Dagboek Ron

Gebruikersavatar
Arjan
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 18 apr, 2010 16:21
Voornaam: Arjan
Skype: arjan_tuning_united@htmail.com
Locatie: Echteld
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Arjan » di 30 nov, 2010 23:05

niet bang door sneeuw onder te ploegen?


Arno schreef:achteruitrijden met de kieper omhoog is ZO!! 1990

mvg Arjan

ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » wo 01 dec, 2010 18:18

Ik begrijp wat je bedoelt, maar daar was ik niet bang voor. Het was maar een dun laagje en voortgang van het werk was belangrijker. Als de laag sneeuw dikker zou zijn, dan was de grond misschien niet zo bevroren en hadden we nu klaar kunnen zijn met het werk.
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 05 dec, 2010 21:06

In eerste instantie was ik niet van plan om dit te schrijven omdat het vrijwel hetzelfde dreigde te worden als vorig jaar. Maar de omstandigheden waren zo anders dan de meeste andere jaren dat ik dit jullie niet mocht onthouden...


Ook bij het volgende bericht in m'n dagboek blijven we nog even bij de suikerbieten ;)

Donderdag, 3 dagen voor de geplande datum, kwam het transportbedrijf die het bietentransport verzorgt voor de suikerfabriek.
Door de vorst van de afgelopen week waren m'n bietenhopen al flink bevroren. Gerooide bieten tegen de vorst beschermen is hier nog niet verplicht.

Dezelfde bietenreiniger, dezelfde shovel, dezelfde mensen, alleen een andere trekker voor de reiniger. Voorgaande jaren was er een ingehuurde trekker, nu een eigen trekker, een John Deere 8300.

Afbeelding

Grote brokken vastgevroren bieten, iets wat ik alleen in m'n beginjaren hier had meegemaakt. Om te voorkomen dat de reiniger vast zou lopen moest de shovel telkens de vastgevroren bieten losdrukken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De reiniger heeft afstandsbediening. De machinist kan hem vanuit de trekkercabine bedienen. Wel lekker met dit koude weer :P Meestal zat ik ook bij hem in de trekker om me op te warmen en om transportbriefjes voor de chauffeurs te schrijven.

Afbeelding

Ochtendtemperaturen varieerden van -15 tot -8 graden C en meestal stond er een onaangenaam windje :|

Afbeelding

Afbeelding

Een van de twee 'muizen' van hetzelfde transportbedrijf reed ook hier in de directe omgeving. Deze nachten mocht de muis op m'n erf overnachten. Toen het 's ochtends 15 graden vroor bleek dat z'n winterdiesel niet voldoende vorstbestendig was, hierdoor kon de muis pas om 11 uur m'n erf verlaten en om het nog erger te maken brak enkele honderden meters van huis een hydrauliekcilinder af die het opraapgedeelte in transportstand vasthield. Hierdoor werden zijn vrachtwagens naar mijn erf toe gestuurd totdat de machine gemaakt was. Het laden ging daarom bijna onafgebroken door. Pas toen de muis laat in de middag gemaakt was moest de shovel er even tussen uit om de bietenhoop voor de muis los te breken. De bietenhopen voor de muis zijn zo vastgevroren dat het onmogelijk is om op eigen kracht erin te komen.

De muis vertrekt 's ochtends rond 7 uur van m'n erf.

Afbeelding

Na twee hopen bij de buren geladen te hebben keert de muis terug op mijn erf. Twee van m'n andere buren hebben hun bietenhoop bij mij liggen omdat ze zelf geen goede lokatie hebben.

De aankomst van de muis werd aangekondigd door meer vrachtwagenverkeer op m'n erf.

Afbeelding

Ook hier moet de shovel de bieten over de hele lengte van de hoop losbreken.

Afbeelding

Afbeelding

Uitklappen van de afvoerband.

Afbeelding

Al kruipend worden de eerste meters afgelegd.

Afbeelding

Afbeelding

Nadat de tweede muis van het transportbedrijf zich letterlijk kapot had gebeten op een bevroren bietenhoop (ondanks dat daar ook een shovel aanwezig was om alles los te breken), werd nu AL het transportverkeer hierheen gestuurd. Behalve dat er volle en lege wagens onderweg waren, stonden er nu 14 lege auto's op m'n erf te wachten totdat zij geladen zouden worden.

Zoveel auto's passen natuurlijk niet op een foto, maar hier stonden er wel een stuk of wat :)

Afbeelding

De laatste foto, zaterdagmiddag.

Afbeelding

Vandaag, de vierde dag, zijn mijn laatste bieten geladen. De rest van de transportploeg is verder de omgeving ingetrokken. Ik wens ze veel succes in deze barre omstandigheden. Een ding is zeker, dit vroege winterweer kost enorm veel geld.

Groetjes
jas
Stagiair
Stagiair
Netherlands
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 26 jul, 2009 19:44
Voornaam: Jasper
Locatie: Nieuw-Vennep

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor jas » ma 06 dec, 2010 01:30

Ronald,

Even reageren op die bieten, hoe kan de fabriek nou bevroren bieten verwerken?? Heb jij mazzel dat je die bieten niet hoeft af te dekken. Ik heb woensdag een collega geholpen met afdekken nadat zijn zeil er afgewaaid was, er was een snijdende oostenwind, resultaat: ijskoude handen en een geschaafd onderbeen nadat ik uitgleed over een biet op de hoop. Heb ook alweer nachten op Schiphol gewerkt, jij weet wat ik bedoel.

Ik ben benieuwd naar de resultaten van de bieten, suikergehalte, tarra en zo. Wat is/zijn het/de ras(sen) en gebruik je een aaltjesresistent ras of niet, ik sta nu ook weer voor de beslissing welk ras te nemen. Moeten de vrachtwagens ver rijden naar de fabriek?

Bedankt voor de weer schitterende foto's!
Gebruikersavatar
Willem
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 265
Lid geworden op: di 06 okt, 2009 17:02
Voornaam: Willem

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Willem » ma 06 dec, 2010 08:45

Hoi Ron,

Mooie update weer! Is de JD 8300 "nieuw" op het bedrijf? Wat voor werkzaamheden doe je met deze trekker?
Groet Willem

Afbeelding
Gebruikersavatar
Joran
Moderator
Moderator
Netherlands
Berichten: 1543
Lid geworden op: zo 14 feb, 2010 17:40
Voornaam: Joran
Skype: joran.kok@hotmail.com
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Joran » ma 06 dec, 2010 10:16

Ik denk dat hij bedoelt op het bedrijf van die bietencampagne ;)

Weer mooie foto's!!
Vind dit topic toch wel 1 van de mooiste. Vind het mooi om te zien hoe dat gaat in een andere land en dan ook nog met wat ouder matrieel :bew
mvg, Joran

Deutz Fahr!
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » ma 06 dec, 2010 10:32

Nu weet ik niet zoveel van bieten, maar mij lijkt dat vorst niet goed is voor de knol. Of heb ik dat fout?

Mooie update ;-)
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » di 07 dec, 2010 19:31

Die grote John Deere is inderdaad niet van mij, maar van het transportbedrijf ;)

Jasper, ik ben vanmorgen even bij de suikerfabriek geweest om diverse zaakjes af te handelen, het is ongeveer 45 km rijden. Bevroren bieten verwerken schijnt niet zo'n groot probleem te zijn. Doordat de buitenkant van de biet iets verschrompelt bij het wassen, rolt de aangevroren grond er toch goed van af. De bieten worden tijdens het wassen niet ontdooit omdat er anders te veel suiker met het waswater verloren gaat. De snijmolens die de fabriek nu heeft kunnen de bevroren bieten goed snijden. De oude snijmolens uit het verleden waren hier minder goed tegen bestand. De perspulp afkomstig van bevroren bieten ziet er wat grauwer uit. Als de bieten gaan ontdooien en vervolgens rotten, dan gaat het pas echte problemen geven.
Als rassen had ik Giraf (SESVanderHave) en Esperanza (KWS), beide rassen slechts rhizomanieresistent.

Gedeelte van Suikerfabriek Malbork (Cukrownia Malbork), gezien vanaf de weg.

Afbeelding

Bij de volgende twee foto's had ik de lens door het hek gestoken. Hier is de stortput waar de bieten de fabriek in gaan. Daarnaast wordt een voorraad gemaakt voor 's nachts en voor als de aanvoer even stil staat.

Afbeelding

Afbeelding

Onderweg naar huis kom ik langs een kantoor van de landbouwvoorichting, hier was begin jaren 50 van de vorige eeuw een proefboerderij gesticht. Hier ben ik even gestopt om een paar foto's voor jullie te maken, foto's van dingen die hier het meest opvallen voor de toevallige (agrarische) voorbijganger.

De gloeikoptrekker...

Afbeelding

en het beeld ten ere van het hollands vee. Vee wat in dit gebied een belangrijke rol hier heeft gespeeld :)

Afbeelding

Groetjes
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » di 07 dec, 2010 19:38

Maar 1 foto van de Ursus Ron?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Arjan
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 18 apr, 2010 16:21
Voornaam: Arjan
Skype: arjan_tuning_united@htmail.com
Locatie: Echteld
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Arjan » di 07 dec, 2010 19:42

zonde van zoon gloeikop
Arno schreef:achteruitrijden met de kieper omhoog is ZO!! 1990

mvg Arjan
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » di 07 dec, 2010 20:15

Uuh ja, maar 1 foto :oops: Als ik had geweten dat je er meer had willen zien had ik er nog wel een paar bij kunnen maken.

Er zijn ontzettend veel van die trekkers de schroothoop op gegaan. Trekkers waren er alleen op de staatsbedrijven (PGR) en bij de werktuigenverenigingen (SKR). Als de trekkers (economisch) waren afgeschreven mochten zij niet in handen komen van het 'gewone' boerenvolk (ontmoedigingsbeleid), terwijl zij technisch nog goed waren. Die trekkers moesten dus onbruikbaar worden gemaakt. Ik heb gehoord hoe vroeger iemand (die stage liep) met een hamer het bedrijfsterrein rond moest lopen om alle inspuitpompen van die gloeikoptrekkers aan diggels te slaan. Nieuwere Ursussen (voornamelijk Ursus c 330) hebben ze geprobeerd vast te laten lopen door ze zonder motorolie te laten draaien, helaas was de kwaliteit van die motoren toendertijd zo goed zodat ze de hele middag draaide zonder vast te lopen. Sommige werden trekkers dan maar in de versnelling gezet en lieten ze met een flink vaartje tegen de muur aanrijden om ze zo onbruikbaar te maken. Soms werd simpelweg met de snijbrander de trekker doormidden gesneden om naar het oude ijzer te vertrekken. Lokale boeren stonden aan de poorten bijna te huilen omdat zij deze trekkers niet over mochten nemen. Ondanks de technische vooruitgang werden zij gedwongen met het paard door te gaan.
Gebruikersavatar
Arjan
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 18 apr, 2010 16:21
Voornaam: Arjan
Skype: arjan_tuning_united@htmail.com
Locatie: Echteld
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Arjan » di 07 dec, 2010 20:19

lang leven het commisnisme
Arno schreef:achteruitrijden met de kieper omhoog is ZO!! 1990

mvg Arjan
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » di 07 dec, 2010 20:30

Hollands vee? Zijn ze goed in hier geloof ik, vee.

Waarom ze dat ontmoedigingsbeleid hadden, wil Ron vast wel uitleggen? Wel een dom systeem als ik t zo lees.
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Jurjen7530
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 21 nov, 2010 16:54
Voornaam: Jurjen
Locatie: Arnhem

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Jurjen7530 » di 07 dec, 2010 20:34

Is dat een nieuwe politieke stroming?, dat commisnisme? :mrgreen:
Groeten Jurjen
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arjan
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 18 apr, 2010 16:21
Voornaam: Arjan
Skype: arjan_tuning_united@htmail.com
Locatie: Echteld
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Arjan » di 07 dec, 2010 20:57

Communisme dan joh
Arno schreef:achteruitrijden met de kieper omhoog is ZO!! 1990

mvg Arjan
Gebruikersavatar
Willem
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 265
Lid geworden op: di 06 okt, 2009 17:02
Voornaam: Willem

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Willem » wo 08 dec, 2010 07:30

De foto van de Ursus is bij mij weg, of ligt dat aan m'n browser?

Idd zonde dat ze die trekkers onklaar gemaakt hebben. Hierdoor zijn landen als Polen lang achter gebleven (nu nog). Andere kant, ze zijn nu wel veel meer waard. Stel je voor dat er nog duizenden meer waren geweest, dan waren ze niet zo zeldzaam geworden....
Groet Willem

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sjors
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1120
Lid geworden op: do 14 mei, 2009 08:41
Voornaam: Sjors

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Sjors » wo 08 dec, 2010 07:43

Bij mij staat hij er nog hoor, wellicht even opnieuw de pagina laden?
2e foto van onderen gezien!
Dit soort trekkers moet in ere worden gehouden, hiermee is het toch wel begonnen!
Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Willem
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 265
Lid geworden op: di 06 okt, 2009 17:02
Voornaam: Willem

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Willem » wo 08 dec, 2010 10:52

It's amazing Bob!!! He's back.... :mrgreen:
Groet Willem

Afbeelding
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » wo 08 dec, 2010 10:55

Did you see it Mike? It's amazing! Just kidding! (voor de wat jongere mensen onder ons, Bob & Mike hielden vroeger van die verkooppraatjes op tv)

Mocht je nog eens in de buurt zijn Ron, je maakt mij er in ieder geval erg blij mee.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » wo 08 dec, 2010 19:30

Spiekker; S.J.B. schreef:Waarom ze dat ontmoedigingsbeleid hadden, wil Ron vast wel uitleggen? Wel een dom systeem als ik t zo lees.


Het doel van die communisten was om steeds meer onder te brengen bij staatsbedrijven. En als je hier leefde moest je het er maar mee doen. Vrije keuze in je doen en laten wat je wilde had je hier niet. Je had alleen wat meer mogelijkheden als je 'bij de partij' hoorde

Stigter schreef:Mocht je nog eens in de buurt zijn Ron, je maakt mij er in ieder geval erg blij mee.

Okee Arie, zal ik doen als in de buurt ben ;)
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » wo 08 dec, 2010 19:34

ron schreef:en het beeld ten ere van het hollands vee. Vee wat in dit gebied een belangrijke rol hier heeft gespeeld :)


Beeld van een recordkoe, afstammeling van hollands vee, om precies te zijn...
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor ron » zo 19 dec, 2010 18:35

Vorige week hebben we schuimaarde binnengekregen die ik bij de suikerfabriek had besteld. Omdat ik niet wilde dat het hele erf zou worden 'ondergescheten' met kleine hoopjes schuimaarde hebben we de kraan gebruikt om de hoop een beetje hoog kort te houden.
Wat een mannen, die van de suikerfabriek. Ik had 300 ton besteld. Bij m'n bezoek aan de suikerfabriek vorige week hadden ze opeens 500 ton voor mij in hun agenda staan. Nou ja, vooruit dan maar... Toen de chauffeurs begonnen met rijden zeiden zij dat ze mij ruim 600 ton moesten brengen. Nou ja, vooruit dan maar... :lol:

's Ochtends met 25 graden vorst netaan gelukt om het oude kraantje aan de gang te krijgen. In plaats van dat in de loop van de dag de mist optrok, werd het steeds dichter. Hier knoopt m'n werknemer het gashandeltje aan de inspuitpomp vast met een ijzerdraadje omdat de gaskabel was vastgevroren (net als de achteruitversnelling en het opheffen van het schuifblad :| ) Gelukkig waaide het die dag niet, anders was het helemaal niet uit te houden.

Afbeelding

Door de vochtige lucht vriest alles aan.

Afbeelding

Er reden twee vrachtwagens, een vader en z'n zoon. Volgende foto's van gisteren, het restje. Die laatste dag hebben zij drie ritten gedaan, toen had ik alles binnen. Het was gelukkig wel wat warmer als de eerste dag: 8 graden onder nul.

Voordat de schuimaarde wordt geladen strooien zij stro uit over de bodem van de bak. Zo blijft de bak schoon als alles eruit glijdt.

Afbeelding

Afbeelding

Vers uit de fabriek, de rook komt er vanaf.

Afbeelding

Afbeelding

We hebben de schuimaardeproduktie van ruim twee campagnedagen binnengekregen :)

Afbeelding

Afbeelding

Dit was de laatste aanvulling van m'n dagboek voor het jaar 2010, misschien wel voor langere tijd. Arie, beloofd is beloofd, foto's van de gloeikopUrsus zal ik erbij zetten als ik in de buurt kom.

Ik hoop dat jullie van m'n dagboek heben genoten! Iedereen prettige feestdagen en een voorspoedig 2011 toegewenst!

Groetjes
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Stigter » zo 19 dec, 2010 18:47

Wat doe je met die schuimaarde Ron?

En je gaat ons toch af en toe nog wel verblijden met een update? Want ik denk dat ik voor vele spreek als ik zeg dat ik je dagboek graag volg!
Kerstdagen in Nederland?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » zo 19 dec, 2010 18:50

Schuimaarde is een afvalproduct van de bietenverwerking, Arie. Is een kalkrijke meststof. http://nl.wikipedia.org/wiki/Schuimaarde
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
mike_v
Forumlid
Forumlid
Belgium
Berichten: 922
Lid geworden op: ma 28 jun, 2010 21:25
Voornaam: Mike
Locatie: Overpelt
Contacteer:

Re: Dagboek Ron

Berichtdoor mike_v » zo 19 dec, 2010 18:58

@Sjoerd,
Stigter schreef:Wat doe je met die schuimaarde Ron?
...

;)
Vriendelijke Groeten

Mike.



Afbeelding
AgroFotografie.be

Terug naar “Dagboeken”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 139 gasten