Campagne 'Mijn Bedrijf - Jouw Bedrijf. Veiligheid werkt'

Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Campagne 'Mijn Bedrijf - Jouw Bedrijf. Veiligheid werkt'

Berichtdoor Stigter » ma 29 okt, 2012 18:28

Werken en wonen in de landbouw is relatief risicovol. In de periode van 2006 tot en met 2010 zijn jaarlijks 22 mensen door een ongeval op het bedrijf overleden en jaarlijks ruim 4.300 behandeld op een Spoedeisende Hulpafdeling van een ziekenhuis. Door de combinatie werken en wonen zijn jaarlijks circa 350 slachtoffers jonger dan 15 jaar. Bij een derde van de dodelijke ongevallen is een landbouwwerktuig betrokken, zoals trekker, rooimachine of hakselaar. Andere oorzaken zijn machines, aanvallen van stieren, koeien of andere dieren, vallen van ladders, zolders of buisrailwagens en verdrinking in putten of sloten. De organisaties Stigas en VeiligheidNL hebben de campagne 'Mijn Bedrijf -Jouw Bedrijf. Veiligheid werkt!' ontwikkeld om iets aan de situatie te verbeteren.

Opvallend is dat een kwart van de dodelijke slachtoffers ouder is dan 65 jaar.
Bij de ziekenhuisbehandelingen is het letsel meestal veroorzaakt doordat men wordt getroffen door vallende voorwerpen, in contact komt met draaiende delen van landbouwmachines en -werktuigen, bekneld raakt tussen vee en vallen van hoogte.

Uit onderzoek voor de campagne blijkt dat de risico’s meestal bekend zijn binnen de agrarische sector. Een campagne die ondernemers en personeel attendeert op de risico’s is dan ook overbodig. Wat als probleem naar voren komt, is het niet goed bespreekbaar maken van veiligheid en gedrag tijdens het werk en in woon- en werksituaties. Hoe leer je elkaar op onveilig gedrag aanspreken zonder dat het werk hiervan hinder ondervindt of dat het belerend wordt? Dus niet alleen werknemers, maar ook de baas, toeleveranciers, bezoekers en de eigen familieleden. Veiligheid vergroten doe je door veiligheid bespreekbaar te maken en dat betekent ook elkaar aanspreken op onveilig gedrag.

Vanaf dit najaar organiseert VeiligheidNL samen met Stigas 10 tot 20 gratis uitwisselingsbijeenkomsten over veiligheid en gedrag. Er wordt gestart met aparte bijeenkomsten voor glastuinbouwers en ondernemers met een gezinsbedrijf. De bijeenkomsten vinden plaats door het hele land. Deelnemers ontvangen informatie over hoe zij op een praktische manier gedrag bespreekbaar kunnen maken. Dit gebeurt met gefilmde voorbeelden hoe je elkaar aanspreekt op onveilig gedrag en hoe je veiligheid en gedrag bespreekbaar kunt maken zonder dat het werk hiervan hinder ondervindt. Deelnemers ontvangen bovendien een gratis startpakket 'Mijn Bedrijf-Jouw Bedrijf. Veiligheid werkt'.


Bron


Met vriendelijke groet,
Arie Stigter

BMO
Nieuw lid
Nieuw lid
Netherlands
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 12 nov, 2012 18:47
Voornaam: Egon
Locatie: Made

Re: Campagne 'Mijn Bedrijf - Jouw Bedrijf. Veiligheid werkt'

Berichtdoor BMO » ma 04 feb, 2013 11:03

Goedendag Stigter,

Dit is nu precies de reden waarom ik het keuren en inspecteren van machines wil gaan promoten.
Door dit te doen en hierover uitleg te geven kun je misschien ongelukken voorkomen.
Verder heb je ook nog het probleem routine, onbewust ga je meer risico's nemen wanneer je routinematig werk uitvoert.

Ik zou graag eventuele hulp en kennis willen delen indien gewenst.

Met vriendelijke groet,

van Dongen
hilbrand24
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 159
Lid geworden op: vr 27 jan, 2012 19:45
Voornaam: Hilbrand
Skype: hilbrand24@hotmail.com
Locatie: Hoornsterzwaag

Re: Campagne 'Mijn Bedrijf - Jouw Bedrijf. Veiligheid werkt'

Berichtdoor hilbrand24 » di 05 feb, 2013 09:05

het is een goed idee, maar ik vraag me af of het we zoveel zin heeft. want dat soort ongelukken hou je. oké ongelukken met draaien de delen kun je eventueel ver komen, maar dat je in een put valt, is snel gebeurd het is bijna altijd glad om een mest put heen omdat er mest licht en alle andere rommel. en dan glij je er zo maar op uit, en dan lig je er zo maar in. (heb ervaring er mee) en met dieren al helemaal dat kun je gewoon niet ver komen, hoe graag je het zou willen.
ût ken en ût ken net en ot ût net ken hast moai pech;)
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Campagne 'Mijn Bedrijf - Jouw Bedrijf. Veiligheid werkt'

Berichtdoor ron » di 05 feb, 2013 10:24

Net zoals Egon al schreef, probleem is vaak dat mensen bedrijfsblind worden. Er wordt te snel over sommige dingen heen gekeken waarin andere mensen wel gevaarlijke situaties kunnen zien. Daarom kan het wel eens goed zijn dat kennis wordt opgefrist. Probleem is dat de mensen die denken: "Zoiets gebeurt mij nooit" juist niet zo snel naar zo'n informatiebijeenkomst gaan.

Hier in Polen ben je als werkgever verplicht werknemers over gevaarlijke situaties op het werk te scholen. Bij inspecties door de overheid is dit meestal het eerste punt waar naar wordt gekeken bij een bezoek. Hoe dat bij werkgevers in nederland gaat weet ik op dit moment niet, maar het lijkt mij zeker niet overbodig om vooral nieuw personeel een paar uurtjes bij te praten.
Gebruikersavatar
Niels
Mega senior forumlid
Mega senior forumlid
Netherlands
Berichten: 2634
Lid geworden op: vr 16 jan, 2009 12:33
Voornaam: Niels
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Campagne 'Mijn Bedrijf - Jouw Bedrijf. Veiligheid werkt'

Berichtdoor Niels » wo 06 feb, 2013 18:54

Zoals anderen al aangeven komt het inderdaad veel voor dat mensen na jaren werken (met zelfde machines) weten wat de risico's zijn en waar de grens ligt. Daardoor kijkt bijna iedereen dan al snel over gevaarlijke situaties heen.
Helaas heb ik zelf al mee moeten maken dat iemand zijn arm veloren is onder het werken en een ex-klasgenoot iemand doodgereden heeft met een trekker.
Daarom ben ik zelf ook voor zulke acties en vind ik dat een middagje voorlichting jaarlijks verplicht moet worden.

Terug naar “Verzekeringen, wet en regelgeving”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten