Dagboek Ron

ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » ma 12 apr, 2010 10:55

25 km per uur, zo hard reden die oude Fiats ongeveer ;) Perfect als je door een dorp heen reed waar de stoplichten stonden afgesteld op een snelheid van 50 km per uur ter bevordering van de verkeersdoorstroming. Dan hoefde je bijna nooit af te remmen om daarna weer opnieuw op te trekken :P

Groetjes


Gebruikersavatar
CornelisJ90
Forumlid
Forumlid
Suriname
Berichten: 769
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 20:36
Voornaam: Cornelis
Skype: Ik gebruik Whatsapp
Locatie: Omg. Rotterdam

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor CornelisJ90 » ma 12 apr, 2010 18:13

Clear-Up schreef:En hoorde vanmiddag, dat als je kenteken hebt, dat je dan harder mag rijden dan 25, en op wegen komen die verboden zijn voor langzaam verkeer...
Lang leve de veiligheid :roll:
Kortom, gaat dus gewoon om het spekken van de kas van de Overheid :roll:


Wat is daar mis mee? Het weren van agrarisch verkeer uit dorpskernen lijkt mij heel verstandig, en de snelheid naar circa 65 optrekken is nog beter. Gelijk rijbewijs C+E en een transportvergunning, kenteken erop, keuren en luchtberemming en dan is deze bedrijfstak ook gelijk weer een stuk professioneler :)
[Half bezopen zijn, is een gebrek aan doorzettingsvermogen hebben ...
Gebruikersavatar
René
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 673
Lid geworden op: zo 25 jan, 2009 21:06
Voornaam: Rene
Locatie: Heuvelland Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor René » di 13 apr, 2010 18:10

En hoezo luchtremmen? :?
Groeten,
René
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
hermenj
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 830
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 13:04
Voornaam: Hermen
Skype: hermen1140@hotmail.com
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor hermenj » di 13 apr, 2010 18:27

Luchtremmen zijn een stuk beter als hydraulische remmen en een stuk veiliger.
Groet,
Hermen J

Vake buj te bange, mangs te dapper :D
Gebruikersavatar
CornelisJ90
Forumlid
Forumlid
Suriname
Berichten: 769
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 20:36
Voornaam: Cornelis
Skype: Ik gebruik Whatsapp
Locatie: Omg. Rotterdam

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor CornelisJ90 » di 13 apr, 2010 22:26

Heel simpel, bij fatsoenlijk onderhoud is een lucht rem een stuk betrouwbaarder, veel meer remkracht en in geval van slangbreuk klapt alles gelijk op de rem ;)
[Half bezopen zijn, is een gebrek aan doorzettingsvermogen hebben ...
hermenj
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 830
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 13:04
Voornaam: Hermen
Skype: hermen1140@hotmail.com
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor hermenj » wo 14 apr, 2010 15:36

je kunt ook nooit lucht in het systeem hebben :D
Groet,
Hermen J

Vake buj te bange, mangs te dapper :D
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » zo 18 apr, 2010 19:45

ron schreef:Maar even wat anders... Vanmorgen het bericht dat de poolse president is omgekomen in een vliegtuigongeluk, samen met z'n vrouw en veel andere regeringsvertegenwoordigers... Een zwarte dag in de geschiedenis...
Groetjes


Hoe is het nu Ron? Begreep van Anja dat er nog wat commotie is over de begrafenis van de president in de kathedraal. Heb jij nog een mening daarover. Ik weet dat het off topic is, maar ook een dagboek. Mag ook eventueel via pb als je dat liever doet.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 18 apr, 2010 21:44

Die begrafenis in de kathedraal, dat was iets waar nogal wat onenigheid over was ontstaan. Terwijl het geluid ging dat het hele poolse volk zich 1 voelde door de tragische gebeurtenis, werd het later in tweeen gesplitst in voor- en tegenstanders van een graf (in een sacrofaag) onderin de kathedraal. Voor degenen die niet precies weten waar het over gaat: onder de kathedraal liggen de 'grote' mensen begraven, zoals koningen, dichtschrijvers, generaals, met andere woorden: mensen die erg veel hebben betekent voor het land. En daar was juist discussie over ontstaan, of dat deze president echt zoveel voor z'n land had gedaan dat hij en z'n vrouw hier een plaats hebben verdient.
Voor mij had het geen verschil uitgemaakt of dat zij hier of ergens anders zijn begraven. Ik was geen tegenstander, maar ook geen voorstander. Met een begrafenis op een andere plaats hebben zij volgens mij net zoveel eerbied verdient, zonder dat hier scheve gezichten over zouden zijn ontstaan.


Jammer dat door de aswolk boven Europa veel internationale gasten af moesten zeggen :(


Afbeelding
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » wo 21 apr, 2010 23:02

Hier nog wat foto's van vorig jaar voorjaar.

Bij de Ursus was het door een lek in een olieleiding nodig om de radiateur eraf te halen om er goed bij te kunnen.
Afbeelding

Hier blaas ik de radiateur uit. Op de trekker is het zo krap dat je er nauwelijks bij kan komen. De Ursus hapt 's zomers heel wat stof door het werk in de graanschuur.
Afbeelding
(en ja hoor, die werkplaatsdeur is inmiddels ook gemaakt ;) )

Toen de motorkap en voorlader er vanaf waren, was het een mooie kans om overal het vuil vanaf te spuiten.
Afbeelding


Nu weer wat foto's van dit jaar.

Het laden van een vrachtwagen pootaardappels. Omdat de bak voorin al vol zit heb ik de heftruck tegen de achterkant van de vrachtwagen gezet. De zakken kan je makkelijk van de pallets aftrekken, meedragen en op hun plaats laten neerploffen. De man staande op de zakken op de vrachtwagen is de chauffeur van het bedrijf voor wie de aardappels teel.
Afbeelding

Afbeelding


Door het vele werk, en ook natuurlijk omdat de trekker niet meer nieuw is, breekt er soms wel eens wat los. Hier was het frame gescheurd waar de voorlader aan vast zit. Hierdoor stond alles net iets te veel te wiebelen tijdens het werk. De krik zorgt ervoor dat de cabine op hoogte blijft nu het frame eraf is.
Afbeelding

Dit rode deel, tussen motor en versnellingsbak, is een soort 'tussenbak'. Hierin zit de rijkoppeling in samen met een stuk of wat kleine oliepompjes. Als je goed kijkt zie je de merknaam Zetor erop staan. Deze trekkers zijn hiervan nagemaakt.
Twee jaar geleden was deze tussenbak gescheurd en vervangen. Gelukkig maar dat onderdelen voor deze trekkers niet zo duur zijn :P
Afbeelding

De Ursus (4 cilinder turbo) is de enige trekker die hier van nieuw af op de boerderij (toendertijd staatsbedrijf) rondrijdt. Volgens een oud-werknemer was het vroeger een trekker die net zo dapper doortrok op het land met ploegen als z'n grotere broertjes met 6-cilinder motor. Waarschijnlijk was de trekker zelfs kort geleden op de lokale televisie te zien geweest (al ploegende) tijdens een programma van de overstroming van 1983 (jammer dat ik dat programma niet zelf heb gezien :cry: ).
Sinds dat een werknemer het vele jaren geleden voor elkaar had gekregen om in de stad met de trekker onder een tram te komen, is de trekker er eigenlijk nooit meer helemaal bovenop gekomen. Nadat toen de trekker was gerepareerd heeft m'n voorganger hier op de boerderij omstreeks de helft van de jaren '90 de motor opgestuurd naar een revisiebedrijf. Daar wilde ze hem stiekem verwisselen met een andere (natuurlijk slechtere) motor, maar m'n voorganger was er net op tijd achtergekomen. Helemaal gereviseerd liep desondanks toch de motor vast na zo'n 200 meter rijden :? Ondertussen was ook de versnellingsbak gereviseerd.
Toen ik de trekker onder mijn hoede kreeg, was het een trekker die het het wel deed maar nooit echt lekker draaide. Soms moest je lang starten voordat de motor het deed en als die draaide leek het wel alsof er geen kracht in zat. Als je het gaspedaal intrapte duurde het wel even voordat de motor hierop reageerde. Vergelijkbare trekkers van buren liepen totaal anders. Omdat dat wel vervelend begon te worden, had ik zo'n zeven jaar geleden besloten om de motor maar grondig na te kijken, de eerste keer nadat het revisiebedrijf dit had gedaan. De krukas is voor de vijfde (en laatste) keer geslepen (ik vermoed dat deze evenzogoed was verwisseld bij het revisiebedrijf). Cilinderbussen en zuigers zijn er nieuw in gegaan. Inspuitpomp is vervangen door een gereviseerde inruilpomp. Deze motor heeft een turbo, maar bij revisie van de cilinderkop bleken er kleppen in te zitten van een motor ZONDER turbo. De verstuivers bleken elk afzonderlijk van een ander type te zijn :shock: Na deze reparatie doet de motor het redelijk goed en zijn er (behalve een keer een gebroken stoterstang) geen reparaties geweest :D De trekker start nog steeds goed. In de loop der tijd zijn er wel andere onderdelen van de trekker vervangen, zoals een tweede versnellingsbakrevisie, stuurbekrachtigingshuis, rijkoppeling, oliepompen, voorasonderdelen, voorbanden en ga zo maar door. Draaipunten van de voorlader worden ook wel eens opnieuw gemaakt.
Door die zware voorlader en alleen z'n achterwielaandrijving is het een trekker waar je alleen vlot mee kan werken op verharde ondergrond.
Maar ondanks alles is het een onmisbare trekker ;)

Groetjes
Gebruikersavatar
Peter Jansen
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 1220
Lid geworden op: ma 12 jan, 2009 00:34
Voornaam: Peter
Skype: jansen_peter@hotmail.com
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Peter Jansen » wo 21 apr, 2010 23:09

Mooie foto's van een mindere situatie Ron.

En tja, eenmaal een voorlader, dan kun je hem niet meer missen.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » wo 21 apr, 2010 23:14

Kennen jullie geen Arbo-wet en Arbeidsinspectie? :lol:

Je zegt "onmisbaar" he, maar doel je op de Ursus of de voorladertrekker? Hoe oud is dat ding eigenlijk?

groeten,
Sjoerd
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Willem
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 265
Lid geworden op: di 06 okt, 2009 17:02
Voornaam: Willem

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Willem » do 22 apr, 2010 11:00

Tja Sjoerd, het gaat niet overal zo luxe als hier in Nederland. Je moet soms roeien met de riemen die je hebt! Ik vind het knap Ron, dat je alles toch weer aan de praat weet te houden! :bew
Groet Willem

Afbeelding
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » do 22 apr, 2010 11:22

Peter, inderdaad. We kunnen hem nog niet missen :D

Sjoerd, ja ja, die is er wel. Volgens mij mag je 50 kg nog wel meedragen, zolang je het maar niet te vaak in je eentje op hoeft te tillen (en de dames hebben natuurlijk andere normen he). Arbeidsinpectie is er natuurlijk ook, maar het net zoals in NL, je kan ze beter nooit op bezoek krijgen. Ze vinden altijd wel wat.

Met "onmisbaar" bedoel ik op dit moment uiteraard een trekker met voorlader ;) Als het puur om de Ursus gaat: het is bij mij de enige trekker met een luchtreminstallatie. Hierdoor is de trekker ook wel eens nodig op het land als we een band op moeten oppompen.

Ja Willem, het is nog steeds te doen. Maar het zou een enorme opluchting zijn als er eens iets niet zou zijn te repareren :P Beetje bij beetje lijkt het de goede kant op te gaan, maar je weet nooit wat je soms opnieuw kan verwachten.

Was ik nog vergeten erbij te schrijven: die Ursus is de enige trekker waarvan ik de motor enkele keren heb zien draaien in omgedraaide richting. Dan kwam er rook onder de motorkap vandaan waar het luchtfilter zit en reed de trekker vooruit in z'n achteruit. Dit gebeurde dan als de trekker met laag toerental met een klein vaartje reed en dan probeerde af te remmen door de koppeling op te laten komen in een omgekeerde versnelling. In plaats van dat de motor de trekker afremde, trok het gewicht van de rijdende trekker de motor in omgekeerde draairichting ;)



Groetjes
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » do 22 apr, 2010 22:24

Een paar foto's van het kunstmest strooien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uitgebrande sloten, iets wat je hier elk voorjaar tegenkomt.
Afbeelding

Het vele jaren elk voorjaar en najaar stenen rapen werpt z'n vruchten af. Je kan eindelijk merken dat het er minder worden :D Hier heeft ooit een dijk gelegen. De stenen zijn overblijfselen van vissershuisjes die aan deze dijk hebben gestaan.
Afbeelding


Dit jaar hadden enkele zakken kunstmest een inhoud van 1000 kg. Van enkele waren de oren afgescheurd, daarom stonden ze op pallets.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na het laden een korte pauze voor het middageten.
Afbeelding

Groetjes
Gebruikersavatar
GP Hoving
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1029
Lid geworden op: di 19 mei, 2009 20:18
Voornaam: Geoffrey
Skype: the_g88@hotmail.com
Locatie: Borger, Drenthe

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor GP Hoving » vr 23 apr, 2010 18:47

Weer een mooie update Ron ! Volg dit topic met veel plezier.
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » vr 23 apr, 2010 21:28

Leuk om te lezen, Geoffrey :D Alhoewel de foto's natuurlijk erg gaan lijken op de foto's van vorig jaar, hoop ik niet dat ze jullie gaan vervelen :D
Gebruikersavatar
Niels
Mega senior forumlid
Mega senior forumlid
Netherlands
Berichten: 2634
Lid geworden op: vr 16 jan, 2009 12:33
Voornaam: Niels
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Niels » vr 23 apr, 2010 22:36

Ik blijf ook alles volgen,
altijd leuke foto's en interessante verhalen uit Polen :D
Gebruikersavatar
Sjors
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1120
Lid geworden op: do 14 mei, 2009 08:41
Voornaam: Sjors

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Sjors » za 24 apr, 2010 11:48

Met ruim 5000x bekeken is dit volgens mij inderdaad wel een topic dat door heel veel mensen wordt bekeken!
Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....

AfbeeldingAfbeelding
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 25 apr, 2010 21:07

Afgelopen dagen zijn de bieten gezaaid, een week later als vorig jaar.

Om de bietenzaaimachine tevoorschijn te halen, moest even de oude bietenrooier opzij. Omdat deze niet zo vaak meer buiten komt, was er nu even de kans om hem weer eens op de foto te zetten.

Afbeelding

Dat enorme luchtfilter van een Autosan autobus. Hierop hebben we het voorfilter van het oude filterhuis gezet, want het oude originele filterhuis was doorgerot (jaartal geschreven op het oude filterelement: 1976 :o )

Afbeelding

En daarna achteruit de schuur weer in...

Afbeelding


Vullen van de zaaimachine

Afbeelding

Afbeelding


Op land wat ik sinds afgelopen najaar in gebruik heb van een buurman.

Afbeelding

Afbeelding




En vanaf hier weer op eigen land.

Afbeelding

M'n oudste zoontje kwam op het idee om een korte fotoreportage te maken van hoe ik de hefinstallatie vast maak :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de verte, tegen de hoogvlakte aan, kan je zien dat de bladeren op de bomen nog nauwelijks willen groeien. Het voorjaar komt hier echt wel wat later op gang als bij jullie in Nederland.

Afbeelding


Hier is de grond vrij zwaar. Door de vorst is de structuur echter fantastisch.

Afbeelding

Afbeelding


Tegen de avond.

Afbeelding

Afbeelding

Tegen het voetbalveld. Gisteren was er een wedstrijd en hadden de 'onzen' gewonnen met 3-1 :D

Afbeelding


Groetjes
Laatst gewijzigd door ron op ma 26 apr, 2010 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » ma 26 apr, 2010 07:31

Mooie update weer, mooie grond ook.
Die oudste van jou heeft wel goede ideeën!

Op het stuk van je buurman blijf je ook behoorlijk van de kant af! De eerste rij moet toch zowat in de sloot?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » ma 26 apr, 2010 08:37

Ron,

later foto's toegevoegd?

Wat doe je met die Herriau eigenlijk nog?
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » ma 26 apr, 2010 11:12

Arie, bij mij meestal is het zo dat die eerste regel bieten langs de sloot nogal wordt lastiggevallen door onkruid. Daarom hebben we besloten alles ietsje meer van de kant te houden. Nu hoeft de man met de maaimachine ook niet zo bang te zijn dat hij in de slootkant wegglijdt.

Sjoerd, tijdens het schrijven van het bericht had ik per ongeluk op het knopje BEVESTIG gedrukt in plaats van VOORBEELD. Daarna heb ik het bericht pas afgemaakt.
Vandaag zag ik dat er weer een foto een foutmelding kreeg van Imageshack. Deze heb ik even aangepast, maar ik zag dat sommige foto's op vorige pagina's ook om onduidelijke reden zijn verdwenen. Daar zal ik nog een keertje achteraan moeten om alles volledig te houden. Tot die tijd m'n excuses...

Die Herriau rooier zal wel als reserverooier blijven staan omdat hier toch weinig mensen interesse hebben in zo'n machine. Tot die tijd gebruiken we hem wel eens voor het ophalen van herinneringen :lol: Tsja, we hebben wat meegemaakt met het ding :lol:

Groetjes
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » wo 28 apr, 2010 22:44

Na het bieten zaaien zijn we we volgende dag begonnen met pootaardappels poten.
Alles is rustig verlopen, alleen de Fiat kreeg op het laatst wat probleempjes. Waarschijnlijk is het druklager van de koppeling aan vervanging toe :(

Na de eerste dag poten had het 's nachts een beetje geregend. De hele ochtend was het bewolkt en soms viel er een spatje regen. Op de droge grond was er nog niets van te merken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Op een stukje land dichter bij huis, tegen het dorp. Op de achtergrond de WC-cabine op het voetbalveld, maar daar hebben we gelukkig geen gebruik van hoeven maken :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pallets met zakken op de wagen zetten.

Afbeelding

Afbeelding


Een werknemer van mij heeft al sinds lange tijd een groentetuin op m'n erf langs de gebouwen. Op de helft ervan teelt hij elk jaar aardappels. Een buurman van mij poot voor hem z'n aardappels. Hier kunnen jullie zien hoe het aardapels poten gaat op veel boerderijen en in heel veel achtertuintjes in Polen ;)

De trekker is een Ursus C-360, hier met Perkins motor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Groetjes
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » do 29 apr, 2010 11:15

Weer een pracht update Ron, dat hobby stukje van je werknemer is toch ook nog wel een aardig stukje land?

Leuk om te zien in ieder geval, zo'n tweerijer! en ik dacht altijd dat ik de enige was die achterop zat.. Ooit nog eens mijn stuitje gebroken omdat de trekkerchauffeur snel klaar wilde zijn en het brok puin wat we tegenkwamen niet meegaf :mrgreen: Werd zowat gelanceerd!
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » do 13 mei, 2010 21:48

Dit is een ander type Ursus die je bij veel poolse boertjes tegen kan komen. Het is een C-330 en heeft een twee-cilinder motor. Ik durf het niet zeker te zeggen, maar misschien is deze trekker later in India in produktie gebracht (onder licentie of iets dergelijks :?).

Afbeelding

Deze trekker is van een buurman die bij mij wat gerst kwam halen. De trekker is volgens hem 47 jaar oud. Hij heeft wat wat flessen met water meegenomen om regelmatig de radiateur ermee bij te kunnen vullen. Ook heeft de trekker een aantal jaartjes gelopen op transformatorolie in plaats van op dieselolie, geregeld via een kennis die bij de electriciteitsmaatschappij werkte. Jammer dat de trekker er onverzorgd uitziet. Buurman had een beetje alternatieve manier van boeren, maar het was toch altijd interessant om met hem te discussieren. Uiteindelijk mocht ik de trekker ook nog uitproberen door ermee vanaf m'n weegbrug naar de graanschuur te rijden 8-)



ron schreef: alleen de Fiat kreeg op het laatst wat probleempjes. Waarschijnlijk is het druklager van de koppeling aan vervanging toe


Dat was dus niet het druklager, maar de drukgroep die aan brokken lag...


Links de drukgroep die eruit kwam. Rechts een drukgroep die heel is, maar versleten.

Afbeelding

Deze brokken troffen we aan, afgebroken en mooi in een hoekje geslingerd.

Afbeelding

Gelukkig zijn het simpele trekkers om in tweeen te splitsen. Nou ja, makkelijker dan als m'n oudere Fiat's en JD's tenminste :)
Inmiddels is de trekker alweer gemaakt.

Afbeelding


Soms kan het snel gaan: enkele dagen na het aardappels poten waren de eerste alweer gerooid!

Afbeelding

Oei, wat kan je daar kwaad van worden :evil: Veel was het niet, maar toch!
Ik denk dat ik wel weet wie dit gedaan heeft, maarja, zonder bewijs doe je niet veel. Tenslotte, je weet van tevoren dat je hier met zulke dingen te maken kan krijgen. Tegen de tijd dat we aardappels gaan rooien verdwijnt er jaarlijks ook vroegtijdig wel wat uit de grond. Als ze dat dan maar netjes deden, maar ze maken er een bende van dat hou je niet voor mogelijk :x

Groetjes

Terug naar “Dagboeken”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten