Dagboek Ron

ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » za 15 aug, 2009 18:53

Ieder zijn eigen keus ;)


Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » za 15 aug, 2009 21:02

Leuk om te lezen en iets om op te steken.
Met een Poolse vriendin en wat grond in Polen komen de verhalen van Ron mij bekend voor. Wij (Anja en ik) hebben wat grond in het noord-oosten van Polen (Mazury) en wat Ron al zei, ze zeggen je vriendelijk gedag en achter je rug om praten ze veel, te veel.

In de Mazury was in ieder geval ook de mentaliteit wel zo, wat morgen kan hoeft gelukkig niet vandaag.. Terwijl wij gewend zijn, wat vandaag kan, doe je ook vandaag.

De Poolse wet wat betreft buitenlanders en grond in eigendom is nog steeds. Als je niet kan aantonen dat je plannen hebt om er bijv. te gaan wonen kunnen ze je gewoon onteigenen.

Oja, zorg voor de juiste papieren, wij hadden een akkefietje waarbij de rechter wel genoegen nam met bepaalde formulieren en de medewerkster van de gemeente niet. Op het moment dat ik in het Nederlands zei dat ik het maar een stelletje bureaucratische $%^$$%#leiders vond werd ze een partij boos, ze verstond mij niet, maar wist perfect waar ik het over had.. en ze was dan ook zeer verbolgen dat ik haar hiervan beschuldigde.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 16 aug, 2009 10:43

Ja ja, die ambtenarenstand voelt zich flink verheven boven het gewone volk. Soms zie je al zoiets aan hun gezicht als je binnenstapt: er kan geen glimlachje vanaf, uiterst zuinig met woorden en een paar koude ogen die je aanstaren (als je het geluk hebt DAT ze je aankijken als je met ze spreekt). Als ze een goed humeur hebben (gelukkig ook wel eens, vooral als er iets nieuws/anders binnenstapt: bijvoorbeeld een Nederlander die zelfs wat pools spreekt ;) ) willen ze nog wel eens wat uitleggen, helpen met het invullen van formulieren en de weggetjes wijzen.

Groetjes
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » zo 16 aug, 2009 12:37

Met de Poolse woordjes die ik ken kom ik niet ver bij een ambtenaar.. Of ze moet mij erg lief vinden ;)

Dit was er een van de oude stempel.. Ze keurde je geen blik waardig, verdomde het om de papieren die wij in Polen moesten laten vertalen te bekijken. Niet de juiste papieren bij ons, waarom zou je verder kijken :evil:
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » zo 16 aug, 2009 13:59

Arie, 1 taal kennen ze allemaal :-P (weet alleen niet of Anja daar blij mee is :-P)
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » ma 17 aug, 2009 17:36

Tja, die universele taal kennen ze overal, maar wij doen daar niet aan :lol:
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 30 aug, 2009 21:38

Afgelopen dagen is het koolzaad gezaaid voor oogst 2010.

Ploegen en zaaien.
Omstandigheden zijn niet perfect, maar dat zijn ze toch bijna nooit :|
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rollen met de cambridgerol. Op sommige plaatsen was de grond best nog wel kluiterig
Afbeelding

Tot drie dagen na het zaaien een bestrijding tegen onkruid
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 30 aug, 2009 22:01

Tussen het vers gezaaide koolzaad en het land van een buurman groeien wilgen die de afgelopen twee winters zijn gesnoeid. Nu zijn ze nog niet te hoog om dood te spuiten, over een jaar zijn ze dat wel. Ik had aan de buurman gevraagd of hij plannen had met deze wilgen en of ik met spuiten over zijn land mocht rijden. Geen probleem, hij zei dat hij dit ook al van plan was, maar dat hij zelf toevallig nog geen Roundup had gekocht (ja ja, zal best :roll: :lol: ).

Afbeelding

Afbeelding

Dit is m'n weegbrug. Boeren uit de buurt maken hier graag gebruik van, vooral deze tijd van het jaar voor onderlinge handel van granen. Koeien en stieren voor de slachterij via handelaars worden hier ook vaak gewogen.
Afbeelding

Afbeelding

Weegbrug is nog niet zo modern, het is een overblijfsel uit 'de oude tijd'. Wegen gebeurt met schuifgewichten.
Afbeelding

Na het dorsen worden de combines schoongeblazen en klaargemaakt voor de winter
Afbeelding

Nu de oogst is afgerond trekken de muizen en ratten naar de bebouwing. Op de bekende plaatsen ruik je alweer hun aanwezigheid en hoor je ze ritselen. Je raait wel waar ik me regelmatig mee ga bezighouden tot het voorjaar...

Groetjes
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » zo 30 aug, 2009 22:06

Een kattenfokkerij opstarten? :lol:

Mooie update weer, Ron!
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 30 aug, 2009 22:32

Jasper, over die enkele tarwestoppel maak ik mij geen zorgen. Lastiger zijn die grote kluiten om kapot te krijgen: op het ene moment zijn ze net iets te nat, ergens anders weer iets te droog.
Op deze ploeg zijn van die stro-inleggers gemonteerd, die lopen niet zo gauw vol en draaien het stro naar beneden. Toen we alleen nog een Rumptstad ploeg hadden met voorscharen, liepen die vaak vol met het vers gehakselde stro wat nog op de stoppel lag.
Andere jaren was het vaak (nou ja, altijd eigenlijk) een race tegen de klok om het koolzaad op tijd gezaaid te krijgen. Volgens literatuur hier 25 aug uiterste zaaidatum, terwijl oogst soms in september nog in volle gang is.

Spiekker; S.J.B. schreef:Een kattenfokkerij opstarten?

Er lopen heel veel honden hier in die poolse dorpjes, dus een kattenfokkerij is bij voorbaat al gedoemd om half te mislukken :lol:

Groetjes
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » zo 30 aug, 2009 22:42

Ron,

De oogst van t koolzaad? Dat is de ramp niet. Wij hebben het afgelopen jaar geen koolzaad geteeld, omdat de maïs er altijd te laat afkomt om nog koolzaad te kunnen zaaien. De rest van de kavels heeft al koolzaad gestaan: je moet er 2 tussen laten...

Jasper, dit ligt er strak bij, je had moeten zien hoe mijn vader afgelopen voorjaar de koolzaad "onder"ploegde... Ik trouwens dat de bek iets dieper zetten voordeel heeft! (zeg mar op 50mm afknippen, ipv 100mm)
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
jas
Stagiair
Stagiair
Netherlands
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 26 jul, 2009 19:44
Voornaam: Jasper
Locatie: Nieuw-Vennep

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor jas » zo 30 aug, 2009 22:52

Nou Spiekker, je merkt dat ik Ron kritisch volg met zijn werkzaamheden. Ik moet nog leren om te gaan om hier opmerkingen te plaatsen omdat ik mijn vraag aan Ronald over dat ploegen niet meer hier ziet staan, volgende keer beter.
Ik wil nu ook al gaan ploegen maar ik moet nog op mest wachten dat mij beloofd was, hoop dat het deze week komt!

groetjes
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » ma 31 aug, 2009 07:49

jas schreef:Ik moet nog leren om te gaan om hier opmerkingen te plaatsen omdat ik mijn vraag aan Ronald over dat ploegen niet meer hier ziet staan, volgende keer beter.


Ik zie hem ook niet staan, wellicht wel op bevestigen gedrukt?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » ma 31 aug, 2009 08:20

Is iemand tussendoor gegaan met de schoffel ;-)
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » ma 31 aug, 2009 11:10

Spiekker; S.J.B. schreef:De oogst van t koolzaad?

Nee, de oogst van de tarwe ;)
Meestal (helaas) is er wel een regenpauze tijdens het dorsen. Dan maken we alvast een begin met het koolzaad zaaien. Uiteraard wel eerst de tarwe dorsen waar het koolzaad komt te staan.

Groetjes
jas
Stagiair
Stagiair
Netherlands
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 26 jul, 2009 19:44
Voornaam: Jasper
Locatie: Nieuw-Vennep

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor jas » wo 02 sep, 2009 22:41

Ben je al klaar met koolzaad zaaien Ronald, hoeveel hectares ga je dit jaar telen? Je zal wel geen groenbemester zaaien denk, ik heb een stuk gezaaid waar volgend jaar bieten komen.
Gebruikersavatar
Peter Jansen
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 1220
Lid geworden op: ma 12 jan, 2009 00:34
Voornaam: Peter
Skype: jansen_peter@hotmail.com
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Peter Jansen » wo 02 sep, 2009 22:54

Zo oud vind ik dat systeem niet van die weegbrug Ron. Waar wij de tarwe brengen hebben ze ook nog zon systeem.

Groet, Peter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » do 03 sep, 2009 11:25

Jasper, komend jaar een goede 42 ha. Helft van het halfdwergras PR45D04 en de andere helft van het hybrideras Abakus F1.
Naar mijn gevoel zie ik boeren om mij heen veel meer koolzaad zaaien als afgelopen jaar. Volgend voorjaar zal de buurt er wel erg geel uitzien :D
Groenbemester zal wel passen waar volgend jaar de bieten komen, maar daar moet nog heel wat geegaliseerd worden. Weer een jaartje uitstel dus...

Peter, schuifgewichten had ik zelf nog niet gezien in NL maar wel weegbruggen met zo'n grote klok. En tegenwoordig alles electronisch natuurlijk. Vroeger stond er een vent de hele dag aan die schuifgewichten te sleuren, nu kunnen die poolse seceratesses met een druk op de knop alle benodige papieren uitdraaien ;)

Groetjes
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » wo 23 sep, 2009 22:33

Begin september heeft de gemeente een familiedag georganiseerd. Ik, als sponser, had een hoek van m'n erf ter beschikking gesteld net als een ander deel van m'n erf als parkeerplaats. Alhoewel het verschrikkelijk lang mooi weer was, was het uitgerekend die ochtend regenachtig en fris :cry: Jammer, anders waren er vast zeker meer mensen geweest (oei, vergeten op dit forum een uitnodiging te plaatsen :oops: jullie worden toch niet boos? ).
Een kort fotoverslag:

Het podium naast de schuur. Veel muziek, vooral de bekende poolse meezingliedjes :D
Afbeelding

Een rijtje auto's op het erf naast m'n werkplaats. Een niet alledaags gezicht, ze hadden zelfs slingers op m'n verroeste hekwerk gehangen :D
Afbeelding

De brandweer was met twee auto's op komen dagen: een oude STAR vrachtwagen van de vrijwillige brandweer uit het naburige dorp en een nieuwe SCANIA uit de stad. De politie was er ook met twee auto's, net als de marechaussee.
Afbeelding

Alle kinderen mochten een stukje meerijden met brandweer, politie en marechaussee (en dat ging echt niet zo langzaam!). Beter op deze leeftijd vrijwillig gebruik van maken, in plaats van op latere leeftijd verplicht meerijden :lol:
Afbeelding

De marechaussee geeft uitleg over hun uitrusting
Afbeelding

Om 7 uur s'avond was het afgelopen, de muziek ging door tot ongeveer half 10. Dat had langer door horen te gaan, maar er gingen er een paar met elkaar op de vuist en toen was het dus afgelopen met de pret...

Groetjes
Gebruikersavatar
Peter Jansen
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 1220
Lid geworden op: ma 12 jan, 2009 00:34
Voornaam: Peter
Skype: jansen_peter@hotmail.com
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Peter Jansen » wo 23 sep, 2009 23:41

Feestje en op de vuist gaan. Waar ken ik dat ook alweer van....

Groet, Peter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » wo 23 sep, 2009 23:45

De pootaardappels zijn inmiddels gerooid. Het was niet zoveel en daarom was het ook vrij snel gebeurd. Door het droge weer begon de grond toch wel kluiterig te worden.

De pootaardappels voor eigen gebruik gaan direct over het sorteerapparaat in de oude bewaarplaats. Gaat niet zo snel, maar wel een kopzorgje minder gedurende de bewaarperiode.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het rooien van een andere partij pootaardappels. Bij de volgende foto's hoef ik toch geen uitleg meer te geven?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op weg naar het land
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Leuke pootaardappeltjes toch ;)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna direct weer door met egaliseren
Afbeelding

Tsja, op dit farmerforum kom ik vooral foto's tegen van enorm grote, vooral nieuwe trekkers met gigantische machines met daarbij prijzende kommentaren. Misschien helaas voor de meesten van jullie, maar jullie zullen bij mijn dagboek wel tegen al die oude 'troep' aan moeten kijken ;)

Groetjes
Gebruikersavatar
Peter Jansen
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 1220
Lid geworden op: ma 12 jan, 2009 00:34
Voornaam: Peter
Skype: jansen_peter@hotmail.com
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Peter Jansen » wo 23 sep, 2009 23:53

Oude troep, oude troep. Je kunt het overdrijven Ron. Mooie foto's !!!

Groet, Peter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » do 24 sep, 2009 00:19

Nou ja, 'troep', met andere woorden: in NL steeds minder gangbare machines. Misschien is de techniek wel verouderd, maar zolang ze technisch nog goed zijn is het voor mij okee. Veel machines zijn na hun aankomst hier bij mij in PL elk seizoen steeds beter gaan draaien. Ik begrijp het wel hoor: in NL zijn de kosten voor het onderhouden/repareren hoger als hier waardoor veel boeren in NL terecht kiezen voor nieuwere machines (natuurlijk ook schaalvergroting, arbeidsbesparing, enzovoort, enzovoort).

Groetjes
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » do 24 sep, 2009 07:49

Die politieauto's komen mij bekend voor, zeker die nieuwe! Mooie wagens hoor.

Over je machinepark, ik vind het een zeer gevarieerd park, met hele mooie trekkers! (de Fiat, John Deere en Renault zijn in mijn ogen gewoon tijdloze modellen, die altijd mooi zullen blijven!)

Verder een weer een mooie update van je Ron!
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Ziko
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 473
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 17:07
Voornaam: Ziko
Locatie: Terneuzen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Ziko » do 24 sep, 2009 17:44

Mooie foto's Ron! Alleen eh ben ik nou gek of had je die 4440 eerst nog niet? Zie trouwens dat die het achterraam ook al moet missen :P
Met vriendelijke groet, Ziko
Afbeelding

Terug naar “Dagboeken”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten