Dagboek Ron

ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » za 05 dec, 2009 20:03

Ritchie, die schakelpoken heb je inderdaad links en rechts van het stuur, net als bij een Fiat 1000. Alleen de aftakaskoppeling schakel je bij de Fiat 1300 hydraulisch, ipv mechanisch bij (o.a.) de Fiat 1000. Dat schakelen naast het stuur gaat best wel vlot als je eraan gewend bent ;)

Tom, ik denk ook dat die synchronisatieringen niet meer zo best zullen zijn.

Groetjes


ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » ma 14 dec, 2009 22:28

Een paar weken geleden werd ik opgebeld door een boer die vroeg ofdat ik hem kon helpen met bieten rooien. Dat vond ik wel een beetje raar, want niemand teelt hier bieten op een rijafstand van 50 cm. Hij vertelde mij dat hij een zaaimachine van een vriend had geleend die net was geimporteerd (die zaaimachine dus). Toen de loonwerker kwam, een week voor het afleveren, bleek de rijafstand niet te passen (en die boer zat net met z'n vrouw op een gesponserd reisje in Tunesie) :shock: Iedereen hier zaait op 45 cm. Nog vreemder: zijn zaaimachine stond niet op 50 cm, maar op 55 cm afgesteld! Maar nog vreemder: niemand had deze verschrikkelijke afwijking opgemerkt. Die boer niet, werknemers niet, bietenagent niet, vertegenwoordiger gewasbeschermingsmiddelen niet. En dat nog wel nu hij 10 ha met een andere zaaimachine op 45 cm had gezaaid! Deze 10 ha had de loonwerker al wel gerooid, nu bleef er nog 55 ha over.
Uiteindelijk had ik toch maar besloten om het te proberen. Goed zal het wel niet gaan, maar je kan een collega-boer natuurlijk niet in de kou laten staan. Die boer zat niet zo dicht in de buurt, 57 km rijden in de richting Warschau. De weg Gdansk-Warschau is voor mij 10 km rijden. Die boer zat 5 km van deze grote weg af, dus de weg was simpel. Ik had er twee-en-een-half uur over gereden.

Ik kwam aan in het donker. We zijn direct het veld op gereden om het te proberen. Uiteindelijk kon ik maar drie rijen bieten tegelijk rooien, en zelfs dat ging niet helemaal zoals het hoort. Na een uurtje gestopt en de volgende ochtend zijn we op een ander perceel het opnieuw gaan proberen, nadat ik de nacht bij hem had doorgebracht.

Op de wendakker. Het begon te regenen. Het is hier heuvelachtig terrein, m'n rooier begon al schuin te trekken bij het rijden tegen de heuvel op.
Afbeelding

Deze boer had een Matrot bietenrooier van een buurman geleend. Dit was een 6-rijige schijvenrooier die direct op de wagen lost(rooier ging om de haverklap kapot: halve dag rooien, halve dag in de werkplaats). De machine was versteld dat er 5 rijen bieten werden meegenomen, desondanks bleef er 20 tot 25% van de bieten in de grond zitten :shock: Deze bieten werden de volgende dag met de hand opgeladen door buurtbewoners, nadat een trekker er de cultivator doorheen had getrokken.

Nadat ik een nieuw perceel op enkele plekken had doorgestoken, zodat de wagenrooier met naastrijdende trekker er makkelijker doorheen konden, hield ik het maar voor gezien. Het was zonde van m'n tijd om nog langer hier door te gaan. Er bleven bij mij net zoveel bieten in de grond staan en het rooien ging verschrikkelijk langzaam. Door onkruid kon je regelmatig geen bietenrijen meer ontdekken, daar waren immers geen bieten meer...

De boer zou voor mij de rooier schoonspuiten zodat ik dat niet meer zelf hoefde te doen. Het duurt toch wel bijna twee dagen voordat je echt alles schoon hebt gespoten met zo'n rooier.

Een week later ben ik langs geweest om de rooier op te halen. Ik had al veel dagen geprobeerd hem op te bellen dat ik langs zou komen, maar zijn draagbare telefoon was telkens buiten bereik. Uitendelijk ben ik in de auto gestapt en erheen gereden. De boer was er zelf niet, maar wel z'n broer die de zaken moest waarnemen. Na een tijdje praten bleek dat de boer was gearresteerd(!). Hij zat dus vast bij de politie, en niet voor zo'n korte tijd! Tsjonge, dan moet je wel flink bezig zijn geweest :? Er was nog ongeveer 40 ha bieten om te rooien en de rooier stond die dag weer in de werkplaats.
En ja, de aap kwam tenslotte toch uit de mouw. Die zaaimachine op 55 cm bleek niet van een vriend geleend te zijn, maar was van hemzelf :lol: Hij was natuurlijk direct gaan zaaien zonder te controleren hoe de machine was afgesteld.

Dan maar een paar foto's van de rit naar huis.
Vlak bij zijn boerderij
Afbeelding

De weg van Warschau richting Gdansk
Afbeelding

Een stukje dat tijdens de oorlog de Autobahn van Berlijn naar Koningsberg moest worden, hier is het de rondweg van Elbląg. Enkele jaren geleden is dit gedeelte verbreed en gerenoveerd.
Afbeelding

Op de dijk langs de rivier Nogat, 5 kmvan huis :D
Afbeelding

Gisteren is het begonnen te vriezen, eind deze week wordt het hier 's nachts -10 graden C, overdag ook ruim onder nul (volgens de vooruitzichten)!
Of dat die boer z'n bieten er op tijd uit zal krijgen?
Ik heb hem geprobeerd te helpen, maar ik denk dat het hem niet zal lukken... ONMOGELIJK!!

Groetjes
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » ma 14 dec, 2009 22:33

Dus Koning Winter doet ook in Polen nu echt heersen?
Hier hebben we volgens mij de eerste ijsdag gehad..

Wel weer een verhaal zeg, was het een boer die al langer boert? Of een "jonkie"? Een rit ook hoor, als ik het zo zie zou ik niet blij met je zijn geweest als ik je met die rooier tegen had gekomen!
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » ma 14 dec, 2009 22:46

Op dat smalle weggetje had je inderdaad wel even de kant in moeten gaan, maar ik trouwens ook, om geen krassen te krijgen op m'n bietenrooier :P . Op het tweebaansgedeelte van de grote weg gaat tegenliggend verkeer meestal al een beetje aan de kant zodat jij rustig kan inhalen.

Die man was al sinds 1994 boer op die boerderij, voorheen was het een staatsbedrijf. Bieten teelde hij pas voor het vierde jaar. Laatste jaren importeerde hij veel machines uit Engeland. Handel gaat nu slecht, hij gaf inderdaad toe dat de boerderij toen wel iets op de tweede plaats is gaan staan.
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » di 15 dec, 2009 07:30

Hoi Ron,

Dat ken ik, dat ze aan de kant gaan.. van een 2-baansweg maken ze rustig 4 rijstroken...
Zonde van de bieten, want die kunnen nu ondergeploegd worden.. daar doe je niets meer mee!
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
gelders-boertje
Nieuw lid
Nieuw lid
Kazakhstan
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 09 sep, 2009 20:24
Voornaam: Noud
Locatie: Alphen a/d Maas

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor gelders-boertje » di 15 dec, 2009 17:23

Hoi Ron,

Foutje, verkeerd gelezen :oops:

Maar toch mooie foto's!
groet
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » di 15 dec, 2009 18:52

Lossen van kunstmest.
Dit is kalkamonsalpeter met een N-percentage van 32% in 500kg-verpakking. Deze kunstmest komt direct van de fabriek af.
Sommige jaren waren de zakken nog warm van het produktieproces.
Vrachtwagens nemen 24 ton mee. En ja hoor, twee chauffeurs hadden het geflikt om met volle vrachtwagen (bijna 40 ton) over de pontonbrug te rijden (max. 15 ton) in plaats van rondom rijden :lol: Ze waren al over de pontonbrug heen voordat de brugwachters het in de gaten hadden. Tsja, de GPS-navigatie gaf deze route aan, dus toen deden ze het maar. Het gevaar bestaat dat er staalkabels breken die de eerste drijvers op hoogte houden. Door het verre doorbuigen van de scharnierpunten kunnen deze beschadigd worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Sommige werkelozen dorpsbewoners verdienen 's winters iets bij met het snijden van riet. Dit gaat het makkelijkst in de winter. De ondergrond is dan hard en dode bladeren zijn redelijk afgevallen. Maar toch, licht werk is het niet en het weer is deze tijd meestal niet aangenaam. Soms gaat dit voor export naar nederland of duitsland.
Het is echter de lokale winkeleigenaar die er het meest aan verdient. Wat de mensen verdienen aan de verkoop van riet wordt in de plaatselijke winkel meestal dezelfde dag omgezet in alcohol.

Afbeelding

Groetjes
Gebruikersavatar
Clear-Up
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 508
Lid geworden op: do 22 jan, 2009 16:16
Voornaam: Dave
Locatie: Espel
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Clear-Up » wo 16 dec, 2009 01:29

Dikke Ursus met frontlader (H) zo'n 10 jaar geleden was er hier in de polder 'n loonbedrijf met allemaal van dat soort trekkers, Belarus, Ursus, Zetor, opzich 'n machtig mooi bedrijf, maar ze keken niet zo nauw, dus er brak wel 'ns een kiper uit de zwaaihaak/kipperknobbel.
Afbeelding
www.Tractor-Forum.nl
Gebruikersavatar
Ruben_K
Beginner
Beginner
Belgium
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 04 dec, 2009 16:46
Voornaam: Ruben
Locatie: Provincie Antwerpen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Ruben_K » wo 16 dec, 2009 04:51

Supper foto's Ron! :)
Met je uitleg er telkens bij, is het nog aangenamer je dagboek bij te houden! :)
-10 graden C°? :shock:
Mvg,

Ruben.
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » wo 16 dec, 2009 17:11

Ruben, volgens de laatste berichten maximaal -10 graden overdag en -13 graden 's nachts voor aanstaande vrijdag, zaterdag en zondag ;) (Bron: www.syngenta.pl) Later hoort het weer iets warmer te worden.
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » wo 16 dec, 2009 17:51

Laatste dagen zijn we bezig met sloopwerk in een oude vleesstierenstal. Het zijn de voergoten en de ligbedden die we eruit halen om de vloer verder te kunnen renoveren. Een klein gedeelte hadden we al eerder gedaan, nu gaan we verder met de rest zolang de luchthamer niet bevriest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een paar foto's van vorig jaar:
Het aantrillen van de vers gelegde stenen
Afbeelding

Produktie van ventilatiekokers en keerwanden voor de aardappels
Afbeelding


Eergisteren en gisteren nog een stukje sloot kunnen schoonmaken. Het vroor al een paar dagen een paar graden, maar de sloten waren nog niet bevroren. Nu zal het voorlopig niet meer gaan.
Afbeelding

Groetjes
Gebruikersavatar
Clear-Up
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 508
Lid geworden op: do 22 jan, 2009 16:16
Voornaam: Dave
Locatie: Espel
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Clear-Up » wo 16 dec, 2009 18:01

Wat 'n donders mooie trekkers gebruiken jullie daar (H) Nu weer 'n dikke 4440 langs de sloot (H)
Afbeelding
www.Tractor-Forum.nl
Gebruikersavatar
Joost
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 536
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 19:36
Voornaam: Joost
Skype: joost_flierman@hotmail.com
Locatie: Velswijk
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Joost » wo 16 dec, 2009 20:44

Wow dat zijn inderdaad mooie trekkers daar! :D Op die 4440 kan ik me ook wel een dagje vermaken! :D
http://www.landbouwinbeeld.nl
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » wo 16 dec, 2009 20:46

Mooi of niet mooi, belangrijker is voor mij dat ze rijden. Het is natuurlijk niet zo dat mijn trekkers zo bedrijfszeker zijn, maar dat weet je van tevoren als je zoiets aanschaft. Prijs/kwaliteit-verhouding vind ik zo gek nog niet bij dit spul. Op de een of andere manier lukt het elk jaar weer het werk rond te zetten :D
Ik vind het jammer dat deze oudere generaties trekkers niet meer worden geproduceerd. Kwaliteit/inzetbaarheid van de oost-europese trekkers kan volgens mij nog niet tippen aan de kwaliteit die de west-europese trekkerleveranciers ongeveer 25 jaar geleden leverden.

Groetjes
Gebruikersavatar
Joost
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 536
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 19:36
Voornaam: Joost
Skype: joost_flierman@hotmail.com
Locatie: Velswijk
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Joost » wo 16 dec, 2009 20:51

Daar heb je helemaal gelijk in Ron! Qua uiterlijk en comfort zullen ze best wat te wensen over laten maar ze zijn wel betrouwbaar in het werk dat ze moeten doen!

Welke trekkers heb jij allemaal in je bezit dan?
http://www.landbouwinbeeld.nl
Gebruikersavatar
Frederik
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 478
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 15:50
Voornaam: Frederik
Locatie: Bedum
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Frederik » wo 16 dec, 2009 21:03

Hoeveel mensen heb jij in dienst? is dat een vereiste voor het werk wat gedaan moet worden? want je hebt toch geen honderden hectares?
http://www.landbouwfoto.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Tom H » wo 16 dec, 2009 21:21

Ziet er zeer westers uit dat schuurtje! Menig mens wou dat zijn oprit zo strak was.
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » wo 16 dec, 2009 21:30

Joost, die hele lijst trekkers kan je terugvinden op de eerste bladzijde van m'n forum ;)

Frederik, er werken er nog 4 man voor al het werk op het land en rond de boerderij. Totale bedrijfsgrootte zit bijna op de 300 ha. Zoals ik al eerder beschreef, omstandigheden mag je eigenlijk niet direct vergelijken met nederlandse omstandigheden. Voornamelijk de periode waarin al het werk moet gebeuren, is veel korter als in NL. Voorjaar is later, winter kan vroeg beginnen.

Tom, op die oude stierenstallen ben ik best wel een beetje trots. Dit zijn gebouwen die je zonder veel problemen om kan bouwen naar varkensstal, koeienstal, pluimveestal, aardappelschuur enz. Grootste voordeel is dat er geen spanten in staan. Bijna overal zie je op die oude staatsbesrijven stallen/schuren vol met betonnen spanten binnenin.
Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Tom H » wo 16 dec, 2009 21:59

Daar had ik nog niet eens zo op gelet! Daar heb je zeker weten gelijk in!
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » vr 25 dec, 2009 13:43

Het jaar is bijna voorbij. Voorlopig zal ik geen aanvullingen hebben voor in dit dagboek. Begin volgend jaar gaan we verder met het werk waar wij mee zijn begonnen op de eerste pagina van m'n dagboek. ''De ketting is rond.''
Misschien dat ik soms nog wel eens wat foto's zal plaatsen van m'n belevenissen, het meeste is immers beschreven.
Ik hoop dat jullie een beetje de indruk hebben gekregen hoe het er bij mij, in Polen, aan toe gaat. Als jullie toevallig in de buurt zijn, de koffie staat klaar voor belangstellende landgenoten :D

Prettige feestdagen!!



Afbeelding

Op naar het jaar 2010! Nieuwe ronde, nieuwe kansen!



Groetjes
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » vr 25 dec, 2009 14:07

Uit je eerste zinnen kreeg ik de indruk dat je afscheid nam Ron, gelukkig maak je het met de laatste zin weer goed!
Ik hoop een keer van de uitnodiging gebruik te maken!
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » za 23 jan, 2010 21:12

De feestdagen heb ik met m'n gezin doorgebracht in Nederland op de boerderij waar ik ben opgegroeid. Hier is m'n broer nu DE boer. Net als bij mij in Polen is het daar nu een rustige tijd.

Kuilhappen met een van de twee Fiats 1380 DT. De kuilhapper is eindelijk een robuste machine, de gewone U-snijders bereikten toch ooit eens het moment dat repareren een saai werkje begon te worden :|
Afbeelding

Afbeelding

Foto van enkele jaren geleden
Afbeelding

Omdat we nu voor het voerhek geen andere produkten voeren, zetten we het kuilgras tegen het voerhek zodat de koeien er direct van kunnen vreten. Als er wel bijprodukten gevoerd worden, soms wat groente- of fruitafval, werken we het gras ervoor met een blokkendoseerwagen. Bijprodukt wordt dan gevoerd met een Holaras-voerdoseerbak.

Zo nu en dan even het kuilgras aanschuiven
Afbeelding

Afbeelding

Archieffoto: Fiat 780 DT met de Schuitemaker blokkendoseerwagen
Afbeelding

In de werkplaats o.a. de Atlas kraan, de tweede Fiat 1380 DT (met fronthef/aftakas) en de Fiat 780 DT met voorlader
Afbeelding

Al het werk op de boerderij doen we zelf. De loonwerker hoeft alleen langs te komen als er een stukje grasland met de zaaimachine ingezaaid moet worden.

De trekker die nu het langst op de boerderij rondrijdt: Fiat 900 Someca (tweedehands gekocht in 1981)
Afbeelding

Archieffoto: stro hakselen met de Fiat 900 en de JF hakselaar
Afbeelding

Enkele jaren geleden: revisie koppeling Fiat 900
Afbeelding

De boerderij omstreeks de twintiger jaren van de vorige eeuw. Op de voorgrond de spoorlijn Uithoorn-Alphen aan de Rijn, deze heeft gefunctioneerd van 1915 tot 1936 en is direct daarna gedemonteerd.
Afbeelding

De boerderij nu, foto van vorig jaar.
Afbeelding
Grondsoort is veen op (katte)klei. Alleen de baan grond waar de spoorlijn ooit heeft gelegen is zanderig.

Bij mij is het nu buiten -20 graden C, maar evenzogoed van mij warme groetjes toegewenst ;)
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » za 23 jan, 2010 21:22

Dus een klein maandje in NL geweest Ron?
Kinderen hadden wintervakantie? Of gaan die nog niet naar school?

Hoorde inderdaad dat het overdags zo ontzettend koud was in PL, heb jij de machines binnen staan? Stook je in de schuren? Of alleen de woning? Hoe doe je dat met de bewaker? (die had je toch?)

Verder leuk om de foto's van het bedrijf van je broer te zien!
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » za 23 jan, 2010 21:59

Euhm, Ron, wat is katteklei? en VEEN OP KLEI zeg je? Lijkt me eerlijk gezegd een beroerde combi. Klopt dat?
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 24 jan, 2010 00:18

Arie, we zijn ongeveer 3 weken in NL geweest. M'n oudste zoon gaat naar school, maar mocht toch nog wel een tijdje langer vrij nemen en heeft als gevolg daarvan wat meer huiswerk gekregen.
Voorlopig komt het overdag niet boven de -10 graden C uit. Er staan voornamelijk ploegen, wagens en ander oud spul buiten, accu's staan op een warmere plaats. Alleen in de aardappelbewaarplaats staat een kachel klaar om bij te verwarmen als het echt de verkeerde kant op gaat. Oh ja, bij de bewaakster staat natuurlijk ook een kacheltje. Zij heeft haar plekje in het huisje van de weegbrug.
Gelukkig waait het bijna niet, dan is het een stuk aangenamer om uit te houden :D

Sjoerd, die veenlaag is een overblijfsel van een veel dikkere veenlaag die daarboven heeft gezeten. Die laag is ergens rond de middeleeuwen afgestoken en uitgebaggerd (en gedroogd) en naar Amsterdam gevaren waar het diende voor verwarming. Daar waar het veen weg was bleef dus water over.Toen er windmolens en stoomgemalen kwamen werden deze plassen weer drooggemalen (droogmakerijen) en kon het land worden ontgonnen.
De veenlaag is ongeveer 30 cm dik. Daaronder zit zware en zure klei waar je echt helemaal niks aan hebt. In die klei kom je bruine vlekken tegen (o.a. van ijzer). Omdat dit lijkt op kattestront-achtige vlekken waarschijnlijk de naam katteklei. Andere mogelijkheid voor de naam katteklei is omdat men gewoon een scheldwoord zocht voor die waardeloze troep.
Toch is hier volgens mij niet de allerslechtste grond die je kan bedenken. Sloten liggen op 40 meter uit elkaar,maar het slootwaterpeil ligt lager als in de echte veenweidegebieden. Vroeger hadden we ook wat akkerbouw: voornamelijk voederbieten, aardappelsen, tarwe (jaren '40(oorlogsjaren!!)en 50). Tot in de latere jaren '70 hebben we stoppelknollen en snijrogge voor het vee verbouwd.
Om het nog iets ingewikkelder te maken: betere bouwlandpercelen op de plekken waar zo'n 2500 jaar voor Chr. zich hoofdwatergangen bevonden van het water dat door eb en vloed het westen van het land binnenstroomde. Grasland ligt hier iets verder vandaan, maar hier was het door onderbemaling (heel ver voor mijn tijd) ook nog wel voor akkerbouw gebruikt. Maar om nog meer van de geschiedenis van bodemvorming van onze droogmakerij te bespreken, daar zitten jullie vast niet op te wachten ;)

Groetjes

Terug naar “Dagboeken”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten