dagboek Deutzdebest

Gebruikersavatar
Angelo368
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 324
Lid geworden op: ma 06 feb, 2012 23:09
Voornaam: Angelo
Skype: angelo368@hotmail.com
Locatie: Fryslan
Contacteer:

Re: dagboek Deutzdebest

Berichtdoor Angelo368 » zo 17 mar, 2013 18:22

Prachtige sound :mrgreen: :lol:


Mvg Angelo

Fryslan Boppe!

deutzdebest
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 627
Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:25
Voornaam: Namme-Jan
Skype: njwoody@live.nl
Locatie: het mooie Fryslân
Contacteer:

Re: dagboek Deutzdebest

Berichtdoor deutzdebest » zo 17 mar, 2013 20:12

Ben ik weer, dit keer met een stukje historische machine's.
deze foto's zijn ingescand, dus sorry voor (soms) de slechte kwaliteit

Deze trekker is inmiddels allang verkocht (16 jaar terug) Deutz d6206
Afbeelding

Het inkuilen van vroeger met de Deutz 6206 opentrekker nieuw gekocht door mijn pake/opa en heeft na 30 jaar nu +8000 uur
Afbeelding

Afbeelding

De deutz5206 van de buurman op de achtergrond en de deutz 6206 van ons in bijna opgeknapte staat
Afbeelding

De Deutz d6206 helemaal opgeknapt voor deze weg ging
Afbeelding

Andere foto
Afbeelding

hebben nog een tijdje een beregenings haspel gehad niet echt een succes
Afbeelding

En toen kwam dit monster gekocht met 15020 en de teller staat nu op 18015 in 16 jaar tijd (draait dus echt niks)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Monsterachtig toch?
Afbeelding

Toen kochten we een Deutz DX 4.30 6jaar geleden ingeruild op de Agrostar
Afbeelding

Afbeelding

DX4.30 voor de welgro 4.5kuub
Afbeelding

voor de hark
Afbeelding

de welgro 4.5kuub in niet opgeknapte staat
Afbeelding

Net opgeknapt
Afbeelding

Afbeelding

Splinternieuwe bemester! 5.20 breed
Afbeelding

En hier komt de mf liefde van me vader vandaan.... Kan het totaal niet begrijpen :oops:
Afbeelding

kuil combi's Deutz8006 links midden Deutz agrostar 6.61 (huurtrekker) rechts Deutz dx 4.30 Foto is zelf slecht gemaakt komt niet door inscannen
Afbeelding

Heeft 2 dagen bij ons gedraaid maar koste zoveel diesel dat we een ander opgehaald hebben. Reed verder wel fijn
Afbeelding

Bedankt voor het kijken, en vergeet niet te reageren
Gebruikersavatar
Joran
Moderator
Moderator
Netherlands
Berichten: 1543
Lid geworden op: zo 14 feb, 2010 17:40
Voornaam: Joran
Skype: joran.kok@hotmail.com
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: dagboek Deutzdebest

Berichtdoor Joran » zo 17 mar, 2013 20:28

In 1 woord: Prachtig :shock:
mvg, Joran

Deutz Fahr!
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: dagboek Deutzdebest

Berichtdoor ron » zo 17 mar, 2013 21:38

deutzdebest schreef:En hier komt de mf liefde van me vader vandaan.... Kan het totaal niet begrijpen :oops:


Thuis in nederland heeft m'n broer hem ook nog steeds een 590. We hadden hem in 1985 tweedehands gekocht en is er nog steeds. Het zijn lekker wendbare trekkertjes, makkelijke instap en je hebt een goed overzicht omdat je lekker hoog zit.


Leuk om die foto zien waar jullie met die grasvork aan het kuilen waren. Zo hebben wij het thuis begin jaren '80 ook nog gedaan met onze Fordson Majors :)
Gebruikersavatar
jd7930s
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 262
Lid geworden op: vr 16 jul, 2010 12:07
Voornaam: Menno
Skype: john-deere7930s@hotmail.com
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: dagboek Deutzdebest

Berichtdoor jd7930s » zo 17 mar, 2013 22:27

prachtige update :)
Met vriendelijke groet,

Menno
http://www.agrarproductions.nl
deutzdebest
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 627
Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:25
Voornaam: Namme-Jan
Skype: njwoody@live.nl
Locatie: het mooie Fryslân
Contacteer:

Re: dagboek Deutzdebest

Berichtdoor deutzdebest » ma 18 mar, 2013 10:52

Bedankt iedereen!

Ron: Wat je daar zegt is wel waar! We hadden altijd veel zicht en deze trekker ging zonder frontgewichten nooit achterover. Het enige nadeel was dat deze trekker van een loonwerker was geweest, en wat die er mee heeft uitgespookt rara.. De stuurbekrachtiging slingerde na 25 km/h extreem (je kon de trekker niet in de hand houden). En de zekeringen in het dashbord waren het dubbele van wat er in moest. Hierdoor is deze trekker in de brand gevlogen en was het einde oefening voor ons......

Stiekem hebben wij tot 6 jaar geleden nog met z'on combi gereden. We deden de opraapwagen achter de Deutz DX 4.30 maar die kon na 6 vrachten eigenlijk de bult niet meer op komen (achteruit). Dus we deden dan de grasvork via een bokje voorin de fronthef van de 8006 en de kuilverdeler achterin zo kon je met 1 (zware) trekker alles goed doen

Ik zal vandaag of morgen nog even aan mijn pa vragen of hij nog meer foto's heeft buiten deze om. Volgens mij hebben wij nog 1 van de stalbouw 35 jaar terug
deutzdebest
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 627
Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:25
Voornaam: Namme-Jan
Skype: njwoody@live.nl
Locatie: het mooie Fryslân
Contacteer:

Re: dagboek Deutzdebest

Berichtdoor deutzdebest » ma 18 mar, 2013 12:08

Nog maar een updatje! Dit keer iets bijzonders wat je eigenlijk nog nooit hebt gezien....
ook deze foto's zijn ingescand dus de kwaliteit kan minder zijn

Het begint altijd met 5 dagen goed weer, en vroeger deden wij het op deze manier:
Afbeelding

Deze wagen heeft mijn vader ergens opgesnorkeld
Afbeelding

Het is een new holland Autostack jaren 80 geproduceerd volgens mij (kenners weten het type misschien)? Een voorloper van de autostacks die we nu kennen. Het is een bijzondere wagen is ook naar een New Holland museum gegaan ergens onder in Rotterdam als het goed is
Afbeelding

Je hoeft het tenminste niet met de hand te doen, er konden ongeveer 90 kleine hooipakjes op
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij het lossen vielen de pakjes vanaf de opslag plek weer op het grote verzamelstuk, en we zetten het dan schuin zodat het in 1keer naar beneden gleed op de transporteur
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit filmpje is niet van ons maar dan hebben jullie in iedergeval een idee van hoe het werkte

Gebruikersavatar
vossie
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 497
Lid geworden op: wo 30 mei, 2012 10:48
Voornaam: Elwin
Skype: elwin_trekkers@live.nl
Locatie: Zwinderen

Re: dagboek Deutzdebest

Berichtdoor vossie » ma 18 mar, 2013 12:53

Mooie update en die transporteur hebben wij ook :P

Verder die monsterachtige trekker mogen wel wat groter banden achter onder, nu staat hij achterover. Niet verkeerd allemaal helaas kan ik geen fotos inscannen want heb nog wel wat oude kiekjes :mrgreen:
deutzdebest
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 627
Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:25
Voornaam: Namme-Jan
Skype: njwoody@live.nl
Locatie: het mooie Fryslân
Contacteer:

Re: dagboek Deutzdebest

Berichtdoor deutzdebest » ma 18 mar, 2013 13:31

Haha bedankt! En deze reactie had ik verwacht
Die 8006 is origineel in duitsland gebruikt en toen naar een boer in nl gegaan die nl heeft er 4wd onder gebouwd omdat de 2wd altijd dwars door ging toen de frontmaaier voorin hing. Hierdoor zijn de achterbanden nog origneel van de 2wd vandaar dat ie achter over hangt
Gebruikersavatar
Angelo368
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 324
Lid geworden op: ma 06 feb, 2012 23:09
Voornaam: Angelo
Skype: angelo368@hotmail.com
Locatie: Fryslan
Contacteer:

Re: dagboek Deutzdebest

Berichtdoor Angelo368 » ma 18 mar, 2013 14:57

Jaja dit zijn nou eens echte updates! :bew Prachtige 8006 met dubbele bandjes :mrgreen: Verder nog stoere kuilverdeel combi :D
Oja en een leuke balenwagen! :lol:
Mooi om verschil zo te zien van toen en nu

Mooie foto's noo :bew
Mvg Angelo

Fryslan Boppe!
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: dagboek Deutzdebest

Berichtdoor ron » ma 18 mar, 2013 17:23

Mooi mooi mooi, alweer een schitterende reeks foto's :)

deutzdebest schreef:Het is een new holland Autostack jaren 80 geproduceerd volgens mij (kenners weten het type misschien)?


Zelf heb ik een zomertje met het type 1033 gereden met een Ford 4000 ervoor, deze konden de stapel achterover kiepen en aan de hoop zetten. Deze kon dat zeker niet? Volgens mijn korte 'internetstudie' zou dit een 1006 moeten zijn. Ik zie het al, niet alle baaltjes wilden zeker op hun kant blijven liggen toen ze uit de pers rolden :) Daarom moest er iemand naast lopen?


deutzdebest schreef:Het begint altijd met 5 dagen goed weer, en vroeger deden wij het op deze manier:


5 dagen, persen, en nog nooit hooibroei gehad? Of bliezen jullie ze door?
deutzdebest
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 627
Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:25
Voornaam: Namme-Jan
Skype: njwoody@live.nl
Locatie: het mooie Fryslân
Contacteer:

Re: dagboek Deutzdebest

Berichtdoor deutzdebest » ma 18 mar, 2013 17:41

Ron, Inderdaad is dit geen achterover losende combi. En inderdaad zoals ze uit de pers kwamen wilde ze niet goed blijven liggen later hebben wij hier wat op bedacht, toen hoefde niemand er meer naast

Nee eigenlijk niet misschien wel heel appart :p Tegenwoordig doen we alles in de rond balen en kan het sws binnen 5dagen zonder broei
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: dagboek Deutzdebest

Berichtdoor ron » ma 18 mar, 2013 18:06

Ah, maar nu maaien jullie zeker met een kneuzer zodat het sneller droogt? Maar evenzogoed ben ik van mening dat gras de tijd moet hebben om af te sterven. 5 dagen minimaal, liever wat langer.

Ik weet nog wel dat dat er bij ons thuis een controleur kwam om met de hooithermometer de temperatuur in de hooistuit te meten. Dat waren toen verplichte bezoekjes van de verzekeringsmaatschappij. Dat zal jouw vader misschien ook nog wel weten ;)
Gebruikersavatar
Joran
Moderator
Moderator
Netherlands
Berichten: 1543
Lid geworden op: zo 14 feb, 2010 17:40
Voornaam: Joran
Skype: joran.kok@hotmail.com
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: dagboek Deutzdebest

Berichtdoor Joran » ma 18 mar, 2013 18:33

Hier is het hooi meestal binnen 3 dagen weg. En de verzekering die elk jaar langskomt heeft nog nooit broei geconstateerd.
mvg, Joran

Deutz Fahr!
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: dagboek Deutzdebest

Berichtdoor ron » ma 18 mar, 2013 19:59

Joran, drie dagen? Welke manier van hooien? Moeten wel erg lichte snedes zijn geweest. De laatste keer dat ik een hooicontroleur heb gezien was 25 jaar geleden.
Gebruikersavatar
Joran
Moderator
Moderator
Netherlands
Berichten: 1543
Lid geworden op: zo 14 feb, 2010 17:40
Voornaam: Joran
Skype: joran.kok@hotmail.com
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: dagboek Deutzdebest

Berichtdoor Joran » ma 18 mar, 2013 20:14

3 dagen ja, Ook voor een zwaardere snede. We maken geen hooibaaltjes maar dumpen het los in de loods op een hoop.

Hier komen ze elk jaar controleren met temperatuurmeter de bult in. Alleen afgelopen jaar hadden we hooibaaltjes en toen stak ie gewoon op een paar plekken zijn hand tussen de baaltjes en was het weer klaar...
mvg, Joran

Deutz Fahr!
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: dagboek Deutzdebest

Berichtdoor ron » ma 18 mar, 2013 20:52

Ja kijk, dat is wel wat anders als een hoop van bijna 9 meter hoog :) Wel een flutcontroleur trouwens als hij alleen z'n handje tussen twee baaltjes houdt.
Maar toch, er zijn zat boerderijen afgefikt door hooi wat langer als 3 drie dagen op het land heeft gelegen!
Laatst gewijzigd door ron op ma 18 mar, 2013 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Angelo368
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 324
Lid geworden op: ma 06 feb, 2012 23:09
Voornaam: Angelo
Skype: angelo368@hotmail.com
Locatie: Fryslan
Contacteer:

Re: dagboek Deutzdebest

Berichtdoor Angelo368 » ma 18 mar, 2013 20:52

ron schreef:Ah, maar nu maaien jullie zeker met een kneuzer zodat het sneller droogt? Maar evenzogoed ben ik van mening dat gras de tijd moet hebben om af te sterven. 5 dagen minimaal, liever wat langer.

Ik weet nog wel dat dat er bij ons thuis een controleur kwam om met de hooithermometer de temperatuur in de hooistuit te meten. Dat waren toen verplichte bezoekjes van de verzekeringsmaatschappij. Dat zal jouw vader misschien ook nog wel weten ;)


Wij moeten soms eigenlijk in 24 uur kuilen, meestal 2 tot 3 dagen... klimaat spoort niet hier, wanneer het een beetje fatsoenlijk weer is meteen maaien en wanneer het mooi droog is meteen van het land.. kan niet langer liggen want ''meestal'' regent het na 3 dagen alweer.. ;)
Mvg Angelo

Fryslan Boppe!
Gebruikersavatar
jd7930s
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 262
Lid geworden op: vr 16 jul, 2010 12:07
Voornaam: Menno
Skype: john-deere7930s@hotmail.com
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: dagboek Deutzdebest

Berichtdoor jd7930s » ma 18 mar, 2013 21:01

hooi is bij ons meestal 5 dagen, maaien 4 keer schudden en dan harken en persen, kuil is meestal 2 max 3 dagen
Met vriendelijke groet,

Menno
http://www.agrarproductions.nl
Ruben
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 919
Lid geworden op: di 31 mar, 2009 13:34
Voornaam: Ruben
Skype: rubenwind@live.nl
Locatie: Onstwedde

Re: dagboek Deutzdebest

Berichtdoor Ruben » ma 18 mar, 2013 21:33

Hooi is bij ons normaal 5 dagen. Hangt er van af hoe veel er op licht en hoe vaak het word geschud. Kuil is meestal 1e dag maaien en schudden 2de dag schudden en beginnen met harken en 3de dag alles klaar maken met harken en inkuilen.
Mvg,

Ruben Wind

Wie langzaam rijd............Komt nooit op tijd.
Gebruikersavatar
valtrajohnie-t202
V.I.P.
V.I.P.
Netherlands
Berichten: 1196
Lid geworden op: do 18 jun, 2009 16:34
Voornaam: Arno

Re: dagboek Deutzdebest

Berichtdoor valtrajohnie-t202 » ma 18 mar, 2013 23:00

Ik mag dan 0,0 ervaring hebben met veeteelt, maar als ik die veenhouder tegen over mij zie, dan sla ik helemaal achter over.
Hij gaat maaien vlak voor een regenbui, en is pas klaar met maaien als het al regen. Ook het schudden gebeurt 9 van de 10 keer in de regen.
Harken en hakselen ook, hmm laat ik zeggen 5 van de 10 keer is in de regen.
En dan het voeren, och laten we dat tussen 10 uur s'avonds en 2 uur snachts doen en dat 7 dagen in de week.
mvg Arno
Nothing runs like a deere" - being chased by a VALTRA

Afbeelding
hilbrand24
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 159
Lid geworden op: vr 27 jan, 2012 19:45
Voornaam: Hilbrand
Skype: hilbrand24@hotmail.com
Locatie: Hoornsterzwaag

Re: dagboek Deutzdebest

Berichtdoor hilbrand24 » di 19 mar, 2013 08:10

valtrajohnie-t202 schreef:Ik mag dan 0,0 ervaring hebben met veeteelt, maar als ik die veenhouder tegen over mij zie, dan sla ik helemaal achter over.
Hij gaat maaien vlak voor een regenbui, en is pas klaar met maaien als het al regen. Ook het schudden gebeurt 9 van de 10 keer in de regen.
Harken en hakselen ook, hmm laat ik zeggen 5 van de 10 keer is in de regen.
En dan het voeren, och laten we dat tussen 10 uur s'avonds en 2 uur snachts doen en dat 7 dagen in de week.


zo'n boer hebben wij ook op de buurt. als hij begon met maaien moest je maken dat het in de bult kwam. want dan ging het geheid regen. die boer is vorig jaar op gehouden met boeren. maar heeft nooit wat aan dat land gedaan toe die het had. me buurman heeft een groot deel van dat land gekocht. maar dat land lag op het ene kop akker 1.85 hoger dan het andere.
ût ken en ût ken net en ot ût net ken hast moai pech;)
deutzdebest
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 627
Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:25
Voornaam: Namme-Jan
Skype: njwoody@live.nl
Locatie: het mooie Fryslân
Contacteer:

Re: dagboek Deutzdebest

Berichtdoor deutzdebest » di 19 mar, 2013 10:47

ron schreef:Ah, maar nu maaien jullie zeker met een kneuzer zodat het sneller droogt? Maar evenzogoed ben ik van mening dat gras de tijd moet hebben om af te sterven. 5 dagen minimaal, liever wat langer.

Ik weet nog wel dat dat er bij ons thuis een controleur kwam om met de hooithermometer de temperatuur in de hooistuit te meten. Dat waren toen verplichte bezoekjes van de verzekeringsmaatschappij. Dat zal jouw vader misschien ook nog wel weten ;)


Ja dit klopt een kneuzer, "dit scheelt zoveel met vroeger" :aldus pa. Dat die controleur kwam weet mijn vader en opa nog wel. en meestal waren ze dan direct het bokje de hele zolder omspitten omdat het heel erg broeide.....
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: dagboek Deutzdebest

Berichtdoor ron » di 19 mar, 2013 20:50

deutzdebest schreef:en meestal waren ze dan direct het bokje de hele zolder omspitten omdat het heel erg broeide.....


Ook met de brandweer erbij?
deutzdebest
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 627
Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:25
Voornaam: Namme-Jan
Skype: njwoody@live.nl
Locatie: het mooie Fryslân
Contacteer:

Re: dagboek Deutzdebest

Berichtdoor deutzdebest » wo 20 mar, 2013 14:05

poeh! Dit weet ik 1,2,3 niet volgens mij meestal niet maar ik kan het mis hebben

Terug naar “Dagboeken”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten