Vliegramp in Rusland, Pools regeringsvliegtuig verongelukt

Hier leest u nieuws wat niet direct gerelateerd is aan Mechanisatie en/of landbouw.
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Vliegramp in Rusland, Pools regeringsvliegtuig verongelukt

Berichtdoor Stigter » za 10 apr, 2010 15:40

Poolse president omgekomen bij vliegramp

Het Poolse regeringsvliegtuig is zaterdag bij de nadering van de luchthaven van de West-Russische stad Smolensk verongelukt. Alle 96 inzittenden onder wie de Poolse president Lech Kaczynski, zijn echtgenote en een aantal Poolse regeringsfunctionarissen kwamen om het leven.

Dat heeft de gouverneur van de regio Smolensk, Sergej Antoefijev, meegedeeld. De dood van de president is in Warschau nog niet bevestigd.

Het toestel, een Tupolev TU-154, stortte neer ongeveer anderhalve kilometer van de luchthaven van Smolensk. Het was toen mistig in de buurt van de stad.

De conservatieve Kaczynski (60) is sinds 2005 president van Polen. Hij versloeg toen de huidige premier, Donald Tusk. Komend najaar kiezen de Polen een nieuwe president.

Veel invloedrijke Polen zaten in het vliegtuig

Door de vliegramp met het Poolse presidentiële toestel bij de Russische plaats Smolensk is Polen in een klap een aantal van zijn kopstukken verloren. Een overzicht van de belangrijkste omgekomen Poolse prominenten:

- President Lech Kaczynski en zijn vrouw Maria

- Vicevoorzitter van het Poolse parlement Jerzy Szmajdzinski

- De parlementariërs Przemyslaw Gosiewski, Zbigniew Wassermann en Grzegorz Dolniak

- Onderminister van Buitenlandse Zaken Andrzej Kremer

- Directeur van de Poolse centrale bank Slawomir Skrzypek

- De chefstaf van de Poolse strijdkrachten, generaal Franciszek Gagor

- De hoogste legeraalmoezenier Tadeusz Ploski

- De laatste Poolse president in ballingschap Ryszard Kaczorowski

- Hoofd van het Nationale Veiligheidsbureau Aleksander Szczyglo

- Minister Andrzej Przewoznik, belast met herdenkingen Tweede Wereldoorlog

- Hoofd van het Nationale Herdenkingsinstituut Janusz Kurtyka

bron = Algemeen Dagblad.

Kaczynski was op weg naar een plechtigheid ter herdenking van het bloedbad van Katyn. In de bossen bij dat Russische dorp werden in 1940 op last van Sovjetdictator Jozef Stalin 22.000 Poolse officieren en intellectuelen om het leven gebracht.


Ik begreep dat de Sovjets deze oorlogsmisdaad jarenlang hebben verzwegen en dat ze de schuld aan de Nazi's gaven die het massagraf ontdekten.

Omdat ik een band heb met Polen én dit in overig nieuws in subforum Off Topic staat heb ik dit nieuws wel geplaatst. Voor dit soort rampen moet ook ruimte zijn op een forum.


Met vriendelijke groet,
Arie Stigter

Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Vliegramp in Polen

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » za 10 apr, 2010 15:57

Voor dit soort rampen moet ook ruimte zijn op een forum.
Zoals we bijna een jaar terug ook hadden ;-) (30-04-2009)

Dit soort dingen zijn nooit prettig, of het nu is met bekende of minder/niet bekende mensen. Ik vraag me af hoe ze dat nu gaan oplossen, nu de president er niet meer is... Vervroegde verkiezingen?

Klopt, dat is mij ook bekend. De vliegramp is trouwens in Rusland ;-)
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Vliegramp in Polen

Berichtdoor Stigter » za 10 apr, 2010 16:15

Ze waren op weg naar die herdenking.

Er zijn volgens mij vervroegde verkiezingen, en de vice-president heeft nu de leiding. zal het zo anders aan Anja vragen, Poolse taal ben ik nog niet machtig.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Vliegramp in Polen

Berichtdoor ron » za 10 apr, 2010 16:17

Nog steeds moeilijk om je je te realiseren dat je heel veel gezichten die de dagelijks hier op de televisie ziet, er niet meer zijn. Katyn eist nog meer mensenlevens, alsof de slachtpartij van toen nog niet genoeg was. Wat een verschrikkelijke klap voor het poolse volk, bijna niet te geloven. 5 jaar geleden, begin april, stierf ook de paus, een persoon die voor het poolse volk een enorme betekenis heeft gehad.



Stigter schreef:Ik begreep dat de Sovjets deze oorlogsmisdaad jarenlang hebben verzwegen en dat ze de schuld aan de Nazi's gaven die het massagraf ontdekten.


Klopt Arie, dat houden ze nog steeds vol.
Hier zeggen ze dat de moord op die poolse officieren een bevel was van Stalin. Hij wilde vergelding op de dood van vele russische krijgsgevangenen in Polen in de jaren '20 van de vorige eeuw. Alhoewel de russen de staatsgeheimen nog niet openbaar willen maken en de moord ontkennen, komen er vooral sinds de herdenking dit jaar, steeds meer tekenen van hoop dat de waarheid ooit boven tafel zal komen.
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Vliegramp in Rusland, Pools regeringsvliegtuig verongelukt

Berichtdoor Stigter » za 10 apr, 2010 16:24

Heel erg inderdaad, want de herdenking van Katyn is nu (tenminste, als ik TV-P goed begrijp. Lege stoelen waar een poolse vlag op ligt.)

De massamoord ontkennen heeft geen enkele zin, dacht dat er juist nu wat meer openheid is gegeven over die misdaad.

Klokken in Poolse Steden luiden, wij kunnen zo'n impact niet voorstellen, maar reken maar dat het vele malen erger is dan Koninginnedag 2009.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Vliegramp in Rusland, Pools regeringsvliegtuig verongelukt

Berichtdoor ron » za 10 apr, 2010 16:46

Stigter schreef:
Citaat:
Kaczynski was op weg naar een plechtigheid ter herdenking van het bloedbad van Katyn. In de bossen bij dat Russische dorp werden in 1940 op last van Sovjetdictator Jozef Stalin 22.000 Poolse officieren en intellectuelen om het leven gebracht.


Volgens een chauvinistische poolse man, die ik ooit goed kende, was dit een belangrijke oorzaak van het antisemitisme onder oudere mensen. Zij zouden de russen hebben geholpen door aan te wijzen waar en wie die intellectulen waren.
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Vliegramp in Rusland, Pools regeringsvliegtuig verongelukt

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » za 10 apr, 2010 17:01

mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Vliegramp in Rusland, Pools regeringsvliegtuig verongelukt

Berichtdoor Stigter » za 10 apr, 2010 17:12

Het antisemitisme kenmerkt zich door een vijandige houding en vooroordelen jegens Joden. Als ik Ron goed begrijp was een oude man er van overtuigd dat sommige de Russen hebben geholpen met het aanwijzen van de belangrijke, invloedrijke mensen.

1 week nationale rouw in Polen, in juni vervroegde verkiezingen.

Misschien is dit wel een stukje geschiedenisles voor sommige onder ons, maar hoop dat de leden ook het linkje van Sjoerd even lezen, want jongens, wij hebben toch echt geluk dat we nu leven en niet 70 jaar geleden, je leven niet zeker zijn omdat je een ander geloof of afkomst hebt.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Vliegramp in Rusland, Pools regeringsvliegtuig verongelukt

Berichtdoor ron » za 10 apr, 2010 17:18

Arie, dat heb jij goed omschreven.
En wat ik mij wat meer moet realiseren als jullie, is dat bij eventuele herhaling van de geschiedenis ik als een van de eerste aan de beurt ben...
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Vliegramp in Rusland, Pools regeringsvliegtuig verongelukt

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » za 10 apr, 2010 17:49

Arie, Ron, bedankt, wist niet hoe ik moest interpreteren ;-)

Ron, Ik vermoed, dat jij bedoelt, dat jij geen Pool bent, en daardoor de eerste bent die t land uit moet? (Dit stukje geschiedenis bedoelt Ron waarschijnlijk, met "als eerst aan de beurt zijn")
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Vliegramp in Rusland, Pools regeringsvliegtuig verongelukt

Berichtdoor Stigter » za 10 apr, 2010 18:35

Ik denk dat Ron eerder bedoeld dat hij geen geboren Pool is en alleen inwoner. Net zoals wij hier soms rare gedachtes hebben over medelanders.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Frederik
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 478
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 15:50
Voornaam: Frederik
Locatie: Bedum
Contacteer:

Re: Vliegramp in Rusland, Pools regeringsvliegtuig verongelukt

Berichtdoor Frederik » za 10 apr, 2010 18:57

Btje z'n eigen domme schuld van die president als ik dat zo lees. Volgens de NOS zijn de polen niet echt rouwig om de dood, was schijnbaar niet zo geliefd, bij jou ook niet Ron?
http://www.landbouwfoto.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Vliegramp in Rusland, Pools regeringsvliegtuig verongelukt

Berichtdoor Stigter » za 10 apr, 2010 19:01

Euh? Waarom is het zijn schuld dat het vliegtuig neerstort?

Ook deze president had grootste plannen met Polen, wilde de doodstraf weer herinvoeren en had grote twijfels over de invoering van de Euro in Polen.

Dat hij mee- en tegenstanders had mogen duidelijk zijn.

Voorlopig zie ik alleen maar zeer treurige polen op TV. Wellicht dat de NOS een andere bron heeft?
En vergeten we niet iets? Niet alleen de president, maar nog meer mensen hebben hun leven bij deze crash verloren.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Frederik
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 478
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 15:50
Voornaam: Frederik
Locatie: Bedum
Contacteer:

Re: Vliegramp in Rusland, Pools regeringsvliegtuig verongelukt

Berichtdoor Frederik » za 10 apr, 2010 19:04

De piloot en de Poolse president Lech Kaczynski hadden het dringende advies gekregen om te keren en te landen in de Wit-Russische stad Minsk, omdat het militaire vliegveld onvoldoende was uitgerust om vliegtuigen in dichte mist te ontvangen.
Maar de piloot en het staatshoofd sloegen het advies in de wind.
Landen
De Poolse piloot zou ondanks de waarschuwing vier keer hebben geprobeerd te landen. De luchtverkeersleiding heeft niet het recht de landing van een Pools presidentieel toestel te weigeren.
Een half uur eerder had een ervaren Russische piloot, die het gebied goed kent, nog rechtsomkeert gemaakt naar Moskou, nadat hij twee keer had geprobeerd te landen.
Vasthoudendheid
Een Poolse luchtvaartexpert merkte op dat het de Poolse piloot waarschijnlijk aan de nodige vasthoudendheid heeft ontbroken. Hij herinnerde aan een incident in de zomer van 2008. Toen had een piloot een bevel van de president naast zich neergelegd om in Georgië te landen.
Omdat hij het te gevaarlijk vond om daar te landen, landde hij in een buurland, waardoor Kaczynski met de auto naar Tbilisi moest. Het staatshoofd verweet de piloot later dat hij weigerde bevelen op te volgen.

bron = http://www.nu.nl/buitenland/2222968/poolse-president-komt-bij-vliegtuigcrash.html
http://www.landbouwfoto.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Vliegramp in Rusland, Pools regeringsvliegtuig verongelukt

Berichtdoor Stigter » za 10 apr, 2010 19:17

Van Anja begreep ik dat de zwarte dozen zijn gevonden.

Dit is naar mijn mening zeer suggestief. Weet niet of jullie nog weten de ramp bij Schiphol met een Turks vliegtuig, daar gingen na een paar uur ook de geruchten dat de piloten fout waren. Het bleek later een fout te zijn in het besturingsinstrument van het vliegtuig.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Frederik
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 478
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 15:50
Voornaam: Frederik
Locatie: Bedum
Contacteer:

Re: Vliegramp in Rusland, Pools regeringsvliegtuig verongelukt

Berichtdoor Frederik » za 10 apr, 2010 19:19

Tja, 4 keer geprobeerd te landen... waarschuwing afgegeven, was gewoon radiocontact, btje eigenwijs ook om het dan toch nog een x te proberen. Maar we zullen idd niet te vroeg oordelen voordat de zwarte dozen zijn onderzocht ;)
http://www.landbouwfoto.nl
Afbeelding
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Vliegramp in Rusland, Pools regeringsvliegtuig verongelukt

Berichtdoor ron » za 10 apr, 2010 21:48

Spiekker; S.J.B. schreef:Ron, Ik vermoed, dat jij bedoelt, dat jij geen Pool bent, en daardoor de eerste bent die t land uit moet?


Stigter schreef:Ik denk dat Ron eerder bedoeld dat hij geen geboren Pool is en alleen inwoner. Net zoals wij hier soms rare gedachtes hebben over medelanders.


Ik bedoelde eigenlijk met 'als eerste aan de beurt' dat mensen als ik als een van de eerste een kogeltje zullen krijgen, of als het meezit een enkele reis richting Sibirie :| Hoe meer je richting het oosten gaat, hoe minder een mensenleven waard is.
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Vliegramp in Rusland, Pools regeringsvliegtuig verongelukt

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » zo 20 jun, 2010 17:23

Hallo Ron, hoe is t nu na de verkiezingen? Praten we weer over een president Kaczynski of is een ander de winnaar?
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Vliegramp in Rusland, Pools regeringsvliegtuig verongelukt

Berichtdoor ron » zo 20 jun, 2010 23:51

Zover ik kan nagaan was volgens de regels de uitslag niet voldoende om een echte winnaar op te leveren. Degene die de meeste stemmen hebben gekregen gaan door naar de tweede ronde waar wel de echte president uit gekozen zal worden.

Jarosław Kaczyński, de tweelingbroer van de overleden prsident, staat voorlopig op een tweede plaats. Dit betekent dus niet dat hij niet wint, maar het is wel een belangrijke indicatie.

Die hele verkiezingscampagne hier vind ik hier maar een treurige zaak. In plaats van reklame voor jezelf maken zijn ze meer bezig de andere partij zwart te maken. En altijd van die kinderachtige figuren die telkens naar de rechter stappen om excuus te eisen voor een enkel verkeerd toontje wat er soms wel eens uitglipt bij de tegenpartij. Echt waar, het is soms om van te huilen.

Terug naar “Overig nieuws”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten