Berichtdoor GP Hoving » do 25 jun, 2009 19:15
Ik zal het uitleggen.
Zo'n hovertrack kost ruim 200.000 euro. dan moet er nog een silagebak op van schuitemaker. ga maar uit van een goeie 275.000 euro. Voor deze prijs heb je ook een fendt 936 die je het hele jaar door kunt inzetten. dus uiteindelijk veel rendabeler is omdat je er veel meer machines aan kunt hangen. Daar komt bij dat je bij deze machine hoge onderhouds kosten hebt ( 8 banden, 4 aangedreven assen enz. )
Dan kom ik met het volgende punt. Je moet met deze machine een krap stuk land in. Dat wordt hem niet omdat die silagewagen er nog eens achter aan komt. draaien op de kopakker wordt een gewring van heb ik jou daar ondank de gestuurde assen. Nog maar te zwijgen over de bodumdruk, 2x 40m3 silagebakken met in totaal 12 wielen. dat wil dus zeggen dat je het gewicht van ruim 80m3 silage verdeeld over 6 assen. en dan gaan er dus 6 banden door elk spoor. Op zandgrond zou dit misschien nog niet zo'n probleem zijn. maar ga maar eens het veen, leem of klei in. Dat kun je rustig vergeten.
En dan misschien nog wel het grootste punt waarom deze combinatie niet haalbaar is. het lossen op de kuil. moet je nou die achterste wagen gaan afkoppelen om die voorste leeg te krijgen ? dat is een put werk om dat elke keer te doen. ! nog maar te zwijgen over het draaien op het erf van de boer.
kortom. Ik geloof er geen drol van dat dit echt is !