Pagina 1 van 1

Is de robot-trekker toekomst of realiteit?

Geplaatst: do 10 jan, 2013 19:19
door vossie
Afbeelding

Wie denkt dat een robot-trekker iets voor de verre toekomst is heeft het mis. Als het aan de Amerikaanse ingenieur Terry Anderson ligt rijden we binnenkort allemaal met zijn autonoom werkende Spirit rond. Dit jaar moeten de eerste 25 exemplaren van de band rollen.

Terry Anderson is niet zomaar een man met een leuk idee. De ingenieur heeft sinds 1965 al zeven verschillende bedrijven gehad om complexe systemen en machines mee uit te dokteren en deze vervolgens weer te verkopen. Zijn laatste bedrijf, Ancor Communications, bracht 1,8 miljard dollar op. Een leuk startkapitaal voor de Spirit en zijn nieuwe bedrijf; Autonomous Tractor Corporation (ATC).

25 exemplaren
Anderson begon dertien jaar geleden met het ontwikkelen van de Spirit. Zijn neef, zelf boer, kocht een nieuwe trekker maar twijfelde over het onderhoud en wie hem ging besturen. Een zelfstandig werkende trekker zou deze problemen moeten oplossen. In 2013 moeten de eerste 25 exemplaren gebouwd worden in Fargo, North Dakota. Toevallig dezelfde plaats waar de gebroeders Steiger hun beroemde kniktrekker ontwikkelde. De kosten van een Spirit? zo’n 200.000 dollar (164.000 euro) voor een machine met 200 pk op rupsbanden.

Diesel elektrisch
De krachtbron zijn twee vier cilinder diesel elektrische motoren, afkomstig uit de trein industrie, met een gecombineerd vermogen van 202 pk (150 Kw). Het voordeel van de twee motoren is dat er één is uit te schakelen wanneer het benodigde vermogen lager is. Een dieselmotor drijft elektrische generators aan die op hun beurt het rupsonderstel aandrijven. Dit zorgt voor weinig vermogensverlies en het volledige vermogen kan worden overgebracht, ongeacht het toerental van de motor. Een versnellingsbak en differentieel zijn hierdoor overbodig. Wil je meer vermogen dan worden twee Spirit’s aan elkaar gekoppeld.

Veiligheid
Een van de grootste problemen bleek de veiligheid van het systeem. Aansturing via GPS is hiervoor te instabiel. Daarom ontwikkelde ATC een eigen systeem wat Q-Angulation guidance wordt genoemd. Dit systeem maakt gebruikt van laser besturing, kortweg APS (Area Positioning System) genaamd. Een techniek die het leger al langer gebruikt en zeer betrouwbaar is. Wanneer het voertuig een object tegenkomt of gaat slippen wordt hij door het systeem automatisch uitgezet. Het APS systeem is net zo nauwkeurig als RTK-GPS, claimt Anderson.

1000 stuks
ATC kan in hun fabriek in Fargo maximaal 1000 exemplaren per jaar produceren. Tevens liggen er plannen voor vijf fabrieken door heel de Verenigde Staten. Voorlopig blijft de Spirit ook op dat continent. Exportplannen zijn er vooralsnog niet.

Specificaties Spirit:
Twee 4 cilinder diesel elektrische motoren met 202 pk (150 kw) vermogen.
1987 liter dieseltank. Genoeg voor 36 uur lang werken.
Contragewicht van 2267 kg, gevuld met vloeistof. Max. gewicht 13,6 ton.
Maximaal 16 voertuigen zijn te besturen tot 40 km vanaf het thuisstation.
Afstandsbediening voor besturing in het land. ‘Follow me’ functie om een andere trekker of auto te volgen.
259 centimeter breed, 386 centimeter lang en 243 centimeter hoog.
63 centimeter brede Bridgestone rupsbanden
Opbouw uit maximaal zes modules die voor onderhoud gemakkelijk zijn aan te passen. Levensduur van 25.000 uur en 500 uur service intervallen.

Bron

Mijn mening: Ze zeggen dat als hij gaat slippen dat hij dan stopt. Maar dan kan je afstandbediening halen en dan hem zelf eruit zien te halen. Maar als dat niet lukt heb je een machine van 13,6 ston vast in de modder. :?
Zie die er maar uit te krijgen :P

Re: Is de robot-trekker toekomst of realiteit?

Geplaatst: do 10 jan, 2013 19:44
door Joran
Komt er hier noooooit in :mrgreen:
Wil zelf blijven rijden!

Re: Is de robot-trekker toekomst of realiteit?

Geplaatst: do 10 jan, 2013 19:46
door deutzdebest
Joran schreef:Komt er hier noooooit in :mrgreen:
Wil zelf blijven rijden!


Haha helemaal met je eens ;)

Re: Is de robot-trekker toekomst of realiteit?

Geplaatst: do 10 jan, 2013 20:19
door nhcr9090
erg interessant, maar niks voor hier , zoiets is bedoelt voor landwerk, maar wat dan in de zomer en de herfst? Dan heb je weer een normale nodig, ik zie zon 13,6 ton ding ook niet in de aardappels of bieten die ze ook wel daar in de buurt telen ;)

Re: Is de robot-trekker toekomst of realiteit?

Geplaatst: vr 11 jan, 2013 17:24
door Freek
Leuk al die robots,iedereen werkeloos.
En dan de charme van het trekker rijden,en het boeren op zich,allemaal weg.
Nee dank u...........
Gr.Freek.

Re: Is de robot-trekker toekomst of realiteit?

Geplaatst: vr 11 jan, 2013 19:41
door henkie1294
leuk zo al die robottechniek zit ook stukje van bij in mijn opleiding.
maar om daar nou het trekkerrijden voor op te geven van ze leven niet :mrgreen:

Re: Is de robot-trekker toekomst of realiteit?

Geplaatst: za 12 jan, 2013 16:19
door ron
Ooooh, er zal ongetwijfeld wel een markt voor zijn als het redelijk storingsvrij zal werken :) Misschien niet zo snel in onze streken, maar wel op die enorme uitgestrekte vlaktes. Ik denk dan uiteraard aan seizoenwerkzaamheden waar je als trekkerchauffeur vrijwel nooit achter je hoeft te kijken. Deze trekker gaat dag en nacht door, het scheelt dus twee trekkerchauffeurs. Enne, jullie weten het, werknemers kunnen ziek worden, moeten vakantiedagen hebben, kunnen zeuren, stiekem aan de alcohol en ga zomaar door (als het uberhaupt lukt om iemand te vinden!). Iets waar je met deze trekker niet mee te maken zal hebben.

Re: Is de robot-trekker toekomst of realiteit?

Geplaatst: za 12 jan, 2013 19:59
door farmplayer
Maar stel, De robot is 's nachts een maisland aan het cultiveren, en hij komt vast te zitten?

Krijg je dan een melding of zo?

Moet je er als boer dan 's nachts eruit gaan om die trekker los te halen?

Denk dat er ook veel nadelen aan zitten.

Re: Is de robot-trekker toekomst of realiteit?

Geplaatst: za 12 jan, 2013 22:39
door jd7930s
ron schreef:Ooooh, er zal ongetwijfeld wel een markt voor zijn als het redelijk storingsvrij zal werken :) Misschien niet zo snel in onze streken, maar wel op die enorme uitgestrekte vlaktes. Ik denk dan uiteraard aan seizoenwerkzaamheden waar je als trekkerchauffeur vrijwel nooit achter je hoeft te kijken. Deze trekker gaat dag en nacht door, het scheelt dus twee trekkerchauffeurs. Enne, jullie weten het, werknemers kunnen ziek worden, moeten vakantiedagen hebben, kunnen zeuren, stiekem aan de alcohol en ga zomaar door (als het uberhaupt lukt om iemand te vinden!). Iets waar je met deze trekker niet mee te maken zal hebben.

nee, maar als deze eenmaal kapot gaat moeten ze ook het hele computer systeem doorspitten voordat ze soms te weten komen dat er 1 zekeringetje ergens stuk is

Re: Is de robot-trekker toekomst of realiteit?

Geplaatst: zo 13 jan, 2013 18:57
door Freek
Zou het niet beter zijn ,om een robot boer te maken.
Ideaal,hoeft niet naar de WC,hoeft geen koffie pauze,kletst niet uit z'n nek enz. enz.
Het is maar een idee............
Gr.Freek.

Re: Is de robot-trekker toekomst of realiteit?

Geplaatst: zo 13 jan, 2013 19:40
door ron
Logische stap. Mestrobot, voerrobot, melkrobot e.d. zijn er al.

Re: Is de robot-trekker toekomst of realiteit?

Geplaatst: wo 16 jan, 2013 13:32
door dwoertink
Volgens mij wordt dit wel realiteit. Fendt is al bezig met een trekker die je volgt als je zelf op een trekker rijdt. Dit zal nog eerder gebeuren, zo kun je continu toezicht houden op de trekker en direct zien als bijvoorbeeld er iets mis is met de machine. Vooral bij simpele werkzaamheden zal dit vast wel gebeuren, zoals land lostrekken met een cultivator, als er geen natte plek is waar je mogelijk vast komt te zitten kan er ook weinig gebeuren.

Re: Is de robot-trekker toekomst of realiteit?

Geplaatst: wo 16 jan, 2013 21:37
door Niels
Ik ben bang dat het toch realiteit wordt, maar voor simpele werkzaamheden..
Met een eg of cultivator is een mooi klusje voor een machine als dit als je gigantische stukken lang hebt zoals in Rusland, maar een machine als dit lijkt mij tot op heden nog té storingsgevoelig ;)

Re: Is de robot-trekker toekomst of realiteit?

Geplaatst: do 17 jan, 2013 08:03
door Stigter
Het wordt gewoon realiteit, maar wanneer?
In diverse magazijnen gaat het orderpikken al volledig automatisch. In Rotterdam zijn volledig automatisch container opslag plaatsen, dus waarom geen robot tractor?

Met de huidige technologie moet het mogelijk zijn, via gps te volgen.
Een begin is al door Fendt gemaakt.. Maar dit zal alleen maar verder uitgewerkt worden.

Wel denk ik dat het alleen voor de echt grote boeren zijn, zoals laatst het topic "boeren in de woestijn", dat scheelt toch enorm aan personeelskosten.

Re: Is de robot-trekker toekomst of realiteit?

Geplaatst: do 17 jan, 2013 17:24
door Freek
Ik denk dat het geen toekomst heeft,het is veel te duur.
De gemiddelde boer kan het geld niet op hoesten.
Gr.Freek.

Re: Is de robot-trekker toekomst of realiteit?

Geplaatst: do 17 jan, 2013 19:28
door Stigter
De kosten van een Spirit? zo’n 200.000 dollar (164.000 euro) voor een machine met 200 pk op rupsbanden.


En wat kost een trekker met 200 pk?

Levensduur 25.000 uur, normaal werkt een werknemer in Nederland 2.000 uur in het jaar, maar in buitenland zal dat wellicht meer zijn, we doen het dubbele, 4.000 uur in het jaar. dat zijn dus 6 brutojaarsalaris plus de werkgeverskosten die ook nog betaald moeten worden.

Ik denk juist dat je hem vrij snel terug verdient heb, nooit ziek, nooit een kater, geen koffiepauze.. dagen van 20 uur of meer? Maakt het uit, je hoeft toch geen overuren uit te betalen :)

Alleen... je moet er wel werk voor hebben :mrgreen:

Re: Is de robot-trekker toekomst of realiteit?

Geplaatst: do 17 jan, 2013 20:15
door dwoertink
Arie, je moet er wel bij nadenken dat niet iedereen een even hoog loon krijgt als in Nederland hè.
Op grote bedrijven moet in korte tijd veel gebeuren, dan heeft een trekker van 200 pk niet genoeg vermogen naar mijn idee, (heb even het beeld van een bedrijf van een paar 1000 ha voor ogen).

Maar inderdaad, in sommige gevallen zal zo'n machine wel passen op een bedrijf.

Re: Is de robot-trekker toekomst of realiteit?

Geplaatst: vr 18 jan, 2013 11:59
door Spiekker; S.J.B.
Een 200 pk trekker zal ongeveer 120-140.000 euro kosten, schat ik. Gemiddeld 600-700 euro per pk...

Re: Is de robot-trekker toekomst of realiteit?

Geplaatst: vr 18 jan, 2013 14:57
door Freek
Met alleen een trekker ben je er niet,denk aan de rand apparatuur zo als programma's e.d. update's en
ga zo maar door,rechten die je betaald voor de navigatie.
Gr.Freek.