brand. De Europese vlaggen werden in het vuur gegooid.

Even later richtten de boeren hun woede op de stand van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV). De stand werd volledig afgebroken, waarbij alles vernield werd. De politie moest ingrijpen en het kwam tot schermutselingen tussen de politie en landbouwers.

De incidenten braken rond 11.45 uur in de hal Walexpo uit. De boeren gooiden ook bloempotten in de hal. De ordediensten trokken zich na hun optreden uit de hal terug om de rust te doen weerkeren, maar de sfeer bleef gespannen.

Aanvankelijk verliep de opening rustig. De traditionele feestcocktail was van het programma afgevoerd en het jaarlijkse debat over landbouw werd vervangen door een 'melktop' waarop vooral de producenten het woord kregen. Na de debatten zouden de federale en Waalse minister van Landbouw, Sabine Laruelle en Benoît Lutgen, een delegatie van afgevaardigden van landbouworganisaties ontmoeten.

Enkele tientallen tractoren werden vanmorgen aan de rand van de gemeente tegengehouden. De burgemeester van Libramont heeft blokkades van wegen gedurende de beurs verboden.

Bron: De Standaard Online


Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Boeren verbranden Europese vlaggen op beurs Libramont

Berichtdoor Stigter » vr 24 jul, 2009 21:56

Zo dan, dus was een lucky dat je niet in de buurt was, anders had het voor je misschien anders kunnen aflopen. Jammer dat men op deze wijze de aandacht probeert te krijgen.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Niels
Mega senior forumlid
Mega senior forumlid
Netherlands
Berichten: 2634
Lid geworden op: vr 16 jan, 2009 12:33
Voornaam: Niels
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Boeren verbranden Europese vlaggen op beurs Libramont

Berichtdoor Niels » vr 24 jul, 2009 22:24

Ja je hebt gelijk, en de boeren ook vind ik,
Niemand luistert naar de boeren,
en de boeren doen wat overdreven,
zoals je wel vaker ziet...
Maar zag mijn toekomstige stageboer op RTV Oost,
en die is er nog wel vrij rustig op,
en het schijnt daar ook al in de toekomst erg zwaar te worden...

Terug naar “Overig nieuws”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten