Aardappelsrooien met Fendt 716 en Grimme DR 1500

Gebruikersavatar
Teddybeer
Beginner
Beginner
Netherlands
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 12 jul, 2009 10:35
Voornaam: Jan
Locatie: Hoogersmilde

Aardappelsrooien met Fendt 716 en Grimme DR 1500

Berichtdoor Teddybeer » wo 23 sep, 2009 18:47

PICT0017.JPG
PICT0017.JPG (117.77 KiB) 14308 keer bekeken

Aardappelsrooien onder stoffige omstandigheden
PICT0002 klein.JPG
PICT0002 klein.JPG (116.15 KiB) 14308 keer bekeken

Er werd onder andere gereden met een John Deere 6910 en een 14 tons Joskin Kipper, ook was er nog een John Deere 6930 met een tweede Grimme DR 1500 rooier aanwezig op het zelfde perceel.
PICT0014 klein.JPG
PICT0014 klein.JPG (98.11 KiB) 14308 keer bekeken


Ik ben aan het werk, en niet op de vlucht

Gebruikersavatar
Frederik
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 478
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 15:50
Voornaam: Frederik
Locatie: Bedum
Contacteer:

Re: Aardappelsrooien met Fendt 716 en Grimme DR 1500

Berichtdoor Frederik » wo 23 sep, 2009 19:21

Wat is het verschil tussen een SE en DR?

Verder erg mooie foto's! Was het niet te droog voor het rooien?
http://www.landbouwfoto.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Teddybeer
Beginner
Beginner
Netherlands
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 12 jul, 2009 10:35
Voornaam: Jan
Locatie: Hoogersmilde

Re: Aardappelsrooien met Fendt 716 en Grimme DR 1500

Berichtdoor Teddybeer » wo 23 sep, 2009 19:59

SE is volgens mij een verstekrooier en een DR rooit de piepers midden achter de trekker. Het is wel erg droog om te rooien, maar op de zandgrond het je geen last van kluiten die de aardappelen beschadigen kunnen. Wel moesten ze erg snel rijden om genoeg grond op de ketting te houden. Hier rijden ze ongeveer 9 km per uur.
De Fendt 716 had dan ook de volle 170 pk nodig om de rooier en de klapper op toeren, en snelheid, te houden.
PICT0001 klein.JPG
PICT0001 klein.JPG (104.88 KiB) 14295 keer bekeken

PICT0002 Klein.JPG
PICT0002 Klein.JPG (119.02 KiB) 14295 keer bekeken

Hier wordt er bij gereden met een John Deere 7430 en een 20 tons Veenhuiskipper
PICT0013 Klein.JPG
PICT0013 Klein.JPG (93.92 KiB) 14295 keer bekeken
Ik ben aan het werk, en niet op de vlucht
Gebruikersavatar
René
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 673
Lid geworden op: zo 25 jan, 2009 21:06
Voornaam: Rene
Locatie: Heuvelland Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: Aardappelsrooien met Fendt 716 en Grimme DR 1500

Berichtdoor René » wo 23 sep, 2009 20:18

Grappig, hier rijd men(ons rooi-loonbedrijf) met bijna dezelfde combinatie. Alleen een ander type rooier geloof ik.
Groeten,
René
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
GP Hoving
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1029
Lid geworden op: di 19 mei, 2009 20:18
Voornaam: Geoffrey
Skype: the_g88@hotmail.com
Locatie: Borger, Drenthe

Re: Aardappelsrooien met Fendt 716 en Grimme DR 1500

Berichtdoor GP Hoving » wo 23 sep, 2009 20:25

Er zijn meer verschillen tussen de SE en DR. De 2 grootste verschillen zijn dat de SE een verstek rooier is ( zoals al gezegt ), dus hij rooit de rijen naast de trekker ipv onder de trekker zoals bij de DR. Nog een groot verschil is dat de SE met een zogehete "doorvalmat" werkt, En de DR met normale rooimatten. door de doorvalmat kun je met de SE veel sneller rijden als met een DR. De reiniging is ook heel anders als bij de DR.

Van die 9km/uur geloof ik geen drol. Ik heb zelf ook wel met een DR gerooit, maar dat hield met 6km/uur op droge zangrond echt wel op.
Gebruikersavatar
Teddybeer
Beginner
Beginner
Netherlands
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 12 jul, 2009 10:35
Voornaam: Jan
Locatie: Hoogersmilde

Re: Aardappelsrooien met Fendt 716 en Grimme DR 1500

Berichtdoor Teddybeer » wo 23 sep, 2009 20:41

Dit is de nieuwste versie van de DR 1500. De machine heeft net 30 hectare gerooid.

Deze heeft ook een doorvalmat als reiniging. Kijk maar op die laatste foto, achter het achterwiel zie je die "slappe" band van de doorvalmat hangen. Loofrollen ontbreken in deze machine. En als je het niet wilt geloven van die snelheid is dat jammer, maar toen ik even een rondje mee reed stond de snelheidsmeter toch echt constant tussen de 8.5 en 9.1 km per uur.
Laatst gewijzigd door Teddybeer op wo 23 sep, 2009 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
GP Hoving
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1029
Lid geworden op: di 19 mei, 2009 20:18
Voornaam: Geoffrey
Skype: the_g88@hotmail.com
Locatie: Borger, Drenthe

Re: Aardappelsrooien met Fendt 716 en Grimme DR 1500

Berichtdoor GP Hoving » wo 23 sep, 2009 20:44

Kijk, dat veranderd de zaak al als er een doorvalmat in zit. Dan kun je automatisch harder rijden.

Is dit toevallig geen BR 150 ipv DR 1500? ? Hier in het dorp loopt namelijk een BR 150, dat is de nieuweste versie van de DR 1500. Deze wordt "officieel" niet verkocht door grimme. Maar elk jaar worden er toch nog een paar nieuwe DR1500, nu BR 150 dus, gemaakt. Dit gaat echt alleen op speciaal verzoek. Deze heeft ook de nieuwe besturing systeem die ook terug te vinden is op de SE / GZ series. En allemaal wat vernieuwde dingen.
Gebruikersavatar
Teddybeer
Beginner
Beginner
Netherlands
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 12 jul, 2009 10:35
Voornaam: Jan
Locatie: Hoogersmilde

Re: Aardappelsrooien met Fendt 716 en Grimme DR 1500

Berichtdoor Teddybeer » wo 23 sep, 2009 21:01

Grimme was enkele jaren terug van plan om de DR 1500 helemaal te schrappen uit het programma en volledig over te stappen op de SE verstekrooier. Mede door aandringen van importeur Zonna, en veel boeren uit vooral het veenkoloniale gebied, hebben ze dat toch niet helemaal door gevoerd. Maar hij moet wel speciaal besteld worden. Ook zijn de rooiers nu iets donkerder rood.

Niet speciaal op het type gelet, maar als ik de andere foto's bekijk kan ik tussen de stofwolken door toch nog iets van DR 1500 ontwaren. In ieder geval 2 letters en 4 cijfers. Maar als ik ze weer tegen kom dan zal ik eens beter gaan opletten. Morgen lukt het niet, als ik weg ga om 5.15 dan is het nog donker en tegen de tijd dat ik morgen thuis ben van het werk zullen ze de rest van het perceel van 20 ha er wel uit hebben, hoop ik voor ze. Dus zal ik op een ander moment weer eens bij de "buren" moeten gaan kijken.
Ik ben aan het werk, en niet op de vlucht
Gebruikersavatar
Frederik
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 478
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 15:50
Voornaam: Frederik
Locatie: Bedum
Contacteer:

Re: Aardappelsrooien met Fendt 716 en Grimme DR 1500

Berichtdoor Frederik » wo 23 sep, 2009 21:28

Bedankt voor de info!!

Wat is het voordeel van een verstekrooier dan? waarom werkt een DR beter in de Veenkolonieen?
http://www.landbouwfoto.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Teddybeer
Beginner
Beginner
Netherlands
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 12 jul, 2009 10:35
Voornaam: Jan
Locatie: Hoogersmilde

Re: Aardappelsrooien met Fendt 716 en Grimme DR 1500

Berichtdoor Teddybeer » wo 23 sep, 2009 21:38

Er zijn verschillende redenen voor.

Een verstekrooier "trekt" meer aan de trekker omdat hij naast de wielen loopt. Je bent dus meer vermogen nodig. Staat wel tegenover dat je met breder banden kan rijden onder de rooitrekker, ipv cultuurwielen.

Je kan met een DR blijven werken met je standaard 2 of 4 rijige loofklapper voorop de trekker. Dus geen aanschaf van een extra loofklapper of klepelmaaier die in verstek kan werken.

Onder een Dr kunnen meer( 1 grote aan de bunker kant, 2 onder de machine en 1 cultuurband die door de nog te rooien rij loopt) en grotere (800/32) banden dan onder een SE. Vooral op de slappe veengronden is dit een belangrijke reden om te kiezen voor een rooier die achter de trekker rooit.

Ook het losbreken van een perceel gaat gemakkelijker omdat je niet met die brede trekkerbanden over de ruggen rijdt, zeker als de boer niet met spuitpaden werkt.
Ik ben aan het werk, en niet op de vlucht
Gebruikersavatar
Frederik
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 478
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 15:50
Voornaam: Frederik
Locatie: Bedum
Contacteer:

Re: Aardappelsrooien met Fendt 716 en Grimme DR 1500

Berichtdoor Frederik » wo 23 sep, 2009 21:43

Bedankt voor de heldere uitleg!
http://www.landbouwfoto.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Teddybeer
Beginner
Beginner
Netherlands
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 12 jul, 2009 10:35
Voornaam: Jan
Locatie: Hoogersmilde

Re: Aardappelsrooien met Fendt 716 en Grimme DR 1500

Berichtdoor Teddybeer » do 24 sep, 2009 04:54

Graag gedaan.

Er zullen vast nog wel meerdere voor en nadelen van beide machines op te noemen zijn.
Ik ben aan het werk, en niet op de vlucht
Gebruikersavatar
GP Hoving
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1029
Lid geworden op: di 19 mei, 2009 20:18
Voornaam: Geoffrey
Skype: the_g88@hotmail.com
Locatie: Borger, Drenthe

Re: Aardappelsrooien met Fendt 716 en Grimme DR 1500

Berichtdoor GP Hoving » do 24 sep, 2009 17:14

Je vergeet wel de hoofdreden te noemen Teddy,

Aangezien het hier op de veengrond nogal slap is. en een verstekrooier schuin trekt als het ware kan het zo zijn dat de de rooier de trekker vast trekt. Hij begint aan de rooi kant zwaar te lopen en dan zak je zo door de veen laag heen en weg ben je. Dit komt dus door de zijwaardse kracht die de rooier uitoefend op de trekker.

Er zijn hier in de buurt meerdere boeren geweest die een SE op demo hebben gehad maar ze rooien allemaal door met hun DR. Puur om de reden die hier genoemd worden. De loonwerker hier in het dorp heeft een SF150-60 die het wel weer goed doet op de veengrond omdat deze niet schuin trekt ( is de zelfrijdende variant van de SE ) Een SE 150-60 en een DR1500, Die DR1500 is er puur en alleen voor de veengronden.
Gebruikersavatar
Teddybeer
Beginner
Beginner
Netherlands
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 12 jul, 2009 10:35
Voornaam: Jan
Locatie: Hoogersmilde

Re: Aardappelsrooien met Fendt 716 en Grimme DR 1500

Berichtdoor Teddybeer » zo 27 sep, 2009 17:23

Kan je met een SE wel rijdend lossen?

Enkele jaren terug hebben wij een SF op demo gehad. Maar dat was voor ons toen een van de grote bezwaren, daarmee kon je dus niet lossen tijdens het rooien. Scheelt uiteindelijk toch een mooi stukje capaciteit als je een keer of 10 tot 15 per hectare stil staat om te lossen.
Ik ben aan het werk, en niet op de vlucht
Newholland-Fendt
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: za 26 sep, 2009 16:50
Voornaam: jord

Re: Aardappelsrooien met Fendt 716 en Grimme DR 1500

Berichtdoor Newholland-Fendt » zo 27 sep, 2009 19:45

Mooi spul

dikke JD :D
Gebruikersavatar
GP Hoving
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1029
Lid geworden op: di 19 mei, 2009 20:18
Voornaam: Geoffrey
Skype: the_g88@hotmail.com
Locatie: Borger, Drenthe

Re: Aardappelsrooien met Fendt 716 en Grimme DR 1500

Berichtdoor GP Hoving » zo 27 sep, 2009 20:10

Met een SE kun je wel rijdend lossen. Maar je hebt maar 20cm speling tussen de rooi trekker en de kipper trekker, Dus je hebt 2 goeie chauffeurs nodig. Geen klusje voor een stageloper dus :lol:

Ondanks het niet rijdend kunnen lossen maakt de hoge capaciteit een hoop goed. Hij rooit nog steeds als een SE 150-60 die wel rijdend kan lossen. Daar komt bij dat het rooien hier eigenijk alleen om kleine boeren gaat.. De grote boeren rooien zelf wel. En lang niet elke boer kan rijdend lossen. Heb al een paar keer mee gemaakt met de DR dat het op een haar na goed ging.
Gebruikersavatar
Teddybeer
Beginner
Beginner
Netherlands
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 12 jul, 2009 10:35
Voornaam: Jan
Locatie: Hoogersmilde

Re: Aardappelsrooien met Fendt 716 en Grimme DR 1500

Berichtdoor Teddybeer » do 08 okt, 2009 18:10

Vanmorgen nog even bij de betreffende rooimachine gekeken. Staat toch daadwerkelijk DR 1500 op de stickers die op de machine zitten. Ook op het typeplaatje.
Ik ben aan het werk, en niet op de vlucht
Gebruikersavatar
valtrajohnie-t202
V.I.P.
V.I.P.
Netherlands
Berichten: 1196
Lid geworden op: do 18 jun, 2009 16:34
Voornaam: Arno

Re: Aardappelsrooien met Fendt 716 en Grimme DR 1500

Berichtdoor valtrajohnie-t202 » ma 11 jan, 2010 18:42

Bij mijn weten is de doorvalmat al jaren lang een optie geweest op de DR serie rooiers, de doorval mat stond des tijds ook al eens afgebeeld in folder van de Dr serie ik heb die folder nog wel ergens liggen volgens mij.
Hmm wat het lossen met een de SE betreft, de eerste serie daarvan kon je nouwelijk rijdend lossen en zo als Geof al aan geeft met 20 cm speling. Maar bij een bedrijf waar ik gelopen heb was die speling nog minder vanwege een setje 80 cm breede banden onder de trekker, hmm echter op het losse terug komend had de eerste serie ook allerlij sensoren en waarschuwing signalen die afgingen als je probeerde rijdend te lossen. Dit kon je dan wel weer verhelpen door een ring of iets anders van metaal op de sensor te plakken, maar kreeg je een storing of andere schade en zoals bij ons kwam dan agravis meppen hem reparen en ze zagen wat je met de sensor gedaan had was je je garantie ook meteen kwijt.
En de laatste jaren heeft grimme als het goed is nog eens naar de bunker van de SE gekeken en volgens mijn weten zelf al wat langer gemaakt om rijdend lossen mogelijk te maken.
mvg Arno
mvg Arno
Nothing runs like a deere" - being chased by a VALTRA

Afbeelding

Terug naar “Fendt”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten