Geschiedenis Amerikaanse New Holland combines
Geplaatst: do 16 jul, 2009 14:54
Na heel wat uurtjes uit zoek werk op internet heb ik de history van de amerikaanse New Holland combine aardig kompleet
In 1960 zag New Holland hun omzet groeien en zagen markt in het bouwen en verkopen van combines. In plaats van het uitgeven van miljoenen dollars aan ontwikkelingskosten zijn ze op zoek gegaan naar een bestaande machine waar hun iets in zagen. Na lang zoeken zijn ze uit gekomen in Antwerpen in België bij Leon Claeys. Claeys bouwde sinds de jaren 50 al combines die goed bekend waren door heel europa. Deze combines konden ook het vele stro aan dat ze hier in europa hebben. New Holland besloot Claeys over te kopen en hiermee was de New Holland combine een feit.
Combine van Leon Claeys
1965 zag New Holland markt in Noord Amerika voor combines. Hier hadden ze echter een grotere machien voor nodig. Dat jaar werd de New Holland 990 geïntroduceerd. Met deze combine begon New Holland hun eigen traditionele combines die bleef bestaan totdat de TR serie uit kwam
980 - 1965-1966
107PK Ford benzine motor
2.200L graantank
4.00 & 5.75m maaibord
990 - 1965-1966
115PK Ford benzine motor
2.550L graantank
4.00 tot 6.70m maaibord
De kleinere New Holland 980 werd later dat jaar aan het leveringsprogramma toe gevoegt:
In 1966 werd de 980 vervangen door de 985. Er werdt nog een kleiner type aan de reeks toe gevoegt. Dit was de 975. 1966 was ook het jaar waarin New Holland hun eerste kolven plukker op de markt bracht.
975 - 1966-1973
87PK Ford benzine motor
2.800 of 3.150 graantank
3.30 tot 5.2m maaibord
3 & 4 rijen kolven plukker
985 - 1966-1973
108PK Ford benzine motor of een 112PK Ford diesel motor
3.150 of 3.850L graantank.
3.30 tot 5.80m maaibord.
3 of 4 rijen kolven plukker.
In 1967 werd het type 990 vervangen door de 995.
995 - 1967-1973
130PK Ford V8 benzine motor of een 112PK Ford diesel motor
3500 or 4400L graantank
4.00 tot 6.7m maaibord
4 of 6 rijen kolven plukker
In 1973 werden de types 985 en 995 vervangen door de 1400 en 1500. De 975 kwam te vervallen uit het leveringsprogramma. De 1400 en 1500 waren de laatste traditionele New Holland combines.
1400 - 1974-1978
107PK Ford benzine motor of een 107pk Ford diesel motor
3.850L graantank
3.30 tot 5.80m maaibord
3, 4 of 5 rijen kolven plukker
New Holland 1500
1500 - 1973-1978
135PK Ford benzine motor of een 135PK Cat V8 diesel motor.
4.650L graantank
4.00 tot 6.70m maaibord
4, 5 of 6 rijen kolvenplukker
In 1960 zag New Holland hun omzet groeien en zagen markt in het bouwen en verkopen van combines. In plaats van het uitgeven van miljoenen dollars aan ontwikkelingskosten zijn ze op zoek gegaan naar een bestaande machine waar hun iets in zagen. Na lang zoeken zijn ze uit gekomen in Antwerpen in België bij Leon Claeys. Claeys bouwde sinds de jaren 50 al combines die goed bekend waren door heel europa. Deze combines konden ook het vele stro aan dat ze hier in europa hebben. New Holland besloot Claeys over te kopen en hiermee was de New Holland combine een feit.
Combine van Leon Claeys
1965 zag New Holland markt in Noord Amerika voor combines. Hier hadden ze echter een grotere machien voor nodig. Dat jaar werd de New Holland 990 geïntroduceerd. Met deze combine begon New Holland hun eigen traditionele combines die bleef bestaan totdat de TR serie uit kwam
980 - 1965-1966
107PK Ford benzine motor
2.200L graantank
4.00 & 5.75m maaibord
990 - 1965-1966
115PK Ford benzine motor
2.550L graantank
4.00 tot 6.70m maaibord
De kleinere New Holland 980 werd later dat jaar aan het leveringsprogramma toe gevoegt:
In 1966 werd de 980 vervangen door de 985. Er werdt nog een kleiner type aan de reeks toe gevoegt. Dit was de 975. 1966 was ook het jaar waarin New Holland hun eerste kolven plukker op de markt bracht.
975 - 1966-1973
87PK Ford benzine motor
2.800 of 3.150 graantank
3.30 tot 5.2m maaibord
3 & 4 rijen kolven plukker
985 - 1966-1973
108PK Ford benzine motor of een 112PK Ford diesel motor
3.150 of 3.850L graantank.
3.30 tot 5.80m maaibord.
3 of 4 rijen kolven plukker.
In 1967 werd het type 990 vervangen door de 995.
995 - 1967-1973
130PK Ford V8 benzine motor of een 112PK Ford diesel motor
3500 or 4400L graantank
4.00 tot 6.7m maaibord
4 of 6 rijen kolven plukker
In 1973 werden de types 985 en 995 vervangen door de 1400 en 1500. De 975 kwam te vervallen uit het leveringsprogramma. De 1400 en 1500 waren de laatste traditionele New Holland combines.
1400 - 1974-1978
107PK Ford benzine motor of een 107pk Ford diesel motor
3.850L graantank
3.30 tot 5.80m maaibord
3, 4 of 5 rijen kolven plukker
New Holland 1500
1500 - 1973-1978
135PK Ford benzine motor of een 135PK Cat V8 diesel motor.
4.650L graantank
4.00 tot 6.70m maaibord
4, 5 of 6 rijen kolvenplukker