Gevaar op de weg

Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Gevaar op de weg

Berichtdoor Stigter » ma 06 apr, 2009 17:58

Het is slecht gesteld met de landbouwvoertuigen en -werktuigen die op de openbare weg rondrijden.

Bij controles van 33 voertuigen en werktuigen in Twente kwamen 95 gebreken aan het licht. In 53 gevallen had het gebrek directe invloed op de verkeersveiligheid. "Het is erger dan ik had verwacht. Het ging om vrij nieuw materieel", vertelt Frank Grobbe van Politie Twente. Hij pleit voor een keuringsplicht voor landbouwmachines.

De controles zijn de afgelopen maanden gehouden in samenwerking met loonwerkersorganisatie Cumela en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Een zestal loonwerkers hebben een aantal landbouwmachines beschikbaar gesteld voor de controle.

De meeste overtredingen kwamen aan het licht bij motorvoertuigen met een beperkte snelheid, zoals een driewielig mestvoertuig. Negen voertuigen werden onderzocht, 38 gebreken kwamen aan het licht, variërend van scheuren in het chassis, losse schroeven, speling bij de wielophanging tot uitstekende scherpe delen.

De controle van 12 trekkers leverde 22 gebreken op. Controle van 12 aanhangwagens, zoals een kipper en zaaimachine, bracht 35 overtredingen aan het licht, waarvan er 23 direct gevaar opleveren voor de verkeersveiligheid.
Bron = Boerderij.nl

Persoonlijk verbaast het mij totaal niet, dit was als ik het goed begrijp uit het artikel op vrijwillige basis, maar ik zie wel eens foto's voorbij komen dat ik mijn twijfels heb of dat wel goed gekeurd wordt!


Met vriendelijke groet,
Arie Stigter

Gebruikersavatar
Ziko
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 473
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 17:07
Voornaam: Ziko
Locatie: Terneuzen

Re: Gevaar op de weg

Berichtdoor Ziko » ma 06 apr, 2009 18:02

Als je aan de wet moet voldoen kun je eigenlijk met niks meer over de weg. Dat is het probleem eigenlijk...
Met vriendelijke groet, Ziko
Afbeelding
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Gevaar op de weg

Berichtdoor Stigter » ma 06 apr, 2009 18:23

Vind ik niet
variërend van scheuren in het chassis, losse schroeven, speling bij de wielophanging tot uitstekende scherpe delen.


Genoemde gebreken zijn toch wel erg belangrijk. De wetgever heeft niet alleen als taak om de landbouwers te pesten, maar ook voor veiligheid van de overige verkeersdeelnemers te zorgen. Volgens mij staat er hier op het forum ook nog ergens een discussie, dat ging over scherpe delen (grashark?) Je zal er toch met je fietsje of brommertje tegen aan komen.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Niels644
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 407
Lid geworden op: do 22 jan, 2009 20:37
Voornaam: Niels
Locatie: Woudenberg

Re: Gevaar op de weg

Berichtdoor Niels644 » ma 06 apr, 2009 18:35

Tsja, er mankeert inderdaad een hoop aan landbouwvoertuigen. En dan met name bij de boeren, bij de loonwerkers valt dit nog wel mee denk ik. Zo is bij ons bij beide trekkers de verlichting niet op orde, en ik denk dat dat ook wel het meest voorkomende probleem is. En wat je daar zegt, Arie, dat is helemaal waar. Die genoemde gebreken zijn toch wel grote gebreken, al is verlichting, en dan met name normaal licht, rem- en knipperlichten, ook erg belangrijk, en dan met name voor andere verkeersdeelnemers.
Gebruikersavatar
Ziko
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 473
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 17:07
Voornaam: Ziko
Locatie: Terneuzen

Re: Gevaar op de weg

Berichtdoor Ziko » ma 06 apr, 2009 19:25

Scheuren in het chassis is natuurlijk wel erg extreem, maar dat zal ook niet heel vaak voorkomen. Tsja als je alle scherpe delen moet afdekken dat is gewoon geen doen. Dan kom je nooit meer aan werken toe. Verlichting in orde hebben dat is natuurlijk wel erg belangrijk, toch zeker in de herfst en winter. Ook als je 's avonds/'s nachts op pad moet natuurlijk.
Met vriendelijke groet, Ziko
Afbeelding
Gebruikersavatar
Aorend
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 11:40
Voornaam: Aorend
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Re: Gevaar op de weg

Berichtdoor Aorend » ma 06 apr, 2009 20:35

Nou ik ben vrijdag voor het trekkerrijbewijs geweest. De theorie was niet heel eenvoudig, maar was goed te doen als je een beetje kennis had van trekkers.( Je had 40 vragen en mocht 13 fout!!!) En de praktijk stelde helemaal geen ruk voor. Een keertje zo achteruit steken en anders om en met een kippertje achteruit de bocht om en alles.
Die examinator zat gewoon los in de kipper.(Nou, als er iets niet mag.)
Ik mocht niet te langzaam rijden(ik reed al 30 op dat ding maar het mus nog harder over die hobbels)
De knipperlichten deden het bij de jongens die voor mij waren niet.(Maar een tikje doet wonderen.)
En we moesten een s bochtje achteruit maken met die kipper, nou dat was het dan ook.
Farmers do it twice a day

Doe geen dingen die ik ook niet zal doen
Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Gevaar op de weg

Berichtdoor Tom H » ma 06 apr, 2009 21:32

In Duitsland keuren ze trekkers al jaren! Ik geef ze groot gelijk! Z'n soort APK in combinatie met een kenteken lijkt mij nog niet zo gek. Zo dat ook meteen de snelheid op gedraaid kan worden.
Gebruikersavatar
René
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 673
Lid geworden op: zo 25 jan, 2009 21:06
Voornaam: Rene
Locatie: Heuvelland Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: Gevaar op de weg

Berichtdoor René » ma 06 apr, 2009 21:34

Met een scheur in het chassis zou ik niet eens gaan rijden, speling in de ophanging lijkt mij nog niet zo`n probleem.
Groeten,
René
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
johan inter
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 115
Lid geworden op: di 10 feb, 2009 22:03
Voornaam: Johan
Locatie: Nijkerk

Re: Gevaar op de weg

Berichtdoor johan inter » ma 06 apr, 2009 22:31

ik ben het met Tom eens, gewoon keuren net als in Duitsland is veel beter.
Dan ook de machines kentekenen en harder laten rijden.
Ook het trekker rijbewijs aanpassen boven de tien ton gewoon een vrachtauto rijbewijs en 18 jaar.
Voor 16 jaar trekker rijbewijs en trekker rijden onder de tien ton totaal gewicht.
IH the best
Gebruikersavatar
dwoertink
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 866
Lid geworden op: zo 25 jan, 2009 16:28
Voornaam: Diederik
Contacteer:

Re: Gevaar op de weg

Berichtdoor dwoertink » di 07 apr, 2009 08:11

10 ton is wel aardig weinig, een grote trekker zonder iets erachter is soms al meer dan 10 ton. Als ze een keuring doen voor trekkers boven de 100 pk lijkt mij het meest logisch, die hebben meestal een groter gewicht (er achter hangen) en is het dus ook gevaarlijker. Als er nou zo'n klein trekkertje van 50 pk met een grondbakje rijdt en de verlichting doet het niet helemaal is dat denk ik niet een enorm groot probleem.
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Gevaar op de weg

Berichtdoor Stigter » di 07 apr, 2009 08:26

Ik ben het er wel mee eens, rijden met 10 ton of meer gewoon een "echt" rijbewijs.
Ik mag met mijn rijbewijs B (al 19 jaar) geen aanhanger achter mijn auto die even iets te groot is. Jongeren met weinig of geen verkeerservaring mogen met een trekker met weet ik hoeveel ton over de weg.

Zolang het goed gaat, prima, maar er is meer voor nodig om een noodstop te maken met een volle kieper achter je. Met verkeersinzicht kan je sommige dingen voorkomen, door tijdig te anticiperen. Wanneer je met bijvoorbeeld een grote Fendt op een kruising aan kom rijden, niet denken, ik heb voorrang, dus ze remmen maar, want dan kan het fout gaan, juist inschatten wat de ander fout kan doen voorkomt ongelukken. Ruimte krijgen en geven is het belangrijkste hiervan.

Zoals Aorend al aangaf, de exameneisen voor het trekkerrijbewijs stellen helemaal niets voor, werkelijk niets, maar je mag wel met een grote combinatie de straat op. Theorie is natuurlijk ook een lachertje, 40 vragen waarvan je er 13 fout mag hebben.

Ik wil niemand beledigen en voel je vooral niet aangesproken, maar sommige.. die zouden van mij niet op de weg mogen.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Gevaar op de weg

Berichtdoor ron » di 07 apr, 2009 10:09

mbtrac schreef:Als ze een keuring doen voor trekkers boven de 100 pk lijkt mij het meest logisch, die hebben meestal een groter gewicht (er achter hangen) en is het dus ook gevaarlijker.


Da's waar, maar juist die kleine (vaak oudere) trekkertjes hebben niet zo vaak een remsysteem voor de aanhangwagen. Ook het zicht is wat minder als er wat groots achter hangt (smalle cabine, kleine spiegeltjes).

Keuring?? Liever niet. Wees niet bedrijfsblind en denk nooit: "Zoiets zal mij nooit gebeuren..." Dan ben je volgens mij al een eind in de goede richting ;)

Groetjes
Gebruikersavatar
Joost
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 536
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 19:36
Voornaam: Joost
Skype: joost_flierman@hotmail.com
Locatie: Velswijk
Contacteer:

Re: Gevaar op de weg

Berichtdoor Joost » di 07 apr, 2009 10:58

En het is wel zo dat je vanaf je 16e meteen met de zwaarste combinaties onderweg mag maar de meeste werkgevers zullen dat echt niet doen als het niet verantwoord is. Bij Beulink heb ik het ook langzaam opgebouwd. Eerst al eens met de trekker en wat kleinere werktuigen de weg op om ervaring op te doen en langzaam steeds groter... Maarja.. het klopt eigenlijk van geen kant nee.. Als je het vergelijkt met wat je allemaal voor een vrachtwagenrijbewijs moet doen...
http://www.landbouwinbeeld.nl
Gebruikersavatar
dwoertink
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 866
Lid geworden op: zo 25 jan, 2009 16:28
Voornaam: Diederik
Contacteer:

Re: Gevaar op de weg

Berichtdoor dwoertink » di 07 apr, 2009 17:14

Gewoon iets na 2 jaar ervaring met landbouwmachines mag je pas op trekkers boven de 100 of 150 pk rijden. Hoe meer pk's ook meestal hoe groter het gewicht.
Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Gevaar op de weg

Berichtdoor Tom H » di 07 apr, 2009 17:53

Joost: Maar je liep er ook al voor je 16e ;) .

MB: Over die 2 jaar ben je 18 ;) .
Gebruikersavatar
Niels644
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 407
Lid geworden op: do 22 jan, 2009 20:37
Voornaam: Niels
Locatie: Woudenberg

Re: Gevaar op de weg

Berichtdoor Niels644 » di 07 apr, 2009 18:09

Ik denk niet dat de leeftijd opgeschroefd hoeft te worden. De meeste knullen hebben al ervaring en weten wel hoe ze met de machines om moeten gaan in mijn opinie. Is dat niet het geval, dan zullen ze ook niet snel met groot materiaal de weg op mogen van de baas.
mbtrac schreef: "Als er nou zo'n klein trekkertje van 50 pk met een grondbakje rijdt en de verlichting doet het niet helemaal is dat denk ik niet een enorm groot probleem."
Dat ben ik absoluut niet met je eens! Stel je rijdt met je auto de bocht om en klapt pardoes op een trekker omdat die niet verlicht is, dan maakt het geen flikker uit of die trekker groot of klein is, verlichting is juist voor alle verkeersdeelnemers belangrijk wat mij betreft!
Gebruikersavatar
CornelisJ90
Forumlid
Forumlid
Suriname
Berichten: 769
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 20:36
Voornaam: Cornelis
Skype: Ik gebruik Whatsapp
Locatie: Omg. Rotterdam

Re: Gevaar op de weg

Berichtdoor CornelisJ90 » di 07 apr, 2009 18:21

Dat zouden ze eens moeten verbieden... Die keuterboertjes die de weg op gaan met een Inter uit de jaren Noach en dan niet harder kunnen als 30 met een graankieper van 15 kuub erachter... En ook bij een loonwerker gaat het lang niet altijd goed, heb heel veel machines gezien zonder werkende verlichting, lekke banden, pennen zonder borging, remmen die niet in orde zijn, lekkende cilinders.... Is niet alleen bij boeren zo dat het een bende is dus! En er zijn zat jongens die 16 zijn en zonder enige ervaring de weg op gaan! Zeker hier in de Randstad :oops:
[Half bezopen zijn, is een gebrek aan doorzettingsvermogen hebben ...
Gebruikersavatar
Ziko
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 473
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 17:07
Voornaam: Ziko
Locatie: Terneuzen

Re: Gevaar op de weg

Berichtdoor Ziko » di 07 apr, 2009 19:33

Dat is onzin natuurlijk, we rijden niet allemaal op een dikke 922 die 60 loopt :P
Met vriendelijke groet, Ziko
Afbeelding
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Gevaar op de weg

Berichtdoor Stigter » di 07 apr, 2009 19:45

Tja, zo'n Inter uit de jaren van Noach is natuurlijk wel erg mooi en als ik dan toch achter een trekker aan moet rijden, dan graag achter zo'n Inter..

Sommige trekkers gaan nu eenmaal niet hard, ik vind trekkers die 60 rijden eigenlijk gevaarlijker dan als ze 30 gaan.. Je kan je behoorlijk vergissen in de snelheid van zo'n combinatie.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
CornelisJ90
Forumlid
Forumlid
Suriname
Berichten: 769
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 20:36
Voornaam: Cornelis
Skype: Ik gebruik Whatsapp
Locatie: Omg. Rotterdam

Re: Gevaar op de weg

Berichtdoor CornelisJ90 » wo 08 apr, 2009 17:15

Ja is misschien leuk als je achter die Inter zit, vooral een boerenweggetje uit van 5km lang waar geen ene uitwijkplaats is... Dat is niet echt kicken ofzo :? En Ziko, ik zit op de kraan/ shovel tegenwoordig dus die 922 zie ik maar weinig!
[Half bezopen zijn, is een gebrek aan doorzettingsvermogen hebben ...
Gebruikersavatar
Niels644
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 407
Lid geworden op: do 22 jan, 2009 20:37
Voornaam: Niels
Locatie: Woudenberg

Re: Gevaar op de weg

Berichtdoor Niels644 » wo 08 apr, 2009 17:19

Cornelis, pleit jij er dan serieus voor om zulke kleine trekkers helemaal van de weg te weren en ze dat te verbieden? Dat is toch onhaalbaar en kolder!
Gebruikersavatar
CornelisJ90
Forumlid
Forumlid
Suriname
Berichten: 769
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 20:36
Voornaam: Cornelis
Skype: Ik gebruik Whatsapp
Locatie: Omg. Rotterdam

Re: Gevaar op de weg

Berichtdoor CornelisJ90 » wo 08 apr, 2009 18:11

Ik pleit er niet voor, alleen mogen degenen die er mee rijden best wel eens nadenken wat ze doen! I.p.v. die mannen die voor hun eigen plezier midden op de prov. weg gaan rijden om een schaap op te gaan halen, en omdat ze geen zin hebben om de auto te pakken dus maar midden in de spits met hun Ford 6000 het verkeer een beetje op te gaan houden! Net als een mobiele kraan, wel eens een halfuur achter een mobiele Atlas gezeten? Geloof mij nou, dan verketter je die dingen en vraag je je af waarom ze die niet op een dieplader zetten :twisted:
[Half bezopen zijn, is een gebrek aan doorzettingsvermogen hebben ...
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Gevaar op de weg

Berichtdoor Stigter » wo 08 apr, 2009 18:17

Heel herkenbaar Cornelis en daar moet ik je ook gelijk ingeven.
Als ik naar huis wil is er niets erger dan achter zo'n mobiele kraan te rijden.

Ik zelf heb wel eens met een oude Fiat op de Maasdijk gereden, mooi strandweer en we reden vanuit 's Gravenzande richting Maasdijk met dat ding, heb de auto's geteld die mij voorbij kwamen in ene keer, dat waren er dus 23!!

Als trekkerchauffeur moet je ook niet echt de kant in gaan, als men je in wilt halen moet er ruimte zijn, door uiterst rechts te gaan rijden geef je weliswaar wat ruimte, maar er zijn er altijd die dan op "3 dik" gaan rijden en dan veroorzaak je alleen maar ellende. Ik bleef dan ook gewoon midden op mijn rijstrook rijden, dan maar kwaaie gezichten, maar ik wilde ook (gezond) thuis komen!
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Niels644
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 407
Lid geworden op: do 22 jan, 2009 20:37
Voornaam: Niels
Locatie: Woudenberg

Re: Gevaar op de weg

Berichtdoor Niels644 » wo 08 apr, 2009 18:42

Ja dat ben ik wel met je eens Cornelis, maar ook dit valt niet te voorkomen, dus kalm er achter blijven tot er een mogelijkheid komt om het voertuig te passeren, da's dan de enige optie. We wijken trouwens volgens mij enigszins af van het hoofdonderwerp, dus terug maar weer. Tenzij die oude -trage- beestjes veilig en op orde zijn, fatsoenlijke chauffeur incluis, hoeft er van mij niks tegen te gebeuren, en ik denk ook niet dat dat gaat gebeuren. Even tot 10 tellen dus :P
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Gevaar op de weg

Berichtdoor ron » wo 08 apr, 2009 21:22

Als er zo'n lange stoet auto's achter mij zat (met zo'n oude fiat die nog hooguit 25 km/h ging) ging ik bijv. bij kruisingen op het rechtervoorsorteervak rijden en later toch stiekum rechtdoor (afhankelijk van situatie natuurlijk), dan was je al heel wat auto's kwijt. Of even wat langzamer bij een bushalte, dan kwam er ook wel heel wat voorbij. Beleefde bestuurders staken dan toch even hun handje op als teken van 'dank je wel' (nou ja, dat maakte ik er maar van :D )

Groetjes

Terug naar “Verzekeringen, wet en regelgeving”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten