Pagina 1 van 3

Trekkerrijbewijs

Geplaatst: za 17 jan, 2009 09:42
door Stigter
Advies: trekkerrijbewijs en vrijwillig kenteken

(Novum) - Jongeren vanaf 16 jaar zouden een speciaal trekkerrijbewijs moeten halen als ze een tractor willen gaan besturen. Ook zouden trekkers, vooralsnog vrijwillig, moeten worden voorzien van een kentekenbewijs. Dat staat in een advies van de Initiatiefgroep Landbouwverkeer dat binnenkort wordt aangeboden aan het ministerie van Verkeer.

Boeren die vrijwillig een kenteken aanvragen krijgen daarvoor bepaalde privileges. Zo mogen tractoren voortaan maximaal 40 kilometer per uur rijden en zullen ze vaker worden toegelaten op wegen waar 80 mag worden gereden. Daarmee hoeven ze minder vaak door de bebouwde kom te rijden, zo stelt de adviesgroep. Momenteel mogen tractoren 25 kilometer per uur rijden, wat voor veel oponthoud voor ander verkeer zorgt.

Het verplicht stellen van een rijbewijs voor jonge tractorbestuurders is volgens de adviesgroep nodig omdat trekkers steeds groter, krachtiger en sneller worden. Jaarlijks zijn er zo'n 1500 ongelukken waarbij trekkers betrokken zijn. Daarbij vallen jaarlijks achttien doden en 240 zwaargewonden.

Momenteel moeten jongeren van 16 en 17 die met een trekker gaan werken een certificaat hebben. LTO Nederland noemt dit een 'onder de maat simpel rijbewijsje als je ziet waarmee je de weg op mag'. Mensen van 18 jaar en ouder mogen zonder rijbewijs een trekker besturen. Een 'echt' rijbewijs zou daarom wenselijk zijn, volgens de adviesgroep.

Eerder wees de Tweede Kamer de invoering van een trekkerrijbewijs en een verplicht kenteken nog van de hand. Volgens LTO Nederland, lid van de adviesgroep, wijkt het nieuwe advies af van de oude. Het oude zou een kenteken voor alle tweehonderdduizend tractoren in Nederland verplicht stellen, inclusief oldtimers en trekkers die alleen op eigen erf rijden. Dat zou onevenredig veel kosten en lasten met zich meebrengen, dat de Kamer afzag van invoering.

De Tweede Kamer praat eind januari over de verkeersveiligheid.

Bron: http://binnenland.nieuws.nl/539989

Invoering trekkerrijbewijs en kenteken belangrijke stap

Brancheorganisatie CUMELA Nederland ondersteunt de initiatieven tot invoering van een rijbewijs voor bestuurders van trekkers en zelfrijdende machines en het kentekenen van landbouwtrekkers.

De huidige wetgeving sluit namelijk al veel langer niet meer aan bij de uitrusting van moderne trekkers en werkmaterieel en is dringend aan verbetering toe. Het recente advies van de initiatiefgroep van VVN is een doorbraak in een dossier waar al meer dan 15 jaar over wordt gesproken.

Rijbewijs voor alle bestuurders
CUMELA Nederland is er een voorstander van om voor alle bestuurders van landbouwtrekkers en zelfrijdende machines vanaf 16 jaar een rijbewijs in te voeren. Bestuurders van deze voertuigen hoeven tot op heden namelijk als enigen geen rijbewijs te hebben. Alleen 16- en 17-jarigen die met een landbouwtrekker op de openbare weg werken, moeten een zogenaamd deskundigheidscertificaat hebben.

Het advies dat ook bestuurders van zelfrijdende machines over een rijbewijs zouden moeten beschikken, is vooral ook logisch, omdat dan alle bestuurders van gemotoriseerde voertuigen op de openbare weg een rijbewijs nodig hebben. En er komt eind aan de vreemde situatie dat alleen jeugdige bestuurders voor landbouwtrekkers een beperkte opleiding nodig hebben want een 16-jarige bestuurder van een zelfrijdend werktuig zoals een knikdumper of een maaidorser heeft nu geen rijbewijs nodig.

Kenteken en maximumsnelheid
De invoering voor een vrijwillig kenteken voor landbouwtrekkers die 40 km/u kunnen rijden, is een doorbraak. Tegelijkertijd is het voorstel om de maximumsnelheid voor gekentekende tractoren buiten de bebouwde kom te verhogen van 25 naar 40 km/u. Alleen gekentekende trekkers mogen straks 40 km/u rijden.

Voor ongekentekende trekkers blijft de maximumsnelheid 25 km/u. Hiermee zal het voor wegbeheerders eenvoudiger worden om snellere landbouwtrekkers op rondwegen en doorgaande 80 km-wegen toe te staan. Dat beperkt het verkeer door de bebouwde kom en komt de verkeersveiligheid ten goede.

Het kentekenen van trekkers is altijd een omstreden punt geweest en reacties zijn vaak emotioneel bepaald. CUMELA Nederland vindt een breed draagvlak voor het advies van de initiatiefgroep uitermate belangrijk. De brancheorganisatie ziet het voorstel voor vrijwillige kentekening als een goede start om te komen tot volledige categorisering van landbouwtrekkers, maar uiteindelijk ook van zelfrijdende machines. Voor wegbeheerders wordt duidelijk welke voertuigen op wegen toegestaan zijn terwijl de handhavers gerichter kunnen controleren.

Initiatief door overheid en politiek
Het advies van de initiatiefgroep van VVN is bestemd voor overheid en politici. CUMELA Nederland vindt dat de politiek haar verantwoordelijkheid dient te nemen betreffende de verkeersveiligheid omtrent landbouwtrekkers en zelfrijdende machines. Hiermee kan een eind worden gemaakt aan 60 jaar oude wet- en regelgeving. Dat deze voertuigen, het verkeer en de omgeving sindsdien ingrijpend zijn veranderd, vereist modernisering van verkeerswetgeving.
Tekst: Leen van Bergeijk
bron=www.bouwmaterieel.nl


Ik zelf juich dit advies toe. De meeste trekkers rijden al op de provinciale weg geen 25 meer, dus dit legaal maken is een vooruitgang. Wel vraag ik mij af waar ze een eventueel kenteken willen plaatsen? Net zoals nu op de vrachtwagen en een ander kenteken voor de kieper? En, misschien denk ik te ver vooruit, zodra je een gekentekend voertuig heb, zal je ook waarschijnlijk niet onder de Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering uitkomen. Dit is dan zeker makkelijk te controleren. Immers, de RDW geeft de kentekens uit..

Re: Trekkerrijbewijs

Geplaatst: di 20 jan, 2009 17:09
door Ziko
Stigter schreef:Ik zelf juich dit advies toe. De meeste trekkers rijden al op de provinciale weg geen 25 meer, dus dit legaal maken is een vooruitgang. Wel vraag ik mij af waar ze een eventueel kenteken willen plaatsen? Net zoals nu op de vrachtwagen en een ander kenteken voor de kieper? En, misschien denk ik te ver vooruit, zodra je een gekentekend voertuig heb, zal je ook waarschijnlijk niet onder de Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering uitkomen. Dit is dan zeker makkelijk te controleren. Immers, de RDW geeft de kentekens uit..


Kentekens op trekkers zijn tegenwoordig al hetzelfde als op vrachwagens. d.w.z een gele plaat voor en achterop de trekker en op de aanhanger een witte. Uiteraard zijn dat dan GV kentekens (grensvervoer). Een WA-verzekering is volgens mij sowieso verplicht voor elk gemotoriseerd voertuig waarmee je op de weg rijdt.

Re: Trekkerrijbewijs

Geplaatst: di 20 jan, 2009 17:16
door Stigter
Nou, dat is volgens mij de truc..
Het is verplicht voor gekentekende voertuigen.....

Landbouwvoertuigen zijn dus niet verplicht om, volgens de WAM, wa verzekerd te zijn, over het algemeen zijn de agrariërs wel verstandig genoeg om dit toch te doen..

Re: Trekkerrijbewijs

Geplaatst: di 20 jan, 2009 17:17
door Ziko
Oh oké, ik meende dat het eigenlijk altijd verplicht was. Het zou inderdaad verschrikkelijk dom zijn om zonder verzekering te gaan rijden...

Re: Trekkerrijbewijs

Geplaatst: di 20 jan, 2009 19:15
door Niels
Ja want als je al op youtube zoekt op tractor bloopers verschijnen er lijsten, echt veel en als je een paar bekijkt zie je al snel dat het geen geintjes zijn...

Re: Trekkerrijbewijs

Geplaatst: do 22 jan, 2009 21:07
door Niels644
Ik zie niet helemaal in waarom een kenteken nodig is. Van mij mogen ze sowieso de snelheidsgrens opvoeren, 25 zorgt alleen maar voor oponthoud, maar goed, er zijn er maar weinig die zich aan die snelheid houden.
Nadeel aan de kentekens, is dat je natuurlijk erg vaak van werktuig en trekker wisselt op een loonbedrijf, dan zou je in feite de nummerplaat van je werktuig steeds moeten verwisselen.
"...een 16-jarige bestuurder van een zelfrijdend werktuig zoals een knikdumper of een maaidorser heeft nu geen rijbewijs nodig."
Zo daar had ik ook nog nooit van gehoord! Weer zo'n onduidelijkheid over landbouwverkeer in de wet!

Re: Trekkerrijbewijs

Geplaatst: do 22 jan, 2009 21:21
door Christ
Vaak blaast de media ook verhalen op, een mooi voorbeeld is de showbizz, en de rest van de media is ook zo. Verhalen worden vaak opgeblazen en dat is hier ook mooi aan te merken.

Re: Trekkerrijbewijs

Geplaatst: do 22 jan, 2009 21:37
door Peter Jansen
Nee hoor. Tekst is zo duidelijk als het maar kan. Er is namelijk helemaal geen landbouwrijbewijs. Dat ding bestaat niet, dus niemand kan hem hebben. Het enige wat er is, is een certificaat. Meer niet.....

Groet, Peter

Re: Trekkerrijbewijs

Geplaatst: do 22 jan, 2009 21:45
door Niels644
Ja inderdaad, dit verhaal zou ik niet echt opgeblazen noemen.
Als je het zo hoort dat je met zo'n simpel certificaatje zo de weg op mag klinkt het belachelijk, gelukkig heeft 95 % van de jongens die zo'n certificaatje hebben al jarenlange ervaring, ook voor hun 16e, dus dat scheelt al weer, alhoewel dat eigenlijk ook wel krom is.

Re: Trekkerrijbewijs

Geplaatst: do 29 jan, 2009 19:45
door Christ
Dat bedoelde ik ook niet, ze blazen vaak dingen op door het groter te laten lijken dan het is. Grote landbouwmachines, komen ze aan met een MF 350. Hier in de krant stond dat.

Re: Trekkerrijbewijs

Geplaatst: do 29 jan, 2009 19:48
door Tom H
Christ het gaat om het idee wat er achter zit. Je mag wel met z'n 50 ton over de weg met een vaart van 60........ Het kan dan wel geremd zijn maar dan nog!

Re: Trekkerrijbewijs

Geplaatst: do 29 jan, 2009 19:50
door Joost
Het klopt inderdaad eigenlijk voor geen kant. Ik mag zonder enige ervaring met 50 ton over de weg! En als je ziet wat een kameraad van mij moet leren voor zijn vrachtwagenrijbewijs. Een vrachtwagen loopt een keer 35 km/h harder. Meer verschil is er niet!

Snap best dat er een keer een rijbewijs komt. Alleen moet er dan wel goed uitgezocht worden hoe dit in de praktijk gaat werken. Dus welke werktuigen mag je wel mee rijden en welke niet? En met welk totaalgewicht! Etc.

Re: Trekkerrijbewijs

Geplaatst: do 29 jan, 2009 19:55
door Niels644
Tsja als je er over na denkt slaat het inderdaad nergens op, maar zoals al zo vaak gezegd, 99 % die z'n trekkerrijbewijs haalt heeft al jaren ervaring.
En daarbij mag je legalerwijs maar 25 kmh he :P

Re: Trekkerrijbewijs

Geplaatst: do 29 jan, 2009 19:59
door Tom H
Nou Niels..... Bij ons zat het in de opleiding, je theorie. Dan betaal je wat en die stadse fouxen wat aan en ze hebben hem.....

Re: Trekkerrijbewijs

Geplaatst: do 29 jan, 2009 20:01
door Niels644
Hoefden jullie geen praktijk af te leggen dan? Ja toch zeker?
Dat red je zonder ervaring toch echt niet, en zo'n instructeur ziet snel genoeg of jij kan rijden of niet.

Re: Trekkerrijbewijs

Geplaatst: do 29 jan, 2009 20:03
door Tom H
Natuurlijk moet dat. Maar vaak word er met een half oog naar gekeken. Een MF full-shift stelt niks voor, daar kan bijna iedereen een rondje mee rijden.

Re: Trekkerrijbewijs

Geplaatst: do 29 jan, 2009 20:05
door Niels644
Bij ons zit het volgens mij ongeveer zo. Je moet gewoon aantonen dat je kan rijden, en daarna moet je een wagen aankoppelen waar je zonder spiegels niet langsheen of overheen kan kijken en daarmee moet je een stuk achteruit en vooruit rijden. Een stadse zonder ervaring red dat toch niet?

Re: Trekkerrijbewijs

Geplaatst: wo 26 aug, 2009 09:48
door Stigter
Het trekkerrijbewijs moet worden gekoppeld aan het gewone autorijbewijs.

Dat betekent dat trekkerbestuurders pas als ze 18 jaar zijn de openbare weg opkunnen. Dat voorstel heeft CDA-Kamerlid Joop Atsma vanochtend gedaan in het EO-radioprogramma Dit is de dag. Op welke termijn zo’n rijbewijs moet worden ingevoerd zei Atsma niet. Hij zei ervan uit te gaan dat een trekkerrijbewijs er hoe dan ook komt. "De vraag is alleen: hoe?"

De Kamer debatteert volgende week woensdag over het trekkerijbewijs met minister Camiel Eurlings (verkeer). Die wil eerst nog onderzoek doen, en pas in 2010 een besluit nemen over het trekkerrijbewijs. Ernst Cramer (ChristenUnie) vindt dat veel te laat. Om de verkeersveiligheid te vergroten moet de minister nu doorpakken, vindt hij. Cramer wijst daarbij op het akkoord dat Veilig Verkeer Nederland, Cumela en LTO eind vorig jaar sloten.

Dat akkoord behelst een invoering van een trekkerrijbewijs vanaf 16 jaar, gekoppeld aan een verhoging van de maximumsnelheid voor trekkers van 25 naar 40 kilometer per uur en invoering van een vrijwillig kentekenbewijs. De invoering van het kenteken is het échte discussiepunt, zegt Atsma. Volgens een eerdere opgave van minister Eurlings zouden de lasten voor de agrosector hierdoor met 53 miljoen euro toenemen. "Daar voelen we niks voor", aldus Atsma.

Volgens directeur Joop Goos van VVN is invoering van een rijbewijs onmogelijk zonder kentekenbewijs. 'Bij invoering van een rijbewijs voor trekkers zul je toch moeten definiëren wat een trekker is.'

bron = AGD.nl

Re: Trekkerrijbewijs

Geplaatst: zo 08 nov, 2009 00:42
door Clear-Up
Niels644 schreef:Bij ons zit het volgens mij ongeveer zo. Je moet gewoon aantonen dat je kan rijden, en daarna moet je een wagen aankoppelen waar je zonder spiegels niet langsheen of overheen kan kijken en daarmee moet je een stuk achteruit en vooruit rijden. Een stadse zonder ervaring red dat toch niet?

Kennis van ons helpt mensen die nog nooit trekker hebben gereden daarmee.
Die mag bij ons in de oprit draaien met trekker en kiper, en je kan me veel vertellen. Maar die jongen die hier laatst probeerde te keren, daar durfde ik een hoop geld op te leggen dat ie zou zakken, en ja hoor, gezakt, dus het is niet altijd raak ;)

Re: Trekkerrijbewijs

Geplaatst: vr 04 dec, 2009 11:13
door Willem
Ook de vakbladen hebben tegenwoordig een mening ;) :

LandbouwMechanisatie-plan: 'Trekkerrijden alleen met rijbewijs'

04 December 2009


Het trekkerrijbewijs zorgt de laatste tijd voor discussie. De ideeën van minister Eurlings gaan volgens LandbouwMechanisatie in de goede richting, maar zijn niet af. De redactie denkt dan ook dat het beter kan.

Het recht voor 16- en 17-jarigen om op de weg een trekker te besturen moet blijven.

Zwaardere eisen aan trekkercertificaat
In een artikel in het december-nummer van LandbouwMechanisatie doet de redactie minister Camiel Eurlings een voorstel om het nieuwe trekkerijbewijs in te laten gaan bij 16 jaar en er er zwaardere eisen aan te stellen dan nu het geval is voor het huidige trekker-rijcertificaat.

T-rijbewijs
Een 18-jarige of ouder met het rijbewijs B die trekker wil gaan rijden moet BE halen of T of C al hebben. Vanaf de datum dat het rijbewijs T ingaat, hoeven 16- en 17-jarigen die al een rijcertificaat hebben in onze visie niet opnieuw op voor de aanvullende eisen.

B voldoende voor 18 jaar en ouder
Ook hoeven 18-jarigen of ouder, volgens de redactie van LandbouwMechanisatie, met B niet apart op voor E. De eisen wat betreft T gelden dus alleen voor nieuwkomers. Dat houdt het overzichtelijk en de invoering verloopt daardoor soepel.

Wilt u het volledige artikel met de reacties van vertegenwoordigers van LTO-Nederland, Cumela en het onderwijs dan kunt u dat hier ophalen.


Nieuws over het trekkerrijbewijs:

- 'BE-rijbewijs voor trekkerbestuurder'

- LTO blij met rijbewijs voor snelle trekkers

- VVN: 'Ook trekkerrijbewijs onder 25 km/h'


Wat denkt u?
Wat vindt u van het LandbouwMechanisatie-plan? Moet iedereen een rijbewijs hebben om trekker te mogen rijden? Is het wel verantwoord om een 16 jarige met een grote combinatie te laten rijden ook al heeft hij of zij een rijbewijs? Moet alles blijven zoals het nu is en moet LandbouwMechanisatie zich niet bemoeien met de politiek rondom het rijbewijs? Laat het ons weten en reageer!

Hier kun je reageren:http://www.mechaman.nl/landbouwmechanisatie/home/nieuwsberichten/2009/december/landbouwmechanisatie-plan-trekkerrijden-alleen-met-rijbewijs/


Bron: Mechaman.nl

Re: Trekkerrijbewijs

Geplaatst: vr 04 dec, 2009 12:54
door Sjors
Mechachaser schreef:Ook de vakbladen hebben tegenwoordig een mening ;) :



Tja, als LTO nu ook nog een mening heeft en er ook nog naar wordt geluisterd...

Ik zelf vind en blijf het onverantwoordelijk vinden dat pubers (sorry) met dat zware spul over de weg mogen..

Als ik als vrachtwagenchauffeur met een wagen vol met stieremul wil rondrijden moet ik al mijn rijbewijzen hebben PLUS chauffeursdiploma.. en zo'n jongetje die zijn rijbewijs heeft gehaald op het erf van een boer mag wel met een vracht van 15 ton of meer over de weg.. Ook hier op het forum was laatst een topic waarin een te lichte trekker, met een te oude en lichte kieper hele volle vrachten grond werden vervoerd..

Voor de wegtransporteur is dat een economisch delict en wordt zeer zwaar gestraft, deze trekkerschauffeurs komen er mee weg :cry:

Re: Trekkerrijbewijs

Geplaatst: vr 04 dec, 2009 18:35
door Spiekker; S.J.B.
BE en trekker gaan niet samen, er zit een gigantische wereld van verschil in... Gewoon een trekkerrijbewijs, een echte en dan net als in Duitsland geklasseerd, das al wat ik eis.

Re: Trekkerrijbewijs

Geplaatst: vr 04 dec, 2009 18:39
door Niels
Word wel alsmaar meer zo, had verwacht dat je gewoon BE nodig zou hebben voor boven de 25km/h en eronder zo zal blijven, of anders iets pittiger maker, maar nu met een T of C rijbewijs...

Ach het zijn toch allemaal nog maar ideeën, maar wie weet... :D

Re: Trekkerrijbewijs

Geplaatst: za 05 dec, 2009 19:35
door René
Als je met je autootje en aanhangertje kunt rijden mag je met een aanhanger van 30 ton over de weg? Wat een onzin. 30x zo groot. Maak er dan een T en T+ rijbewijs van.

Re: Trekkerrijbewijs

Geplaatst: zo 06 dec, 2009 19:33
door GP Hoving
Met een BE rijbewijs is het in iedergeval al beter als met het huidige trekker rijbewijs. Want dat is gewoon te belachelijk voor woorden hoe makkelijk je dat kunt halen :duh