Dagboek Ron

Gebruikersavatar
Joran
Moderator
Moderator
Netherlands
Berichten: 1543
Lid geworden op: zo 14 feb, 2010 17:40
Voornaam: Joran
Skype: joran.kok@hotmail.com
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Joran » zo 26 mei, 2013 11:30

Mooie update Ron!

Die Boxer sleuvenfrees heeft de loonwerker hier ook aangeschaft. Hier op het maisland hebben wij ze wat sleuven laten trekken.
Hoe diep ga je er eigenlijk mee? Heb het idee dat er bij ons meer zand naast ligt.


mvg, Joran

Deutz Fahr!

deutzdebest
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 627
Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:25
Voornaam: Namme-Jan
Skype: njwoody@live.nl
Locatie: het mooie Fryslân
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor deutzdebest » zo 26 mei, 2013 12:10

Machtig mooie update! Mooi materiaal, en die ford prachtig. Wat mij betreft verf je hem niet op want elke kras en plek heeft een verhaal, vind ze zo mooier dan dat ze helemaal opgeverft zijn.. Bomen zagen, op 1 of andere manier rook ik de geur van boomsnippers :p
Gebruikersavatar
vossie
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 497
Lid geworden op: wo 30 mei, 2012 10:48
Voornaam: Elwin
Skype: elwin_trekkers@live.nl
Locatie: Zwinderen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor vossie » zo 26 mei, 2013 14:24

Mooie update Ron! Op die foto dat je de fordson aan het schoonspuiten bent. Is die gele machine aan de rechterkant een bietenrooier?
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » zo 26 mei, 2013 16:25

Mooie bak foto's. Is zo'n Russische zaag wel veilig? :mrgreen:

Zou je ook eens een opname kunnen maken, van het dubbelluchtsysteem wat de Rijksdienst gebruikte? Kan me daar niet veel bij voorstellen namelijk.
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 26 mei, 2013 21:40

Joran, ik had de sleuven hier ongeveer 35 cm diep gemaakt. Toen ik de frees eventjes helemaal op z'n diepst probeerde, kwam er ook een hele heuvel grond naast te liggen.


deutzdebest schreef:Wat mij betreft verf je hem niet op want elke kras en plek heeft een verhaal, vind ze zo mooier dan dat ze helemaal opgeverft zijn.


Alleen ken ik de verhaaltjes niet bij de plekjes op deze trekker :) We zijn nu de speling uit de vooras aan het halen, daarna heb ik voor het trekkertje heel wat veegwerk. Ik sluit niet uit dat we van de winter het een en ander bij gaan verven, maar er zijn eerst nog heel wat kleine reparaties om uit te voeren.


vossie schreef: Op die foto dat je de fordson aan het schoonspuiten bent. Is die gele machine aan de rechterkant een bietenrooier?


Op de foto waar ik de trekker schoon sta te spuiten is dat gele ding een rijenspuit voor bieten. Op de foto met alleen de schoongespoten trekker is die gele machine rechts een Barrault Lepine bietenlader.


Spiekker; S.J.B. schreef:Zou je ook eens een opname kunnen maken, van het dubbelluchtsysteem wat de Rijksdienst gebruikte?


Nu zit het natuurlijk niet meer op de trekker, maar ik zal een stuk of wat foto's proberen te maken om het uit te leggen. Wel even geduld aub.
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » do 30 mei, 2013 18:07

Sjoerd, zo heb ik die dubbellucht aan m'n trekker gezet:

In de velgen van m'n JD 3050 heb ik een blokje gelast waar een van de vier uitsparingen van de Rijksdienst-afstandsring in valt. Omdat mijn velgplaten iets anders zitten als de trekker waar zij oorspronkelijk op zaten, heb ik een ander oog aan de bouten tussen velg en velgplaat gedraaid.

Afbeelding


Elk wiel zit vast met vier zulke haken. De originele Rijksdienst-ogen heb ik achteraf van de John Deere 4050 met voormalig Rijksdienstnummer TZN 7 gedraaid. Deze trekker rijdt hier in de buurt rond.
Haken moet je met sleutelmaat 24 aandraaien. Haken komen van de MB Tracs af die daar met hetzelfde systeem reden.

Afbeelding


Tenslotte de binnenkant van het dubbelluchtwiel waar je de schroef van de haak achter haakt en aandraaid. Ook is de uitsparing in de afstandsring te zien waar het blokje in de trekkervelg in valt.

Afbeelding


Monteurs van de Technische Dienst van de Rijksdienst vertelden dat zij alle systemen hadden geprobeerd die toendertijd op de markt waren. Over geen enkel systeem waren zij tevreden omdat het de zware omstandigheden niet aan kon. Andere systemen moest je regelmatig natrekken, en dat wilden die trekkerchauffeurs niet doen omdat dat niet tot hun taken behoorden. Technische Dienst had een monteur onderweg die uitsluitend de dubbelluchtwielen van alle trekkers voordurend naliep. Omdat zij dit zat waren hadden ze zelf dit systeem ontworpen, wat blijkbaar dus beter beviel :)
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » do 30 mei, 2013 20:46

Dank u!
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
AriK
Beginner
Beginner
Netherlands
Berichten: 76
Lid geworden op: za 03 apr, 2010 12:28
Voornaam: Ari
Locatie: Veghel

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor AriK » za 01 jun, 2013 19:49

Geweldig!. Leuk weer eens een update vanuit Polen te zien. (en nog wat geleerd ook, had nog nooit zo'n dubbellucht systeem gezien),
Met vriendelijke groet,
Ari
Gebruikersavatar
jd7930s
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 262
Lid geworden op: vr 16 jul, 2010 12:07
Voornaam: Menno
Skype: john-deere7930s@hotmail.com
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor jd7930s » za 01 jun, 2013 21:11

dit systeem lijkt wel op het systeem wat wij voor het dubbellucht van onze fendt 309ls hebben zitten er ook ogen op de velgen
Met vriendelijke groet,

Menno
http://www.agrarproductions.nl
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » za 01 jun, 2013 21:50

Hebben jullie hetzelfde dan? Of het Zeemansysteem? Of GS?
Edit:
Afbeelding
Systeem van Zeeman
Systeem GS
Laatst gewijzigd door Spiekker; S.J.B. op za 01 jun, 2013 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Joran
Moderator
Moderator
Netherlands
Berichten: 1543
Lid geworden op: zo 14 feb, 2010 17:40
Voornaam: Joran
Skype: joran.kok@hotmail.com
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Joran » za 01 jun, 2013 22:00

Hier hebben we ook zo'n ring erin. Alleen dan zet je um vast met een grote schroef.
mvg, Joran

Deutz Fahr!
Gebruikersavatar
Ziko
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 473
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 17:07
Voornaam: Ziko
Locatie: Terneuzen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Ziko » wo 05 jun, 2013 08:53

Mooie update Ron!
@Joran, dat heet volgens mij Molcon.
Met vriendelijke groet, Ziko
Afbeelding
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 16 jun, 2013 20:47

Elk jaar zo rond half juni, dit jaar voor de twintigste keer, was de regionale landbouwtentoonstelling. Dit speelt zich altijd af op het terrein van de regionale landbouwvoorlichting.
De eerste keer dat ik deze beurs bezocht was in 1997. Het stond toen boordevol met machines, het meest van poolse producenten. Het was toen bijvoorbeeld opmerkelijk dat je bij heel wat poolse ploegen al kon zien dat ze krom uit de fabriek kwamen :) Sommige jaren werden er kleine grondbewerkingsdemo's georganiseerd. Langzamerhand werden er steeds minder machines tentoon gesteld.
Ik vond het altijd leuk om naar die beurs te gaan, tot zo'n vier jaar terug. Behalve het landbouwgebeuren werd er toen steeds meer de nadruk gelegd op het trekken van zoveel mogelijk dagjesmensen. Toen er nog meer landbouwmachines verdwenen en het bijna niet meer mogelijk werd om normaal ergens te kunnen lopen, stopte ik voorlopig met het bezoeken van deze beurs. Tot vandaag, vandaag was ik maar weer eens gegaan om te kijken of er wat te beleven viel. Hier een beknopte impressie:


De oude Ursus bij de ingang, jullie herkennen hem nog wel van vorige foto's uit m'n dagboek. Voor de trekker stond een viskweker z'n handelswaar aan te prijzen.

Afbeelding

Het voorterrein van de beurs, hier staan traditiegetrouw de leveranciers van kachels, septic tanks en vruchtenbomen en -struiken.

Afbeelding

Het is nog vroeg in de ochtend, er lopen nog niet zoveel mensen.

Afbeelding

Nu de machines. Ik heb her en der een paar foto's genomen om jullie een beetje de indruk geven het erbij stond.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het vee natuurlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Koeien moeten natuurlijk gemolken worden ;)

Afbeelding

Afbeelding

Tot slot de oude replica van de recordkoe van vroeger.

Afbeelding


Groetjes
Laatst gewijzigd door ron op zo 16 jun, 2013 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nhcr9090
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 08 jun, 2011 20:50
Voornaam: Pieter
Locatie: usquert

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor nhcr9090 » zo 16 jun, 2013 20:53

Er leuk om te zien!, wel jammer dat de beurs dan steeds minder werd.
is er veel vraag naar die grote trekkers?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 16 jun, 2013 21:01

Ik heb de indruk dat er relatief veel groot spul wordt verkocht. Als je onderweg om je heen kijkt zie je vooral grote en nieuwe machines, of juist klein en oud. Nieuwe middelmaattrekkertjes rijden er volgens mij niet zoveel als het grote.
Gebruikersavatar
vossie
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 497
Lid geworden op: wo 30 mei, 2012 10:48
Voornaam: Elwin
Skype: elwin_trekkers@live.nl
Locatie: Zwinderen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor vossie » ma 17 jun, 2013 12:55

Mooie foto's!
Laatst gewijzigd door vossie op vr 28 jun, 2013 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.
deutzdebest
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 627
Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:25
Voornaam: Namme-Jan
Skype: njwoody@live.nl
Locatie: het mooie Fryslân
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor deutzdebest » ma 17 jun, 2013 18:08

Erg mooi om te zien hoe ze daar ook shows hebben :) mooie update ron
Gebruikersavatar
nhcr9090
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 08 jun, 2011 20:50
Voornaam: Pieter
Locatie: usquert

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor nhcr9090 » ma 17 jun, 2013 20:36

Hierdoor krijg ik weer zin in agritechinica :mrgreen:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Sjors
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1120
Lid geworden op: do 14 mei, 2009 08:41
Voornaam: Sjors

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Sjors » wo 26 jun, 2013 15:54

Krijg een goede indruk van die beurs Ron.
Waren er ook melkrobots etc te zien? Omdat ik wel trekkers en beesten zie.
Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....

AfbeeldingAfbeelding
deutzdebest
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 627
Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:25
Voornaam: Namme-Jan
Skype: njwoody@live.nl
Locatie: het mooie Fryslân
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor deutzdebest » wo 26 jun, 2013 18:44

deutzdebest schreef:Wat mij betreft verf je hem niet op want elke kras en plek heeft een verhaal, vind ze zo mooier dan dat ze helemaal opgeverft zijn.


Alleen ken ik de verhaaltjes niet bij de plekjes op deze trekker :) We zijn nu de speling uit de vooras aan het halen, daarna heb ik voor het trekkertje heel wat veegwerk. Ik sluit niet uit dat we van de winter het een en ander bij gaan verven, maar er zijn eerst nog heel wat kleine reparaties om uit te voeren. [/quote]




Even terug komend op dit. Onze 5505 hebben wij ook opgeverfd gekocht, en achteraf is dit toch best wel zonde hij ziet er (onze mening) minder mooi uit dan een gebruikte. (zie dagboek deutzdebest)
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » do 27 jun, 2013 21:49

Sjors, ja, er was ook een melkrobot, en wel die van Lely. Verder waren er weinig melkmachines te ontdekken, veel en veel minder dan jaren geleden.
Hier op de weg kom ik zelfs nog wel eens een servicebus van de Lely Astronaut tegen.


deutzdebest schreef:Even terug komend op dit. Onze 5505 hebben wij ook opgeverfd gekocht, en achteraf is dit toch best wel zonde hij ziet er (onze mening) minder mooi uit dan een gebruikte. (zie dagboek deutzdebest)


Ik zie nog wel hoe alles zal lopen ;)
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 29 sep, 2013 20:46

Een update maar weer :)

Voorbereiding van de combines voor de oogst. Van beide combines begonnen de voorbereidingsbodems toch wel slecht te worden. Door de leeftijd begonnen er her en der kleine gaatjes in tevoorschijn te komen die we voorgaande jaren dichtplakten met silikonenkit of polyester. Aan het eind van de winter hadden we het spul van alletwee de combines eruit getrokken om door een bedrijf hier in de buurt een nieuwe 'ribbelplaat' erin te laten maken.


Do oude voorbereidingsbodem van de New Holland
Afbeelding

Leegte in de John Deere combine
Afbeelding

De gereviseerde bodem in de New Holland gemonteerd
Afbeelding

En in de John Deere
Afbeelding

Proefdraaien met de New Holland
Afbeelding

Draaiende dorstrommel
Afbeelding


Koolzaadoogst!
De meeste foto's zijn niet door mij genomen, omdat ik zelf met de combine rij ;)
Erg zonnig weer was het dit jaar niet met de koolzaadoogst.

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens het werk nog wat doorsmeren van een veilig bereikbare smeernippel
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier rende een werknemer van mij achter een koppel wilde zwijnen aan die zich in het koolzaad hadden verstopt. Omdat de combine steeds dichterbij kwam en daardoor steeds minder plaats om zich te verschuilen, moesten ze wel opeens tevoorschijn komen. Van m'n combine af had ik er 11 kunnen tellen :)
Afbeelding

Tijdens de oogst verscheen er direct een Ursus die voor het waterschap de slootkanten van een naastliggende hoofdwatergang uitmaaide.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


We hadden al een begin met de tarweoogst gemaakt toen het even daarna begon te regenen. Op het vrijgekomen koolzaadland waren wij begonnen met de grote schoonmaak van enkele sloten.
Afbeelding

Een oude drain gevonden door de kraan, op een plek waarvan ik niet wist dat ze zaten. Opmerkelijk voor mij dat er gebruik was gemaakt van plastic drainagebuis. Op andere plaatsen kwam ik alleen maar van die gebakken buizen tegen. Let eens op die betonnen eindbuis! Kijk, die kunnen tenminste tegen een stootje :) Als taludgoot gebruikten ze hier twee betonnen tegels van 50X50 cm tegen het uitspoelen van het talud.
Afbeelding

Tsja, als je eenmaal een buis hebt gevonden, kan je met uitstappen er zo ongeveer wel achter komen waar de volgende zich bevindt :) Ze liggen allemaal op 20 tot 22 meter uit elkaar.
Afbeelding

Afbeelding

Dit is een stukje van de meest gebruikte drainagebuizen op m'n land. Deze lag al zo'n 50 jaar onderin de sloot, vanaf het moment dat de drains waren aangelegd. Dit zijn die gebakken buizen. De buizen die hier zijn gebruikt hebben geen kraag.
Afbeelding

Enkele tientallen buizen zijn weer tevoorschijn gekomen! :D
Afbeelding

Afbeelding

Tot zover, volgende foto's komen later!

Groet
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » zo 29 sep, 2013 20:52

Ik zit al op het puntje van mijn stoel om de rest te kunnen bekijken Ron!
Drain is denk ik stuk later geplaatst. Sloot en drain zullen nu beter hun werk doen na je opruimwerkzaamheden!
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Kim
Stagiair
Stagiair
Belgium
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 01 feb, 2012 19:37
Voornaam: Kim

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Kim » zo 29 sep, 2013 21:54

de voorbereidingsbodem's kunnen er weer een paar 1000 uren tegen.
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » ma 30 sep, 2013 21:02

Kim, het lijkt allemaal mooi en dat is het ook wel, maar er gaat niets boven origineel fabriekswerk!

Terug naar “Dagboeken”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 57 gasten