Trekkerindustrie dreigt leeg te lopen via beursputje

Gebruikersavatar
Aorend
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 11:40
Voornaam: Aorend
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Trekkerindustrie dreigt leeg te lopen via beursputje

Berichtdoor Aorend » di 24 mar, 2009 13:17

Trekkerindustrie dreigt leeg te lopen via beursputje
Aandeelhouders zien het voorlopig totaal niet zitten om geld te investeren in aandelen van trekkerfabrikanten.


De financieringsproblematiek en de slinkende vraag naar nieuwe machines dwingt producenten hun omzet- en winstverwachtingen naar beneden bij te stellen. Beleggers hebben daar geen trek in en halen daarom hun geld op en zoeken andere investeringsmogelijkheden.

De investeerders in de mechanisatiebranche profiteerden in 2006 en 2007 van een explosieve groei in de beurswaarde van deze concerns. Sinds begin 2008 zijn de winsten in deze beleggingen echter volledig verdampt. De waarde van Case New Holland op de beurs is nog maar een tiende van de waardering die het concern begin vorig jaar had. Alleen dit jaar heeft de trekkerfabrikant al 55 procent aan waarde ingeleverd op de beurs.

De concurrenten John Deere en Agco (Fendt en Massey Ferguson) doen het al bijna net zo slecht. In de afgelopen twee weken verloor John Deere ruim 30 procent aan beurswaarde. Daarmee maakt ook deze fabrikant een uitzonderlijk sterke val door op de beursvloer. Vergeleken met begin vorig jaar is de beurskoers ruim 70 procent gekelderd.

De huidige koersontwikkeling van machinefabrikant John Deere is des te opmerkelijker als gekeken wordt over langere termijn. Niet eerder was het verval zo sterk als nu. In 1998 en 1990 moest de fabrikant ook flink inleveren op de beurs, maar over de hele periode tussen 1980 en 2008 gezien was er sprake van een continu stijgende lijn.

Ook de Amerikaanse vleesindustrie maakt sinds de tweede helft van vorig jaar moeilijke tijden door op de beursvloer als gevolg van hoge voerkosten en de kredietproblematiek. Bovendien waren de beleggers in vleesconcerns als Tyson en Smithfield de voorafgaande vier jaren al niet zo verwend geraakt; begin 2008 lagen de koersen op een vergelijkbaar niveau als in 2004.

Bron: AGD


Ik vind het ook niet zo raar. Met een melkprijs van 20 cent kan niemand een nieuwe trekker kopen.


Farmers do it twice a day

Doe geen dingen die ik ook niet zal doen

Atte H
Mega senior forumlid
Mega senior forumlid
Netherlands
Berichten: 2696
Lid geworden op: za 17 jan, 2009 21:13
Voornaam: AJ
Contacteer:

Re: Trekker industrie

Berichtdoor Atte H » di 24 mar, 2009 13:27

Wil je de volgende keer even hier op letten:
-Bron vermelding moet erbij staan
-Reactie in hetzelfde bericht plaatsen

Alvast bedankt ;)
Gebruikersavatar
Aorend
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 11:40
Voornaam: Aorend
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Re: Trekkerindustrie dreigt leeg te lopen via beursputje

Berichtdoor Aorend » di 24 mar, 2009 13:34

Sorry Atte ik zal het nooit meer fout doen.
Laatst gewijzigd door Atte H op di 24 mar, 2009 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Farmers do it twice a day

Doe geen dingen die ik ook niet zal doen
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Trekkerindustrie dreigt leeg te lopen via beursputje

Berichtdoor Stigter » di 24 mar, 2009 14:21

Tja, ik weet het niet hoor..
Er zijn nog altijd mensen die geld verdienen aan het hele beursgebeuren en las gisteren ergens dat de trekkerverkoop gewoon doorgaat..

Als je moet vervangen, dan moet je vervangen, zo simpel is het toch?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Aorend
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 11:40
Voornaam: Aorend
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Re: Trekkerindustrie dreigt leeg te lopen via beursputje

Berichtdoor Aorend » di 24 mar, 2009 15:20

Ja maar Stigter. Er is bijna geen enkele boer die voor een melkprijs van 20 cent kan melken. En als je dan ook nog eens een nieuwe trekker erbij moet kopen van over de 30 000 euries.
Farmers do it twice a day

Doe geen dingen die ik ook niet zal doen
Gebruikersavatar
CornelisJ90
Forumlid
Forumlid
Suriname
Berichten: 769
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 20:36
Voornaam: Cornelis
Skype: Ik gebruik Whatsapp
Locatie: Omg. Rotterdam

Re: Trekkerindustrie dreigt leeg te lopen via beursputje

Berichtdoor CornelisJ90 » di 24 mar, 2009 16:17

Het gaat niet alleen over Nederland... Lezen is een schone kunst. Heeft meer met de VS te maken en alles zit in elkaar verweven... De economie is gewoon getackeld en in welke branche of bedrijf je ook investeerd, alles flikkert om!
[Half bezopen zijn, is een gebrek aan doorzettingsvermogen hebben ...
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Trekkerindustrie dreigt leeg te lopen via beursputje

Berichtdoor Stigter » di 24 mar, 2009 16:25

Tja, we lullen elkaar een recessie aan, gevolg, recessie..
Economie is een basis van vertrouwen, nu de banken in Amerika hun financiele verplichtingen niet konden nakomen is het vertrouwen in de financiele wereld gedaalt, gevolg, beurzen gingen keihard onderuit, minder mensen zijn bereid risico's te nemen en wachten allemaal op betere tijden.

En de banken lopen voorop in het minder risico nemen, waardoor bedrijven minder kunnen investeren etc.. cirkeltje is dan weer rond lijkt mij.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter

Terug naar “Economie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten