Dagboek Ron

ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » ma 30 sep, 2013 21:08

Stigter schreef: Sloot en drain zullen nu beter hun werk doen na je opruimwerkzaamheden!


Als de drains wat zullen doen is dat mooi meegenomen. Van zulke oude drains hoef je eigenlijk niet veel meer van te verwachten :)


deutzdebest
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 627
Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:25
Voornaam: Namme-Jan
Skype: njwoody@live.nl
Locatie: het mooie Fryslân
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor deutzdebest » di 01 okt, 2013 18:30

Bliksumm, mooie update ron! Vooral de sloten uitmaaien vindt ik geweldig bedacht, pz? op een herder arm mooi systeem. was van de gemeente toch?
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » di 01 okt, 2013 22:16

Nou ja, dat is een pools trommelmaaiertje wat aan die maaiarm hangt, van de naam PZ hebben ze volgens mij hier nog nooit gehoord :) De trekker is van een soort loonbedrijf dat werk doet voor het waterschap. De bedrijfsnaam stond op de maaiarm, maar voor alle zekerheid heb ik die naam op de foto weggepoetst. Alleen de plaatsnaam heb ik laten staan waar het bedrijf zit, dat is Nowakowo.
Gebruikersavatar
vossie
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 497
Lid geworden op: wo 30 mei, 2012 10:48
Voornaam: Elwin
Skype: elwin_trekkers@live.nl
Locatie: Zwinderen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor vossie » vr 04 okt, 2013 11:53

Mooie foto's Ron. Die maaiarm is ook echt op zen Pools, wat een beun ding :P
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » za 19 okt, 2013 20:17

Ik had gepland deze update wat vroeger te plaatsen, maar toen ik een paar weken geleden m'n bietenagent opbelde om te vragen wanneer ze m'n bieten zouden komen halen werd ik even heel stil na zijn antwoord. Zo snel al? :shock: Oei, daar had ik even niet op gerekend. Daarom was ik de laatste weken druk bezig met bieten rooien en vele andere dingen die tussendoor ook nog moesten gebeuren. Die foto's komen nog, maar hier gaan we eerst verder waar ik m'n laatse update heb afgesloten.

De tarweoogst is over het algemeen met weinig problemen verlopen. Zo nu en dan was er wel eens wat wat nog nagedroogd moest worden. Niet alle foto's heb ik zelf gemaakt omdat ik zelf op de combine rijd.

De volgende zeven foto's zijn genomen op de warmste dag van het jaar. Er was vrijwel geen wind en het was redelijk bewolkt.

Een coloradokever in de graantank van m'n combine, op de plaats waar vorig jaar de aardappelen hadden gestaan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De andere dagen was het gelukkig wat beter uit te houden :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Korte regenpauze
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Na het dorsen zijn we weer direct van start gegaan met ploegen om koolzaad te zaaien.

Afbeelding

Beste forumleden, kijk eens aan! Bij het maken van de foto van de trekker met ploeg kwam ik dit vreemde 'steentje' tegen :)
Afbeelding

De eerste keer dat ik het zelf vond, op mijn land kom je het vrijwel niet tegen. Andere delen langs de kust barsten er bijna van, zoveel als er gevonden kan worden. Zo ziet BARNSTEEN er uit!

Hier afgespoeld op de betonnen duitse stoep van m'n huis.
Afbeelding

Nog even doorsparen, en dan kan ik m'n eigen Barnsteenkamer maken :lol:


Het koolzaad zaaien
Afbeelding

Afbeelding

Na het zaaien waren m'n mannen weer verder gegaan met sloten opschonen.
Hier diesel bijvullen van de kraan
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen zij met de sloten bezig waren, was ik met de sleuvenfrees bezig geweest op het vers ingezaaide koolzaadland.
Afbeelding

Afbeelding

Een alternatieve route naar het volgende koolzaadland over een weinig gebruikt landweggetje
Afbeelding

Afbeelding

De sleuf
Afbeelding

De anti-muizenbrigade, waarvan de rechtse twee in opleiding :)
Afbeelding

De tijd is weer aangebroken voor de kist met kartonnen doosjes. Deze werd langsgebracht door een medewerker van het grondonderzoekslaboratorium uit Gdansk. Elk doosje is voor een grondmonster. Grondmonsters prik ik zelf.
Afbeelding

Eind september, een flinke regenperiode van een dag of vijf. De sleufjes die ik met de frees in het koolzaadland had getrokken, hadden z'n waarde bewezen!
Afbeelding

Op somige plaatsen moeten de sleufjes wel worden bijgewerkt omdat de sleufwanden zacht worden en naar binnen zakken
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover, volgende keer meer!

Groet
Gebruikersavatar
mike_v
Forumlid
Forumlid
Belgium
Berichten: 922
Lid geworden op: ma 28 jun, 2010 21:25
Voornaam: Mike
Locatie: Overpelt
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor mike_v » za 19 okt, 2013 21:14

Je moet toch er toch speciaal op letten of er niet zulke 'stenen' naar boven geploegd worden of niet? Want ik vermoed niet dat je het zo ziet liggen vanuit de trekker? :)
Vriendelijke Groeten

Mike.



Afbeelding
AgroFotografie.be
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » za 19 okt, 2013 21:52

Nee, dit zie je niet zomaar even als je op de trekker zit :)
Kim
Stagiair
Stagiair
Belgium
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 01 feb, 2012 19:37
Voornaam: Kim

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Kim » zo 20 okt, 2013 00:03

weer mooie foto's ron. en de fiat's zijn er bij, da zien we graag he. Gdansk is dat ver van jou?ben daar over enkele jaren geweest, zijn toen op enkele bedrijven geweest, onderandere op het bedrijf van farmfrittes, was een mooi bedrijf, zou dat er nog zijn?
Gebruikersavatar
vossie
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 497
Lid geworden op: wo 30 mei, 2012 10:48
Voornaam: Elwin
Skype: elwin_trekkers@live.nl
Locatie: Zwinderen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor vossie » zo 20 okt, 2013 11:06

Jij komt nog een keer wat aparts tegen wij komen met ploegen alleen maar dikke veldkeien tegen :P
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 20 okt, 2013 15:48

Kim, voor mij is Gdansk ongeveer 50 km rijden in westelijke richting. En dat bedrijf van FarmFrites is er echt nog wel ;)
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » vr 01 nov, 2013 15:13

Ook dit najaar zijn er hier in de poolse Weichsel-delta weer weer de nodige kilometers drainageslang gelegd. Veel van dat werk, waarschijnlijk wel al dat werk, doet hier een nederlands bedrijf, Van Kessel Sport en Cultuurtechniek. Voor de eerste keer zijn zij ook bij mij langs geweest ;-duim

Een paar dagen voordat de draineermachine zou komen werden de rollen drainageslang uit nederland door een vrachtwagen afgeleverd. Het enige wat ik moest doen, was dat ik de slangen op de juiste plaats op het land klaar moest leggen als de machine van start zou gaan.

Afbeelding

De avond voordat het werk zou beginnen was de machine aangekomen. De volgende ochtend waren zij vroeg van start gegaan.

Afbeelding

Nadat de chauffeur van de machine de laser voor diepteregeling heeft opgesteld, wordt bij de sloot het V-mes op juiste hoogte ingezet.
Afbeelding

Afbeelding

En rijden maar
Afbeelding

Afbeelding

Een klein beetje extra begeleiding van de slang op een plaats waar twee slangen met elkaar zijn verbonden.
Afbeelding

De door het mes opgetilde grond
Afbeelding

Optillen aan het eind
Afbeelding

Bij het optillen kan je op de onderkant van het mes goed zien in wat voor ondergrond de slang is komen te liggen, hier in het groffe zand
Afbeelding

Afbeelding

Op de plaats waar het mes uit de grond werd getild worden de slangen op de machine geladen die nodig zijn voor de volgende drain
Afbeelding

De machine rijdt terug naar de sloot om met een volgende drain te beginnen. Tijdens de rit wordt de opgetilde grond van de laatst gelegde drain weer aangedrukt
Afbeelding

Afbeelding

Kijkje in de cabine
Afbeelding

Snel hoor! Kort nadat de tweede de drain is gelegd, begint de eerste al te stromen. Hier mooi kristalhelder water, maar wel met een ijzersmaakje :)
Afbeelding

De sloten worden dwars overgestoken om weer bij de plaats aan te komen waar de laser werd opgesteld.
Afbeelding

Op een nieuw perceel aan de gang.

Afbeelding

Afbeelding

Ook hier weer direkt resultaat!
Afbeelding

Aan het eind van de middag wordt de machine weer op transport gezet om te vertrekken naar de volgende klant
Afbeelding

Afbeelding


Enkele dagen daarna zijn we gestart met het rooien van de bieten. Hier een paar foto's, het zijn er niet zoveel meer als jullie van mij waren gewend van vorige jaren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens het rooien is het tarwe zaaien doorgegaan.
Afbeelding

Afbeelding

Als ik veel te zaaien heb in een korte periode (bijvoorbeeld als er regen is voorspeld), komt m'n buurman mij wel eens helpen met zaaien.
Afbeelding

's Ochtends de rooier tanken
Afbeelding

Afbeelding

Op deze foto kan je in de verte een ROPA bietenrooier ontdekken die bij mijn buurman aan het rooien is.
Ja juist, die gele links van de boom
Afbeelding

Soms kan je goed de damp uit de hoop op zien stijgen.
Afbeelding

Direct ploegen na het rooien, na enkele uren zal ook de trekker met zaaimachine verschijnen om tarwe in te zaaien
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kijkje onder de rooier
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Drie ex-loonwerkermachines op een foto, elke bij een andere loonwerker uit nederland vandaan :)
Afbeelding

De laatste regels bieten van dit seizoen :D
Afbeelding

Groet
Freek
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 265
Lid geworden op: do 08 sep, 2011 18:58
Voornaam: Freek
Locatie: Tilburg

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Freek » vr 01 nov, 2013 18:18

Mooie plaatjes,vooral die mooie klassieke trekkers.
Die combine daar gaat mijn hart ook sneller van kloppen.
Vr.Gr.Freek.
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » vr 01 nov, 2013 18:23

Draineren, ooit nog wel eens meegereden met de Firma Barth.. Wij moesten er dan stieremul bij rijden.
Mooi werk. Geen drainageput? Wat een geweld he? Als zo'n draineermachine even voorbij komt!

Verder weer een hele mooie, welkome update Ron!
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Joran
Moderator
Moderator
Netherlands
Berichten: 1543
Lid geworden op: zo 14 feb, 2010 17:40
Voornaam: Joran
Skype: joran.kok@hotmail.com
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Joran » vr 01 nov, 2013 18:38

Mooie updates weer Ron!

De sleufenfrees bevalt zeker wel? Hier op het maisland lijken de sleufen goed hun werk te hebben gedaan :)
mvg, Joran

Deutz Fahr!
Gebruikersavatar
vossie
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 497
Lid geworden op: wo 30 mei, 2012 10:48
Voornaam: Elwin
Skype: elwin_trekkers@live.nl
Locatie: Zwinderen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor vossie » zo 03 nov, 2013 16:23

Mooie update Ron! Die drainagemachine wat een beest! :bew
Gebruikersavatar
Angelo368
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 324
Lid geworden op: ma 06 feb, 2012 23:09
Voornaam: Angelo
Skype: angelo368@hotmail.com
Locatie: Fryslan
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Angelo368 » ma 23 dec, 2013 23:37

Een hele mooie en interessante update! :mrgreen:
Ook hele mooie foto's ertussen, ik vindt het Poolse landschap altijd wel mooi om naar te kijken.

Drainage heeft mooi effect zie ik, zou hier eigenlijk ook moeten alleen staat het waterpijl hier veel en veeel te hoog jammergenoeg :?
Mvg Angelo

Fryslan Boppe!
Gebruikersavatar
Sjors
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1120
Lid geworden op: do 14 mei, 2009 08:41
Voornaam: Sjors

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Sjors » di 31 dec, 2013 12:26

Kunnen we komend jaar nog updates verwachten Ron?
Fijne dagen daar in Polen en hopelijk tot gauw met een update.
Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....

AfbeeldingAfbeelding
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » do 02 jan, 2014 12:11

Sjors, voor het aankomende seizoen heb ik niet zozeer de plannen om updates te plaatsen. Ik ga niet meer speciaal tijdens het werk m'n fototoestel met mij meedragen, werkzaamheden zullen niet verschillen met andere jaren, ik kan dus weinig nieuws laten zien. Ik zie wel hoe het loopt en wat ik tegen zal komen.
Gebruikersavatar
boertjuhhh
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 239
Lid geworden op: wo 25 mei, 2011 15:54
Voornaam: Marten
Skype: marten.leegte@hotmail.com
Locatie: winsum

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor boertjuhhh » do 02 jan, 2014 18:26

toevallig nog een andere trekker gekocht Ron?
onze vorige is naar polen gegaan haha
Gr. Marten

Afbeelding Afbeelding
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 19 jan, 2014 11:09

Nee hoor, Marten. Dat niet :)


Jullie kunnen van foto's uit een vorig bericht vast nog wel die oude poolse drainagebuizen herinneren die letterlijk en figuurlijk weer boven water waren gekomen. Vorige week, na een natte periode, kwam er uit sommige buizen een klein beetje water gesijpeld, uit sommige niets. Omdat het net begon te vriezen (hier was het ook warm geweest) hadden we de dompelpomp met een klein benzineaggregaatje van een buurman meegenomen naar het land om een indruk te krijgen in hoeverre die buizen nu werkelijk verstopt zitten.

Dit is zo'n buis waar geen water uit kwam gesijpeld. Het roostertje waar de de ingang van de buis mee is afgeschermd heb ik er hier net uitgepeuterd.
Afbeelding

Dit is zo'n roosterje, voor de eerste keer in zo'n 40 tot 50 jaar dat die werd uitgenomen :) Soms willen die roostertjes er niet zo mooi uit gaan, dan breek ik de tralies weg zodat de slang van de pomp erin kan.
Afbeelding

Afbeelding

Gat in het laagje ijs van 1 cm slaan, pompje erin en aggregaat starten. En dan duwen maar.
(dit ben ik zelf op de foto)
Afbeelding

Het viel nog zat mee. De slang kon ik bijna overal zonder veel problemen vlot er doorheen duwen. Er was wel verschil te merken tussen de plaatsen waar de drains waren gelegd. Op plaatsen waar een oude sloot zat kon je door minimale verzakking de overgang van bijna elk stenen buisje voelen. Op plaatsen waar geen sloot lag waren deze overgangen slechts sporadisch te voelen. Bij de plastic buizen bleek dat deze vaak scheef in de betonnen eindbuis waren gestord, waardoor het vaak lastig en in enkele gevallen onmogelijk was om de eerste meter door te komen. Als ik daar voorbij was ging het altijd wel. Bij de buizen waar geen druppel uit kwam gesijpeld bleek het dat de boel direct na de eindbuis (van een meter) was verzakt :cry: Van de zomer dus maar even open graven en herstellen.

Door ijzerafzetting werd het water soms zo bruinrood dat het wel bloed leek :) Soms nog roder als op deze foto.
Afbeelding

Op sommige plaatsen kwam er heel wat van dat fijne zand uitgespoeld, bijna genoeg om m'n laarzen mee vast te laten zitten als ik uit de slootkant wilde stappen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik had erger verwacht. Ondanks dat het meeviel denk ik dat ik toch ergens een drainagereiniger zal moeten regelen om die drains eens helemaal tot het eind door te spuiten.

Groet
deutzdebest
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 627
Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:25
Voornaam: Namme-Jan
Skype: njwoody@live.nl
Locatie: het mooie Fryslân
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor deutzdebest » zo 19 jan, 2014 13:43

Weer een prachtige update ron, de thermolaarzen dus maar van zolder gehaald....
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 19 jan, 2014 20:29

Nee, dit zijn nog niet mijn thermolaarzen :) Het was een enkel graadje onder nul zonder wind en doordat ik de hele tijd in beweging was bleef het bloed aardig goed doorstromen.
Gebruikersavatar
Sjors
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1120
Lid geworden op: do 14 mei, 2009 08:41
Voornaam: Sjors

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Sjors » do 23 jan, 2014 14:46

Wel een extra paar sokken aan neem ik aan, verder helemaal eens met Namme-Jan prachtige update.
Mooi werkje voor aan het begin van de winter (terwijl het al bijna eind januari is!!)
Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....

AfbeeldingAfbeelding
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » za 25 jan, 2014 18:19

Sjors schreef:Wel een extra paar sokken aan neem ik aan,


Nee, zelfs dat niet :) Hoewel de foto's misschien anders doen vermoeden was het best wel goed uit te houden buiten.

Een keer schoot ik uit en toen liep een van laarzen vol met water :twisted: Toen was ik wel even thuis geweest om droge sokken aan te trekken en laarzen te verwisselen :D
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » ma 31 mar, 2014 21:28

Nu even iets anders als het boerenwerk :) Het onderstaand filmpje is van 1.03 tot 1.50 in een van m'n stallen opgenomen, vorig jaar zomer ;-duim



Tsja, poolse liedjes, die horen jullie niet zo vaak :)

Terug naar “Dagboeken”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten