Dagboek Ron

Gebruikersavatar
GP Hoving
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1029
Lid geworden op: di 19 mei, 2009 20:18
Voornaam: Geoffrey
Skype: the_g88@hotmail.com
Locatie: Borger, Drenthe

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor GP Hoving » wo 29 sep, 2010 17:32

Sjoerd, als je niet weet waar je over praat, hou je dan gewoon stil...

Een hydraulisch verstelbare giek ( 2 delige of ook wel gelede giek ) heeft geen voordelen in dit m3's werk. Als je in fijn, secuur werk zit, veel verschillende werkzaamheden, veel wisselen van uitrustingstukken en veel met palletvorken doet is een verstelgiek heel handig. Als je in de overslag, sloop of m3's werk zit ben je in een groot nadeel. Het is een heel stuk extra gewicht wat je mee zeult aan je giek wat elke keer mee omhoog en naar beneden moet, die halve meter extra berijk die jer door krijgt staat niet in verhouding met het extra gewicht t.o. een normale giek.


Gebruikersavatar
beginner
Beginner
Beginner
Belgium
Berichten: 89
Lid geworden op: zo 25 jan, 2009 16:08
Voornaam: Thibaut
Skype: op aanvraag
Locatie: Harelbeke
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor beginner » wo 29 sep, 2010 18:45

@Ron: Geen speciale wensen, maar misschien wat foto's van dichterbij?
Hoeft niet vandaag op morgen te zijn, ik vraag het maar, voor moest je even tijd hebben.
http://grondverzetinbeeld.wordpress.com/
Gebruikersavatar
GP Hoving
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1029
Lid geworden op: di 19 mei, 2009 20:18
Voornaam: Geoffrey
Skype: the_g88@hotmail.com
Locatie: Borger, Drenthe

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor GP Hoving » wo 29 sep, 2010 18:50

Ik zie ook graag wat meer foto's. Toch echt een stukje nostalgie, die Atlas kraan van jou Ron !!
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » do 14 okt, 2010 21:45

We zijn al weer en paar weken bezig met ploegen en wintertarwe zaaien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen hebben we al heel wat aardappels over het sorteerapparaat laten gaan en we zijn bezig geweest met het afwerken van de dichtgegooide sloot.

De cultivator door de hopen grond trekken.

Afbeelding

Afbeelding

Hier schuiven we de bouwvoor opzij om het later terug te trekken over het uitgevlakte zand.

Afbeelding

Nog wat oude bietengrond erbij.

Afbeelding

Afbeelding

En op speciaal verzoek nog wat foto's van de kraan ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze diertjes zaten in de hoop grond :)

Afbeelding

Afbeelding

De sloot zit dicht, maar de lage plek die langs de sloot zat is nog wel te herkennen.

Afbeelding

M'n gele mosterd die ik had gezaaid met de kunstmeststrooier voor het dorsen.

Afbeelding

Groetjes
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » vr 15 okt, 2010 07:17

Weer een leuke update Ron, het verveeld nooit om naar je werkzaamheden te kijken!
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
beginner
Beginner
Beginner
Belgium
Berichten: 89
Lid geworden op: zo 25 jan, 2009 16:08
Voornaam: Thibaut
Skype: op aanvraag
Locatie: Harelbeke
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor beginner » vr 15 okt, 2010 16:50

Hartelijk dank voor de foto's ron! :bew
Doe zo verder, het blijft inderdaad een plezier om hier naar dit topic te kijken!
http://grondverzetinbeeld.wordpress.com/
farmplayer
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 04 jul, 2010 19:51
Voornaam: Rogier

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor farmplayer » vr 15 okt, 2010 21:37

gave foto's! en mooie zaaimachine!
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » za 16 okt, 2010 22:19

farmplayer schreef:en mooie zaaimachine!


Nou ja, met alle respect, die Amazone's zaaien natuurlijk wel, alleen ik ben niet zo te spreken over de regelingskast voor de instelling van de zaaihoeveelheid. Probleem hoor je ook wel eens links en rechts om je heen en zelf heb ik er ook enkele keren problemen mee gehad. In die kast zitten drie vrijloopkoppelingetjes (die het nokkenrad aandrijven) die via drie plastic 'sterren' worden aangedreven door een ketting vanaf het wiel. Die vrijloopkoppelingetjes willen wel eens lam worden waardoor het nokkenrad niet meer zoveel draait als die zou moeten draaien. Resultaat: zaaimachine gaat opeens te weinig zaaien, en daar kom je meestal achter als het al te laat is :evil: Regelkast uit elkaar schroeven voor reparatie is niet mogelijk: kast in lengterichting door midden slijpen, koppelingetjes vervangen en kast weer aan elkaar lassen is (volgens mij nog steeds) de enige mogelijkheid.
farmplayer
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 04 jul, 2010 19:51
Voornaam: Rogier

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor farmplayer » ma 18 okt, 2010 19:52

ron schreef:
farmplayer schreef:en mooie zaaimachine!


Nou ja, met alle respect, die Amazone's zaaien natuurlijk wel, alleen ik ben niet zo te spreken over de regelingskast voor de instelling van de zaaihoeveelheid. Probleem hoor je ook wel eens links en rechts om je heen en zelf heb ik er ook enkele keren problemen mee gehad. In die kast zitten drie vrijloopkoppelingetjes (die het nokkenrad aandrijven) die via drie plastic 'sterren' worden aangedreven door een ketting vanaf het wiel. Die vrijloopkoppelingetjes willen wel eens lam worden waardoor het nokkenrad niet meer zoveel draait als die zou moeten draaien. Resultaat: zaaimachine gaat opeens te weinig zaaien, en daar kom je meestal achter als het al te laat is :evil: Regelkast uit elkaar schroeven voor reparatie is niet mogelijk: kast in lengterichting door midden slijpen, koppelingetjes vervangen en kast weer aan elkaar lassen is (volgens mij nog steeds) de enige mogelijkheid.


ow dat is wat minder, je kan dus nooit een boek op z'n kaft beoordelen:P
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » ma 01 nov, 2010 18:14

ron schreef:Ondertussen hebben we al heel wat aardappels over het sorteerapparaat laten gaan


Daar heb ik toen enkele foto's van gemaakt. Deze pootaardappels gingen direct voor de verkoop, andere zijn de winterbewaring ingegaan.

Afbeelding



Keurmeester van de inspectiedienst doet de partijkeuring.
Hier is een zak leeg gemaakt en hij bekijkt of alles aan de eisen voldoet.

Afbeelding


En het afleveren: voor het eerst dat de zakken op pallets de boerderij verlaten :D
Afbeelding


Twee dagen geleden zijn we begonnen met het rooien van de bieten. Vandaag staat alles stil op het erf: Allerheiligen (kerkelijke feestdag, vandaag ligt Polen zo goed als stil)

Afbeelding

Reportage van het bieten rooien volgt na afloop...

Groetjes
Gebruikersavatar
Niels
Mega senior forumlid
Mega senior forumlid
Netherlands
Berichten: 2634
Lid geworden op: vr 16 jan, 2009 12:33
Voornaam: Niels
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Niels » ma 01 nov, 2010 20:45

Ben benieuwd naar de foto's van het bietenrooien Ron!
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » do 11 nov, 2010 19:14

Ik had beloofd de foto's van het bieten rooien pas na afloop te laten zien, maar we zijn nog niet helemaal klaar omdat het de laatste week nogal regenachtig is :(

In de loop van de zomer hebben we sommige onderdelen van het rooigedeelte gereviseerd. Hier, de dag voordat het rooien van start ging, hebben we nog de laatste hand gelegd aan een kleine technische modificatie.

Afbeelding

Afbeelding

De eerste dag, uitproberen om de juiste nieuwe afstelling te vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Volgende foto's van deze dag heeft een van m'n werknemers gemaakt (want zelf zit ik op de rooier) ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De dag daarna...

Afbeelding

Later die dag had de chauffeur van de JD 4440 een korte fotoserie gemaakt van hoe de kipper werd volgemaakt :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dat waren foto's van deze lading bieten ;)

Afbeelding

De dagen daarop was het nevelig, niet koud en vrijwel windstil...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

M'n werkplek ;)
Afbeelding

Afbeelding

We hopen het rooien weer snel op te kunnen pakken :D

Groetjes
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » do 11 nov, 2010 19:19

Genoten van je update Ron!
Je hebt een soort van brug gemaakt voor het onderhoud van je trekkers zodat je eronder kan?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » do 11 nov, 2010 20:36

Zo'n brug zie je bijna overal bij die oude staatsbedrijven. Vroeger zaten er ijzeren randen aangeschroefd zodat je er niet per ongeluk tussen zou kunnen vallen met bijvoorbeeld de auto of de trekker, maar die randen waren er al af gestolen voordat ik hier kwam :lol:
Gebruikersavatar
Willem
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 265
Lid geworden op: di 06 okt, 2009 17:02
Voornaam: Willem

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Willem » vr 12 nov, 2010 08:30

Mooie foto's Ron,

Ik was vorig weekend met wat vrienden in Roemenië. Ik heb daar m'n ogen uitgekeken. Is de landbouw daar te vergelijken met die in Polen? Als ik wat meer tijd heb zit ik de foto's even in een album...
Groet Willem

Afbeelding
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » vr 12 nov, 2010 20:23

Behalve klimaatverschillen (die er vast wel zullen zijn) kan ik daar niets meer over vertellen. Daarvoor ken ik Roemenië te slecht.

Kom maar eens langs op de koffie, dan kan je het zelf beoordelen :P
jas
Stagiair
Stagiair
Netherlands
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 26 jul, 2009 19:44
Voornaam: Jasper
Locatie: Nieuw-Vennep

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor jas » vr 12 nov, 2010 22:09

Dag Ronald,

Jammer dat sommige foto's (naar mijn idee) er maar half op staan, ik heb dat al eerder opgemerkt op jouw forum.
Hoe ver moet jij rijden met die kipers naar de stortplaats, dit lijkt me niet dicht bij huis, ik zal het wel mis hebben. Hoeveel moet je nog rooien? Gelukkig zijn bij mij de aardappels er uit na verscheidene nachtelijke uren, alleen is mijn aardappelland verzadigd met water na veel regen. Ik heb nog niks kunnen ploegen en zaaien, hoe staat het er bij jou voor wat betreft dit werk Ronald?

Werk ze en groetjes!
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » vr 12 nov, 2010 23:24

jas schreef:Jammer dat sommige foto's (naar mijn idee) er maar half op staan, ik heb dat al eerder opgemerkt op jouw forum.


Hoi Jas,

Ik reageer even, ben de beheerder van dit forum.
Het is voor het eerst dat ik hoor dat foto's half wordt geladen die op dit forum zijn geplaatst. Het heeft echter niet met de forumsoftware te maken, maar kan verschillende oorzaken hebben.
Één van de oorzaken kán de website zijn die Ron gebruikt om de foto's (imageshack) te plaatsen, daar gebeurd dit helaas vaker. De meeste leden gebruiken nu photobucket, zelfde principe, alleen minder problemen.

Overigens laden de foto's bij mij wel goed.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » za 13 nov, 2010 18:01

Jasper, dat probleem heb ik soms ook wel eens (vaak met het topic 'ons bedrijf' van Sjoerd). Als ik het daarna nog een keer probeer lukt het soms wat beter, maar ook niet altijd :?

Het meest afgelegen bietenland was op 2 kilometer afstand. Omdat hiervan 1 kilometer betonplatenpad was (kan je niet zo snel op rijden met de trekker) moest daar een derde trekker met kipper bijkomen. De rest van de bieten staat bijna een half kilometertje van huis. Als het land droog zou zijn zouden we het bij kunnen houden met 1 trekker(door het land rijden). Nu rijden we met twee trekkers om over de openbare weg, daar ligt het tempo ook niet zo hoog; betonplaten met gaten :evil: Met droog weer nog twee lange dagen rooien, maar dat zullen er nu vast wel drie of 4 worden.
Nog ongeveer 34 ha om te ploegen en 28 ha om te zaaien.

Groetjes
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » ma 22 nov, 2010 22:21

Soms zit het mee, soms zit het wat minder mee...

Na de regenperiode zijn we weer doorgegaan met rooien. De ene dag droog, de andere dag regen, en ga zo maar door. Droger als nu zal het voorlopig niet meer worden.

De trekkers met kippers beginnen de nattigheid te voelen.

Afbeelding

Een halve dag langer goed weer was voldoende geweest om de bieten eruit te krijgen, tenminste... als de machines heel waren gebleven.

's Avonds toen ik aan het rooien was, aangekomen bij het kopeind, hoorde ik opeens een raar geluid onder de rooier vandaan komen. Ik dacht dat er iets aanliep, maar de hydrauliek deed niets meer toen ik probeerde de rooier op te tillen. Nergens lag olie onder de rooier, er kon dus ook geen slang gesprongen zijn. Zoals het er nu op lijkt is de aandrijving van de oliepompen vanaf de motor er mee gestopt. Daar stond ik dan, in het donker, met een rooier die absoluut niets meer deed. De rooier moest die nacht dan maar op het land doorbrengen tot de volgende dag. De dag erop regende het flink. Onmogelijk om de rooier door de bagger naar huis te slepen. Het ergste stukje is de bocht vanaf het land de weg op, de boel was al tot bagger verreden en de weg daar was spiegelglad. Toen hebben we besloten de oude rooier maar weer voor de dag te halen. Door de regen die volgende dag hadden we de tijd de machine en de bietenlader weer in bedrijf te stellen.

De dag erop, op weg naar het land.

Afbeelding

Na enkele jaren weer de watjes in m'n oren gestopt, doorbreken van een stuk bieten waar de kopeinden al van waren gerooid.

Afbeelding

Volgende 4 foto's gemaakt door een werknemer (want zelf zit ik op de rooier ;) )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Staand naast de cabine maakt de machine minder lawaai als dat je erin zit ;)

Afbeelding

Vanaf m'n zitplaats kan ik goed zien hoe de bieten de opraapzonnen opspringen. Bij guur of koud weer kan ik het netjes afdekken met een rubber flap, anders krijg je snel het gevoel dat de benen van je lijf afvriezen.

Afbeelding

Hier had ik lens van het fototoestel door het rooster gestoken. De kettingen waren een noodoplossing om de opraapzonnen op hoogte te houden, maar ze zitten er nu al zo'n 10 jaar op :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Het laden van het zwad met de Barrault Lepine bietenlader.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aangekomen op de plaats waar de Riecam er mee stopte, een ontmoeting van het eenfase- met het tweefase-systeem :)

Afbeelding

Het had een foto uit de 'oude doos' kunnen zijn. Het nieuwste op deze foto is de Fiat van 1984.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog bijna een hectare te gaan. Soms als het tegen zit, zit het ook echt tegen :x Vanmorgen met m'n oude rooier vertrokken naar het land. Toen ik de weg waf wilde draaien het land op stopte opeens de rooier er mee. Ik kon er niet meer mee vooruit of achteruit. Het bleek dat de as tussen de versnellingbak en de eindvertraging kapot was gegaan: afgedraaide spiebanen :x Rooier achteruit maar weer naar huis getrokken en zijn we begonnen de Riecam klaar te maken om naar huis te slepen.

Twee trekkers voor elkaar om er beweging in te krijgen. De hydrauliek voor de loofklapper en het rooigedeelte hadden we aangepast zodat we het met de trekkerhydrauliek op konden tillen. Daarna de olieslangen van de stuurcilinder aan de trekker vastgemaakt zodat we tijdens het opslepen bij konden sturen. Zelf zat ik op de trekker om alles bij te sturen zodat het goed door de modderige korte bocht het betonpad op ging.

Afbeelding

De bocht het pad op ging makkelijker als dat ik verwacht had. Nu, op het harde, kon ik het alleen wel met de Renault af.

Afbeelding

Effe opletten, de rooier kon nu niet meer remmen en om het erf op te komen moest ik de bocht om naar beneden.

Afbeelding

Ik hield even m'n hart vast toen de rooier harder ging rijden als de trekker. Ik dacht bijna dat de rooier tegen een lantaarnpaal aan zou rijden terwijl ik met de trekker uiterst snel de rooier bij moest sturen en voldoende vaart moest houden om ervoor te zorgen dat de rooier niet tegen de trekker zou beuken. Maarja, voor de omstanders leek het erop dat ik de zaak 'koelbloedig' onder controle had :mrgreen:

Groetjes
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » di 23 nov, 2010 07:25

Weer een ontzettende mooie update Ron, echt genoten van je foto's en verhalen. Is de rooier nu weer gemaakt?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Willem
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 265
Lid geworden op: di 06 okt, 2009 17:02
Voornaam: Willem

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Willem » di 23 nov, 2010 07:46

:bew Respect Ron!!! ;)
Groet Willem

Afbeelding
Gebruikersavatar
dwoertink
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 866
Lid geworden op: zo 25 jan, 2009 16:28
Voornaam: Diederik
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor dwoertink » di 23 nov, 2010 15:58

Machtig mooi om te lezen, die verhalen er bij doen het em juist!
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » di 23 nov, 2010 19:56

Stigter schreef: Is de rooier nu weer gemaakt?


De oude of de nieuwe rooier?

De nieuwe rooier nog niet, maar met de oude rooier zijn we gisteren direct aan de gang gegaan. Dit probleem was het snelst te verhelpen omdat we de complete eindaandrijving van een slooprooier af konden halen.

Hieronder een foto van de afgedraaide spiebanen van de ingaande as van de eindvertraging die het begeven had.

Afbeelding

Je kan ook de remmen zien die al vast zaten toen de rooier hier kwam. De rem had ik in die tien jaar maar twee keer echt nodig gehad bij het hoeken rooien. In plaats van remmen toen maar snel het rooigedeelte laten zakken voordat ik achteruit de sloot in rolde :)

Afbeelding

De rooier doet het weer, nu wachten op goed weer ;)


Ik heb even wat oude foto's opgezocht van drie jaar geleden. Ze zijn gemaakt met m'n telefoon, daarom zijn ze een beetje onduidelijk. De bieten stonden toen precies op dezelfde percelen als dit jaar. Toen was het verschrikkelijk nat, natter als nu.


Waar je zou verwachten dat het nat is, een verzopen kopeind, het water stond op het land, maar de grond was hard.

Afbeelding

Op precies dezelfde plek waar we eergisteren met de oude rooier zijn begonnen: geen water, maar de grond was boterzacht. Dit was de eerste keer dat ik echt met de rooier verzakt heb gezeten. Normaal graafde de wielen door tot de harde ondergrond en ging de rooier beetje bij beetje vooruit, tot deze keer dus :|

Afbeelding

Het was zo nat dat we het bietenrooien gestaakt hadden. Bij een invallende winter, net voordat de bieten werden opgehaald, een laatste poging ondernomen om het restje eruit te krijgen.

Je kan zien tot waar het mogelijk was, verderop was het te zacht. Trekkers met de kippers hadden het helemaal moeilijk in de modder met een laagje sneeuw erop.

Afbeelding

Op een ander perceel geprobeerd, hier moesten we met een andere trekker de trekker met de bietenlader uit een natte plek bevrijden.

Afbeelding

De bieten werden opgehaald voordat alles was gerooid, het restje zou de suikerfabriek op komen halen aan het eind van de campagne. Het bleek dat ik m'n quotum al vol had en de prijs die ik voor de te rooien bieten zou krijgen zou nog minder zijn als de kosten die ik moest maken om te rooien. Gevolg: de laatste bieten hadden we toen ondergeploegd.

Dat ging ook niet overal even makkelijk. Hier zat de Fiat verzakt in een natte plek, precies op een plaats waar we er net bij konden komen om hem de goede richting op eruit te kunnen trekken.

Afbeelding

Groetjes
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » di 30 nov, 2010 19:51

Het ploegen en zaaien van de laatste hectare's wintertarwe. Elk jaar proberen we voor de eerste aanval van de winter klaar te zijn. Dat is dit jaar niet helemaal gelukt :| We kwamen precies de tijd de kort die we verloren waren door de stagnatie van de bietenrooier(s).
Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto's.

Afgelopen zondagmiddag rond 4 uur, -3 graden C.

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren kwam het kwik niet boven de -8 graden C uit en het waaide flink :twisted: Nu is het ongeveer -12 graden C. Alleen onder het bietenblad is de grond nog redelijk onbevroren, maar op andere plaatsen komen grote schotsen bevroren grond naar boven. Met nog enkele hectares te ploegen houden we het voorlopig voor gezien.

Groetjes

Terug naar “Dagboeken”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten