Ja, het is al weer een tijdje geleden dat jullie wat van mij gelezen en gezien hebben
We hebben hier natuurlijk niet stilgezeten, maar na het zaaien en poten was de grootste drukte weer even voorbij.
Op het land zijn we de laatste tijd vooral bezig geweest met kunstmest strooien en spuiten van de tarwe. Hiervoor gebruik ik de spuit op de MB Trac. Zelfs als er een heel klein restantje onkruidbestrijdingsmiddel van de tarwe achter blijft in de spuit, kan het zijn dat je de bieten per ongeluk ook doodspuit. Daarom houden we de getrokken spuit voorlopig voor dit werk, elk risico is dan uitgesloten. Je kan op elk moment aan de slag als het weer goed is, ipv eerst spuit schoonspoelen/reinigen wat nogal lang duurt.
Hier staan wat foto's van de eerste onkruidbestrijding in de bieten.

Deze Hoegen Dijkhof spuit heeft een inhoud van 3000 liter, werkbreedte 24 meter.

De spuit is voorzien van werveldoppen (HD 2.3/5.8). Deze zijn meer gevoelig voor wind dan bijv. spleetdoppen.
Met het spuiten in de bieten probeer ik te wachten totdat het s'avonds ophoudt met waaien. De werveldoppen geven een mooie spuitkegel die het onkruid goed bedekt (nou ja, dat is mijn mening). Verstopping is echt een zeldzaamheid en de doppen slijten weinig omdat ze van ceramisch materiaal gemaakt zijn
Omdat er behalve de gewone pomp er ook een aparte vulpomp op zit, zit de tank in mum van tijd vol met water. Als je veel kleine flesjes hebt om leeg te maken, kom je tijd tekort. Dan maar even een pauze met water aanzuigen.

De foto's tijdens het spuiten zijn gemaakt door een werknemer, omdat ik zelf op de trekker zit. Hij hielp met het uitmeten van de spuitsporen.

Alles gespoten: inklappen en naar huis

De twee spuiten voor de werkplaats

Groetjes