Boze boeren!

Hier leest u nieuws wat niet direct gerelateerd is aan Mechanisatie en/of landbouw.
Gebruikersavatar
Aorend
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 11:40
Voornaam: Aorend
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Aorend » ma 22 jun, 2009 20:18

Ja jongens, eerst nadenken voordat je iets doms zegt. Als je die plannen van jullie wilt uitvoeren moet je denken aan een jaar geleden als je der nu iets aan wou hebben. En weet je nog hoe zo'n geweldige melkprijs we vorig jaar hadden. JUIST, toen had niemand gedacht dit zo snel zou komen.

En Tom. Natuurlijk wil je elk jaar de kuil zo mooi mogelijk aan de kuil krijgen. Zo denken wij teminste


Farmers do it twice a day

Doe geen dingen die ik ook niet zal doen

Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » ma 22 jun, 2009 22:23

In hoeverre ben jij bekend met economie? Ooit gehoord van conjuctuur?
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Sjors
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1120
Lid geworden op: do 14 mei, 2009 08:41
Voornaam: Sjors

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Sjors » di 23 jun, 2009 08:16

gelezen op http://www.agd.nl
Boereninkomens daalden nog nooit zo hard

22 jun 2009 16:23

Het gemiddeld inkomen uit een agrarisch bedrijf bedroeg vorig jaar ruim 32.000 euro. In 2007 lag het nog op ruim 57.000 euro.

Zo’n sterke terugval heeft zich niet eerder voorgedaan. Dat concludeert onderzoeksinstituut LEI in zijn jaarlijkse Landbouw-Economisch Bericht, dat gisteren is verschenen.

Het LEI schrijft de slechte resultaten toe aan een prijsdaling (door een hogere productie en een afnemende export) in combinatie met een sterke kostenstijging (van voer, energie, kunstmest), mede door de hoge olieprijs.

De resultaten per deelsector zijn uiteraard verschillend, hoewel bijna geen enkele tak zich aan de malaise kon onttrekken. Alleen in de varkenshouderij waren de resultaten beduidend beter dan in 2007, maar slechter dan dat jaar kon ook niet. De inkomens in de vleeskalverhouderij, fruitteelt en boomkwekerij bleven vorig jaar nog redelijk op peil.

Alle andere sectoren scoorden slechter dan in 2007. Vleeskuikenhouders en bloembollentelers teerden zelfs in op hun eigen vermogen. Melkveehouders en akkerbouwers zagen hun inkomen uit bedrijf vorig jaar met de helft teruglopen, glastuinbouwers verdienden gemiddeld nog maar een kwart van 2007.

Veel bedrijven wisten hun inkomen nog enigszins op peil te houden door bedrijfstoeslagen (circa driekwart van de bedrijven ontvangt zo’n EU-toeslag) en door een baan ernaast te nemen.


@Sjoerd, ik heb inderdaad nog nooit gehoord van conjuctuur, wel van Conjunctuur ;)
Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » di 23 jun, 2009 08:26

Achja, een verkeerde komma of letter, maakt zelfs van onze lieve heer nog een ketter... Je weet wat bedoeld word ;-)
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Tom H » di 23 jun, 2009 21:10

Aorend schreef:Ja jongens, eerst nadenken voordat je iets doms zegt. Als je die plannen van jullie wilt uitvoeren moet je denken aan een jaar geleden als je der nu iets aan wou hebben. En weet je nog hoe zo'n geweldige melkprijs we vorig jaar hadden. JUIST, toen had niemand gedacht dit zo snel zou komen.


Ook al heb je een goede melkprijs moet je toch naar het beste streven! Goede investeringen doen zo dat je met zulk soort prijzen nog makelijk je hoofd boven water houd! Jij vind dit al erg? Wacht maar tot dat het quotum er af gaat!

Spieker "we can talk".
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » di 23 jun, 2009 21:15

Dat dacht ik Tom. Ik weet niet of het mogelijk is, ben geen bankier, maar als je het verdiende geld van je bedrijf per jaar eens op zij schuift, richting een bonusspaarrekening, vang je rente èn geef je t niet makkelijk uit. Kun je het in tijden van nood wel weer uitgeven ;-). De rente is dan toch niet zo hoog...
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Tom H » di 23 jun, 2009 21:21

Geloof me 2% bost niet echt aan :P .
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » di 23 jun, 2009 21:42

2%? Volgens mij kan je op zo'n rekening meer krijgen hoor!
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Niels644
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 407
Lid geworden op: do 22 jan, 2009 20:37
Voornaam: Niels
Locatie: Woudenberg

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Niels644 » di 23 jun, 2009 21:55

Tom, geloof jij dat het quotum er af gaat dan? Of is daar sprake van ofzo? (Zoals je wel leest ben ik -helaas- slecht op de hoogte)
In de jaren 80 was het komende quotum voor velen een strop, en het gaande quotum zou dat nu weer zijn? Klinkt onlogisch, maar is vast te verklaren?
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » di 23 jun, 2009 21:59

Quotum gaat er af in 2015, maar het is te verwachten dat je op een andere manier wel wordt lastiggevallen om zo min mogelijk te melken...
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Niels644
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 407
Lid geworden op: do 22 jan, 2009 20:37
Voornaam: Niels
Locatie: Woudenberg

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Niels644 » wo 24 jun, 2009 17:24

Dat zal best ja. En welke reden zit er achter deze toch wel ingrijpende wijziging?
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Boze boeren!

Berichtdoor ron » wo 24 jun, 2009 20:25

Spiekker; S.J.B. schreef:maar het is te verwachten dat je op een andere manier wel wordt lastiggevallen om zo min mogelijk te melken...

Ja Spieker, ik denk dat de mestwetgeving daar wel een beetje voor gaat zorgen. Daar hebben jullie in NL toch nu ook al last van? (Als jullie teveel mest hebben mogen jullie het ook wel bij mij komen brengen, daar doe ik helemaal niet moeilijk over ;) )

Groetjes
Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Tom H » wo 24 jun, 2009 21:36

Nou Spieker, de Rabo wil niet meer geven ;) .
Gebruikersavatar
CornelisJ90
Forumlid
Forumlid
Suriname
Berichten: 769
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 20:36
Voornaam: Cornelis
Skype: Ik gebruik Whatsapp
Locatie: Omg. Rotterdam

Re: Boze boeren!

Berichtdoor CornelisJ90 » wo 24 jun, 2009 22:49

Ligt er natuurlijk aan hoeveel je bij de "Rabo" brengt Tom... Als je 2% krijgt naaien ze je een oor aan dan krijg je minder aan rente dan de inflatie... En das nie goed heurzz ;)
[Half bezopen zijn, is een gebrek aan doorzettingsvermogen hebben ...
Gebruikersavatar
Joost
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 536
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 19:36
Voornaam: Joost
Skype: joost_flierman@hotmail.com
Locatie: Velswijk
Contacteer:

Re: Boze boeren!

Berichtdoor Joost » vr 26 jun, 2009 11:55

ron schreef:
Spiekker; S.J.B. schreef:maar het is te verwachten dat je op een andere manier wel wordt lastiggevallen om zo min mogelijk te melken...

Ja Spieker, ik denk dat de mestwetgeving daar wel een beetje voor gaat zorgen. Daar hebben jullie in NL toch nu ook al last van? (Als jullie teveel mest hebben mogen jullie het ook wel bij mij komen brengen, daar doe ik helemaal niet moeilijk over ;) )

Groetjes


Dan gaan ze waarschijnlijk wel weer beperkingen op leggen ja! En de mestwetgeving valt de boeren in nederland inderdaad al lastig! :P
http://www.landbouwinbeeld.nl

Terug naar “Overig nieuws”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten