Dagboek Ron

ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » do 01 mar, 2012 22:16

hilbrand24 schreef:maar het water loopt dus niet van het land naar de sloot, maar van de sloot naar het land?


Op de foto kan je zien dat het land afloopt. De afgrond waar het water heenloopt licht enkele meters rechts verderop. De plas water ligt zo'n dertig meter links hellingopwaarts ;)


ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » za 24 mar, 2012 22:19

Vorige week zaterdag ben ik met m'n twee zoontjes en een neefje bij een buurman langsgeweest. Op een gedeelte van z'n land ligt nog een schietbaan uit de duitse tijd. Omdat er nu nog weinig begroeing is, is alles duidelijk te overzien. M'n buurman wil op deze plaats van het land vlakmaken en ontdoen van oude funderingen. Daarom is het misschien het laatste jaar dat ik foto's van heb kunnen nemen.

De schietbaan is omgeven door wallen grond. Door de loop der jaren zijn de wallen wel wat afgevlakt. M'n buurman heeft er 's zomers vee lopen. Ondanks dat het stijve grond, heeft het vee het toch een beetje ingetrapt. Aan het eind van deze geul stond de schietschijf.
Afbeelding

Op deze schietbaan heeft hij z'n kool gedumpt die niet meer geschikt was voor de handel.
Afbeelding

Op deze plaats, foto hierboven, zo ongeveer tussen m'n auto en die schietbaan in, hebben voor en in de oorlog barakken gestaan van een werkkamp. Dit waren de onderkomens van arbeiders die werkten aan landaanwinningsprojekten.

Fundamenten van de toenamlige bebouwing.
Afbeelding

Deze betonnen rechtopstaande buis gaat nog ruim een halve meter de grond in. Op de bodem steekt een ijzeren pijp uit van een oude bron. De prop waar m'n buurman hem mee afdicht lekte iets, daarom stond het nu vol water. Hier trekt hij even de prop eruit om te laten zien met wat voor druk het water op deze plek omhoog komt.
Afbeelding
Vorig jaar had ik op het land hiernaast zijn koolzaad gedorsen. Na afloop daarvan had ik m'n kop onderin die pijp gestoken om m'n dorst te lessen met dat bronwater. Ik moest wel snel zijn omdat anders de pijp vol liep. Aan het water zat alleen een klein ijzersmaakje. Maarja, dat heb je vaak bij dat rauwe bronwater.

Bij deze barakken was een van de gemalen gebouwd die de omgeving droog hield. Na de herverkaveling na de overstroming van 1983 is dit gemaal buiten werking gesteld. Eind jaren negentig werd het overgebleven machinegebouw gesloopt. Dit stond ongeveer op de plaats van deze hoop zand. De hoop zand ligt hier om zandzakken mee te kunnen vullen als het water aan de andere kant van de dijk begint dreigen.
Afbeelding

De plaats aan de kant van de dijk waar het gemaal z'n water uitsloeg. Dit water is Kanał Elbląski, gelegen in de Zalew Wiślany. De uitlaat van het gemaal is dichtgemaakt met beton.
Afbeelding

Kijk en vergelijk.
Foto genomen dijkinwaarts waar de barakken hebben gestaan. Bij de bomen/begroeing helemaal achterop de foto staat m'n boerderij.
Afbeelding

Foto uit een oud tijdschrift met de toenmalige bebouwing. Op de voorgrond het puntdak van (waarschijnlijk) het transformatorhuis bij het gemaal.
Afbeelding

Een gedeelte van een landkaart uit 1938.
In de gele cirkel de oude bedrijfsgebouwen van m'n boerderij, in de rode cirkel de plaats van dit werkkamp die de naam 'Ferdinand Schichau' droeg (van een bekende industrieel van Oost Pruisen, afkomstig uit Elbląg). Afstand van m'n boerderij tot dat werkkamp is misschien net nog geen twee kilometer.
Afbeelding
Veel bebouwing op deze kaart is inmiddels verdwenen, net als vele dijken. Wel zijn er nieuwe wegen en hoofdwatergangen voor in de plaats gekomen.

Nog een paar foto's van de mensen die vroeger in dit kamp werkten. Je zou het kunnen zien als de oost pruisische versie van de nederlandse Rijksdient voor de IJsselmeerpolders. Hun werk bestond uit landaanwinning van de laatste uitlopers van de Nogatdelta.
Omdat handel over water een steeds belangrijkere rol ging spelen werd de vaargeul naar de stad Elbląg (toen Elbinger Fahrwasser) verbreed en verdiept. Met dit slib werd in de jaren '20 van de vorige eeuw hier een nieuwe polder van 120 ha opgespoeld. Op het oude kaartje het rechtverkavelde deel boven de barakken. Ook in dit deel bewerken we nog wat land, het is zware grond, maar het is grond waar de gewassen nooit droogteverschijnselen laten zien :)

Kom op, aan de slag!
Afbeelding

Trekken met z'n allen!
Afbeelding

Groet
Gebruikersavatar
Joran
Moderator
Moderator
Netherlands
Berichten: 1543
Lid geworden op: zo 14 feb, 2010 17:40
Voornaam: Joran
Skype: joran.kok@hotmail.com
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Joran » za 24 mar, 2012 22:27

Geschiedenisles op de zaterdagavond :mrgreen:
mvg, Joran

Deutz Fahr!
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » za 24 mar, 2012 22:59

't Is nooit te laat op de avond om iets te leren :mrgreen:
Gebruikersavatar
jd7930s
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 262
Lid geworden op: vr 16 jul, 2010 12:07
Voornaam: Menno
Skype: john-deere7930s@hotmail.com
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor jd7930s » zo 25 mar, 2012 01:53

Leuke en leerzame update.
Met vriendelijke groet,

Menno
http://www.agrarproductions.nl
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » zo 25 mar, 2012 11:10

Kan het alleen maar eens zijn met Menno, zo leer je nog eens wat!

Het slib was niet vervuild? Of nooit onderzoek naar gedaan Ron?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 25 mar, 2012 11:59

Vervuild, bijna een eeuw geleden, waarmee? Toen dat afspeelde waren er volgens mij nog niet zoveel van die chemische industrieen. Alleen de vaargeul was wat verdiept en verbreed, de Zalewbodem naast de vaargeul zou in de jaren erna ingepolderd moeten worden. Deze plannen werden echter niet uitgevoerd.
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » zo 25 mar, 2012 19:35

Daar heb je ook weer gelijk in Ron!
Genoeg historie op je huidige locatie dus!
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » do 29 mar, 2012 21:20

Een paar foto's van vandaag.

Alhoewel nergens op het land echt plassen hebben gestaan, is het nog niet op elk stuk land droog genoeg om kunstmest te kunnen strooien. Een groot deel van de tarwe is voorzien, hier zijn we bezig op land waar de bieten komen te staan.

Vullen, kunstmeststrooier in schuine positie afgesteld om zonder verlies langs de slootkanten te strooien.
Afbeelding

Afbeelding

Tarweplanten die zijn afgestorven door de strenge vorst van fabruari, er zijn duidelijk rasverschillen te zien.
Afbeelding

Afbeelding

Bovenstaande tarweplantjes staan op dit perceel.
Afbeelding

Op plaatsen waar wat minder sneeuw heeft gelegen, heeft de tarwe meer schade opgelopen.
Afbeelding


Een paar oude bomen op het land.
Afbeelding

Aan de bruine kleur in de slootkanten is duidelijk te zien hoe hoog het water heeft gestaan toen de sneeuw begon te smelten. Door ijs in de sloten liep het water, ondanks dat de slootbodems schoon zijn, niet direct weg.
Deze sloot had voor de oorlog de naam 'Nieuwe Spieringkanaal' en stond best wel als een breed kanaal op de kaart. Na herverkaveling na de overstroming van 1983 zijn sommige delen van de oude loop recht getrokken. De vroegere loop van dit kanaal kon ik in m'n begintijd hier duidelijk herkennen aan de hoge 'rietmuren' die op deze plaatsen dwars over het land groeiden. Nu zijn die er niet meer, je kan nog wel op enkele plaatsen lichte dalen in het land herkennen. Op de foto ligt de sloot nog op zijn oorspronkelijke plaats, ooit bepaalt door de rivier. Deze oude wilgen staan mij niet direct in de weg, daarom laat ik ze staan. Zulke wilgen zijn typerend voor het rivierendeltagebied hier. Het zijn tevens stille getuigen uit het verleden. Een voetpad om de weg tussen twee dorpen af te snijden heeft hier ooit enkele tientallen meters vandaan gelegen. Soms moeten we wel eens wat takken van die wilgen afhalen omdat ze te ver boven het land gaan hangen.

Groet
Gebruikersavatar
jd7930s
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 262
Lid geworden op: vr 16 jul, 2010 12:07
Voornaam: Menno
Skype: john-deere7930s@hotmail.com
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor jd7930s » vr 30 mar, 2012 11:33

jij gooit er steeds een stukje geschiedenis :P wel leuk, ga ik ook maar eens doen, is genoeg over te vertellen waar ik woon.
leuke update :)
Met vriendelijke groet,

Menno
http://www.agrarproductions.nl
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 01 apr, 2012 15:58

Pasen binnenkort. Iedereen is bezig met voorbereidingen. Zo was gisteren ook iemand uit het dorp bezig (hij helpt mij soms mee in drukke tijden). Hij was vlees aan het roken.

Het vuur is net gemaakt. Hier hing hij net een paar jute zakkken over de oude olieton waar het vlees in komt te hangen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier ligt net wat nieuw hout op het vuur. Deze keer gebruikt hij elzenhout, soms hout van appelbomen of perenbomen.
De ijzeren plaat die de luchttoevoer moet regelen heeft hij even opzij gezet zodat ik een mooie foto kon maken.
Afbeelding

Na ongeveer een uurtje stoken horen de onaangename reukjes en en bacterien vertrokken te zijn. Nu gaat er 5 kg spek en 5 kg ham in.
Afbeelding

Na 7 uur roken is het voor hem genoeg, er zijn mensen die het vlees er nog veel langer in laten hangen. Hierna wil hij er nog een lading witte worsten in roken. Tsjonge, je had hem eens horen moeten klagen op dat vlees uit die supermarkten dat ook 'zogenaamd' gerookt zou moeten zijn: "Alleen maar chemicalien die een smaakje aan dat vlees geeft."
Hij, en z'n familie, zijn tenminste verzekerd van een verrukkelijk stukje vlees tijdens de paasdagen ;-duim

Ik weet niet of dat er in nederland nog veel mensen zijn die zelf hun vlees roken. Hier in polen in ieder geval wel.

Groet
Gebruikersavatar
Sjors
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1120
Lid geworden op: do 14 mei, 2009 08:41
Voornaam: Sjors

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Sjors » zo 01 apr, 2012 16:06

Denk het niet Ron, hier mag een krant verbranden in een brandton al niet, laat staan dat je zelf vlees rookt!
Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....

AfbeeldingAfbeelding
hilbrand24
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 159
Lid geworden op: vr 27 jan, 2012 19:45
Voornaam: Hilbrand
Skype: hilbrand24@hotmail.com
Locatie: Hoornsterzwaag

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor hilbrand24 » zo 01 apr, 2012 16:47

vlees roken mag hier ook nog steeds, je moet dan wel een speciale rook kast hebben zo als bij het roken van paling;) de vader van een vriend van me doet het vrij vaak nog.
ût ken en ût ken net en ot ût net ken hast moai pech;)
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 01 apr, 2012 22:01

Bij ons op de boerderij in Nederland heeft vroeger nog wel een rookkast op zolder gezeten, maar die was al lang voor mijn tijd verbouwd. Daar zit nu een kledingkast.



Dit had ik eigenlijk bij m'n vorige foto's moeten plaatsen, in plaats van nu nog eens er achter aan. Alleen was het even helemaal uit m'n hoofd geschoten.

Hier in m'n huis in Polen zit nog zo'n rookkast in de kelder. Ik heb 'm vanavond even op de foto gezet. Het was pikkedonker, maar met de flitser erbij kon ik uiteindelijk ook zelf zien wat ik nu op de foto had gezet :)

Dat is 'm, achter die houten deur. Wanneer die voor het laatst is gebruikt? Geen idee. Rechtsonder kan je nog de plek zien waar het vuur werd gestookt.
Afbeelding

De stookplaats
Afbeelding

Deze deur wordt gemiddeld een keer per 2 of 3 jaar geopend. Vorige keer vorig jaar toen ik hem aan een nederlandse gast heb laten zien. Het viel mij nog mee dat er geen rat mij tegemoet kwam gesprongen :)
Afbeelding

Bovenin hangen nog de staven waar ooit het vlees aan heeft gehangen. Links boven in het hokje kan je nog net het gat naar de schoorsteen ontdekken. Ik heb wel even met een stok de spinnewebben weggehaald, anders was de foto misschien nog onduidelijker geworden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
jd7930s
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 262
Lid geworden op: vr 16 jul, 2010 12:07
Voornaam: Menno
Skype: john-deere7930s@hotmail.com
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor jd7930s » zo 01 apr, 2012 22:30

wij hadden een rookkamer in de schoorsteen zitten, alleen omdat wij nu een te hoge rendement houtkachel hebben is hij dicht gemetseld en volgestort met isolatiekorels een een dunne pijp erin gedaan
Met vriendelijke groet,

Menno
http://www.agrarproductions.nl
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » zo 08 apr, 2012 17:34

Met het boek "mijn bericht aan de wereld" van Jan Karski gaat mijn gevoel voor Polen nog sterker worden. Het boek is jarenlang verboden geweest en sinds kort in het Pools en Nederlands verkrijgbaar. Dit boek is door degene geschreven die als eerste aan de geallieerden vertelde van de vernietigingskampen. Erg indrukwekkend.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » ma 09 apr, 2012 21:45

Arie, alhoewel ik in polen woon lijkt het wel alsof jij er meer met het land bezig ben als ik :)
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » di 10 apr, 2012 09:43

Dat lijkt maar zo Ron. Ben altijd al zeer geinteresseerd geweest in geschiedenis. Polen heeft een rijke geschiedenis, die helaas ook veel oorlogen kende.

Voor jou zijn sommige dingen "normaal', maar omdat ik er nu over lees komt mij ook sommige reacties bekend voor. Pruisische woningbouw etc (schrijf ik het goed).

Van het boek las ik een recentie, die was dusdanig interressant dat ik het boek heb gekocht.

Jouw dagboek, met af en toe een verwijzing naar het verleden is dan ook zeer leerzaam!
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 15 apr, 2012 22:03

Deze week hebben we de suikerbieten kunnen zaaien. Een paar weken vroeger als normaal.


Eerst hebben we met de rotorkeg de grootste bergen en dalen gelijk gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Daarna een tweede keer met een andere eg om het af te maken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elk jaar komen er weer hoefijzers tevoorschijn.
Afbeelding

En nog een.
Afbeelding

Behalve hoefijzers komt er nog veel meer oud ijzer naar boven. Veelal zijn het oude machineonderdelen. Hier een onderdeel waar vroeger aftakassen aan de trekker of machine werden geborgd.
Afbeelding

Bij veel vondsten wordt later geraden van welk soort machine het stuk oud ijzer afkomstig is, dan komen ook de verhalen van vroeger weer naar boven over de belevenissen die ze met deze machines hebben meegemaakt :)

Deze steeksleutel wilde zeker gevonden worden, volgens m'n werknemers afkomstig van een russische rupstrekker of schijveneg. Hij prikte recht in de aandrukrol van de rotoreg waardoor deze blokkeerde. Weer een nieuwe aanwinst voor in m'n werkplaats :D
Afbeelding

Voorbereidingen om te gaan zaaien.
Afbeelding

Afbeelding

De eerste meters.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de laatste 10 meter.
Afbeelding

Die namiddag was m'n buurman, bijna altijd met een lach op z'n gezicht, ook begonnen z'n bieten te zaaien.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen bezig geweest de spuit op het nieuwe seizoen voor te bereiden.
Afbeelding

Aan de gang in het koolzaad.
Deze foto heb ik gemaakt vanaf de dijk van de Zalew Wiślany.
Afbeelding

De andere kant van de dijk kijkend richting Kaliningrad.
Afbeelding

Afbeelding

Veel van z'n broeders en zusters hebben elders in Polen en europa de winter niet overleefd.
Afbeelding

Groet
Gebruikersavatar
Joran
Moderator
Moderator
Netherlands
Berichten: 1543
Lid geworden op: zo 14 feb, 2010 17:40
Voornaam: Joran
Skype: joran.kok@hotmail.com
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Joran » zo 15 apr, 2012 22:18

Een mooie update om het weekend af te sluiten :D

Wel een hoop (oud) ijzer in de grond daar zeg. Kwam 2 jaar terug ook nog tijdens het grasland onderploegen een ketting tegen. Maar die is net van de week geknapt tijdens het werk...
mvg, Joran

Deutz Fahr!
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » zo 15 apr, 2012 23:44

Hoefijzers van de paarden die t land bewerkten ten tijde van de VR? Of komen die net als veldkeien ergens anders vandaan? :mrgreen: Wel leuk als je s wat vindt. Wat is t gekst tot nu toe?
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » ma 16 apr, 2012 20:25

Of dat het poolse, duitse of 'made in china' hoefijzers zijn is lastig om te ontdekken :)

Het gekste wat we tot nu toe gevonden hebben? Nou nee, er is niet echt iets wat mij bij is blijven staan. Het enige wat niet weggegooid is, zijn deze herinneringen uit een bewogen verleden:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » ma 16 apr, 2012 20:33

Gokje: dat zijn geen Kärcher freeskoppen, maar frezen kunnen ze goed, door hun explosieve aard? :mrgreen:
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » ma 16 apr, 2012 20:38

Goed gezien! Ze liggen er nog steeds zodat we ze ,in geval van nood, altijd nog als beitel kunnen gebruiken :twisted:
Gebruikersavatar
ih power
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 636
Lid geworden op: ma 24 mei, 2010 11:14
Voornaam: Eise
Skype: trekkergek_mccormick@hotmail.c
Locatie: ter idzard (der rizzerd)
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ih power » ma 16 apr, 2012 20:40

Spiekker; S.J.B. schreef:Gokje: dat zijn geen Kärcher freeskoppen, maar frezen kunnen ze goed, door hun explosieve aard? :mrgreen:

:fun Waarom heeft het Farmerforum geen 'vind ik leuk' knop :lol:

Zeer mooie update Ron, blijf het altijd mooi om te zien dat er met wat oudere machines ook nog gewerkt wordt!
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Groet'n Eise Meyners

Terug naar “Dagboeken”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 148 gasten