Pagina 1 van 1

Impressie van de BLW-schuifdumper

Geplaatst: zo 12 apr, 2009 18:19
door Atte H
Fabrikant Frank Berkers ontwikkelde in opdracht van glastuinder Pieter van Gog de schuifdumper. Doel: efficiƫnt grond transporteren over de weg en op het land, met een relatief lichte trekker.

Afbeelding

Bekijk HIER het filmpje.

Bron: Trekker


Zag dat deze nog steeds niet was geplaatst, misschien ietwat laat, maar toch

Re: Impressie van de BLW-schuifdumper

Geplaatst: zo 12 apr, 2009 19:14
door Stigter
Wat is er efficient aan? Het lijkt mij een behoorlijke investering.
Het lossen gaat natuurlijk wel wat mooier en je kan de grond direct over je land verspreiden.

Re: Impressie van de BLW-schuifdumper

Geplaatst: zo 12 apr, 2009 19:21
door Tom H
Stigter: Je hebt het niet helemaal goed begrepen :P .

Re: Impressie van de BLW-schuifdumper

Geplaatst: zo 12 apr, 2009 19:37
door Peter Jansen
Indd. Arie snapt de truc van deze wagen niet.

Het is gewoon een kipper Arie. Dus lossen betekend: bak omhoog en later weer bak omlaag.
Het idee achter de constructie van het schuiven is gewicht overbrengen op de trekker of kipper.
Ook zul je hierdoor minder vermogen nodig hebben.

Groet, Peter

Re: Impressie van de BLW-schuifdumper

Geplaatst: zo 12 apr, 2009 20:01
door Stigter
Ik denk altijd heel lang na voordat ik wat doms zeg.. Maar hoe schuif je dan met je gewicht? Dan heb je extra gewicht bij je? Laat maar, want dit gaat echt even boven mijn pet..

Re: Impressie van de BLW-schuifdumper

Geplaatst: zo 12 apr, 2009 20:17
door dwoertink
Zo kun je gewoon schuiven met het gewicht, op het land wil je wat meer druk op de achterbanden hebben voor genoeg grip, maar op de weg hoeft dat niet en schuif je de bak weer naar achteren.

Re: Impressie van de BLW-schuifdumper

Geplaatst: zo 12 apr, 2009 21:31
door Niels644
De grondreden is dat je op het land het gewicht van de dumper meer op de achterkant van de trekker kan laten hangen, en op de weg wat meer op de assen van de dumper zelf, wat voor beter rijgedrag zou moeten zorgen. Maar of dit systeem het geld waard is, dat waag ik te betwijfelen.

Re: Impressie van de BLW-schuifdumper

Geplaatst: zo 12 apr, 2009 22:42
door ron
Tsjonge, als je een trekker hebt waar de cabine ver naar achteren staat, moet je nog oppassen dat het achterraam (open) er niet uitgedrukt wordt :shock:

Groetjes

Re: Impressie van de BLW-schuifdumper

Geplaatst: zo 12 apr, 2009 23:52
door Peter Jansen
Waarom zou je in hemelsnaam je achterraam los zetten ???

Groet, Peter

Re: Impressie van de BLW-schuifdumper

Geplaatst: ma 13 apr, 2009 07:30
door CornelisJ90
Stigter schreef:Ik denk altijd heel lang na voordat ik wat doms zeg.. Maar hoe schuif je dan met je gewicht? Dan heb je extra gewicht bij je? Laat maar, want dit gaat echt even boven mijn pet..


Het zit zo. De kipper staat op een frame, en die kipper kan verschuiven met dat frame d.m.v. hydrolische cilinders over het chassis zelf heen. Dus ongeveer dit. De kieper verschuift dus met het frame waar de cilinder van het kiepen op staat over het chassis heen :)

\______\
o O --<===OO

En als je dan in het land zit kan je dan vrijwel al het gewicht van de kieper naar de trekker brengen, en dan heb je weer meer trekkracht :) Maar aangezien dat niet goed rijd op de weg, zet je dan de kieper weer naar achteren en dan is de combi weer normaal te sturen!

Re: Impressie van de BLW-schuifdumper

Geplaatst: ma 13 apr, 2009 11:07
door ron
Peter Jansen schreef:Waarom zou je in hemelsnaam je achterraam los zetten ???


Met dumperwerk zal dat raam misschien niet zo vaak open hoeven. Maar als het open staat vergeet je dat gegarandeerd wel een keer om het op tijd dicht te doen.
Natuurlijk, heb je de airco aanstaan dan raampjes dicht :)
Ik rij zoveel mogelijk met raam open, zo hoor je bijna altijd als er iets achter je begint te haperen en kan je op tijd ingrijpen. Die trekkerchauffeurs hier rijden ook vaak met raam dicht. Zij leven vaker in hun wereldje wat er voor zich gebeurt ipv wat er achter de trekker gebeurt :evil:

Groetjes

Re: Impressie van de BLW-schuifdumper

Geplaatst: ma 13 apr, 2009 13:10
door Peter Jansen
Nou, ik rij altijd met de ramen dicht. Hoogstens een zijruitje los, zodat ik eventueel wat kan horen. Hier krijg je ook commentaar als je met je achterraam los rijd.

@ Arie: waarom kijk je het filmpje niet ?? Dan word het in 1 keer duidelijk.

Groet, Peter

Re: Impressie van de BLW-schuifdumper

Geplaatst: ma 13 apr, 2009 14:22
door Joost
Commentaar als je je achteraam open hebt? :O Waarom dat? Ik vind dat veel fijner rijden.. Zelfs met gewoon mestaanbrengen ofzo heb ik eigenlijk altijd mijn achteraam los, en dan vaak ook nog de zijraampjes op het dakluik....