Boze boeren!

Hier leest u nieuws wat niet direct gerelateerd is aan Mechanisatie en/of landbouw.
Gebruikersavatar
Sjors
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1120
Lid geworden op: do 14 mei, 2009 08:41
Voornaam: Sjors

Boze boeren!

Berichtdoor Sjors » wo 17 jun, 2009 13:10

Afbeelding



Driehonderd boze boeren zijn vanmiddag met hun tractoren de grens van Duitsland en Nederland gepasseerd. Ze zijn op weg naar Brussel, om te protesteren tegen de, in hun ogen, te lage melkprijs die de EU ze oplegt.

Naar verwachting sluiten vandaag veel Nederlandse boeren zich bij de optocht aan.

Zaterdag vertrok de stoet vanuit Polen. Waarschijnlijk bereiken ze Brussel vanavond.
bron: spitsnieuws

Doet er nog iemand van hier mee? Of gezien?


Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....

AfbeeldingAfbeelding

Atte H
Mega senior forumlid
Mega senior forumlid
Netherlands
Berichten: 2696
Lid geworden op: za 17 jan, 2009 21:13
Voornaam: AJ
Contacteer:

Top die Kop. Boer'n Editie

Berichtdoor Atte H » wo 17 jun, 2009 13:42

Top die Kop. Boer'n Editie

Afbeelding

Oss, vandaog. De boertjes benne weer eens boos. Allemaol met de trekker naor Bruss'l om te protester'n teg'n die laoge melkpriezen. En die klotzakken van GeenStiel maor graoppen mak'n over us mooie boernvak. Wie sprieken wel efkes Engols, en mogen wie tjotverdomme ook af en toe ev'n pissn? *Spuugt*

Pritt Stift | 16-06-09 | 15:24

(Geenstijl)
Gebruikersavatar
Sjors
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1120
Lid geworden op: do 14 mei, 2009 08:41
Voornaam: Sjors

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Sjors » wo 17 jun, 2009 13:45

Die foto had ik dus juist niet geplaatst ;)

met je lul in je hand, trek je dan door het hele land
Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Clear-Up
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 508
Lid geworden op: do 22 jan, 2009 16:16
Voornaam: Dave
Locatie: Espel
Contacteer:

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Clear-Up » wo 17 jun, 2009 16:08

Stond ook op Trekkerweb of niet?
Afbeelding
www.Tractor-Forum.nl
Atte H
Mega senior forumlid
Mega senior forumlid
Netherlands
Berichten: 2696
Lid geworden op: za 17 jan, 2009 21:13
Voornaam: AJ
Contacteer:

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Atte H » wo 17 jun, 2009 17:12

Staan ook wat foto's op Trekkerweb ja ;)
Gebruikersavatar
Peter Jansen
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 1220
Lid geworden op: ma 12 jan, 2009 00:34
Voornaam: Peter
Skype: jansen_peter@hotmail.com
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Peter Jansen » wo 17 jun, 2009 19:16

Die veehouders moeten niet zo klagen. Vorig jaar waren de prijzen een stuk hoger. Hadden ze toen maar wat geld opzij moeten leggen...

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Ritchie
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 442
Lid geworden op: di 24 mar, 2009 14:49
Voornaam: Ritchie
Locatie: Moerstraten, West Brrrrabant

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Ritchie » wo 17 jun, 2009 19:30

Inderdaad Peter... Als je op de eerste foto kijkt zie een rij van trekkers! John Deere 7030 serie... Die klagen het hardst!
Groeten Ritchie
Houdoe!

Wie een kuil graaft voor een ander is in elk geval geen egoist
Als je voor me valt, help ik je wel met opstaan
Gebruikersavatar
Aorend
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 11:40
Voornaam: Aorend
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Aorend » do 18 jun, 2009 13:24

Peter Jansen schreef:Die veehouders moeten niet zo klagen. Vorig jaar waren de prijzen een stuk hoger. Hadden ze toen maar wat geld opzij moeten leggen...

Groet, Peter


Nu moet het niet gekker worden. As je er geen verstand van hebt zeg dan niks. Geen enkele ondernemer had vorig jaar kunnen denken dat het zo gek zou worden. De kostprijs van een boer is 18 cent per liter melk heb ergens gelezen en dan hadden ze geen schulden meer hadden en ook niks voor hun zelf rekenden. Dus alleen nog kosten van de loonwerker, voerkosten etc. Maar deze boeren die geen schulden meer hebben zijn zeer weinig te vinden en dan nog zonder schulden is het nog knap om op de 18 cent te gaan zitten. Wij hebben 19 cent per liter melk gebeurt. Dat is gewoon te weinig en hier kan ook geen enkele boer voor werken of ze willen voor niets werken. Maar ik zie Peter Jansen ook maar zo nog niet voor niets werken.

En bij de weg het is ook geen 7030 serie maar een 8030 serie
Farmers do it twice a day

Doe geen dingen die ik ook niet zal doen
Gebruikersavatar
Sjors
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1120
Lid geworden op: do 14 mei, 2009 08:41
Voornaam: Sjors

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Sjors » do 18 jun, 2009 14:24

Volgens mij bedoelde Peter het ook wat sarcastisch.. Volgens mij zijn de prijzen al jaren te laag, of subsidieert de EU wel erg veel.

Las ook ergens hier op het forum dat de EU betaald om land braak te laten liggen in de voormalig oostblok landen..
Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Aorend
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 11:40
Voornaam: Aorend
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Aorend » do 18 jun, 2009 14:36

Vorig jaar in de zomer toen was de melprijs goed. Toen kon iedereen zat rondkomen en investeren in het bedrijf, zoals het hoort. Ik vind het goed dat er nou iets aan gedaan wordt alleen ik weet niet als je het er wel mee opschiet op deze manier.
Farmers do it twice a day

Doe geen dingen die ik ook niet zal doen
Atte H
Mega senior forumlid
Mega senior forumlid
Netherlands
Berichten: 2696
Lid geworden op: za 17 jan, 2009 21:13
Voornaam: AJ
Contacteer:

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Atte H » do 18 jun, 2009 15:58

Waarom hoor ik mijn familie nooit klagen over de melkprijs...? Ja, alleen dat ie laag is en dat hun hem ook wel hoger willen hebben, maar ze kunnen met gemak rond komen, ook omdat ze niet veel uitgeven en daarom ben ik het wel met Peter eens, heel veel boeren gaan, als ze veel geld hebben, gelijk overal in investeren... (Wat ook positief kan uitpakken) Maar vraag me wel af wat die 8*30 hier tussen moet, had ie niks te doen deze week? Lijkt mij niet dat een veehouder in Duitsland zoveel pk's nodig heeft en dan ook nog gaat klagen over de melkprijs, dan verkoopt ie hem maar :P
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » do 18 jun, 2009 16:10

Eigenlijk is het t beste om in de vette jaren te sparen en dit geld in de magere jaren uit te geven aan stalbouw e.d. Dit is nu juist goedkoop bouwen.
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Aorend
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 11:40
Voornaam: Aorend
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Aorend » do 18 jun, 2009 17:37

Okeej Atte, maar dan wil ik wel eens weten wat jouw oom van plan is met het bedrijf, hoe oud is die, heeft die een opvolger enz. Als je wilt groeien moet je investeren dat kan niet met zo'n melkprijs.
Farmers do it twice a day

Doe geen dingen die ik ook niet zal doen
Atte H
Mega senior forumlid
Mega senior forumlid
Netherlands
Berichten: 2696
Lid geworden op: za 17 jan, 2009 21:13
Voornaam: AJ
Contacteer:

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Atte H » do 18 jun, 2009 17:49

Hoe oud ie is, 58 ofzo en heeft een opvolger ja. Groeien hoeft ie ook niet (kan ook niet door omstandigheden), heeft genoeg (75 koeien) en daar kan ie van leven :P Heeft wel geïnvesteerd in meer melkquotum ;)
Gebruikersavatar
Aorend
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 11:40
Voornaam: Aorend
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Aorend » do 18 jun, 2009 18:00

Tja dit ongeveer zo'n geval. 58 jaar schuld afgelost 75 koeien, dus betekent niet te veel kosten en wel opbrengst. Maar bekijk het is vanuit een boer met een lening van 5 ton die moet elke maand de aflossing betalen, rente, en de normale kosten die je oom ook moet betalen. Dat gaat je met 20 cent niet lukken.

Die boeren rijden niet voor niet 900 km om een beetje te gaan protesteren bij brussel.

Ik had alleen niet naar brussel gereden maar naar mijn zuivelfabriek denk dat je daaar veel meer mee opschiet dan naar brussel te rijden.


http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/895516/2009/06/18/Boze-boeren-leggen-E40-plat.dhtml

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/090618_tractoren_eu
Farmers do it twice a day

Doe geen dingen die ik ook niet zal doen
Atte H
Mega senior forumlid
Mega senior forumlid
Netherlands
Berichten: 2696
Lid geworden op: za 17 jan, 2009 21:13
Voornaam: AJ
Contacteer:

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Atte H » do 18 jun, 2009 18:08

Had het net nog met mijn vader erover, maar mijn oom heeft er dus nog niet last van maar zijn zoon later wel ;) Ook zit hij bij de goede zuivelmaatschappij, dus daar heeft hij ook geluk mee :P
Gebruikersavatar
Aorend
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 11:40
Voornaam: Aorend
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Aorend » do 18 jun, 2009 18:11

Welke goede zuivelmaatschappij is dat dan.
Okeej dat vind ik dan wel weer mooi dat je dat in ziet
Farmers do it twice a day

Doe geen dingen die ik ook niet zal doen
Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Tom H » do 18 jun, 2009 18:43

Aorend je moet niet zo zeuren! Dit is nog maar een voor proefje als het Qoutum er af gaat word het allemaal nog erger! Met een melkprijs van 18 als je de gehaltes niet al te hoog hebt ja..... Valt er nog zat van over te houden. Waneer je er zelfs met schulden niks aan over houd moet je toch je bedrijf eens efficnter gaan laten draaien......
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Boze boeren!

Berichtdoor ron » do 18 jun, 2009 19:30

Sjors schreef:Las ook ergens hier op het forum dat de EU betaald om land braak te laten liggen in de voormalig oostblok landen..

Nou Sjors, als dat zo was dan had het halve oostblok al lang braakgelegen ;)

Aorend schreef:Ik had alleen niet naar brussel gereden maar naar mijn zuivelfabriek denk dat je daaar veel meer mee opschiet dan naar brussel te rijden.

Probeer eens de grote supermarktketens! Die verdienen het meest! Door hun agressieve inkoopbeleid moeten de zuivelondernemingen wel verkopen voor een door hun aangegeven prijs, anders kopen ze gewoon ergens anders (algemeen gesteld dan). Zuivelonderneming berekent lage prijs door aan de boer, en aan wie berekent de boer z'n verlies door?

Spiekker; S.J.B. schreef:Eigenlijk is het t beste om in de vette jaren te sparen en dit geld in de magere jaren uit te geven aan stalbouw e.d. Dit is nu juist goedkoop bouwen.

Als jij mij van tevoren aan kan geven wanneer de vette en wanneer de magere jaren zijn, wil ik jou daar best wel een (HEEL ERG) leuke vergoeding voor geven ;) ;)

Groetjes
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Stigter » do 18 jun, 2009 19:40

In mijn ogen zeurt Aorend niet, hij deelt alleen de mening van de boeren die nu met hun tractoren in Brussel staan.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Ziko
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 473
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 17:07
Voornaam: Ziko
Locatie: Terneuzen

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Ziko » zo 21 jun, 2009 16:33

Niet om 't 1 of 't ander, maar die trekker op de eerste foto vooran is toch echt een 7030 serie en geen 8030 serie :D
Met vriendelijke groet, Ziko
Afbeelding
Gebruikersavatar
Aorend
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 11:40
Voornaam: Aorend
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Aorend » zo 21 jun, 2009 21:26

ron[quote="Aorend schreef:Ik had alleen niet naar brussel gereden maar naar mijn zuivelfabriek denk dat je daaar veel meer mee opschiet dan naar brussel te rijden.

Probeer eens de grote supermarktketens! Die verdienen het meest! Door hun agressieve inkoopbeleid moeten de zuivelondernemingen wel verkopen voor een door hun aangegeven prijs, anders kopen ze gewoon ergens anders (algemeen gesteld dan). Zuivelonderneming berekent lage prijs door aan de boer, en aan wie berekent de boer z'n verlies door?

[/quote]

Vertel mij eens hoe je dat wilt gaan doen. Allemaal voor 20 cent per liter melk gaan verkopen bij de AH. Denk niet dat dat gaat werken. Als je met zijn allen alles af gaat sluiten is er binnen de kortste keren een grote vraag naar melk dus geen zuivel meer in de supermarkt. Anders zie ik geen enkele optie om de supermarkten aan te pakken.

@ Tom H
Je kunt het met mij eens zijn ofnie. Maar 18 cent is gewoon te veel. Als je schulden vrij bent kun je nog bijna voor niks werken. Vooral in deze tijd. De mais moest de grond in, het gras moest aan de bult. Dus wat komt er een dikke rekening van de loonwerker. Nou daar gaat de helft van het melkgeld. Verder moet het krachtvoer er nog vanaf, diesel, stroom, je moet zelf ook nog wat eten hebben, enz.
Farmers do it twice a day

Doe geen dingen die ik ook niet zal doen
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Boze boeren!

Berichtdoor ron » zo 21 jun, 2009 21:58

Aorend schreef:Vertel mij eens hoe je dat wilt gaan doen. Allemaal voor 20 cent per liter melk gaan verkopen bij de AH. Denk niet dat dat gaat werken.

Nee, natuurlijk werkt dat niet, dat schreef ik toch ook niet!
Ik gaf alleen aan wie er (volgens mij) met de grootste winstmarge vandoor gaat.
Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Tom H » ma 22 jun, 2009 09:44

Aorend: Snijden in je krachtvoer kosten! Mais en gras met meer aandacht goed in de kuil krijgen zo dat je nog weer flink ik je brok kunt snijden. Hooge fem waardes in je ruwvoer scheelt al heel veel in de bij producten enz. Dan zit je al zo op 5 cent per koe....
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » ma 22 jun, 2009 10:48

Of gewoon zorgen dat je meer maïs teelt dan nodig. De overgebleven maïs aan CCM draaien. (En bij mijn weten kom je dan nog uit met je derogatie, die kun je namelijk ook toepassen op een deel van je grond)
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"

Terug naar “Overig nieuws”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten