LTO wil geen trekkerkenteken / Meerderheid kamer stemt voor!

De nieuwste berichten op het gebied van mechanisatie. Afbeelding
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

LTO wil geen trekkerkenteken / Meerderheid kamer stemt voor!

Berichtdoor Stigter » do 14 feb, 2013 13:33

Afbeelding

LTO Nederland wil geen verplicht kenteken voor trekkers. Dat zegt de boerenbelangenorganisatie in reactie op een motie van de PvdA, waarin het kabinet wordt gevraagd een verplichte kentekening voor trekkers voor te bereiden.

Kamerlid Attje Kuiken van de PvdA diende de motie op de avond van 13 februari in. Volgens LTO-voorzitter Albert Jan Maat komen de meeste trekkers maar heel af en toe op de openbare weg. Een verplicht kenteken is dan een zware en dure vorm van registratie. “Het is buitenproportioneel om al het landbouwverkeer daarmee te belasten”, schrijft Maat.
Lastenverzwaring

Volgens LTO zouden de extra administratieve lasten die de kentekening met zich mee brengt jaarlijks 49 miljoen euro bedragen. De kosten voor een kentekenplaat worden inclusief de administratieve lasten geraamd op honderd euro.

lees meer

Volgens LTO-voorzitter Albert Jan Maat komen de meeste trekkers maar heel af en toe op de openbare weg.

Dus komen ze wel op de openbare weg, kentekenplaat en verplichte WAM-verzekering lijkt mij juist op zijn plaats. Dit klinkt misschien raar, maar juist nu met de grotere en snellere tractoren lijkt mij een verzekering wel verplicht worden, ben je het hier niet mee eens, reageer dan!


Met vriendelijke groet,
Arie Stigter

Gebruikersavatar
Jurjen7530
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 21 nov, 2010 16:54
Voornaam: Jurjen
Locatie: Arnhem

Re: LTO wil echt geen trekkerkenteken

Berichtdoor Jurjen7530 » do 14 feb, 2013 16:57

Ja en nee. Dit is echt zo'n twijfel kwestie. Ja omdat dit de verkeersveiligheid ten goede komt, zeker als dit samen word gevoegd met de keuring van landbouwverkeer. Maar ook nee, omdat er ook erg veel boeren zijn die alleen maar over de weg rijden om naar een perceel toe te gaan. Dit zou bijvoorbeeld betekenen dat; ik op de McCormick een kenteken zou moeten hangen om een paar keer per jaar te schudden op een perceeltje op afstand... Ook een beetje onzin. Je zou ook het ook zo kunnen regelen dat alleen loonwerkers verplicht een kenteken op hun tractoren zouden doen, maar dat is dan ook weer oneerlijk omdat er ook veel boeren zijn die loonwerk doen, oneerlijke concurrentie dus. Tot nu toe denk ik dus even nee, want het brengt eigenlijk een hele boer bureaucratie en rompslomp met zich mee...
Groeten Jurjen
Afbeelding
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: LTO wil echt geen trekkerkenteken

Berichtdoor Stigter » do 14 feb, 2013 18:06

Dat klopt, er komt een hoop werk bij kijken, maar als ze dit doorvoeren, dan ook de kiepers etc.. Het zal echt niet voor het eerst zijn dat een trekker met kieper een aanrijding veroorzaakt en de dader ligt op het kerkhof, simpelweg omdat een groene trekker met een gele kieper niet te traceren is.

Met kenteken erop kan de dader worden achterhaald.

Bovendien, zo meent Maat, draagt een verplicht kenteken niet bij aan een verbetering van de verkeersveiligheid.

Natuurlijk helpt alleen een kenteken niet aan een verbetering van de verkeersveiligheid, datzelfde geldt voor de jullie wel bekende gevarendriehoek, maar met zo'n kenteken is het wel gemakkelijker om de trekkers te registreren en om bijvoorbeeld te kunnen controleren of er wel een verzekeringen voor is af gesloten. Ook met een tractor die bijna nooit op de openbare weg komt kan je behoorlijke letselschade veroorzaken. Bovendien is het ook wel prettig als eens in de zoveel tijd de verlichting en remmen zijn gecontroleerd op hun werking.

LTO noemt nog maar eens hun alternatief: de vrijwillige herkenningsplaat voor met name snellere landbouwvoertuigen.
En welk loonbedrijf of boer zou dit doen? De huidige tractoren zijn heel duidelijk te herkennen aan hun formaat, daar hoeft echt geen herkenningsplaat op, je kan ze onmogelijk over het hoofd zien.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
vossie
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 497
Lid geworden op: wo 30 mei, 2012 10:48
Voornaam: Elwin
Skype: elwin_trekkers@live.nl
Locatie: Zwinderen

Re: LTO wil echt geen trekkerkenteken

Berichtdoor vossie » vr 15 feb, 2013 18:32

Ben ik met een je eens Arie. Ook met jurjen wel eens.

Vanmorgen ga ik naar school zie ik een Massey Ferguson aankomen met dumper leeg. Jaagt over de 1e rotonde nog meer gas erbij. Op naar 2e met rotgang wordt die genomen 3 kwart rond en zo weer verder.

Kenteken kan dat hebben ze ook in België en Duitsland. Soms ook wel makkelijker met verzekering enzo, Voor boeren zou het niet uitkunnen maar voor Loonwerkers/grondverzet bedrijven wel. Je moet soms onderscheid maken. Het is net zo als de mensen met net pak verdienen veel door beetje op kantoor te lullen. De harde werkers krijgen wat minder en knokken er gewoon voor.
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: LTO wil echt geen trekkerkenteken

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » vr 15 feb, 2013 22:26

Laat ze in Den Haag eens makkelijk doen: voer a la minute de hele Duitse wetgeving omtrent landbouwverkeer in.

Waarom? Omdat ze dan ineens alles goed voor elkaar hebben. De Nederlandse wetgeving loopt onderhand al 30-40 jaar achter.
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: LTO wil echt geen trekkerkenteken

Berichtdoor Stigter » za 16 feb, 2013 08:58

Kan je de grote lijnen van de Duitse wetgeving opnoemen Sjoerd? Wat hier mis is weet ik al, maar hoe de Duitsers het hebben opgelost nog niet.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: LTO wil echt geen trekkerkenteken

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » za 16 feb, 2013 11:14

Paar bekende punten:
*TÜV
*Beremming
*Kentekens (overigens in verschillende kleuren!)
*Rijbewijzen in verschillende klasses. Dit hangt ook weer samen met snelheden en gewichten
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
deutzdebest
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 627
Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:25
Voornaam: Namme-Jan
Skype: njwoody@live.nl
Locatie: het mooie Fryslân
Contacteer:

Re: LTO wil echt geen trekkerkenteken

Berichtdoor deutzdebest » za 16 feb, 2013 11:16

TÜV??
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: LTO wil echt geen trekkerkenteken

Berichtdoor Stigter » za 16 feb, 2013 12:29

TÜV staat simpel gezegd voor soort van apk-keuring.
Ik weet wel dat in Duitsland voertuigen worden gekeurd voor bepaalde wegen. Je kan een forse bekeuring krijgen als je rijdt met een voertuig (of aanhanger), welke niet gekeurd is voor die bepaalde wegsoort (denk aan provinciale weg, etc). Of zelfs medeaansprakelijk zijn.

Voorbeeld uit eigen ervaring. Trekker is wel gekeurd om op die weg te rijden, de kieper die er achter hangt niet. Knalt een (Nederlandse) bestelbus midden in de nacht vol achterop de trekker met kieper, eigenaar van de kieper is mede-aansprakelijk, want de kieper is niet goed gekeurd voor dat type weg (denk aan de verlichting etc)

Moet zeggen Sjoerd, ben het dit keer met je eens :D
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: LTO wil echt geen trekkerkenteken

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » za 16 feb, 2013 12:57

Klopt Arie. TÜV is gewoon een soort apk. Kenteken maakt dat gewoon makkelijker. Volgens mij wil LTO dat soort dingen gewoon niet. Ezels!
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
ih power
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 636
Lid geworden op: ma 24 mei, 2010 11:14
Voornaam: Eise
Skype: trekkergek_mccormick@hotmail.c
Locatie: ter idzard (der rizzerd)
Contacteer:

Re: LTO wil echt geen trekkerkenteken

Berichtdoor ih power » di 19 feb, 2013 19:29

Ben ook wel voor het Duitse systeem, kost misschien eerst wat meer, maar als je een trekker eens in de zoveel tijd keurt kun je dure reparaties voor zijn en kun je ook duur onderhoud/reparatie voorkomen/verminderen en je hebt het spul tenminste een beetje voor elkaar, verlichting remmen e.d in orde dan heb je ook weer een hogere restwaarde! En ik heb nog nooit een Duitser horen klagen over de kentekenverplichting.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Groet'n Eise Meyners
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: LTO wil echt geen trekkerkenteken

Berichtdoor ron » wo 20 feb, 2013 18:12

ih power schreef:maar als je een trekker eens in de zoveel tijd keurt kun je dure reparaties voor zijn en kun je ook duur onderhoud/reparatie voorkomen/verminderen


Eise, ik denk dat dat een beetje andere keuringen zijn als die voor verkeersveiligheid ;)


Als je je met de trekker op de weg begeeft, dan zorg je er toch voor dat je de zaakjes op orde hebt? Ja toch? Laat de politie dan wat meer controles houden op het landbouwverkeer.
Waarom dan die geluiden over kentekens of zelfs die duitse wetgeving invoeren? Alleen maar extra kosten maken en rijd dan wel opeens alles zoals het in de kleine lettertjes van de wet staat beschreven? Nee, je kan mij niet wijsmaken dat elke duitse trekker die zich ook maar even op de openbare weg begeeft altijd voor 100% voldoet aan alle mogelijke regeltjes.
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: LTO wil echt geen trekkerkenteken

Berichtdoor Stigter » zo 24 feb, 2013 12:31

Ongetwijfeld zullen ook Duitse trekkers wel eens wat mankeren, volledig mee eens. Echter denk ik dat het grootste gedeelte wel aan de keuringseisen voldoet.

Helaas blijkt toch wel dat niet iedereen zorgt dat een trekker (combinatie) veilig de weg op kan. Alleen kentekenplicht zal hier niet aan bijdragen, wel als dit in combinatie gebeurd met méér controles van zowel politie als van de keuringsinstanties.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: LTO wil echt geen trekkerkenteken

Berichtdoor Stigter » di 26 feb, 2013 13:16

Vandaag wordt er gestemd over verplicht voeren van een kenteken op trekkers. De PvdA is voor en de VVD is tegen. Volgens een bericht in het Algemeen Dagblad van vandaag, zal de stem van de PVV de doorslag geven.

lees meer
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Meerderheid kamer stemt voor trekkerkenteken

Berichtdoor Stigter » di 26 feb, 2013 17:14

en de stemming is geweest.

Met de PvdA vinden ook D66, GroenLinks, SP, PvdD, 50Plus en de ChristenUnie, dat het tijd wordt voor gekentekende landbouwtrekkers. De partijen zijn met elkaar goed voor ruim de helft van de kamerleden.

lees meer
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
jd7930s
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 262
Lid geworden op: vr 16 jul, 2010 12:07
Voornaam: Menno
Skype: john-deere7930s@hotmail.com
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: LTO wil geen trekkerkenteken / Meerderheid kamer stemt v

Berichtdoor jd7930s » di 26 feb, 2013 17:27

nou daar zijn we mooi klaar mee, wij moeten dus onze drie trekkers van nummerplaten voorzien waarvan een trekker alleen maar in schuur staat op het moment en die andere 2 die bijna nooit op de weg komen, net als onze kraan :S
Met vriendelijke groet,

Menno
http://www.agrarproductions.nl
Ruben
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 919
Lid geworden op: di 31 mar, 2009 13:34
Voornaam: Ruben
Skype: rubenwind@live.nl
Locatie: Onstwedde

Re: LTO wil geen trekkerkenteken / Meerderheid kamer stemt v

Berichtdoor Ruben » di 26 feb, 2013 17:34

Zon kenteken kost toch maar 30 tientjes ofzo. Naja zijn ergere dingen.
Mvg,

Ruben Wind

Wie langzaam rijd............Komt nooit op tijd.
Gebruikersavatar
Joran
Moderator
Moderator
Netherlands
Berichten: 1543
Lid geworden op: zo 14 feb, 2010 17:40
Voornaam: Joran
Skype: joran.kok@hotmail.com
Locatie: Oosterwolde
Contacteer:

Re: LTO wil geen trekkerkenteken / Meerderheid kamer stemt v

Berichtdoor Joran » di 26 feb, 2013 18:45

Er hoeft toch geen kenteken op als ie niet op de weg komt?

Ach, wordt het kenteken lichtje ook eens nuttig...
mvg, Joran

Deutz Fahr!
Gebruikersavatar
valtrajohnie-t202
V.I.P.
V.I.P.
Netherlands
Berichten: 1196
Lid geworden op: do 18 jun, 2009 16:34
Voornaam: Arno

Re: LTO wil geen trekkerkenteken / Meerderheid kamer stemt v

Berichtdoor valtrajohnie-t202 » di 26 feb, 2013 19:18

Kijk maar uit Joran dat ie niet vroegtijdig knapt :P.
mvg Arno
Nothing runs like a deere" - being chased by a VALTRA

Afbeelding
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: LTO wil geen trekkerkenteken / Meerderheid kamer stemt v

Berichtdoor Stigter » di 26 feb, 2013 20:07

Het komt er toch en Cumela ziet ook voordelen van een kentekenplicht..
Zeker de grote zware (lees snellere) tractoren zouden dan wellicht ook op de hoofdrijbaan mogen rijden.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
mike_v
Forumlid
Forumlid
Belgium
Berichten: 922
Lid geworden op: ma 28 jun, 2010 21:25
Voornaam: Mike
Locatie: Overpelt
Contacteer:

Re: LTO wil geen trekkerkenteken / Meerderheid kamer stemt v

Berichtdoor mike_v » di 26 feb, 2013 20:47

Vind het vreemd dat het niet eerder verplicht geworden is.
Het is toch maar heel normaal dat een gemotoriseerd voertuig dat op de baan komt, een traceerbaar kenmerk krijgt?
Vriendelijke Groeten

Mike.



Afbeelding
AgroFotografie.be
deutzdebest
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 627
Lid geworden op: za 19 mei, 2012 22:25
Voornaam: Namme-Jan
Skype: njwoody@live.nl
Locatie: het mooie Fryslân
Contacteer:

Re: LTO wil geen trekkerkenteken / Meerderheid kamer stemt v

Berichtdoor deutzdebest » wo 27 feb, 2013 17:56

Het zal allemaal wel en ik wil hem er ook wel opplakken, zoals Joran zei: "krijgen die kenteken lichtjes ook nog eens nut."
Maar ga er ook maar van uit dat tussen nu en 15 jaar de wegenbelasting voor trekkers ook uitgevonden wordt.
We wachten hier thuis wel geduldig tot z'on ding in de brievenbus zit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: LTO wil geen trekkerkenteken / Meerderheid kamer stemt v

Berichtdoor Stigter » do 28 feb, 2013 19:37

en de jeugd heeft ook gereageerd

Het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK) heeft met ongenoegen kennis genomen van het besluit voor kentekenplicht op landbouwvoertuigen dat op 26 februari in de Tweede Kamer genomen is. Met dit besluit worden agrarische ondernemers verplicht tractoren en landbouwvoertuigen voortaan uit te rusten met een kenteken.

"Tractoren en landbouwmachines worden hoofdzakelijk ingezet voor activiteiten op het erf of op het land. Ze begeven zich in veel mindere mate op de openbare weg", aldus Eric Pelleboer, dagelijks bestuurder bij NAJK. Hij ziet de invoering van een kenteken niet als doeltreffende maatregel om de verkeersveiligheid te verbeteren. "De maatregel leidt tot een extra kostenpost en administratieve last, waardoor het besluit haaks staat op het voornemen van het kabinet om de administratieve last en regeldruk voor ondernemers te verminderen."

lees meer
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
polderdexta
Nieuw lid
Nieuw lid
Netherlands
Berichten: 1
Lid geworden op: za 02 mar, 2013 08:07
Voornaam: Karim
Locatie: emmeloord

Re: LTO wil geen trekkerkenteken / Meerderheid kamer stemt v

Berichtdoor polderdexta » za 02 mar, 2013 13:37

is dit niet de opstap naar wegenbelasting net als bij auto`s
beter 1 dexta in de schuur dan 10 op de sloop.
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: LTO wil geen trekkerkenteken / Meerderheid kamer stemt v

Berichtdoor Stigter » zo 03 mar, 2013 10:00

Wellicht, het ligt eraan hoe de regering de kentekeninvoering uit gaan voeren. Kan mij voorstellen dat wanneer een loonbedrijf alleen maar transport rijdt over de weg, dus feitelijk een vervoerder is deze ook wordt belast als een vervoerder.

En met het huidige kabinet weet je het maar nooit, ze verzinnen de gekste dingen tegenwoordig.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter

Terug naar “Laatste nieuws”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten