Scheiding tussen de verschillende landbouwvoertuigen

Gebruikersavatar
Koen
Beginner
Beginner
Netherlands
Berichten: 86
Lid geworden op: do 18 feb, 2010 19:18
Voornaam: Koen
Skype: koenspee_@hotmail.com
Locatie: Oeken
Contacteer:

Scheiding tussen de verschillende landbouwvoertuigen

Berichtdoor Koen » do 05 aug, 2010 22:50

Ik had het vandaag met mijn opa over het trekkerrijbewijs en hoe dat veranderd moet gaan worden. Toen kwam het onderwerp combine's,hakselaar's etc. ter sprake. En toen hadden we het er over dat je hier pas met 18 op mag.

Maar nu vraag ik me af, hoe worden trekkers en combine's voor de wet gescheiden? Worden ze gescheiden doormiddel van gewicht, lengte, breedte of weer op heel iets anders? En als het dan gescheiden word op basis van gewicht of afmeting, valt dan een Fendt Trisix onder de catogorie combine's etc.? Deze is volgensmij al bijna even zwaar en is bijna even groot als een kleine combine.

alvast bedankt! :D


Wie zijn ogen maar dichthoudt behoeft niks te vrezen, daarom zijn de gelukkigste mensen ter wereld: de Chinezen!

Gebruikersavatar
Deere8530
Stagiair
Stagiair
Netherlands
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 15 apr, 2009 13:26
Voornaam: JB
Locatie: GR
Contacteer:

Re: Scheiding tussen de verschillende landbouwvoertuigen

Berichtdoor Deere8530 » vr 06 aug, 2010 09:10

Ik weet niet hoe het nu geregeld is, maar toen ik destijds mijn trekkerrijbewijs moest halen en sprak met de examinator was er helemaal geen regelgeving voor zelfrijders. Eigenlijk iedereen mocht er op weg scheuren. De Haagse ambtenarij wist schijnbaar niet veel van het bestaan af denk ik.
Johan
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Scheiding tussen de verschillende landbouwvoertuigen

Berichtdoor Stigter » vr 06 aug, 2010 10:14

@Johan, hoelang geleden?

Even gegoogled en toen ik op deze site
Heb ik een rijbewijs nodig voor het rijden op een tractor (trekker)?
Zelfrijdende of langzaam rijdende werktuigen

Het trekkerrijbewijs jeugdigen geldt niet voor zelfrijdende of langzaam rijdende werktuigen (16-25 kilometer per uur). Daar is geen rijbewijs voor. Bent u jonger dan 18 jaar, dan mag u deze werktuigen alleen onder deskundig toezicht besturen.


Ik vermoed dus dat de maximale snelheid een belangrijk iets is om het onderscheid te maken tussen tractor en langzaam rijdend werktuig (o.a. combines)
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Koen
Beginner
Beginner
Netherlands
Berichten: 86
Lid geworden op: do 18 feb, 2010 19:18
Voornaam: Koen
Skype: koenspee_@hotmail.com
Locatie: Oeken
Contacteer:

Re: Scheiding tussen de verschillende landbouwvoertuigen

Berichtdoor Koen » vr 06 aug, 2010 22:37

Maar het verschil zit hem dus in de constructie snelheid? Want een landbouwvoertuig mag zoiezo niet harder dan 25. ;)

Maar toch vind ik het dan een beetje raar geregeld (niet echt verwonderlijk, komt nogal vaak voor bij nederlandse wetten) als het goed is valt een shovel ook onder deze catogorie en volgensmij rijden deze toch al bijna net zo hard als de gemiddelde trekker. :D
Wie zijn ogen maar dichthoudt behoeft niks te vrezen, daarom zijn de gelukkigste mensen ter wereld: de Chinezen!
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Scheiding tussen de verschillende landbouwvoertuigen

Berichtdoor Stigter » vr 06 aug, 2010 22:46

Tja, in een ander topic geef ik al aan, het verschil is tractor of zelfrijdend werktuig. (FAQ mbt tractorrijbewijs)
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter

Terug naar “Verzekeringen, wet en regelgeving”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten