Dagboek Ron

Gebruikersavatar
Sjors
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1120
Lid geworden op: do 14 mei, 2009 08:41
Voornaam: Sjors

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Sjors » zo 14 mar, 2010 12:51

Zijn er nog spannende dingen gebeurd Ron?


Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....

AfbeeldingAfbeelding

ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 14 mar, 2010 17:56

Nee hoor Sjors, gelukkig niet!

Het is hier weer een witte wereld.
We hebben over de vorst al wel een beetje kunstmest kunnen strooien voor de suikerbieten en de aardappels. Als het meezit gaan we komende week over de vorst de eerste kunstmest strooien over de tarwe.

Pootaardappels liggen nog in de bewaring, we wachten op een iets warmere periode om te gaan sorteren.

Er is een kleine verandering in het machinepark: de Fiat 1300 is teruggegaan naar Nederland (naar het mechanisatiebedrijf die hem ooit als nieuw heeft verkocht ;) ) en met de retourvracht zijn er een Renault 133.54, John Deere 3050 en een Kverneland ploeg meegekomen. Beide trekkers hebben problemen met de versnellingsbak, dus we hoeven ons niet te vervelen in de vrije uurtjes :P

Groetjes
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » zo 14 mar, 2010 18:08

Foto's!! We hebben hier op het forum ook een subforum nieuwe aanwinsten, daar heb ik ze nog niet gezien Ron..

Nu nog sneeuw? Houdt het dan nooit op?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 14 mar, 2010 19:39

De sneeuw is wel effe weggeweest, afgelopen donderdagavond heeft het voor de laatste keer gesneeuwd. Dat ligt er nog. Echter ongeveer 15 km naar het westen is er geen sneeuw te ontdekken. Daar waren enkele boeren al aan het kunstmest en ruige mest strooien.
Vorige week nog tot bijna 10 graden vorst 's nachts. Alleen door de langere dagen kan je merken dat het voorjaar dichterbij komt.

Stigter schreef:We hebben hier op het forum ook een subforum nieuwe aanwinsten, daar heb ik ze nog niet gezien Ron..


Ik zet binnenkort wel wat hiervan bij m'n dagboek. Dan blijft alles een beetje meer overzichtelijk.

Groetjes
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » ma 15 mar, 2010 22:44

Het strooien van kunstmest half februari over het bevroren geploegde land.

Op het land was de sneeuw al bijna weg. Niet zozeer dat het dooiend weer was, maar door de zon en wind verdampt het toch zo langzamerhand. Sloten zaten nog wel vol met sneeuw en ijs. Bovenlaagje van de sneeuw was zo hard dat je over de sloot kon lopen zonder door de sneeuw te vallen. Temperatuur op de foto's: ruim 5 graden onder nul.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanmorgen vroeg is er wat kunstmest op de tarwe gegaan. Tegen de middag begon het te plakken.
Foto na het diesel tanken:
Afbeelding


De laatste dag van de Fiat 1300 op de boerderij.

Afbeelding

Hier komt de vrachtwagen het erf opgereden om hem op te halen.
Afbeelding

Z'n laatste meters, door mij persoonlijk gereden.
Afbeelding

Nu nog vastzetten met spanbanden.
Afbeelding

Ik had nog wat meer foto's willen maken, maar de batterijen van m'n fototoestel waren opeens leeg (misschien ook de kou van toen)


ron schreef:met de retourvracht zijn er een Renault 133.54, John Deere 3050 en een Kverneland ploeg meegekomen


Dit zijn ze dan

Lossen.
Afbeelding


Afbeelding
Trekker komt uit Friesland vandaan, heeft problemen met de eerste en tweede versnelling.

Afbeelding
Het kippertje heb ik meegenomen voor een buurman van mij. De vierschaarwentelploeg vario (wat ooit een vijfschaar was) was een beetje ingekort en erin gezet.

Afbeelding
Deze trekker is eigenlijk ook wel uit Friesland gekomen, maar heeft oorspronkelijk z'n jeugdjaren aan de Franse westkust doorgebracht. Daar was hij nogal een beetje slecht verzorgd door z'n baasje. De spatborden hebben we eraf gehaald om ze te laten lassen en spuiten door een garagebedrijfje, op sommige plaatsen waren ze helemaal doorgeroest en hingen aan een strobalentouwtje aan de cabine gebonden. Vooras hebben we al uit elkaar gehaald omdat overal speling in zat. Later moeten we Hi-Lo koppeling nog reviseren. Maar... motortje loopt (nog) fantastisch!


De toestand van het land vanmiddag

Toekomstig bietenland (achter dat onkruid natuurlijk.)
Afbeelding

Wintertarwe.
Afbeelding

De betonpaden langs het land.
Afbeelding

Achter de boerderij.
Afbeelding

De brug naar het natuurgebied bij mij in de buurt. Toen het staatsbedrijf nog bestond was dit grasland waar dieren op graasden. Nadat er geen dieren meer liepen was het snel overwoekert met riet. 's Winters wordt hier riet gesneden.
Afbeelding


Zicht op de Zalew Wiślany (Frischen Haff). Foto genomen richting Rusland (district Kaliningrad)
Afbeelding
Veel Duitse burgers zijn op dit stukje water om het leven gekomen toen ze tijdens barre omstandigheden in de winter van 1945 weg moesten vluchten voor het oprukkende Rode Leger (op de foto van rechts naar links). Zij vluchtte vanuit het noordelijke deel van Oost-Pruissen over het ijs om de weg af te snijden naar het westen. Vooral jonge kinderen werden het slachtoffer van de kou en honger. Zij werden nog lang dood door moeder meegedragen. De duitse Wehrmacht trok zich later ook terug over deze ijsvlakte (enige uitweg, over het land waren zij net omsingeld). Zij werden hier flink door de Russen onder vuur genomen, met als gevolg dat het ijs het begaf en dit binnenwater nog meer veranderde in een massagraf. Net voor de kerstdagen het verhaal gehoord van een man die zich hier 2 jaar na de oorlog vestigde: na enkele jaren werden de lagere gedeeltes hier in de buurt weer drooggelegd (dijken waren opgeblazen omdat de duitsers op deze manier de opmars van de russen wilde remmen). de sloten lagen om en om vol met overblijfselen van wisselend Duitse en dan weer Russische soldaten.


Groetjes
Laatst gewijzigd door ron op zo 04 apr, 2010 12:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » ma 15 mar, 2010 22:54

Hmm, een plek met historie dus... Kun je rond Elbing/Königsberg nog wel met Duits terecht eigenlijk.
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » ma 15 mar, 2010 23:06

Nou ja, in de hotels wel natuurlijk. Enkelingen die hier zijn gebleven na de oorlog kunnen soms ook nog wel wat Duits. Maar over het algemeen kom je het hier bijna niet tegen bij de gewone man.
Probeer eerst maar iets in het Engels, maakt niet uit waarover, anders is hun eerste indruk dat je Duitser bent. En bedenk wel, de historie ligt hier nog steeds gevoelig... En die kan in de dagelijkse realiteit soms dichtbij komen...
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » di 16 mar, 2010 07:31

Bij ons in de regio kan je juist wel goed met Duits spreken je redelijk verstaanbaar maken, maar dat zal ook wel per regio verschillen.

Verder een paar enorm aantrekkelijke aanwinsten zeg, vooral die Renault is fantastisch, hoop dat je er veel plezier aan mag beleven.

Waarom is de Fiat weg gegaan? Had je die ook niet kunnen houden?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » di 16 mar, 2010 20:47

In de Fiat moest toch nog wel wat ge-investeerd worden om hem technisch weer op orde te brengen. Het lastige is dat onderdelen voor deze trekker bijna niet meer te krijgen zijn. De meeste machineonderdelen kunnen ze hier in Polen nog wel vrij goedkoop namaken, maar het zijn juist die dingen die lastig zijn na te maken wat er met deze trekker begon te mankeren. En om dan alles er nieuw in te stoppen met de mogelijkheid dat er binnenkort iets anders (moeilijk te krijgen onderdeel) kapot kan gaan, of dat de reparatie niet helemaal het gewenste effect geeft, heb ik er toch voor gekozen om afscheid van hem te nemen.

In Nederland zijn een paar van m'n vrienden de trekker al tegengekomen in de werkplaats van een mechanisatiebedrijf. Er wordt goed voor hem gezorgd, dat weet ik zeker :D :D

Groetjes
Gebruikersavatar
Ritchie
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 442
Lid geworden op: di 24 mar, 2009 14:49
Voornaam: Ritchie
Locatie: Moerstraten, West Brrrrabant

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Ritchie » vr 19 mar, 2010 21:56

Potver, die 1300 had nu in Moerstraten motten staan Ron! :D M'n pa zijn favoriete trekker.
Groeten Ritchie
Houdoe!

Wie een kuil graaft voor een ander is in elk geval geen egoist
Als je voor me valt, help ik je wel met opstaan
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 21 mar, 2010 10:52

Ritchie schreef:M'n pa zijn favoriete trekker.


Oh ja, al lang, hoezo dat? Hebben jullie daar zelf ook mee gereden?
Gebruikersavatar
Ritchie
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 442
Lid geworden op: di 24 mar, 2009 14:49
Voornaam: Ritchie
Locatie: Moerstraten, West Brrrrabant

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Ritchie » zo 21 mar, 2010 11:08

Thuis hebben wij ook nog Fiat gehad. Maar bij loonbedrijf Bartels, waar mijn pa ook soms nog werkte, reed hij altijd op een 1000. Het zijn ook machtig mooie trekkers!
Groeten Ritchie
Houdoe!

Wie een kuil graaft voor een ander is in elk geval geen egoist
Als je voor me valt, help ik je wel met opstaan
Gebruikersavatar
Clear-Up
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 508
Lid geworden op: do 22 jan, 2009 16:16
Voornaam: Dave
Locatie: Espel
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Clear-Up » zo 21 mar, 2010 13:14

Niets is te gek... Dus kopen die handel. Hier in de Polder is er wel 'ns een Belg geweest, die is vanuit de Polder naar België gereden met de trekker..
Afbeelding
www.Tractor-Forum.nl
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » zo 21 mar, 2010 13:18

Kierewiet, had dan een vrachtwagen laten gaan, liefst met nog een aantal trekkers/machines. Heb je mooi nog wat extra handel...
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Clear-Up
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 508
Lid geworden op: do 22 jan, 2009 16:16
Voornaam: Dave
Locatie: Espel
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Clear-Up » zo 21 mar, 2010 14:24

Naja, dat werd hem ook aangeboden door het mechanisatie bedrijf, zelfs met korting nog, maar hij wou het echt niet.. Dus toen maar met de trekker naar huis gereden
Afbeelding
www.Tractor-Forum.nl
jas
Stagiair
Stagiair
Netherlands
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 26 jul, 2009 19:44
Voornaam: Jasper
Locatie: Nieuw-Vennep

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor jas » zo 21 mar, 2010 21:21

Dag Ronald!

Na lange tijd zal ik weer iets van me laten horen. Nog gefeliciteerd met je 2 "nieuwe" trekkers, dus per saldo heb je nu een trekker meer. Je houdt wel van sleutelen zo te zien omdat er nog wat mankeert aan die trekkers. Ik weet ook waar die Fiat is heengegaan (ja ik hoor nog eens wat), die trekker moet geloof ik meedoen met de trekkertrek straks in mei, ik doe ook weer mee.

Hoe gaat het met het kunstmest strooien? Ik neem aan dat je op bieten-en aardappelland kali aan het strooien was. Ik heb in februari kali kunnen strooien over de vorst. Afgelopen donderdag heb ik stikstof kunnen strooien op de tarwe, sporen vielen gelukkig mee aangezien het land nu erg zacht is.

Nou Ronald, ik wil je weer eens bedanken voor die prachtige foto's die je elke keer weet te maken, succes met de verdere werkzaamheden!

Groetjes van Jasper
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » ma 22 mar, 2010 10:51

Ha ha Jasper, ik wist wel dat dat jou niet ontgaan kon zijn. Als je hem tegenkomt bij de trekkertrek, vertel maar hoever de Fiat gekomen is. En maak er maar een mooie foto van (om hier te plaatsen ;) )

De laatste dagen zijn regenachtig geweest. Het land is boterzacht, dus kunstmest strooien zal voorlopig niet meer gaan :(
Nu hebben we precies even de tijd om de pootaardappels over het sorteerapparaat te laten lopen.

Groetjes
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » za 27 mar, 2010 17:50

Vorig jaar ben ik hier m'n dagboek begonnen met foto's van het pootaardappels sorteren. Daarom hier geen uitvoerige beschrijving meer. Afgelopen week zijn we hier weer opnieuw mee begonnen.

De opschepmachine, achter de strobalen ligt een andere partij pootaardappels (hetzelfde ras, maar hoger in klasse)
Afbeelding


De wagen op om later in de andere schuur te gaan sorteren, het eerste werk van m'n 'nieuwe' Renault :P
Afbeelding

Nu laten we de voorladerbak met valkussen tot halverwege in de kipperbak zakken zodat de val van de aardappels wordt gebroken.

Afbeelding


De overmaat aardappels hadden we vorig jaar al uitgesorteerd. Daar dus dit jaar geen geknoei mee!
Afbeelding


Ja jongens, goed gezien, die kruiwagen komt uit Nederland vandaan!
Afbeelding
(maar achteraf gezien ben ik toch niet zo weg van dit merk kruiwagen)


Hier rijg ik een nieuwe klos garen in m'n taiwanese YAO HAN zakkennaaimachine. Tsjonge, ik sta er nogal serieus op :lol:
Afbeelding


's Avonds, net voor het afsluiten, een foto van de laatste aardappels die die dag over de 35mm-zeef van het sorteerapparaat rolden.
Afbeelding

Groetjes
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » za 27 mar, 2010 19:05

Wat scheelt er aan die kruiwagen? De Renault had zeker de broek vol aan deze grote kieper?
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » za 27 mar, 2010 20:36

Met de kruiwagens die wij altijd gewend waren in NL, ook wel van kunstof en metaal, was het bijvoorbeeld makkelijker om tegen een randje aan te rijden (of achter te haken) en dan een wip geven om te kiepen: andere constructie van het metalen frame. Ook is het kunststof van de bak niet zo stijf. Maar ja, 't is natuurlijk ook wat je gewend bent ;)

Deze kruiwagen had ik meegenomen in m'n auto toen Polen nog niet bij de Europese Gemeenschap zat. Bij de grens liep de douane dan bijna altijd te zeuren over wat je in je auto had, en dan moest er wel een rekening bijzitten bij zulke voorwerpen met wat je wilde invoeren. De kruiwagen had ik uit elkaar geschroefd en de bak moest dan maar een kinderbadje voorstellen :D Het frame moest ik in twee delen snijden om het in m'n auto te laten passen (de las kan je nog zien aan het stukje roodgeverfde frame). De douane zouden zo nooit kunnen bedenken dat het hier om een nieuwe kruiwagen ging :lol: (zulke kruiwagens hadden ze hier trouwens ook nog nooit gezien)
Evenzogoed, ze hadden er niet naar gevraagd. Maar als ze zouden willen, en er kunnen van die figuren tussen zitten, hadden we best nog wel een tijdje aan de grens gestaan door die kruiwagen.


Spiekker; S.J.B. schreef:De Renault had zeker de broek vol aan deze grote kieper?


Nou nou nou, zo erg was het ook weer niet :lol:


Groetjes
Gebruikersavatar
Clear-Up
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 508
Lid geworden op: do 22 jan, 2009 16:16
Voornaam: Dave
Locatie: Espel
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Clear-Up » za 27 mar, 2010 20:58

Slim bedacht met de kruiwagen!

Maar dan was het kinderbadje wel lek geweest :oops:
Aangezien er aan de onderkant 2 bouten doorheen lopen (A)
Afbeelding
www.Tractor-Forum.nl
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » za 27 mar, 2010 21:20

Ja, dat is zo. Maar het verband tussen een kruiwagen en een kinderbad hadden ze vast niet zo snel gelegd!
Gebruikersavatar
Clear-Up
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 508
Lid geworden op: do 22 jan, 2009 16:16
Voornaam: Dave
Locatie: Espel
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Clear-Up » za 27 mar, 2010 22:48

Dat is waar natuurlijk. En ze zien die dingen natuurlijk ook niet dagelijks voorbij komen, dus zullen het ook niet zo 1,2,3 herkennen.
Afbeelding
www.Tractor-Forum.nl
hermenj
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 830
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 13:04
Voornaam: Hermen
Skype: hermen1140@hotmail.com
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor hermenj » zo 28 mar, 2010 12:04

ron schreef:
Lossen.
Afbeelding



Op dat moment zal je compressor maar net kapot zijn :P dan baal je, of je moet de lucht van de vrachtwagen gebruiken :P Hopelijk heb je veel plezier van je trekkers.
Groet,
Hermen J

Vake buj te bange, mangs te dapper :D
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 28 mar, 2010 14:26

Goed geraden Hermen. Niet dat m'n compressor kapot was, maar dat met die vrachtwagen :P

We hadden de compressor al klaar staan, maar de vrachtwagenchauffeur stelde voor om lucht van z'n vrachtwagen te gebruiken. Hij had een lange slang en de trekkerbanden zatten snel vol.

Terug naar “Dagboeken”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 161 gasten