Geschiedenis Amerikaanse New Holland combines

Gebruikersavatar
GP Hoving
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1029
Lid geworden op: di 19 mei, 2009 20:18
Voornaam: Geoffrey
Skype: the_g88@hotmail.com
Locatie: Borger, Drenthe

Geschiedenis Amerikaanse New Holland combines

Berichtdoor GP Hoving » do 16 jul, 2009 14:54

Na heel wat uurtjes uit zoek werk op internet heb ik de history van de amerikaanse New Holland combine aardig kompleet 8-)

In 1960 zag New Holland hun omzet groeien en zagen markt in het bouwen en verkopen van combines. In plaats van het uitgeven van miljoenen dollars aan ontwikkelingskosten zijn ze op zoek gegaan naar een bestaande machine waar hun iets in zagen. Na lang zoeken zijn ze uit gekomen in Antwerpen in België bij Leon Claeys. Claeys bouwde sinds de jaren 50 al combines die goed bekend waren door heel europa. Deze combines konden ook het vele stro aan dat ze hier in europa hebben. New Holland besloot Claeys over te kopen en hiermee was de New Holland combine een feit.

Afbeelding
Combine van Leon Claeys

1965 zag New Holland markt in Noord Amerika voor combines. Hier hadden ze echter een grotere machien voor nodig. Dat jaar werd de New Holland 990 geïntroduceerd. Met deze combine begon New Holland hun eigen traditionele combines die bleef bestaan totdat de TR serie uit kwam

Afbeelding
980 - 1965-1966
107PK Ford benzine motor
2.200L graantank
4.00 & 5.75m maaibord

990 - 1965-1966
115PK Ford benzine motor
2.550L graantank
4.00 tot 6.70m maaibord

De kleinere New Holland 980 werd later dat jaar aan het leveringsprogramma toe gevoegt:

In 1966 werd de 980 vervangen door de 985. Er werdt nog een kleiner type aan de reeks toe gevoegt. Dit was de 975. 1966 was ook het jaar waarin New Holland hun eerste kolven plukker op de markt bracht.

Afbeelding
975 - 1966-1973
87PK Ford benzine motor
2.800 of 3.150 graantank
3.30 tot 5.2m maaibord
3 & 4 rijen kolven plukker

985 - 1966-1973
108PK Ford benzine motor of een 112PK Ford diesel motor
3.150 of 3.850L graantank.
3.30 tot 5.80m maaibord.
3 of 4 rijen kolven plukker.

In 1967 werd het type 990 vervangen door de 995.

995 - 1967-1973
130PK Ford V8 benzine motor of een 112PK Ford diesel motor
3500 or 4400L graantank
4.00 tot 6.7m maaibord
4 of 6 rijen kolven plukker

In 1973 werden de types 985 en 995 vervangen door de 1400 en 1500. De 975 kwam te vervallen uit het leveringsprogramma. De 1400 en 1500 waren de laatste traditionele New Holland combines.

Afbeelding
1400 - 1974-1978
107PK Ford benzine motor of een 107pk Ford diesel motor
3.850L graantank
3.30 tot 5.80m maaibord
3, 4 of 5 rijen kolven plukker

Afbeelding
New Holland 1500
1500 - 1973-1978
135PK Ford benzine motor of een 135PK Cat V8 diesel motor.
4.650L graantank
4.00 tot 6.70m maaibord
4, 5 of 6 rijen kolvenplukker
Laatst gewijzigd door GP Hoving op do 16 jul, 2009 16:33, 3 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
GP Hoving
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1029
Lid geworden op: di 19 mei, 2009 20:18
Voornaam: Geoffrey
Skype: the_g88@hotmail.com
Locatie: Borger, Drenthe

Re: Geschiedenis New Holland combines

Berichtdoor GP Hoving » do 16 jul, 2009 15:45

In 1975 bracht New Holland hun eerste succesvolle axiaal combine op de markt. New Holland schokte de wereld met deze bekendmaking. Er werd gebruikt gemaakt van een rotor die in de lengte richting de combine ligt in plaats van 1 rotor met walkers er achter. IH heeft dit principe ontwikkeld, maar New Holland bracht het een stapje verder. Waar case 1 rotor gebruikte, gebruikte New Hollans 2 rotors. Het wel bekende “twin rotor” principe van New Holland.

IH heeft New Holland geholpen met het ontwikkelen van hun axiaal systeem. IH heeft dit ontwikkelt en heet New Holland geholpen bij het opstarten. Later verloor NH een rechtszaak met IH en verloor die. Ze moesten een groot bedrag aan IH betalen.

Het eerste type axiaal combine was de New Holland TR 70

Afbeelding
New Holland TR70
1975-1978
145PK V8 Ford benzine / 145PK Ford diesel / 168HP V8 Caterpillar diesel
5.000L graantank
4.00 tot 6.70m maaibord
3 tot 6 rijen kolven plukker

In 1979 werd de “5” serie geïntroduceerd. Het populaire model, de TR 70 werd vervangen door de TR 75. ook werden er 2 grotere modellen aan toe gevoegt. Dit waren de TR 85 en TR 95. Deze combines waren standaard uitgerust met een hydrostatische aandrijving.

Afbeelding
New Holland TR 75
1979-1983
145PK Ford diesel / 155PK V8 Caterpillar diesel
4900L graantank
4.00 tot 6.70m maaibord
4 tot 6 rijen kolvenplukker

Afbeelding
New Holland TR85
1979-1984
168PK Ford diesel of 175HP V8 Caterpillar diesel
6.650L graantank
4.00 tot 9.00m maaibord
4 tot 8 rijen kolven plukker

Afbeelding
New Holland TR95
1979-1984
196PK Ford of een 225PK V8 Caterpillar
8400L graantank
4.00 tot 9.00m maaibord
6 & 8 rijen kolven plukker

In 1984 werd de 5 serie vervangen door de 6 serie. De machine kreeg veel veranderingen maar het meest opvallend was de nieuwe cabine. Toen NH en Ford samen gingen kwam het model TR 76 te vervallen. Ook werden alle Caterpillar motor vervangen door Ford motoren.

Afbeelding
New Holland TR76
1984-1986
155PK V8 Caterpillar
4900L graantank
4.80 tot 9.00m maaibord
4 tot 6 rijen kolven plukker

Afbeelding
New Holland TR86
1984-1992
175PK V8 Caterpillar of een 188PK Ford
6.650L graantank.
4.80 tot 9.00m maaibord
4 tot 8 rijen kolven plukker

Afbeelding
New Holland TR96
1984-1992
240PK V8 Caterpillar of een 240PK Ford
8.400L graantank
4.80 tot 9.00m maaibord
4 tot 8 rijen kolven plukker

In 1993 werd de 6 serie vervangen door de 7 serie. De TR 87 en TR 97 waren er in verschillende uitvoeringen om verschillende gewassen te oogsten. Er waren 2 TR 87 en 4 TR 97 uitvoeringen. Er was altijd een combine voor het te oogsten gewas. De machine kreeg een nieuwe kleurstelling en nieuw stickers.

Afbeelding
New Holland TR87
1993-1994
200PK Ford
6.650L graantank
4.80 tot 9.00m maaibord
4 tot 8 rijen kolven plukker

Afbeelding
New Holland TR97
1993-1994
255PK Ford
8.400L graantank
4.80 tot 9.00m maaibord
4 tot 8 rijen kolven plukker

In 1995 werd de TR 8 serie geïntroduceerd. De TR98 was de eerste combine die uitgerust werd met een 12 rijen kolvenplukker

Afbeelding
New Holland TR88
1995-1998
200PK NH
6.650L graantank
4.80 tot 9.00m maaibord
4 tot 8 rijen kolven plukker

Afbeelding
New Holland TR98
1995-1998
270PK NH
8.400L graantank
4.80 tot 9.00m maaibord
4 tot 12 rijen kolven plukker
In 1999 werd de 8 serie vervangen door de TR 9 serie. De machine kreeg een intercooler om meer pk’s uit de motor te krijgen. Er kwam ook een draper header voor de combines. En de stalen kappen op de kolven plukker werden vervangen door plastic kappen.
De 9 serie was de laatste combine in de serie TR combines. De TR werd in 2003 vervangen door de CR serie

Afbeelding
New Holland TR89
1999-2002
240PK NH
6.650L graantank
4.80 tot 9m maaibord
4 tot 8 rijen kolven plukker

Afbeelding
New Holland TR99
1999-2002
280PK NH
8.400L graantank
4.80 tot 9.00m maaibord
4 tot 12 rijen kolven plukker
Laatst gewijzigd door GP Hoving op do 16 jul, 2009 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
GP Hoving
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1029
Lid geworden op: di 19 mei, 2009 20:18
Voornaam: Geoffrey
Skype: the_g88@hotmail.com
Locatie: Borger, Drenthe

Re: Geschiedenis Amerikaanse New Holland combines

Berichtdoor GP Hoving » do 16 jul, 2009 16:30

In 2003 werd de New Holland CR serie geïntroduceerd. Deze machine had nog het zelfde “twin rotor” principe als de TR serie. Maar had een compleet nieuw uiterlijk gekregen en een compleet nieuwe cabine. In 2005 kwam het type CR920 te vervallen, en in 2006 werdt het type CR980 toegevoegt aan het leveringsprogramma.

Afbeelding
2003 - 2005
New Holland CR 920
255PK NH
9.000L graantank
tot 9m maaibord
4 tot 8 rijen kolven plukker

Afbeelding
2003 - 2007
New Holland CR 940
295PK NH
10.000L graantank
tot 11m maaibord
6 of 8 rijen kolvenplukker

Afbeelding
2003 - 2007
New Holland CR 960
300PK NH
10.000L graantank
tot 12.8m maaibord
6 tot 12 rijen kolven plukker

Afbeelding
2003 - 2007
New Holland CR 970
370PK NH
10.000L graantank
tot 12.8m maaibord
6 tot 12 rijen kolven plukker

Afbeelding
2005 - 2007
New Holland CR980
410PK NH
10.000L
tot 12.8m maaibord
8 tot 12 rijen kolven plukker

In 2008 kreeg de CR een nieuwe type aanduiding en kregen de motoren meer PK. De CR940 werd de CR9040 enz. Verder kregen de machines de nieuwe blauwe New Holland stickers.

Afbeelding
2008 -
New Holland CR9040 Elevation
372PK NH
11.100L graantank
tot 11m maaibord
tot 12 rijen kolven plukker

Afbeelding
2008 -
New Holland CR9060 Elevation
415PK NH
11.100L graantank
tot 12.80m maaibord
tot 12 rijen kolven plukker

Afbeelding
2008 -
New Holland CR9070 Elevation
463PK NH
12.333L graantank
tot 12.80m maaibord
tot 12 rijen kolven plukker

Afbeelding
2008 -
New Holland CR9080 Elevation
523PK NH
12.333L graantank
tot 12.80m maaibord
tot 12 rijen kolven plukker


In 2009 werden er 2 types toe gevoegt aan de CR Elevation serie. De CR 9090 met de titel "grootste combine ter wereld" volgens het guines book of reacords. En er werd een tussen type uitbracht. de CR9065 dit is in feite een CR9060 met meer pk's. Hier is blijkbaar vraag naar.

Afbeelding
New Holland C9065 Elevation
493PK NH
11.100L graantank
tot 12.80m maaibord
tot 12 rijen kolven plukk


Afbeelding
2009 -
New Holland CR9090 Elevation
591PK NH
12.500L graantank
tot 12.800m maaibord
tot 12 rijen kolven plukker
Gebruikersavatar
Peter Jansen
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 1220
Lid geworden op: ma 12 jan, 2009 00:34
Voornaam: Peter
Skype: jansen_peter@hotmail.com
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Geschiedenis Amerikaanse New Holland combines

Berichtdoor Peter Jansen » do 16 jul, 2009 18:58

Mooi verhaal Geoffrey !! Een welkome aanvulling op dit forum !!!!!

Groet, Peter
Gebruikersavatar
GP Hoving
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1029
Lid geworden op: di 19 mei, 2009 20:18
Voornaam: Geoffrey
Skype: the_g88@hotmail.com
Locatie: Borger, Drenthe

Re: Geschiedenis Amerikaanse New Holland combines

Berichtdoor GP Hoving » do 16 jul, 2009 20:33

Dank je Peter. Ik mag dit soort dingen altijd graag uitzoeken.
Gebruikersavatar
dwoertink
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 866
Lid geworden op: zo 25 jan, 2009 16:28
Voornaam: Diederik
Contacteer:

Re: Geschiedenis Amerikaanse New Holland combines

Berichtdoor dwoertink » do 16 jul, 2009 21:05

Als ik nog weer wat tijd over heb ( ik heb het ook altijd zo druk :lol: ) ga ik alles wel een keer door lezen, maar het ziet er al heel er goed uit. Ben je hier trouwens lang mee bezig geweest? Staat deze info niet gewoon allemaal in een boek of op internet?
Gebruikersavatar
GP Hoving
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1029
Lid geworden op: di 19 mei, 2009 20:18
Voornaam: Geoffrey
Skype: the_g88@hotmail.com
Locatie: Borger, Drenthe

Re: Geschiedenis Amerikaanse New Holland combines

Berichtdoor GP Hoving » do 16 jul, 2009 21:07

De info hierboven staat allemaal op internet. Even goed zoeken en samenvoegen en op volgorde zetten ;)
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Geschiedenis Amerikaanse New Holland combines

Berichtdoor Stigter » do 16 jul, 2009 22:31

Respect, dat heb ik voor je, hoop werk ook. Begreep dat je de farmerforum base ook hiermee gaat vullen?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
GP Hoving
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1029
Lid geworden op: di 19 mei, 2009 20:18
Voornaam: Geoffrey
Skype: the_g88@hotmail.com
Locatie: Borger, Drenthe

Re: Geschiedenis Amerikaanse New Holland combines

Berichtdoor GP Hoving » vr 17 jul, 2009 09:29

Ik ben gister al even begonnen met het vullen van de forum base. Wil hier vandaag nog even proberen verder mee te gaan.
Gebruikersavatar
Sjors
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1120
Lid geworden op: do 14 mei, 2009 08:41
Voornaam: Sjors

Re: Geschiedenis Amerikaanse New Holland combines

Berichtdoor Sjors » za 18 jul, 2009 20:47

Hoi Geoffrey, zag dat je ook ondertussen met de kranen bezig bent!

Vind het bewonderigswaardig dat dit allemaal op het farmerforum kan!
Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Peter Jansen
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 1220
Lid geworden op: ma 12 jan, 2009 00:34
Voornaam: Peter
Skype: jansen_peter@hotmail.com
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Geschiedenis Amerikaanse New Holland combines

Berichtdoor Peter Jansen » za 18 jul, 2009 22:40

Geoffrey is 3 weken op vakantie naar Canada. Dus voorlopig is het even rustig vanuit Borger...

Groet, Peter
Gebruikersavatar
GP Hoving
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1029
Lid geworden op: di 19 mei, 2009 20:18
Voornaam: Geoffrey
Skype: the_g88@hotmail.com
Locatie: Borger, Drenthe

Re: Geschiedenis Amerikaanse New Holland combines

Berichtdoor GP Hoving » vr 07 aug, 2009 22:40

Maak van die 3 weken maar 4 hoor Oeleboele :D Ben de 16e weer terug in't land. Zal eens kijken wat ik tussen het werk & modellenbouwen allemaal ga postenin de base. Ga me in iedergeval bezig houden met het grondverzet gedeelte.
Gebruikersavatar
Frederik
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 478
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 15:50
Voornaam: Frederik
Locatie: Bedum
Contacteer:

Re: Geschiedenis Amerikaanse New Holland combines

Berichtdoor Frederik » vr 04 sep, 2009 21:49

Strak werk! maar wat ik me afvraag, waarom zie je die oude Claysons wel heel veel in NL en die types tussen de Clayson en de CR eigenlijk bijna helemaal niet? Werden die vooral in Amerika verkocht en niet in de EU?
http://www.landbouwfoto.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
GP Hoving
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1029
Lid geworden op: di 19 mei, 2009 20:18
Voornaam: Geoffrey
Skype: the_g88@hotmail.com
Locatie: Borger, Drenthe

Re: Geschiedenis Amerikaanse New Holland combines

Berichtdoor GP Hoving » za 05 sep, 2009 10:45

Heb je de titel van dit topic wel gelezen Frederik ? Geschiedenis van de Amerikaanse New Holland combines

Zoals je zelf al zegt. De Amerikaanse types worden niet in Nederland geleverd. Nou zijn er wel een aantal TR combines in Europa hoor. Maar hier in europa was de TX type heel populair en later de CX de reden,
Een axiaal combine beschadigt het stro te veel in de ogen van de Europeanen. Hier werd in de jaren 70 tot 90 meer als 90% van het stro opgeperst. Aangezien het een axiaal combine het stro te veel beschadigt hebben ze hier meer "walker" combines als "axiaal" combines. In Amerika gaat het om het graan en niet om het stro. meer als 90% van het stro daar wordt verhakseld.

Daar komt bij dat een axiaal combine een hogere capaciteit heeft alsen walker combine.
El-Em
Stagiair
Stagiair
Netherlands
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 06 sep, 2009 11:25
Voornaam: Lammert
Locatie: Beerta

Re: Geschiedenis Amerikaanse New Holland combines

Berichtdoor El-Em » zo 06 sep, 2009 12:01

Hé, Geoff, leg mij als leek nou eens in het kort het verschil uit tussen een "axiaal" en een "walker" combine. Of komt die ene bij Henry weg? :lol:


mvg Lammert
Drie keer links is ook rechts!!
Gebruikersavatar
GP Hoving
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1029
Lid geworden op: di 19 mei, 2009 20:18
Voornaam: Geoffrey
Skype: the_g88@hotmail.com
Locatie: Borger, Drenthe

Re: Geschiedenis Amerikaanse New Holland combines

Berichtdoor GP Hoving » zo 06 sep, 2009 13:26

Een Walker combine heeft een dorstrommel met daar achter schudders ( walkers ) Denk hierbij aan de New Holland TX, CX serie. JD WTS/WTC combines. En natuurlijk de Claas dominators.
Afbeelding

Een axiaal combine heeft 1 grote dorstrommel ( of 2, bij NH ) die in de lengte richting loopt van de machine. Door dat het stro langer rondgedraait wordt beschadigt het stro meer als bij een walker combine. Case noemt dit princiepe "Axial Flow", alle AFX type Case combines zijn axial flow. JD noemt het op zijn beurt "Bullet Rotor" en die zit in de types STS en S en NH noemt het "Twin Rotor", en zit in det types TR en CR
Afbeelding

En dan komt Claas nog om de hoek kijken met de Lexion serie. De grotere modellen ( 480, 570, 580 en 600 ) hebben zowel het "walker" als een "axiaal" princiepe aan boord van hun combines. De kleinere type lexions ( 405, 410, 420, 440, 450, 460, 520, 530, 540, 550 en 560 ) zijn wel weer allemaal traditionele "walker" combines.

zie dit fimpje hoe het "claas" princiepe eigenijk werkt: http://www.claas.com/countries/generato ... en_UK.html
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Geschiedenis Amerikaanse New Holland combines

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » zo 06 sep, 2009 14:22

Die "walker" zal wel niet zo'n grote trommel hebben, maar de gewone ouderwetse schudders?
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
GP Hoving
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1029
Lid geworden op: di 19 mei, 2009 20:18
Voornaam: Geoffrey
Skype: the_g88@hotmail.com
Locatie: Borger, Drenthe

Re: Geschiedenis Amerikaanse New Holland combines

Berichtdoor GP Hoving » zo 06 sep, 2009 15:29

Een walker combine is een schudder combine he Sjoerd ( Walker is enkgels voor schudder ) Snap je vraag daarom niet helemaal.

Als je bedoeld dat een axiaal combine een grotere dors trommel heeft als een walker/schudder dan is het andwoord ja, Deze is groter in diameter en langer.
El-Em
Stagiair
Stagiair
Netherlands
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 06 sep, 2009 11:25
Voornaam: Lammert
Locatie: Beerta

Re: Geschiedenis Amerikaanse New Holland combines

Berichtdoor El-Em » zo 06 sep, 2009 16:17

Duidelijke uitleg Geoff. Nooit geweten dat het zo werkte met een trommel, schudder combine's kende ik wel, is hier ook het meest gangbare type geloof ik. Heb er zat vaak achterin gekeken en altijd alleen maar schudders gezien.

mvg Lammert
Drie keer links is ook rechts!!

Terug naar “Tractoren en werktuigen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten