Pagina 1 van 1

Richtlijn APK trekkers

Geplaatst: vr 04 apr, 2014 08:08
door Stigter
De Europese Raad heeft op 24 maart ingestemd met drie richtlijnen die gericht zijn op een veilige verkeersdeelname voor voertuigen. Dat meldt Fedecom.

Met de instemming volgt de Raad het Europees Parlement dat op 11 maart al instemde met de richtlijnen. Het doel van de richtlijnen is de bevordering van de verkeersveiligheid, een terugdringing van emissie-uitstoot door slecht onderhouden voertuigen en het tot stand brengen van een eerlijke competitie rondom commercieel gebruik van voertuigen.
Trekkers keuringsplichtig

Een van de richtlijnen gaat over periodieke keuringen van voertuigen: de APK richtlijn. Trekkers die onder deze richtlijn vallen zijn trekkers:

- Die qua constructie sneller kunnen rijden dan 40 km/u.
- En die ingezet worden voor meer commerciële doeleinden (wegtransport)

lees verder

Verderop in dit artikel staat
Fedecom meldt dat voertuigen die specifiek gebruikt worden voor agrarische – en bosbouwwerkzaamheden uitgezonderd zijn van verplichte keuring.

Nu nog even een kentekenplicht instellen en de apk kan ook uitgevoerd worden..

De voorwaarden lijken mij wel reëel en zal vooral de transportbedrijven goed doen, geen oneerlijke concurrentie meer van de loonwerkers die voor een appel en een ei oa zand of grond rijden...

Wat denken jullie hiervan?

Re: Richtlijn APK trekkers

Geplaatst: vr 04 apr, 2014 19:21
door ih power
Voor wegtransport zeker en goede zaak, die mannen rijden vaak met groot materiaal en vaak ook 50km/h dus vind ik wel dat ze alles goed op orde moeten hebben, en mij lijkt als je de boel goed onderhoud wat is het probleem dan met zo'n APK? dan komt hij er zo door lijkt me, lijkt me als bedrijf ook een plezierige gedachte dat alle machines goed werken. Daarbij komt ook als je je materiaal laat keuren en vooral voor de kippers dat de sporing ook gecontroleerd word wat weer veel brandstof besparing en minder bandenslijtage oplevert.
Nog even een dingetje wat ik niet begrijp is dat transportbedrijven die zo kwaad zijn op loonwerkers met trekkers dat die zo goedkoop kunnen, transportbedrijven kunnen toch ook gewoon een trekker kopen?

Re: Richtlijn APK trekkers

Geplaatst: vr 04 apr, 2014 20:04
door mike_v
ih power schreef:... transportbedrijven kunnen toch ook gewoon een trekker kopen?


En dat heeft hier in België juist voor problemen gezorgd. De transportbedrijven konden veel goedkoper hun transporten doen door met een trekker te werken, wat oneerlijke concurrentie gaf. Hierdoor zijn de nieuwe nummerplaten er gekomen, en werd daarover geklaagd.