Zoals beloofd zal ik proberen regelmatig wat van mij te laten zien hoe het er hier aan toe gaat.
Op mijn bedrijf verbouwen we dit jaar wintertarwe, winterkoolzaad, suikerbieten, zomergerst en pootaatdappels.
Het voorjaar laat hier nog even op zich wachten. Overdags is het hier enkele graden boven nul en dat de komende week ook nog wel zo blijven.
Met dit weer zijn wij nog even de laatste pootaardappels aan het sorteren. De bewaarplaats (oude koeienstal) staat los van de schuur waar wij in sorteren. Deze schuur is niet zo goed geisoleerd en daarom moesten we wachten met sorteren tot de vorstperiodes over waren om vorstschade te voorkomen.
Hier gaan de aardappels over de opschepmachine

Buiten gaan ze het kleine kippertje op

Hier gaan de aardappels door de graanschuif in de kipperklep naar het sorteerapparaat. Hier staat iemand met de hand de aardappelstroom te regelen. Eerst probeerde we het met de stortbak tussen kipper en sorteermachine. Alleen was de minimumcapaciteit van de stortbak net iets te hoog om rustig de beschadigde aardappeltjes uit te rapen.

Na het afweeg/opzakapparaat naai ik de zak met pootaardappels dicht. Hier grijp ik net met mijn hand naar certificaat wat op de zak wordt meegenaaid.
De aardappels die te groot zijn worden in 15-kg zakken gedaan en gaan daarna in de houten kratten die achter mij staan. Deze vertrekken naar de groothandel in de naburige stad Elbląg.

Dit is zo'n certificaat, het bewijs dat de aardappels in deze zak voldoen aan de norm. Jullie herkennen hem vast wel, bij jullie in nederland is dit het NAK-certificaat.

Nog een paar nachtjes slapen en dit werk is weer klaar

Groetjes