Dagboek Ron

Gebruikersavatar
Ziko
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 473
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 17:07
Voornaam: Ziko
Locatie: Terneuzen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Ziko » vr 16 okt, 2009 19:35

Zo inderdaad wel even kippenvel zeg, gelukkig dat het nog goed is afgelopen. Het is moeilijk voor te stellen heb van m'n opa en oma ook al veel gehoord over de ramp in '53 hier.


Met vriendelijke groet, Ziko
Afbeelding

Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » zo 18 okt, 2009 15:24

Zit je zo kort aan de Wislahaf ja? Heb je 's winters vaker waterige problemen?
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » ma 19 okt, 2009 22:55

Ja Sjoerd, m'n land grenst gedeeltelijk tegen de dijk van de Wislahaf (Zalew Wiślany). Vanuit m'n keukenraam kan ik 's avonds de vuurtorens aan de andere kant van de Zalew zien.

De waterige problemen in de winter zijn meestal regen en smeltende sneeuw op het land waardoor er wel eens plassen blijven staan.
De enige keer dat het water hoog stond was ongeveer 6 jaar geleden, maar dat nog lang niet zo hoog als dat het nu was.

Als ik nog wat meer verhalen hoor van buurtbewoners over hoe alles is verlopen die dagen, zal ik wel een korte evaluatie geven.

Groetjes
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » ma 19 okt, 2009 23:25

Ach, je hebt waarschijnlijk minder trammelant als andere jaren, gezien een paar pagina's terug... (Achnee, de overheid doet t niet he, dan is t nog nutteloos werk geweest...)
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
jas
Stagiair
Stagiair
Netherlands
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 26 jul, 2009 19:44
Voornaam: Jasper
Locatie: Nieuw-Vennep

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor jas » wo 21 okt, 2009 22:17

Ja Ronald, dat is een indrukwekkend verhaal over dat noodweer bij jou, gelukkig is jou een hoop ellende bespaard gebleven. Maar kon je daarna wel tarwe zaaien en bieten rooien dan?
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » wo 21 okt, 2009 23:45

Ja hoor, Jasper. Verschrikkelijk veel had het die dagen gelukkig niet geregend, er was vooral ERG veel wind.

Tarwe zaaien gaat nu goed. Laatste dagen hebben we de koolzaadstoppel geploegd/gezaaid. Door koolzaadopslag was de grond eerst uitgedroogd, maar is nu niet te nat en niet te droog.

Bieten rooien gaat redelijk. Op sommige plekken is de grond nog een beetje plakkerig.

Groetjes
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » wo 21 okt, 2009 23:56

Die opslag kom je niet meer af, geloof ik. Of kennen jullie van die huismiddeltjes, waar ze me hier niet mee moeten snaaien?
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » do 22 okt, 2009 22:53

Sjoerd, ik laat die opslag gewoon doorgroeien totdat de ploeg erin gaat. Zo heb je tenminste nog een beetje groenbemesting ;) Waarom zou jij er direct vanaf willen?
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » do 22 okt, 2009 23:02

Tegen zaadvorming. Maar jij ploegt al in t najaar? Die rotzooi moet je trouwens eerst goed kapotmaken, kwamen we van t voorjaar achter
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Peter Jansen
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 1220
Lid geworden op: ma 12 jan, 2009 00:34
Voornaam: Peter
Skype: jansen_peter@hotmail.com
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Peter Jansen » do 22 okt, 2009 23:03

Omdat de opslag van koolzaad je over een paar jaar nog steeds lastig valt. Dat is echt troep.

Groet, Peter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » do 22 okt, 2009 23:12

Sjoerd, inderdaad, ik ploeg het in het najaar. Dan komt er wintertarwe te staan.

Peter, daarom laat ik het ook direct groeien ipv. bijvoorbeeld onderwerken. Nog geen problemen met opslag meegemaakt. Hangt er natuurlijk ook vanaf welke gewassen je op die percelen teelt.

Groetjes
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » do 22 okt, 2009 23:25

Graan en maïs :-P Bekijk t zo: waar koolzaad groeit, groeit geen ridderzuring ;-) (Hebben we dit jaar ook gigantisch in de maïs, was dan half biologisch :lol:)
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 25 okt, 2009 11:14

ron schreef:Als ik nog wat meer verhalen hoor van buurtbewoners over hoe alles is verlopen die dagen, zal ik wel een korte evaluatie geven.



Op deze plaats brak 26 jaar geleden de dijk. Afgelopen week stond het water zo hoog dat hier golven er over heen klotste.
Bij het zakken van het water bleef hier een laagje riet liggen.
Afbeelding

Een paar meter lager lag er een laag van ruim een halve meter dik riet waar je net niet doorheen zakte als je er over liep. Al het zwerfvuil is hier aangespoeld.
Afbeelding


Evacuatie van dorpsbewoners was een lachertje. Bewoners van de flatgebouwen werden gedwongen mee te gaan, terwijl bewoners uit de lage huisjes zich verstopt hadden en achterbleven (was te zien aan de kaarsjes die er later brandde). Zelfs de laagste etages van de flatgebouwen liggen zo hoog dat het water er niet zou komen! Zal wel weer een politiek spelletje zijn geweest: makkelijk stemmen winnen ipv. zeuren dat er niets gedaan werd (hier wonen ook de meeste mensen die meestal niets beter te doen hebben dan commentaar leveren op alles onder het genot van een fles bier/goedkope wijn, stemmen worden ook gekocht voor een fles bier/wijn met gratis transport naar stembureau). Evacuatiecentrum was een school ongeveer 20 km verderop. Van het gratis eten werd opvallend ERG graag gebruik gemaakt. Voor de plaatstelijke winkel verzamelde zich al snel 'onze' groep alcoholisten :bie (leuke reklame voor ons dorp :| ).
Rest van de mensen uit ons gebied, vooral boeren, moesten het zelf maar uitzoeken. Zij (ik trouwens ook) hoorde meer informatie wat er hier een paar kilometer verderop gebeurde, via de telefoon, van familie uit Ierland en Nederland die poolse televisie en internetpagina's bekeken :shock: Bij rampen de lokale radiozender beluisteren? Lekker als er geen stroom is, en toen er even stroom was hoorde je alleen reklame en liedjes waar zelfs geen hond naar luistert :x

Bij de kazernes in de stad stonden 120 militairen te popelen om mee te helpen toen de nood hoog was. Mooi toch? Alleen kregen zij geen officieele uitnodiging om mee te helpen waardoor zij dus thuis bleven :|

Ons gebied is bespaard gebleven doordat er op een paar andere plaatsen een dijk het begaf. In 1 gebied wonen vrijwel geen mensen, ergens anders zijn een stuk of wat kelders onder water gelopen (je begrijpt dus wel waar ik de volgende keer heen ga met m'n schep als het water weer hoog staat :lol: ).

Groetjes
Laatst gewijzigd door ron op zo 25 okt, 2009 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 25 okt, 2009 15:34

Met uitzondering van de tweedaagse pauze door overstromigsgevaar, is het bietenrooien redelijk en zonder storingen :D verlopen. In het begin was het nog een beetje nat, maar het is gelukkig de hele tijd droog gebleven waardoor het steeds beter ging.
Doordat we nu alleen met de bunkerrooier rooiden, kon de oude Herriau rooier in de schuur blijven staan. Hierdoor konden we tijdens het rooien door blijven gaan met ploegen en tarwe zaaien.

Afbeelding

Zelf rij ik met de rooier

Afbeelding

Hier stonden de trekkers even te wachten omdat ik een paar lange geren aan het rooien was
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

's Ochtends naar het land op een schitterde herfstdag
Afbeelding

Op een mistige ochtend, bij een van de bietenhopen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ploegen en zaaien direct na het rooien
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Komende dagen horen de bieten te worden opgehaald.

Groetjes
jas
Stagiair
Stagiair
Netherlands
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 26 jul, 2009 19:44
Voornaam: Jasper
Locatie: Nieuw-Vennep

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor jas » zo 25 okt, 2009 18:13

Bietenrooier kleurt goed bij je bieten Ronald. Jullie rijden wel lekkere sporen langs die kant, kan zeker niet anders om uit het land te komen.
Hoeveel hectares bieten had je ook alweer, rond de 30 ha?

Groetjes
Gebruikersavatar
Peter Jansen
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 1220
Lid geworden op: ma 12 jan, 2009 00:34
Voornaam: Peter
Skype: jansen_peter@hotmail.com
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Peter Jansen » zo 25 okt, 2009 20:28

Ik vind die sporen nog wel meevallen hoor...

Groet, Peter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 25 okt, 2009 22:26

Jasper, dit jaar had ik ruim 37 ha bieten. Meer als de helft hiervan moesten het land verlaten over dat lange kopeind waar jij die sporen zag staan, daarom zijn hier wel een paar spoortjes gereden ;) Dit kopeind is meer als een kilometer lang en zelf dan waren de bieten nog niet thuis.

Peter, inderdaad, sommige jaren zagen de sporen er heel wat erger uit, vooral als er nog wat regen viel. Gelukkig zijn die sporen alleen op de kopeinden :D , vorige jaren soms door het hele land toen ik nog met tweefase-systeem rooide :x

Groetjes
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » za 31 okt, 2009 23:03

Transportbedrijven die het transport organiseren voor de suikerfabriek, proberen steeds meer bieten met de muis te laden. Je moet je bieten dan wel bij een verharde weg hebben liggen. Omdat dit voor twee van m'n buurmannen nogal lastig was, heb ik ze gebruik laten maken van m'n erf. Dat was ook weer een opluchting van korte duur voor de vrachtwagenchauffeurs, nu stonden zij niet op de (soms smalle) openbare weg met laden.

Afbeelding

Afbeelding

Bij mij worden de bieten geladen met de shovel en met de mobiele reiniger.

We beginnen altijd met de kleine hoop achter de stallen. Waarom? Tsja, dat begint al traditie te worden ;)
(op deze foto is trouwens al heel wat van de hoop vertrokken)
Afbeelding

Daarna de grotere hoop achter de werkplaats.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Soms even grond aan de kant duwen.
Afbeelding


15 jaar geleden waren er in Polen nog meer dan 70 suikerfabrieken actief. In 2005 waren dat er nog 40, dit jaar nog maar 18.
Volgens ramingen werden er in 2009 190995 ha suikerbieten geteeld door 39985 telers. Gemiddeld is dat 4,77 ha per teler.
Verwachting is dat de gemiddelde wortelopbrengst 54,0 ton/ha wordt. Over de afgelopen 5 jaar was dit gemiddelde 49,5 ton/ha.
Mijn bieten gaan voor het derde jaar naar de suikerfabriek in Malbork. Zij hebben een verwerkingscapaciteit van zo'n 5000 ton per dag. Het transportbedrijf die het transport van mijn bieten voor z'n rekening neemt, moet dagelijks 2000 ton op het fabrieksterrein afleveren. De campagne hoort in de eerste week van januari te worden afgerond.

Groetjes
Gebruikersavatar
Niels
Mega senior forumlid
Mega senior forumlid
Netherlands
Berichten: 2634
Lid geworden op: vr 16 jan, 2009 12:33
Voornaam: Niels
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Niels » za 31 okt, 2009 23:18

Weer hele mooie foto's ron!
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » zo 01 nov, 2009 10:53

Van wie is die Zetor Ron, vrij nieuw lijkt mij.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 01 nov, 2009 11:21

Arie, van wie die Zetor precies is weet ik niet. Het transportbedrijf huurt die trekker van iemand voor de tijd zolang de campagne duurt, volgens mij van een mechanisatiebedrijf. Trekker zag er nogal nieuw uit.

Groetjes
Gebruikersavatar
Sjors
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1120
Lid geworden op: do 14 mei, 2009 08:41
Voornaam: Sjors

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Sjors » zo 01 nov, 2009 19:30

Dus als ik het goed begrijp zorgt het transportbedrijf, inclusief laden van de vrachtwagens, voor het vervoer naar de suikerfabriek?
Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....

AfbeeldingAfbeelding
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 01 nov, 2009 22:20

Sjors, dat heb jij inderdaad goed begrepen ;)
Op de terugreis kunnen ze ook natte pulp meenemen. Als bietenteler hebben wij hier het recht om per ton afgeleverde bieten 500 kg natte pulp (10% ds) gratis terug te ontvangen. Zelf heb ik geen vee, dus de pulp wordt verkocht. In de werkelijkheid heeft de pulp geen ds-gehalte meer van 10%, maar zo rond de 20%. Even verrekenen dus hoeveel je werkelijk terugkrijgt.

Groetjes
Gebruikersavatar
Clear-Up
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 508
Lid geworden op: do 22 jan, 2009 16:16
Voornaam: Dave
Locatie: Espel
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Clear-Up » vr 13 nov, 2009 00:45

Ben je daar nou blij mee? Dat ie de bieten schoon maakt? En vervolgens de tarra laat liggen
Hier in de polder gebeurt alles met de kraan.
Afbeelding
www.Tractor-Forum.nl
Gebruikersavatar
Peter Jansen
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 1220
Lid geworden op: ma 12 jan, 2009 00:34
Voornaam: Peter
Skype: jansen_peter@hotmail.com
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Peter Jansen » vr 13 nov, 2009 00:47

Je kunt beter een hoop grond achter het huis hebben liggen, dan een korting op je betaling vanwege tarra.

Groet, Peter

Terug naar “Dagboeken”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten