Dagboek Ron

Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » do 13 mei, 2010 21:55

Kijk eens aan. Weer een leuke collage van wat er speelt in Pl. Wat is het verschil tussen een Winner en een oudere, omdat je zegt dat het eenvoudiger is.


mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"

Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Tom H » do 13 mei, 2010 21:55

Heeft de druk groep de plaat ook op gevreten dan?
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » do 13 mei, 2010 22:17

Sjoerd, die oudere Fiats hebben de oliepompen (een voor stuurinrichting/versnellingsbaksmering, tweede voor hefinstallatie en de rest) direct vanaf de motor aangedreven (met uitzondering van het oliepompje van de hydraulische aftakaskoppeling dan). Bij deze Winners heb je geen werk met het vastmaken en losmaken van slangen en leidingen, ze hangen dus niet meer telkens in de weg en je hebt geen geknoei met olie. Hier zitten de oliepompen vast aan de zijkant van de achterbrug.

Tom, de plaat zag er nog uit als nieuw, was ongeveer 5 jaar geleden verwisseld samen met deze drukgroep.
Gebruikersavatar
Willem
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 265
Lid geworden op: di 06 okt, 2009 17:02
Voornaam: Willem

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Willem » wo 19 mei, 2010 15:18

Kun je het nog een beetje droog houden daar Ron? Ik zag dat het weer in Polen niet al te best is.
Groet Willem

Afbeelding
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » wo 19 mei, 2010 22:21

Die nattigheid is meer in het zuiden van het land. Door het botsen van koude lucht uit het westen met warme vochtige lucht vanaf de middellandse zee heeft het daar regelmatig flink geregend (tot 180mm per etmaal :shock: ) Teveel voor de rivieren om te verwerken, overstromingen dus. In 1997 was er een vergelijkbare situatie. Toen was het erg maar nu staat het water daar nog hoger. Vanmorgen had een dijk in Krakau het nog begeven. Ik heb het gerucht gehoord dat dit weer komt door die aswolk van die vulkaan uit IJsland, maar of dat waar is...

Bij mij in het noorden komen die buien niet. Het is wel iets natter als anders en koud. Laatste tijd is de temperatuur overdag niet boven de 10 graden geweest :| Ontwikkeling van de gewassen gaat erg traag.

Al dat water zakt natuurlijk steeds verder af richting zee, richting mij dus!! Ik maak mij nog geen zorgen, maar voor die mensen daar in de zuidelijke provincies is het natuurlijk een ramp :(

Groetjes
Gebruikersavatar
Willem
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 265
Lid geworden op: di 06 okt, 2009 17:02
Voornaam: Willem

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Willem » do 20 mei, 2010 08:05

Kouder is het hier nu ook, maar heb je 's nachts ook nog vorst dan? We gaan dit weekend weer richting de 20 graden! De mais staat er hier in het zuiden door de kou ook maar schraal op, enkele bieten percelen hebben wat schade na een paar nachten vorst. Zitten daar in het zuiden ook veel grotere boeren of is dat meer kleinschalig?
Groet Willem

Afbeelding
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » do 20 mei, 2010 08:21

Tja, verleden jaar hadden we een betere voorzomer, maar de geleerden zijn het er wel over eens dacht ik, er komt een lange, warme zomer aan!

Verleden jaar had je groeizaam weer in Polen, tenminste zeker de periode dat ik er was, 's ochtends warm, 's middags een plens water!
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » do 20 mei, 2010 10:10

Ja, die lange warme zomer zou wel van pas komen. Anders lopen we hier echt 8 maanden met onze winterkleren aan dit jaar!

In het zuiden zitten grote maar ook veel kleine boertjes, net als hier. Alleen in de poolse gebieden van voor de tweede wereloorlog zitten voornamelijk kleine boertjes.

Meeste jaren toch wel kans op een nachtvorst in de eerste helft van half mei: de IJsheiligen nemen hun werk hier serieuzer als in Nederland. Door het zachte weer zijn ze gelukkig niet aangeweest om alles te laten afvriezen.
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » ma 24 mei, 2010 15:53

Mechachaser schreef:Kun je het nog een beetje droog houden daar Ron?


En ja hoor! De golf komt eraan! Een hoeveelheid, dat hou je niet voor mogelijk! Er werd gepraat over de hoogste rivierstandstand in 160 jaar! Elders stroomopwaarts een ravage aangericht die z'n weerga niet kent. Als de rivierdijken hier dat maar zullen houden... Overal in Polen hebben diverse dijken het bezweken, ook gedeeltes die als veilig waren geacht. Er kunnen dus ook hier nog verrassingen komen!

De buurgemeente heeft al opgeroepen om klaar te maken voor evacuatie! Ik hoop dat deze link werkt: de gemeente van dit dorp ligt midden tussen de grote rivieruitlopers http://maps.google.pl/maps?f=q&source=s_q&hl=pl&geocode=&q=nowy+dw%C3%B3r+gdanski&sll=54.233233,18.533285&sspn=0.036672,0.07699&g=zu%C5%82awy&ie=UTF8&hq=&hnear=Nowy+Dw%C3%B3r+Gdanski,+Nowodworski,+Pomorskie&ll=54.207436,19.117584&spn=0.587116,1.231842&t=h&z=10
De geruchten gaan dat er stukken dijk zullen worden opgeblazen om alles beter te kunnen sturen.

Ik probeer jullie op de hoogte te houden, voorlopig ga ik nog even door met tarwe spuiten. De komende dagen zullen spannend worden.

Groetjes
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » ma 24 mei, 2010 18:17

In Torun was het ook al zo'n natte boel.
Kan mij je verhalen van verleden jaar nog herinneren.
Is dit trouwens iets wat regelmatig terugkomt?

Hier in NL wordt nogal wat gebouwd buitendijks, tja, dan is het ook vragen om problemen.

Hoop voor je dat het met een sisser afloopt, maar ben bang dat het (weer) niet gaat lukken!
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » ma 24 mei, 2010 18:36

't Heeft wel wat. 13 jaar terug was t in oost-Duitsland en Polen ook al zo nat. De Oder (een rivier die deels de grens is tussen Dld en Pl) overstroomde toen bijvoorbeeld, net als nu. Was t toen ook zo erg in jouw omgeving?
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » ma 24 mei, 2010 18:51

Dit is wel een andere situatie. Vorig jaar werd het water door de noorderwind bij mij in een hoekje gedrukt. Nu komt al het water vanuit het zuiden door de rivier naar beneden gezakt. Gelukkig staat er een zuiderwind zodat er geen water in de rivieruitloop terug wordt geduwd.

En over de geruchten van het opblazen van de dijken, ze zeiden net op de radio dat de autoriteiten gaan onderzoeken waar deze geruchten vandaan komen. Het in de wereld brengen van zulke geruchten, en hieruit voortvloeiende paniek, is strafbaar (werd uitdrukkelijk vermeld!)

Zoiets gebeurt sporadisch. Een keer kan ik mij herinneren dat het water in de grote rivier hoog stond. De sluizen hielden ze gesloten van de rivier Nogat die bij mij langskomt. Nu gaan de geluiden dat ze die sluizen open zullen zetten om de dijken van de grote rivier te ontlasten. Hoe dat eruit zal gaan zien, daar ben ik ook benieuwd naar.


Sjoerd, inderdaad, zoals jij al schreef speelde dat voornamelijk in het stroomgebied van de rivier De Oder. Toen was er hier niets van te merken. Nu is er in die rivier meer water als toen, maar er is minder schade als toen doordat ze er beter zijn op voorbereid (dijkenverbetering e.d.)
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » ma 24 mei, 2010 20:08

Spuiten van het koolzaad

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Op weg naar huis.

Afbeelding


In de buurt van het grote water vliegen veel van deze muggen.

Afbeelding

Ze steken niet. Ze zeggen dat het eendagsmuggen zijn, maar de volgende dag, als ik in de cabine van de trekker kijk, leven ze nog steeds :P Het zijn er in het voorjaar soms best wel veel. Als je met de trekker door het land rijdt, vliegen er hele zwermen omhoog. Heel wat muggen worden doodgehakseld door de koelvin van de radiateur van de trekker. Die zit van volgeplakt met muggevlees. Als je hier met de auto rijdt, kan je beter even je raampjes dicht houden en 's avonds de lichtjes uit. Op de foto kan je zien dat de cabine van de trekker nog vol zit met stuifmeel van het koolzaad.



Het aanfrezen van de aardappels

Afbeelding

Afbeelding


Komende maanden is Polen op z'n mooist

Afbeelding

Een bidprentje. Bij veel poolse chauffeurs kan je zoiets aantreffen in de auto, of zoals hier in de trekker.

Afbeelding

Groetjes
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » ma 24 mei, 2010 20:30

Mooi pakketje foto's Ron! Bidprentjes ken ik alleen van andere dingen. Blijk dat er toch wat gedaan kan worden daar.


Zag net met t NOS Journaal van 20:00 dat er wel dijken worden opgeblazen. Meende dat dat langs de Weichsel was. Apart om te zien, voor een Nederlander. Enig idee waarom ze dijken opblazen en niet slopen met een kraan?
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Niels
Mega senior forumlid
Mega senior forumlid
Netherlands
Berichten: 2634
Lid geworden op: vr 16 jan, 2009 12:33
Voornaam: Niels
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Niels » ma 24 mei, 2010 20:33

Net als iedere keer,
erg mooie foto's!
Alleen dit keer wat fleuriger vergeleken met andere foto's ;)
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » ma 24 mei, 2010 21:22

Niels, dat werd ook hoog tijd voor mooiere foto's :D Het zomerweer heeft lang genoeg op zich laten wachten.

Sjoerd, op andere plaatsen was er inderdaad wel eens wat opgeblazen. Soms lieten ze kleine gebieden onderlopen om de grote golf iets af te vlakken. Vanmorgen dacht ik gezien te hebben op TV dat ze een stuk dijk opbliezen om het water juist weer snel terug te kunnen laten lopen uit een overstroomd gebied.

Die dijken zijn doordrengt met water. In de voetstappen van de dijkwerkers verschijnt direct water als ze hun laars optillen. Gewicht van een kraan zal zo'n dijk niet kunnen dragen. En volgens mij graven ze een dijk niet door met een kraan omdat die wel snel met de grond zal wegspoelen als het water begint te stromen.
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » ma 24 mei, 2010 23:06

Tja, dat is ook zo. Ik zat meer met een aantal gevolgen van de springstof. (De installatie kost tijd. De detonatie heeft tot gevolg dat het water weg wordt gedrukt. Beide kunnen resulteren in een doorbraak, waar die niet gewenst is...)
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
hermenj
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 830
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 13:04
Voornaam: Hermen
Skype: hermen1140@hotmail.com
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor hermenj » di 25 mei, 2010 13:26

dikke banden onder die fiat :D maar wel een strak resultaat. hopelijk valt het mee met de regen.
Groet,
Hermen J

Vake buj te bange, mangs te dapper :D
Gebruikersavatar
Willem
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 265
Lid geworden op: di 06 okt, 2009 17:02
Voornaam: Willem

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Willem » di 25 mei, 2010 14:30

Klopt de voorloop van die Fiat nog wel Ron? De achterwielen lijken zo klein. :)
Groet Willem

Afbeelding
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » di 25 mei, 2010 21:39

Die voorloop klopt inderdaad niet ;) Deze wielen zitten op de trekker omdat ik ze toevallig had liggen. Voorwielaandrijving gebruik ik hier toch niet.

Door een flinke zuiderwind staat het water in de Golf van Gdansk laag. Het water uit de rivier, die in deze golf uitkomt, loopt vlot weg :D Situatie is stabiel.
Gebruikersavatar
CornelisJ90
Forumlid
Forumlid
Suriname
Berichten: 769
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 20:36
Voornaam: Cornelis
Skype: Ik gebruik Whatsapp
Locatie: Omg. Rotterdam

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor CornelisJ90 » di 25 mei, 2010 23:30

Spiekker; S.J.B. schreef:Tja, dat is ook zo. Ik zat meer met een aantal gevolgen van de springstof. (De installatie kost tijd. De detonatie heeft tot gevolg dat het water weg wordt gedrukt. Beide kunnen resulteren in een doorbraak, waar die niet gewenst is...)


Valt wel mee hoor, ze kunnen erg precies laten springen, en tegen water kun je echt niet tegenop werken met de kraan :)
[Half bezopen zijn, is een gebrek aan doorzettingsvermogen hebben ...
hermenj
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 830
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 13:04
Voornaam: Hermen
Skype: hermen1140@hotmail.com
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor hermenj » wo 26 mei, 2010 12:13

ron schreef:Die voorloop klopt inderdaad niet ;) Deze wielen zitten op de trekker omdat ik ze toevallig had liggen. Voorwielaandrijving gebruik ik hier toch niet.


en mocht je het nodig wezen, kon je beter direct stoppen, want ver kom je dan toch niet :lol:
Groet,
Hermen J

Vake buj te bange, mangs te dapper :D
Gebruikersavatar
dwoertink
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 866
Lid geworden op: zo 25 jan, 2009 16:28
Voornaam: Diederik
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor dwoertink » wo 26 mei, 2010 17:24

Leuke MB trac, hoe hard loopt deze, 40 km/h of al tegen de 60 km/h. Deze foto's zien er maken Polen toch een stuk mooier, vergeleken met al die grauwe foto's van de winter enzo.
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » wo 26 mei, 2010 18:59

Ja, jammer van die winters hier. In Nederland blijft het tenminste het gras nog een beetje groen in de winter, hier wordt bijna alles dor en geel. Met mooi winterweer ziet alles er hier ook wel aardig uit, alleen dat winterweer uithouden is een ander verhaal :)

Deze MB Trac loopt 40 km/h. Ik weet niet of dat bij deze versnellingsbakken de tandwielen er al in zitten om die 60 km/h mogelijk te maken. Zo ja, dan is het de kwestie om die blokkade te verwijderen. De blokkade tot 30 km/h is blijkbaar simpel zelf te verwijderen, maar voor die tot 60 km/h moet je echt IN de bak zijn. De overbrenging schijnt dan wel over een heel dun stukje tandwiel te gaan.
Monteur bij Hoegen Dijkhof zei tegen mij dat ze die blokkering alleen konden verwijderen op verantwoordelijkheid van de klant zelf. 60 km/h met zo'n trekker is nogal wat ;)
Gebruikersavatar
Ritchie
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 442
Lid geworden op: di 24 mar, 2009 14:49
Voornaam: Ritchie
Locatie: Moerstraten, West Brrrrabant

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Ritchie » za 29 mei, 2010 20:30

En helemaal met zulke banden..
Groeten Ritchie
Houdoe!

Wie een kuil graaft voor een ander is in elk geval geen egoist
Als je voor me valt, help ik je wel met opstaan

Terug naar “Dagboeken”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten