Pagina 1 van 6

Dagboek Joost

Geplaatst: zo 01 feb, 2009 17:17
door Joost
Gisteren weer druk aan het werk geweest. We hebben op het werk een begin gemaakt aan het vervangen van de koppeling van de Deutz 100 06. Dit doen we helemaal zelf maar de koppeling bleek bij het demonteren helemaal versleten te zijn en hier moet dus een nieuwe komen! Ook heb ik gisteren enkele kapotte ligboxen gerepareerd. Heb ook nog wat foto´s gemaakt:

De ''gesplitte'' Deutz:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de boxen tijdens het repareren! Veel poten waren doorgeroest. Deze hebben we vervangen. Volgende week nog een stuk of 10 in de oude stal en dan zit alles weer goed:

Afbeelding

Afbeelding

Je hebt altijd bekijks als je tussen koeien werkt :P :

Afbeelding

Re: Dagboek Joost

Geplaatst: zo 01 feb, 2009 18:01
door Niels644
Zoo, ziet er apart uit die Deutz uit elkaar :P Zo kun je ook wel goed zien hoe kwetsbaar zo'n plek kan zijn tijdens een ongeluk, dat is toch wel de zwakke plek.
Werkt wel irritant hé, met die koeien die de hele tijd overal aan moeten snuffelen :P

Re: Dagboek Joost

Geplaatst: zo 01 feb, 2009 19:05
door Joost
Ik vond het ook mooi om te zien hoe dat er van binnen uit ziet! Je moet nog heel wat kabels, leidingen en stangen losmaken voordat ie in 2en kan :P En die koeien kunnen inderdaad knap irritant zijn ja! Had een kruiwagen vol zaagsel naast me staan, die gooien ze gewoon om... Toen heb ik ze maar even achter het hek gedaan :P

Re: Dagboek Joost

Geplaatst: zo 01 feb, 2009 20:13
door Stigter
Nooit geweten dat je een trekker in tweeën kan "breken" als je de koppeling er tussenuit haalt. Altijd gedacht dat het een soort van frame was.

Re: Dagboek Joost

Geplaatst: zo 01 feb, 2009 21:57
door René
Dat is bij nieuwere trekkers. Vroeger was de aandrijflijn het frame:
Afbeelding

Re: Dagboek Joost

Geplaatst: zo 01 feb, 2009 21:59
door Niels644
Ik dacht dat het bij de nieuwe trekkers nog steeds mogelijk was, alleen dan met iets meer poespas of niet?

Re: Dagboek Joost

Geplaatst: zo 01 feb, 2009 22:27
door René
Volgens mij moet je bij een nieuwe trekker de hele motor eruit nemen. Maar hier heb ik eigenlijk weinig tot geen verstand van.

Re: Dagboek Joost

Geplaatst: zo 01 feb, 2009 22:30
door Niels644
Dat zal dan wel zijn met Vario-bakken enzo, dacht dat je een schakeltrekker nog gewoon overmidden kon halen.

Re: Dagboek Joost

Geplaatst: zo 01 feb, 2009 22:33
door René
Er is geen verschil tussen die 2 types, alleen de bak(voor zover ik weet).

Re: Dagboek Joost

Geplaatst: ma 02 feb, 2009 12:10
door Tom H
René schreef:Volgens mij moet je bij een nieuwe trekker de hele motor eruit nemen. Maar hier heb ik eigenlijk weinig tot geen verstand van.


Als je het niet weet moet je je mond houden. De nieuwere trekkers kunnen altijd nog gewoon door midden. Al is het allemaal iets ingewikkelder geworden. Bij een Vario hoeft hij dacht ik niet door midden i.v.m. dat de pomp aan de zijkant zit. Maar dit durf ik niet 100% te verzekeren.

Z'n Deutz stelt nog niet zo heel veel voor.

René schreef:Dat is bij nieuwere trekkers. Vroeger was de aandrijflijn het frame


Tegenwoordig nog bij veel merken. John Deere is eigenlijk de enigste die alles nog van uit een frame op bouwt. Fendt word verstevigd met speciale metalen balken. John Deere heeft de beste trekkers voor het voorlader werk puur vanwege zijn frame. Daarom word bij andere merken ook versteviging aan gebracht bij een voor lader of fronthef.

Re: Dagboek Joost

Geplaatst: ma 02 feb, 2009 18:27
door CornelisJ90
Die Fendt's is het heel makkelijk wielen eraf cabine omhoog en je kan bij de bak. Heb er al zat zo zien staan bij de firma Oskam :mrgreen:

Re: Dagboek Joost

Geplaatst: ma 02 feb, 2009 18:30
door Joost
Dit was in ieder geval geen moeilijk karwei! Je moet alleen zorgen dat je alles goed los hebt en dat je een krik met wieltjes onder de voor kant hebt staan! Anders duwt dat zo zwaar...

Re: Dagboek Joost

Geplaatst: wo 04 feb, 2009 20:44
door Joost
Vanmiddag verder gegaan met de Deutz 100 06. Eerst bij Haank (mechanisatiebedrijf) de Deutz 7207 en de nieuwe koppeling opgehaald! De 7207 loopt op 3 cilinders. Dit gaan we ook zelf oplossen. De nieuwe koppeling hebben we in de 100 06 gezet. Het was nog even hard doorwerken maar hij zit nu weer in elkaar. Morgen de olieleidingen etc. weer aansluiten en dan kan ie er weer een tijdje tegenaan. Had met de mobiel nog wat foto´s gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aan de 7207 zit een spanband waarmee we de krik steeds een stukje opschoven

Afbeelding

het beresterke blok

Afbeelding

de nieuwe koppeling

Afbeelding

Re: Dagboek Joost

Geplaatst: wo 04 feb, 2009 20:58
door Stigter
Echt ontzettend leuk om dit zo te zien.
Wat mij wel opvalt, waarom sleutelen jullie buiten?

Re: Dagboek Joost

Geplaatst: wo 04 feb, 2009 21:04
door Joost
ja het was mijn bedoeling om het hele traject een beetje in beeld te brengen! Wij sleutelen buiten vanwege ruimtegebrek... Het is niet optimaal waar het kan niet langer. Waar we normaal sleutelen liggen nu hooibalen! in de komende weken voeren we die op en dan kunnen we daar weer sleutelen! De 7207 draaien we bij de loonwerker open! Daar werkt ook een man die er veel verstand van heeft en die er in zijn vrije uurtjes ook aan gaat werken!

Re: Dagboek Joost

Geplaatst: wo 04 feb, 2009 21:06
door Ziko
Haha ik wilde net hetzelfde gaan vragen :P Heb ik nu al antwoord, makkelijk :P Blijven daarom wel beren van trekkers die oude Deutzen! En na al dat harde werken is een nieuwe koppeling ook niet gek ;)

Re: Dagboek Joost

Geplaatst: wo 04 feb, 2009 21:07
door Joost
Nieuwe koppeling was gewoon noodzaak. Afgelopen herfst trok ie met ploegen door de koppeling heen! En dan kun je er niet veel meer mee beginnen! Het is de bedoeling dat ie aankomend seizoen weer gewoon gaat ploegen dus om een nieuwe koppeling konden we niet heen!

Re: Dagboek Joost

Geplaatst: do 05 feb, 2009 18:09
door Tom H
Wat je op de foto hebt heet een druk groep ;) . De koppeling zit daar binnen in.

Re: Dagboek Joost

Geplaatst: do 05 feb, 2009 19:06
door Joost
Tom H schreef:Wat je op de foto hebt heet een druk groep ;) . De koppeling zit daar binnen in.


Nou jah, denk dat de meesten hier wel snappen wat ik bedoel!

Re: Dagboek Joost

Geplaatst: zo 08 feb, 2009 15:27
door Joost
Zo even een update van afgelopen week!

Maandag met de buurman in z´n nieuwe vrachtwagen meegeweest. Kippen halen op een paar adressen. ´t is een Scania met automaat en 360 pk.

Afbeelding

Afbeelding

Interieur voor zover je het kunt zien

Afbeelding

Gisteren op het werk van de kuilen de laatste grond gehaald. Jan Smeitink kwam ons met de kraan van het gelijknamige loonbedrijf even helpen, een Atlas 1204:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot slot heb ik maar eens een begin gemaakt met het klaarmaken van de zodebemester! Even gezorgd dat alles goed liep en de zodebemester er vast weer achter gedaan! Als het weer het toelaat gaan we waarschijnlijk aankomende week van start!

Afbeelding

Dit was het weer voor deze week! Volgende keer weer nieuwe kiekjes!

Re: Dagboek Joost

Geplaatst: wo 11 feb, 2009 19:51
door Joost
Vanmiddag even bij Maatschap Beulink gewerkt. We hebben mais gehaald. Omdat de kuil waarvan ze voeren een paar honderd meter van huis ligt halen ze eens per week 25 ton mais naar huis met de kieper! Zo hoeven ze niet 2 keer daags op en neer te rijden met mais in de voorlader! Vanmiddag heb ik op de JD 6900 gezeten met de kieper erachter. Bennie laadde met de JD 3650 de kieper vol. Wat foto´s:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prachtig he :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En in de loods kiepen we het tijdelijk neer

Afbeelding

Re: Dagboek Joost

Geplaatst: wo 11 feb, 2009 20:15
door Tom H
Neem je voor dit soort foto's ook de EOS mee?

Re: Dagboek Joost

Geplaatst: wo 11 feb, 2009 20:30
door Joost
Nee had nu gewoon mijn oude digitale camera mee! Toch iets makkelijker mee te nemen en aangezien er nog al veel stof aanwezig is vind ik het niet erg fijn om dan de eos te gebruiken.

Re: Dagboek Joost

Geplaatst: wo 11 feb, 2009 21:23
door Niels644
Blijft toch een leuk ding die 3650! En die 6900 mag er ook zeker wezen! Leuke foto's weer!

Re: Dagboek Joost

Geplaatst: za 14 feb, 2009 21:12
door Joost
Zo, vandaag was Stront mien business 8)

Hele dag op de minishovel potstal uitmesten en de vrachtjes mest naar het land rijden :P Dit keer eens wat kleiner materieel.

De shovel was een Kramer allrad, de trekker een International 533

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Klein maar óóóó zo fijn! En ook nog eens béresterk! Trekker wilde op een gegeven moment niet starten maar dit kleine shoveltje trok de trekker+volle mestwagen met 20 km/h door de wei! 8)

Afbeelding

Afbeelding

Zonsondergang....

Afbeelding

Zo, dat was het weer.