Re: Deutz-Fahr Agro XXL 1630
Geplaatst: zo 15 nov, 2009 13:02
20 ton voor een kniktrekker van 600 PK is echt niet overdreven veel maar zit wel in de lijn die zulke trekkers hebben.
Neem de BIG BUD 747 16V eens, heeft in de standaard opbouw een 800 pk. Die weegt 34 ton. En wat weegt een Fendt 936 of een John Deere 8530? Die wegen ook 10.5 en 11.3 ton met iets meer dan de helft van het vermogen. Met een gemiddelde van 30 pk per ton eigen gewicht kom je wel redelijk dicht bij de waarheid, zeker voor zulke kolossen.
Je bent voor zwaar sleepwerk gewoon een boel eigen massa nodig om het gewicht over te kunnen brengen op de grond. EN genoeg banden. Al is het voor de bodem beter om meer banden naast elkaar te hebben dan achter elkaar.
Een reden waarom sommige grote boeren, vooral in de VS, over gaan op rupstrekkers is oa dat een wieltrekker wil gaan "dansen" of deinen. En dat effect heb je met rupsen een stuk minder. Ook scheelt het natuurlijk dat je met de transportbreedte gunstiger uit komt. Maar een goede topdrukcylinder zou ook al veel oplossen volgens mij.
Ik ben wel benieuwd hoe zo'n trekker met 4 wielen achter elkaar het zou doen qua deinen.
Neem de BIG BUD 747 16V eens, heeft in de standaard opbouw een 800 pk. Die weegt 34 ton. En wat weegt een Fendt 936 of een John Deere 8530? Die wegen ook 10.5 en 11.3 ton met iets meer dan de helft van het vermogen. Met een gemiddelde van 30 pk per ton eigen gewicht kom je wel redelijk dicht bij de waarheid, zeker voor zulke kolossen.
Je bent voor zwaar sleepwerk gewoon een boel eigen massa nodig om het gewicht over te kunnen brengen op de grond. EN genoeg banden. Al is het voor de bodem beter om meer banden naast elkaar te hebben dan achter elkaar.
Een reden waarom sommige grote boeren, vooral in de VS, over gaan op rupstrekkers is oa dat een wieltrekker wil gaan "dansen" of deinen. En dat effect heb je met rupsen een stuk minder. Ook scheelt het natuurlijk dat je met de transportbreedte gunstiger uit komt. Maar een goede topdrukcylinder zou ook al veel oplossen volgens mij.
Ik ben wel benieuwd hoe zo'n trekker met 4 wielen achter elkaar het zou doen qua deinen.