Dagboek Ron

ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » di 21 jul, 2009 10:54

Stigter schreef:en zo schiet het tenminste op, heeft die spuitlans ook zijn nut bewezen


Klopt Stigter, ik had er niet zoveel zin in om dit klusje met de kwast te doen. Die spuitlans had al heel veel ervaring met het bekalken van onze stallen in NL, maar daar had hij ook nog hulp zijn langere broer (bamboestok) :D

Groetjes


Gebruikersavatar
René
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 673
Lid geworden op: zo 25 jan, 2009 21:06
Voornaam: Rene
Locatie: Heuvelland Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor René » di 21 jul, 2009 13:57

Dit is dus een oude gifspuitpomp die het kalkwater opzuigt en naar de spuitlans perst?
Groeten,
René
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » di 21 jul, 2009 22:50

Goed gezien Rene! En onderweg komt dat kalkwater nog even langs een drukregelventiel ;)
Thuis in Nederland moest alles eerst door een zeef (die in de ton hing) om de klontjes tegen te houden. Met nieuwe kalk hier (vers uit de winkel) ging heel soms de spuitdop verstopt zitten.

Groetjes
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » do 23 jul, 2009 21:35

Oogst 2009 is begonnen!

Omdat de weersvooruitzichten niet helemaal mooi waren, zijn we begonnen met het koolzaad dorsen ondanks dat de Roundup z'n werk nog niet helemaal voor 100% z'n werk gedaan heeft. We hebben het koolzaad na moeten drogen omdat het nog een beetje te vochtig was.


De John Deere tijdens het lossen
Afbeelding

Afbeelding

Zicht in de graantank
Afbeelding

Dit zie ik voor me
Afbeelding


De New Holland is niet zo'n grote hectarevreter als de JD, maar is toch een flinke doordauwer die overal rustig doorheen zoemt :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het laatste strookje koolzaad van dit jaar mocht de NH voor z'n rekening nemen.
Uiterst op de achtergrond de landstrook met bomen, dit is de oostzeekust. Als je s'avonds bovenop je kombijn gaat staan zie je een verschrikkelijk mooi lichtspel van vuurtorens, de bruizende badplaats (Krynica Morska) en de grote verlichte stad Elbląg. 's Nachts ('s zomers) zie je dat het nooit helemaal donker wordt in het noorden (noordpoolcirkel).
Afbeelding

Afbeelding

Bij de droger.
De plas op het erf is een redelijke indicate van hoe nat het op het land is: is het hier nat is dan is het op het land ook nog niet droog :P
Afbeelding

Afbeelding

De mobiele droger is van de italiaanse producent Pedrotti
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De New Holland mag altijd de vieze klusjes opknappen :D Op natte plekken gaat de NH door waar de JD het voor gezien houdt. Hier ging het dorsen twee dagen geleden niet, zelfs niet met de NH. Zoals jullie zien ging het vandaag dus wel. Veel was het niet, maar opgeruimd staat netjes!
Afbeelding

Afbeelding

De gepensioneerde werkplaatsmeester van het staatsbedrijf staat toe te kijken, de natte plekken liggen langs de tuintjes van de voormalige staatsbedrijfwoningen.
Afbeelding

Groetjes

Edit: ik heb een paar verdwenen foto's weer laten verschijnen
Laatst gewijzigd door ron op wo 28 jul, 2010 21:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » do 23 jul, 2009 21:45

De kieper kan ook niet al te hoog geloof ik in de schuur, wel weer een erg leuke update waarbij ik persoonlijk Polen steeds meer vind gaan trekken!
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » do 23 jul, 2009 22:02

Da's waar Stigter. Soms prikte de kieper inderdaad wel eens door het asbest plafond (op de foto kan je de littekens nog vinden) of soms bleven we wel eens achter een lamp hangen :oops: Maarja, zelfs als je denkt dat je altijd oplet, het zal vast en zeker nog wel een paar keer gebeuren :|

Groetjes
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » za 25 jul, 2009 22:21

Nu het koolzaad van het land is, is er ruimte om sommige sloten uit te diepen.

Voor het eerst sinds een jaartje of 25 dat deze sloot wordt schoongemaakt :!:

Afbeelding

Afbeelding

Deze waterrat (of hoe dit diertje dan ook heet) moest maar een ander onderkomen opzoeken. Deze rat heeft geluk gehad, vandaag werden er twee andere door een ooievaar opgegeten :shock:
Afbeelding

Het lijkt wel alsof je een amsterdamse gracht aan het uitbaggeren bent :D
Vreemd, de mensen zijn nogal zuinig op fietsonderdelen :? Hier gooien ze die meestal niet zomaar weg!
Afbeelding

We vonden ook nog een brandblusser die daar zeker sinds de jaren '80 in die sloot heeft gelegen. De fles is verroest (maar nog heel) en de kraan is van koper: we gaan binnenkort proberen of dat die het nog doet :P Als jullie ook benieuwd zijn hoe dit afloopt, laat maar weten ;)

Behalve natuurlijk veel kikkers, zaten er ook van zulke vissen in de modder. Helaas, ik weet niet hoe ze heten. Jullie misschien? (ze lijken een heel klein beetje op paling)
Afbeelding

Groetjes
jas
Stagiair
Stagiair
Netherlands
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 26 jul, 2009 19:44
Voornaam: Jasper
Locatie: Nieuw-Vennep

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor jas » zo 26 jul, 2009 20:09

Dag Ronald, eindelijk hier Jasper met een berichtje. Je blijft me verbazen met al die foto's, zo te zien is slootonderhoud niet overbodig, groetjes!
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 26 jul, 2009 21:07

Hoi Jasper! Wat een verrassing!
Leuk van je om hier wat van je te laten horen (of zien eigenlijk). Ik hoop dat er na jou nog meer volgers komen van onze oude MAS-klas ;)

Dat sloten schoonmaken is inderdaad hard nodig. Jammer dat veel boeren hier niet in de gaten hebben waar sloten echt voor nodig zijn: het afvoer van overtollig water. Onbegrijpelijk is dat als men rommel op het land vindt, het maar in de sloot gooit om er (gemakkelijk en snel) vanaf te komen.
Als je met boeren hierover praat zijn ze het natuurlijk wel met je eens dat een sloot water af moet voeren. Maar als ze een natte (lage) plek op het land hebben denken ze eerst aan het graven van een nieuwe sloot om het probleem op te lossen. Er wordt niet aan gedacht om eerst omliggende sloten schoon te maken of om bijvoorbeeld het land op afschot te leggen. En als je begint over storende lagen als oorzaak, oei, lastige zaak (ja, ik heb er zelf ook nog last van: voornamelijk onregelmatige rivierafzettingen).

Groetjes
arne
Beginner
Beginner
Netherlands
Berichten: 62
Lid geworden op: do 09 jul, 2009 19:47
Voornaam: Arne
Skype: arne_claas@hotmail.com
Locatie: Vught

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor arne » zo 26 jul, 2009 22:04

Eey Ron,

Vraagje: waarom wel een zijmes aan de JD maar geen Koolzaad bord? Of kennen ze dat in Polen niet?
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 26 jul, 2009 22:40

Ja, die koolzaadborden kennen ze zeker wel! Zelfs voor op die Bizon-kombijns zie je ze vaak :P

Toen ik m'n kombijn kocht van een grote JD-dealer uit de voormalige DDR zat er wel zo'n koolzaadbord bij m'n kombijn, maar die was al appart verkocht :x . Zelf had ik in m'n eerste jaren geen koolzaad geteeld dus was dat niet nodig. M'n eerste drie jaar dorste ik zonder zijmes, en ik moet zeggen, als het gewas in de juiste richting lag ging het nog wel (maar vaak :evil: :evil: :evil: ). Een koolzaadbord kost natuurlijk ook niet niks, dus hebben we eerst maar een zijmes op het maaibord gezet. Niets dorst natuurlijk zo mooi als met zo'n bord, maar met m'n JD hoef ik bijna met het haspel het gewas niet aan te raken (haspel van de NH moet er wel in, anders krijgt die hem er niet ingetrokken: andere constructie maaibord?)
Met dat ene zijmes gaat het volgens mij niet verkeert. Eerste keer rij ik vanuit een spuitspoor zodat de andere kant van het maaibord niet volloopt.
Het komt doordat dat koolzaad van dat korte ras is, anders had de NH niet mee mogen doen. Met normale (langere) rassen moest die te agressief met het haspel erin voordat de invoervijzel er vat op kreeg.

Groetjes
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » di 28 jul, 2009 19:53

Ha die Ron,

Weer een leuke update. Dat versiersel op de vloer van de Fiat, kan dat een meerval zijn?
We hebben het koolzaad na moeten drogen omdat het nog een beetje te vochtig was.

Persoonlijk doe ik dat liever ;-). We hebben vorig jaar pech gehad met de koolzaad. Waarschijnlijk een bovengemiddelde opbrengst, komt er zon smerige rot regenbui! We hebben nog nooit zoveel koolzaad gehad als afgelopen voorjaar...

Wil t water nu trouwens wel weg? In t land is de sloot wel schoon, maar de rest dan?
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » di 28 jul, 2009 22:57

Spiekker; S.J.B. schreef:Dat versiersel op de vloer van de Fiat, kan dat een meerval zijn?


Nou Spiekker, dat weet ik niet, ik ben niet zo'n kenner van vissen :? Die vis zat in een sloot vol met riet met misschien zo'n 10 cm water erin. Zelf vind ik het een raadsel hoe die vis daar terecht gekomen is. Op die plaats is nergens open water in de buurt te vinden.

Voordat het water weg kan uit die sloot, moeten we na het tarwe dorsen nog een slootje van 200 meter uitbaggeren. Daarna heeft het water nog iets van 400 meter te gaan voordat het in de tocht is. Dit stuk sloot is schoon. Gelukkig zijn bij mij tochten nergens echt ver weg en hoeft het niet door sloten van de buren :P

Groetjes
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » za 15 aug, 2009 12:06

Vandaag (15 aug.) een kerkelijke feestdag in Polen. Door wat wisselvallig weer van de laatste paar dagen zijn we gestopt met tarwe dorsen en doen wat ander werk. Vandaag heb ik dus even de tijd om m'n dagboek bij te werken.
Het grootste gedeelte van de tarwe is nu van het land af. Vochtgehalte ligt gemiddeld onder de norm van 14,5%: dat scheelt droogkosten en dorsen gaat vlot.

Ik op m'n kombijn
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze lopen achter de kombijn aan, ze vreten alle padden en muizen op die ze tegenkomen
Afbeelding

Afbeelding

Lossen
Afbeelding

Op de achtergrond de stad Elbląg gezien vanuit noordwestelijke richting. De roodwitte schoorsteen is van de electriciteitscentrale (die ook stadsverwarming voor z'n rekening neemt) met links daarvan de daken van een grote bierbrouwerij. Helemaal links flatgebouwen op de heuvels van de stadsdelen Zawada en Nad Jarem.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook wat hoekjes zomergerst
Afbeelding

De beluchtingsspeer kan je in de hoop tarwe boren en blaast de tarwe door. Er komt toch nog heel wat warmte uit de hoop. We leggen wat folie om de pijp heen zodat de lucht gedwongen wordt meer door de hoop te gaan ipv. direct omhoog en er weer uit.
Afbeelding

s'Ochtends de schuur uit
Afbeelding

Diesel tanken. Toevallig kwam er een buurman langs, toen hij hoorde dat de foto op internet zou komen wilde hij er ook wel bij :lol:
Afbeelding

Tot nu toe had alleen de New Holland een reparatie van een uurtje of twee: een rubber van de zeefkastophanging was na 35 jaar toch iets uitgesleten. Met het klaarmaken de kombijns elk jaar zie je met het loshalen van lagers, afschermkappen ed. dat het nog nooit is losgemaakt sinds dat de kombijn de fabriek heeft verlaten: overal zit nog verf op het schroefdraad :D
De NH zal nu wel wat harder moeten werken als de tijd die hij moest doen in NL. Bijv. in 2008 heeft hij ongeveer 150 uur gedorsen ;)

Groetjes

Edit: Ik heb een paar verdwenen foto's weer laten verschijnen
Laatst gewijzigd door ron op wo 28 jul, 2010 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » za 15 aug, 2009 13:10

Ron, Pers jij dat stro niet? En kun je s wat vertellen over het boeren in t Oostblok?
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » za 15 aug, 2009 13:28

Nee Sjoerd, wij persen hier geen stro. Zelf heb ik geen vee, buren hebben weinig vee (en zelf stro genoeg), voor export naar NL is het toch wel ver rijden (ze zouden pas hier komen als heel Duitsland, Frankrijk en west-Polen opgeruimd zijn). Er wordt wel stro opgekocht en geperst voor verwarmingscentrales, maar de prijs die ze willen betalen is vele malen lager als de bemestingswaarde :arrow: ik wil geen dief zijn van m'n eigen portomonee dus laat ik het lekker liggen als bemesting.
Ik heb trouwens wel een beetje geperst voor de isolatie van m'n aardappels ;)

Spiekker; S.J.B. schreef:En kun je s wat vertellen over het boeren in t Oostblok?

Volgens de 1 is het het beloofde land, voor de andere een nachtmerrie waar ze nooit aan hadden willen beginnen :? Je zal zoiets toch zelf moeten zien en meemaken voordat je zelf hierover een voorstelling kan maken... (dus ik licht voor jullie allen alvast een beetje een tipje van de sluier op in m'n dagboek met alleen wat foto's)

Groetjes
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » za 15 aug, 2009 14:21

Het wisselvallige weer zorgde er wel voor dat we tijd hadden om tarwe te laden voor de verkoop.

De oude lage poolse vrachtwagens kom je bijna nergens meer tegen en daarom moesten we iets bedenken waarmee hoge vrachtwagenopleggers kunnen worden geladen. Eerst reden we met de trekker met voorlader op een oprijschot waarmee de bak net over de rand van de vrachtwagen kon komen. Dan moest je met de schep het restje omhoog scheppen voordat het tot de rand zat (ik ben niet bang om een schep vast te houden, maar dit begon toch wel vervelend te worden :x ).
Enkele jaren geleden had ik bij een vriend een paar transportbanden vandaan die ooit hadden gediend in de potgrond. Hij had ze al verbouwd voor aardappels. Een zo'n band hebben we op een wagen gezet met een vultrechter erop.
Zelfs de hoogste wagens hebben we zonder probleem kunnen laden.

Afbeelding

Opscheppen met de voorlader
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het laden van zo'n wagen duurt ongeveer een uur, afhankelijk van hoever de trekker moet rijden in de schuur. De transportband kan de voorlader makkelijk voorwerken. De vrachtwagens nemen zo ongeveer 22 tot 34 ton mee, afhankelijk van hoe moedig de chauffeur is (vrees voor de 'wegeninspectiedienst') en natuurlijk grootte van de wagen.

Lagere vrachtwagens kom je ook nog wel tegen, maar het worden er minder. Voor die hoge kippers is het gewoon makkelijker werk te vinden: ook de transportwereld is wat dat betreft de laatste jaren erg veranderd.
Afbeelding

Groetjes
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » za 15 aug, 2009 15:51

Waarschijnlijk mentaliteitsverschillen? Tussen boer en boer en boer en werknemer... Zit er ook verschil tussen Polen uit Elbing (Elbląg) in Ermland, waar jij kort bij woont, en uit laten we zeggen Breslau (Wrocław) in Silezië?
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » za 15 aug, 2009 15:58

Ook op het land gaan we verder met het orde op zaken stellen: beter laat als nooit!
Na de overstroming en herverkaveling zijn er sloten uitgegraven waarvan de grond nooit goed van was uitgeschoven. Daardoor verzamelde er zich water voor de wendakkers: grond werd hard :arrow: ploegen ging moeilijker, dus vroeger tilden ze de ploeg maar op dat die nog net in de grond krabbelde (belangrijker voor staatsbedrijfdirectie was dat het geploegd was, maar de manier waarop :| :| :| ) :arrow: geen lucht in de grond :arrow: er groeide weinig of niets, dus geen toevoer van organische stof en zo komt het cirkeltje weer rond.
Na het toendertijd graven van nieuwe sloten, kreeg het oeroude wilgenzaad weer lucht en begon te groeien. Na verscheidene keren te zijn afgezaagd door lokale bevolking voor in de kachel, moet er nu toch maar voor eens en altijd een eind aan worden gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Deze takken en wortels gaan in het 'magische' gat op de hoek van dit perceel. Tijdens en na de herverkaveling zijn hier na verloop van tijd enorme bergen wilgen- en populierenbomen 'zomaar' in verdwenen (je begrijpt dus wel dat ik er zelf nog geen stap in heb gezet :lol: )
Afbeelding

Afbeelding

Niet altijd blijven die takken zo mooi hangen
Afbeelding

Een begin met het egaliseren. Het duurt even voordat het mes door de tarwestengels en - wortels is: die stengels gaan om het mes liggen en de schuif wil dan niet de grond in.
Afbeelding

Hier zie je dat het kopeind hoger is dan ervoor.
Met de kraan scheppen we er wat van af: de kilverbak heeft dan wat minder werk en de hinderende strolaag is al weg.
Zelfs de bak van de kraan had moeite om zich vol te scheppen in deze harde grond :shock:
Deze plekken hebben we van tevoren wel bewerkt met de woelpoot.
Afbeelding

Rupsplaat van een rupstrekker/bulldozer op een halve meter diepte
Afbeelding

Drie keer in een uurtje tijd een regenboog
Afbeelding

Naar huis met de dumper, een aandrijvende regenbui
Afbeelding

Naar huis met de kraan en kilverbak. De bui buigt om ons heen. Niet veel verderop had het flink geregend. Dat zie je wel op de achtergrond.
Links op de hoek van het perceel het gat waar de wilgen in zijn gegaan. Deze hele hoek willen we nog opvullen met grond, maar of dat dat dit jaar zal lukken? Er is nog gigantisch veel ander, maar ook meer nodig, werk op het land!
Afbeelding

Groetjes
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » za 15 aug, 2009 16:30

Sjoerd, toevallig heb je hier allebei te maken met importmensen/herbevolking vanuit het oosten naar de voormalige duitse gebieden. Iemand die zich meer als culterele Pool beschreef zei eens dat de vreemde mentaliteit hier komt door het gebrek aan traditie.
Zelf ben ik maar enkele keren in de buurt van Wrocław geweest, moeilijk te zeggen, maar je hoort inderdaad verhalen dat in sommige streken van Polen de aanwezigheid van buitenlanders minder gewaardeerd is :? In Nederland hetzelfde verhaal toch (ook al zegt iedereen dat hij/zij tolerant is)?

Het belangrijkst is natuurlijk hoe je jezelf opstelt tov. andere mensen. Als je personeel tegen je is, dan hoef ik jouw niet uit te leggen dat de boerderij het ook niet lang uithoudt. Een beetje hetzelfde verhaal met de buren: het moment komt toch dat je ze nodig zult hebben en zij jou! Probeer een win-win-situatie te creeren. Integratie!!! (je komt mensen tegen die na vriendelijk goededag zeggen liever een mes in je rug steken, maar dat hoor je pas na verloop van tijd van andere mensen, een beetje valse mensen dus soms (gelukkig maar enkelingen)).
Doe alleen handel met grote bedrijven die al jaren op de markt zijn, ook al is de prijs een fractie ongunstger. Sommige zijn hiermee de mist in gegaan omdat ze nooit geld kregen voor de verkochte oogst!

Door verwaarlozing van landbouwgrond heb je in de beginjaren te maken met extreme bodemcondities. Veel input tov. wat eruit komt. Die periode moet je door zien te komen, en dat is echt geen plezierige tijd.

Dit zijn dingen die zomaar even in mij opkwamen, er is natuurlijk nog veel en veel meer.

Groetjes
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » za 15 aug, 2009 16:45

Dat eerste is waar, niet bij nagedacht dat dit vroeger Pruisen was, ofschoon ik toch de Duitse naam gebruik ;-). Zitten er trouwens nog wel Duitsers daar? Of is dit allemaal weer import?

Hoe zijn de regels in Polen, bijv met betrekking tot de koop en exploitatie van een voormalig staatsbedrijf. Ik meen me te herinneren dat dit in 2003 (toetredingsverhaal in de Boerderij) moeilijk was...
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » za 15 aug, 2009 17:22

Je komt nog wel een enkele oorspronkelijke duitser tegen. Toevallig is de man op de foto van de Renault met kilverbak er ook een, hij is nu al over de 70 en is vaak een invaller als ik een trekkerchauffeur te weinig heb. Je kan merken dat deze man een andere mentaliteit heeft dan veel andere dorpsbewoners met de (helaas) typische staatsbedrijfmentaliteit . Hij moest ervoor kiezen om hier te blijven terwijl zijn zusters naar Duitsland zijn gegaan. Je hoort hier nog vaak namen waar je duitse afkomst in ontdekt maar op de poolse manier schrijft.

Het komt erop neer dat als je hier landbouwgrond wil kopen je het als buitenlander wel kan vergeten (zelfs als je tuin als agrarische grond in het bestemmingsplan staat). Dit komt door een wet uit het jaar 1928 waarin Polen de uitverkoop van landbouwgrond naar buitenlandse eigenaren wilde voorkomen. Je kan van het Ministerie van Binnenlandse Zaken toestemming krijgen, die gaan dan op onderzoek naar jou uit, maar zelfs in mijn geval was de beslissing negatief. M'n advocaat wilde er wel meer werk van maken: volgems hem was mijn geval een typisch schoolvoorbeeld waarin het niet negatief hoorde te zijn (voor alle duidelijkheid: ze hoeven geen toestemming te geven als er niets op tegen is, zo mogen het). Maar hij gaf ook toe dat het meer een erekwestie wordt die natuurlijk wel tijd en geld kost. :!: Je voelt het wel: een kwestie van een juist gevulde envelop in de juiste handen :!: Officieel krijg je geen toestemming als ze je zien als gevaar voor de Poolse staat (ben ik dan zo gevaarlijk?) Zelfs de notaris (ik ken haar al 12 jaar) noemde dit vol afgunst de bekende afwenteltechniek van de politiek: wentel je een moeilijke vraag af dan beslis je natuurlijk nooit verkeert!
Eeh, poolse vrouw misschien?
Zover even in het kort over kopen...

Pachten van overheidsgrond kan wel, maar dan in de vorm van een poolse BV (waar jij dan eigenaar van ben) Dan moet het agentschap ook wel toestemming geven... Dit was zo toen ik begon, ik denk dat het nu nog zo is maar dat durf ik niet te garanderen.

Groetjes
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » za 15 aug, 2009 17:33

Heey Ron,

Bedankt. Zijn ze van plan die wet nog aan te passen? BV (voor onze Vlaamse vrienden: BVBA) klinkt leuk, maar ik heb liever eigen grond ;-). Hoe zit dat eigenlijk als je een getrouwd bent met een Poolse, of bent genaturaliseerd?

Hoe zijn de grondprijzen eigenlijk vergeleken met Holland? En wat voor grondsoorten praat je over?

groetjes,
Sjoerd
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » za 15 aug, 2009 18:14

Tsja, ze hebben wel een overgangstermijn van 7 jaar jaar in de oude duitse gebieden en 5 (of 3?) jaar in andere gebieden van polen. Als je zolang aan kan tonen dan je daar woont dan zou je het mogen kopen. Zelf zit ik al er al langer, maar m'n notaris begreep laatst uit de krom geschreven wet dat ik in die tijd een soort van 'residentskaart' moest hebben, en niet wat m'n advocaat zei dat het genoeg is dat ik aan kan tonen dat ik er legaal ben (o.a. aangemeld bij de gemeente, vroeger had ik al werkvergunning e.d., al veel langer economische activiteit op dezelfde locatie).

Oh ja, wetgeving van ANR ('agentschap dat landbouweigendommen beheert') heeft ook zo z'n wetten. Bijv. als iemand z'n boerderijtje (ook particulier) te koop zet, mag het ANR zelf eerst beslissen of zij het koopt (strategische plaatsen), dan pas mag je het verkopen aan anderen indien:hij/zij in dezelfde gemeente woont, landbouwopleiding heeft of minimaal 3 jaar een boerderij runt, de koper mag na de koop niet meer grond als 300 (of 500?) ha totaal bestieren. Als er geen gegadigden zijn, dan kom jij pas aan de beurt. LET OP: ik weet het ook niet precies meer, maar er zitten meer addertjes onder het gras waar je zelf bijna nooit op kan komen.

Ben je getrouwd met een poolse, dan mag alleen zij die grond op haar naam hebben staan. Zelf ben je alleen maar figurant die eigenlijk alleen maar aan het kortste eind trekt!

Ik begrijp dat je liever eigen grond heb, dat hoor je vaak van mensen uit NL die iets over Polen gehoord hebben. Mijn advies: pacht het eerst, bekijk of de grond je echt bevalt, koop het dan pas of vlucht snel van die vervloekte plaats weg zolang het nog niet te laat is. Als je het pacht heb je toch meestal recht van eerste koop.

Wat betreft grondprijs: kijk maar naar mijn berichtje op dit forum bij economie en grondprijs Polen 2008.

In grote woorden: Polen heeft voornamelijk zanderige grond. Uitzondering rivierendelta's/stroomgebieden, noordoosten, in het zuiden (Wrocław) goede grond die doorloopt tot in Oekraine.

Groetjes
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » za 15 aug, 2009 18:29

Dus als ik toch wat wil kan ik beter ten zuiden van Polen zitten, qua wetten (meende dat Slowakije en Hongarije makkelijker waren, qua wetgeving) Wat betreft de goede grond in het zuiden: toevallig "de beste gronden van Europa" (chernozem)?
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"

Terug naar “Dagboeken”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten