Dagboek Ron

Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » ma 08 jun, 2009 07:52

Kan je wel zeggen dat het weer wisselvallig was..
Heb het de afgelopen 3 weken goed gemerkt, 's ochtends schitterend weer, eind van de middag regen.. en soms behoorlijk veel!

Mooie foto's weer Ron!


Met vriendelijke groet,
Arie Stigter

ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » wo 10 jun, 2009 23:12

Vanmiddag kwam er een onwoorsbui aandrijven. Soms ziet zoiets er best wel indrukwekkend uit, daarom had ik er vandaag maar een paar foto's van gemaakt.

In een tijd van 10 minuten kan een nevelige hemel veranderen in zoiets. Misschien niet zo erg als je thuis er naar staat te kijken (zoals nu), minder leuk is het wanneer je 's zomers met de combine naar huis moet vluchten terwijl je rondom verblind wordt door de bliksemflitsen :|
Afbeelding


De wolken gaan richting Kaliningrad (russische exclave aan de oostzee) :P
Afbeelding


De zon verlicht de wolken vanaf de onderkant
Afbeelding

De wolkenlagen schuiven tegen elkaar op
Afbeelding

De donkere laag schuift onder de lichte wolken rechts op de foto.
(mooie zwaluw! of niet? :lol: )
Afbeelding

Later regende het nog flink. Jammer dat een paar spelende kinderen er net die middag met m'n regenmeter vandoor waren gegaan :x
Toch wel een stuk of drie blikseminslagen heel erg dicht in de buurt. Van die bliksem wilde ik ook nog wel een foto van maken, zo vaak krijg je die kans niet, maar het knopje van het fototoestel werkt bij mij met vertraging :(

Groetjes
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » do 11 jun, 2009 07:59

Die wolken heb ik maar wat vaak gezien in Polen de afgelopen weken..

Echt, de temperatuur viel dan van 28 graden terug naar een 13 of 14..

Mooie foto ook van je erf!
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » do 11 jun, 2009 08:45

Mooi weer! Ik zit dan liever wel binnen, maar die luchten zijn altijd mooi om te zien...
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » do 11 jun, 2009 10:40

Wolken zijn wolken, misschien ligt het aan mij, maar ze kunnen er hier flink grilliger uitzien als in NL (maar in elk ander land zal dat wel zo zijn). Vooral de grauwe sneeuwwolken in het najaar, in combinatie met zwarte raven en overvliegende ganzen, is iets om echt niet vrolijk van te worden (als je nog niet klaar bent met het landwerk tenminste). Maarja, dat hoort erbij, dat is de natuur, wel mooi gezicht trouwens ;)

Groetjes
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » do 11 jun, 2009 11:12

Ongetwijfeld hebben jullie weer andere wolken. Ik vind dit puur mooi vanwege het uitzicht. Zo lijkt me een wervelstorm ook wel leuk om te zien (niet te dichtbij, uiteraard).

Ook is "slecht weer" wel eens goed. Huisgenoot van me woont bij Abcoude in de buurt, klei op veen. Hij zegt dat t gras al niet meer zo groeit vanwege de droogte.
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Joost
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 536
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 19:36
Voornaam: Joost
Skype: joost_flierman@hotmail.com
Locatie: Velswijk
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Joost » do 11 jun, 2009 21:30

Mooie foto's Ron!

Ook hier was het zeer droog... Wij hebben afgelopen 24 uur meer regen gehad dan in de 6 weken ervoor! Neerslagtekort van 200 mm. Bij ons in de omgeving... Gras begon er al aardig onder te lijden...
http://www.landbouwinbeeld.nl
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » vr 19 jun, 2009 17:38

Nu het op het land weer iets droger wordt, gaan we verder waar een tijdje geleden mee begonnen zijn: een hoekje braakleggend land ontginnen en aan de rest 'plakken'.


Met 'plakken' bedoel ik een slootje dempen ;) Op de foto is redelijk te zien om wat voor oppervlakte het gaat. Het is niet verschrikkelijk groot, maar is wel mooi meegenomen en de wendakker heeft weer zo'n ongelukkige hoek minder om te bewerken. De trekker geeft net een flinke ruk aan de dumper, vandaar dat rookwolkje.
Afbeelding



Vroeger was een ingewikkeld netwerk van sluizen aangelegt voor watertoevoer en -afvoer. Door verwaarlozing van het hele systeem is er niemand meer die er naar omkijkt.
De sloot die dicht gaat was oorspronkelijk gemaakt voor irrigatie van (uitsluitend) ons land. Met de luchthamer hebben we de uitmonding van de inlaatduiker aan brokken geslagen.

De man op de foto heeft vroeger gewerkt bij de aanleg van deze sluizen/duikers. Hij was verbaast dat er zoveel ijzer in het beton zat, meestal werd dit voor een klein bedrag en een fles wodka doorverkocht aan mensen in de buurt (algemeen toegepast, bouwmaterialen waren erg schaars of helemaal niet verkrijgbaar voor de 'gewone man').
Afbeelding


Onderin de sloot liggen overblijfselen van oude knotwilgen die we al zo'n jaar of 8 geleden van het land hebben getrokken :D
De oude Atlas-Copco compressor
Afbeelding


In de sloot kunnen we zo her en der bietengrond kwijt die al sinds het najaar op het erf ligt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Alweer een regenbui :(
Zo te zien heeft zelfs de hond er ook al genoeg van :|
Afbeelding

Groetjes
Gebruikersavatar
Sjors
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1120
Lid geworden op: do 14 mei, 2009 08:41
Voornaam: Sjors

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Sjors » vr 19 jun, 2009 18:27

Mooie foto's Ron, die Fiatagri is wel een mooie machine! Hij rookt lekker!
Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Tom H » zo 21 jun, 2009 14:43

Valt me eigenlijk een beetje tegen dat de Fiat zo rookt.... Hoeveel kuub gaat er in dan?
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 21 jun, 2009 19:14

Inhoud van die dumper (Spijkstaal) heb ik nog nooit berekend, maar het is niet zo verschrikkelijk veel. Vroeger reden ze natuurlijk met veel kleinere trekkertjes voor deze wagens, dus dat zal het probleem niet zijn.

Dat roken komt vooral met optrekken. Omdat ze hier weinig zin hebben om de groepenschakkeling een standje lager te zetten, trekken ze vaak op vanuit de laagste transportversnelling die iets te snel gaat. Tegelijk met een beetje gasgeven en een ruk geven (vanuit een gat, wagen nog niet helemaal leeg) wordt de motor toch een beetje gesmoord.
Maar Tom, je heb gelijk, volgens mij hoort die motor niet zo snel te gaan roken als hier (verstuivers misschien?)

Groetjes
Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Tom H » zo 21 jun, 2009 20:16

Brandstofpomp iets te ver open lijkt het wel :P . Als er een zeiker tussen zit, zou hij bijna altijd moeten roken naar mijn weten.
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 12 jul, 2009 22:42

Vandaag heb ik een begin gemaakt met het doodspuiten van het koolzaad. Hiervoor spuit ik met Roundup.
Dit jaar heb ik koolzaad van het ras PR45D03 van kweekbedrijf Pioneer. Dit is een ras dat verschrikkelijk laag bij de grond blijft. Voor mij in ieder geval een opluchting met spuiten. Het spuiten van dat gangbare veel langere koolzaad vond ik altijd, op z'n mooist gezegd (tsja, laten we het maar netjes houden ;) ), het minst prettig van alle spuitwerkzaamheden.

Vullen met water
Afbeelding

Tussen het afrijpende koolzaad
Afbeelding

Afbeelding

Het aftellen tot de oogst is nu pas echt begonnen ;)

Groetjes
Gebruikersavatar
Peter Jansen
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 1220
Lid geworden op: ma 12 jan, 2009 00:34
Voornaam: Peter
Skype: jansen_peter@hotmail.com
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Peter Jansen » ma 13 jul, 2009 00:58

Leuk setje foto's Ron! Zo zie je maar weer, je hoeft geen super de luxe electronische spullen te hebben !!!

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » ma 13 jul, 2009 07:49

zeker een mooi setje foto's weer.
Hoelang duurt het voordat de roundup zijn werk heeft gedaan?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » ma 13 jul, 2009 10:24

@Peter, maar dat weet jij ook, alles heeft zo z'n voor- en nadelen ;) Probleem van de laatste tijd is dat de kogellagertjes in de doorstroommeter wel eens vastlopen. En de tank van deze spuit had wel iets groter mogen zijn :|

@Stigter, ik heb hier gespoten met Roundup Energy. Deze Roundup heeft een sterkere concentratie en hulpstof (TranSorb Technology) waardoor de werkzame stof twee keer zo snel wordt opgenomen dan bij de 'oude' Roundup. Voordat de koolzaad gelijkmatig is afgerijpt en de onkruiden voldoende zijn opgedroogd, duurt dat ongeveer twee weken.

Groetjes
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » ma 13 jul, 2009 10:39

Toevallig laatst ook bezig geweest met roundup (weliswaar gekocht in een plantenwinkel)

Ik kan mij herinneren dat ik weleens gif mengde met 30 gr op 600 liter water.. Deze roundup die ik kocht moest ik 15 ml op een liter water doen.. En het hielp nog steeds niet.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Ziko
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 473
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 17:07
Voornaam: Ziko
Locatie: Terneuzen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Ziko » ma 13 jul, 2009 17:13

Die troep uit de plantenwinkel dat is sowieso al flink verdund en ook nog een afgezwakte variant.
Met vriendelijke groet, Ziko
Afbeelding
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » ma 13 jul, 2009 17:43

Tja, mijn spuitlicenties laten verlopen, dus het echte spul zal ik niet meer kunnen kopen. Lijkt net siroop... al mijn geleerde niet toegepast.. geen handschoenen aan, shaggie in mijn mond en beetje spuiten.. nevel in mijn gezicht. Errug prettig, maar ja, dit spul is inderdaad zo ontzettend verdund en heeft bijna geen uitwerking. Alhoewel, geen onkruid meer op het straatje :lol:
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » za 18 jul, 2009 22:15

Afgelopen week is het loof van de pootaardappels vernietigd. Dit heb ik gedaan door volvelds met Reglone te spuiten.
Omdat het onderin de aardappelruggen nog boterzacht was, was loofklappen niet mogelijk.
Alleen in de spuitsporen stond nog wat water, maar daar onder was het hard. De banden van de trekker stuwde het water soms flink voor zich uit.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Met een aangename temperatuur en windstil weer was het lekker om uit te houden. Zulke zomeravonden zijn dit jaar zeldzaam geweest.

Groetjes
Gebruikersavatar
Peter Jansen
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 1220
Lid geworden op: ma 12 jan, 2009 00:34
Voornaam: Peter
Skype: jansen_peter@hotmail.com
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Peter Jansen » za 18 jul, 2009 22:46

Leuke foto's Ron !

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Sjors
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1120
Lid geworden op: do 14 mei, 2009 08:41
Voornaam: Sjors

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Sjors » zo 19 jul, 2009 10:25

Zeker mooie foto's. Loof klappen ging niet vanwege het water tussen de ruggen? Sterf dit wel vlot af dan?
Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....

AfbeeldingAfbeelding
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 19 jul, 2009 10:54

Sjors, om eerlijk te zijn, loofklappen was ik toch niet van plan geweest. Er stond nog geen water tussen de ruggen, maar daarvoor was het toch wel te nat geweest. Een tweede bespuiting is nodig om er echt een einde aan te maken.
Er zit toch toch nog wel bacterieziek in het gewas en loofklappen schijnt schijnt dan minder veilig te zijn. Zelfs uitgangsmateriaal wat bij het kweekbedrijf vandaan komt is wat dat betreft niet helemaal te vertrouwen :x
In NL een groot probleem, hier lijken ze er dus beter mee te kunnen leven :?
Advies- of einddatum voor loofvernietiging kennen ze hier niet. Daar hoef je hier dus geen rekening mee te houden.

Groetjes
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » ma 20 jul, 2009 22:01

Afgelopen week zijn we bezig geweest met het verven van de muren van de werkplaats. Dit op aanbeveling van een overheidsinstantie die o.a. arbeidsomstandigheden controleert (SANEPID).
Na het om de beurt ontruimen van de werkplaatsen, hebben we de muren bespoten met kalk: makkelijk, goedkoop en goed genoeg. Volgens werknemers was het (minstens) meer als 22 jaar geleden toen dit voor het laatst gebeurd was.


Het mengen van de kalk met water (mijn oudste zoon met de boormachine, daarnaast twee neefjes)
Afbeelding

Afbeelding

De pomp en de drukregelaar zijn van onze oude Hardi spuit uit NL
Afbeelding

Zelfs de oude spuitstok (met oud type werveldop) is speciaal voor dit karwei uit NL overgekomen :P
Afbeelding

Ik moet toegeven dat het er in de werkplaats toch netter op geworden is. Eerst vond ik het niet zo nodig, maar ik ben toch blij dat we er even wat tijd in gestoken hebben ;)

Groetjes
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » di 21 jul, 2009 07:52

Lekker licht toch?
en zo schiet het tenminste op, heeft die spuitlans ook zijn nut bewezen ;)
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter

Terug naar “Dagboeken”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten